Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför har mina kycklingar dött?  (läst 1392 gånger)

Smisan

  • Inlägg: 2
    • -
Varför har mina kycklingar dött?
« skrivet: 09 maj-17 kl 21:32 »
Hej,

Kycklingar är helt nytt för mig och det har blivit en tung start.

Totalt har 8 kycklingar dött och jag känner mig hemsk. De första sex (ca 2 veckor gamla) dog efter att jag tog ut dom ett par minuter i solen när jag tyckte att det var riktigt varmt ute. Efter cirka en halvtimma tillbaka i buren under värmelampan började dom dö en efter en, de kippade efter andan och ramlade ihop. Vi försökte massera dom och hålla dom nära lampan för värmens skull men inget hjälpte.

Jag har nu köpt nya kycklingar (fyra yngre och fyra lite äldre med fjöderbeklädnad) och idag dog två av mina små på samma sätt som de första sex. Det enda jag hade gjort idag var att ta bort deras bur från värmelampan några minuter för att min dotter skulle få hälsa på dom men dom var ju fortfarande inomhus och det handlade om några minuter. Cirka en halvtimma senare dog de två som min dotter hållt och en tredje var riktigt dålig men verkar nu ha återhämtat sig.

Jag förstår inte, är dom så känsliga? Jag har kört kycklingarna i en timma i bilen för att transportera hem dom utan värmelampa utan problem och då var dom ju dessutom yngre. Ush, vill inte döda fler stackars kycklingar.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Varför har mina kycklingar dött?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-17 kl 21:51 »
Kycklingar dör inte av att ha det lite svalare en kort tid. Däremot dör de snabbt av att ha det för varmt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Smisan

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Varför har mina kycklingar dött?
« Svar #2 skrivet: 09 maj-17 kl 23:33 »
Kycklingar dör inte av att ha det lite svalare en kort tid. Däremot dör de snabbt av att ha det för varmt.

Ok. Men är det temperaturskillnaden då? För jag har ju inte ändrat på värmelampan?
Jag vill så gärna lära mig så jag inte gör samma misstag igen.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Varför har mina kycklingar dött?
« Svar #3 skrivet: 10 maj-17 kl 06:26 »
Så här ska kycklingar som hålls under lampa ha det. En avlång låda eller bur. I ena  änden finns värmelampan. Den bör ha en dimmer, så att man kan minska värmen efter hand. Om man höjer lampan blir det visserligen svalare, men den uppvärmda ytan blir större. Värmen är lagom om kycklingarna ligger i en ring. Tränger de ihop sig eller står upp är det för kallt, håller de sig långt bort från lampan är det för varmt.
 I andra änden av lådan står mat och vatten, så långt bort från värmen som möjligt. De allra första dygnen kan de behöva stå närmre, så kycklingarna hittar dem, men sedan  ska de  flyttas. I denna ände ska det vara max rumstemperatur. På detta sätt vänjer de sig vid en svalare temperatur också, och så rör de sig.  Man behöver heller aldrig vara orolig för överhettning, för det är mycket farligare än motsatsen.
Jag har fött upp  massor med kycklingar varje år, de flesta med höna, några med lampa.  Kycklingar tål mycket,  sådana dödsfall som du beskriver händer just aldrig, (däremot kan de bli sjuka, men då ser man symtom)  jag kan inte se någon annan förklaring än  värmen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser