Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fyrhjuling som inte längre vill gasa på?  (läst 3130 gånger)

rollingspider

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
Fyrhjuling som inte längre vill gasa på?
« skrivet: 02 maj-17 kl 19:14 »
Tjenare gott folk på forumet, det är så att jag har en PGO x-rider 150cc 2004'a.

Ställde upp framhjulen på två ramper så jag kunde demontera hela avgassystemet för o få bort all rost och ge den en lite finare yta, tog även ur insatsfiltret som satt i ljuddämparen dock så ska det tilläggas att detta satt fast så det kom ut trasigt så ljuddämparen är nu öppen, sedan återmonterade jag allt och eftersom fyrhjulingen även haft en dålig tomgång så kikade jag på förgasaren under tanken och såg att ett lock som satt över bara hade en skruv så jag demonterade tanken och försökte skruva upp detta lock, det gick och ur kom en fjäder, en plast grej och en nål trottel-nål kanske och så en grej med gummi runt se bilden under jag markerat.



Jag återmonterade allt enligt bilden i det röd markerade fältet och satte nu på två skruv för locket så det satt åt ordentligt.

Nu när jag tar ut fyrhjulingen så finns det gas men det är som att 50% är borta av gasverkan, vid max gas så kommer den inte ens upp till varvstoppet, inte heller så går in den på andra växeln, det är ju en automat med en växel fram och en växel bak och variator drift, det skumma är ändå varför jag inte kan gasa, tidigare har jag kunnat ge full gas och den spinner iväg direkt men nu går det inte längre, en tanke vore ju om det kan hända att det inte kommer in tillräckligt med bensin men borde inte då den spika eller gå dåligt på något vis?, den är ju stark att köra i en backe men hastigheten är ungefär 50% mindre, motorvarven med, nu vet jag inte har mycket den varvar men säg det skulle va ett stopp på 3000 då gör den nu kanske max 1500.



Problemet är även att jag inte vet vad jag ska felsöka på, antingen för att insatsfiltret är borta och motorn inte har direkt motstånd i avgasdelen men samtidigt borde den väl ändå kunna varva upp till varvstoppet?

En annan tanke är när jag tog bort nålen och sedan satte in allt igen om det kan ha ramlat ner något smuts där nere även om jag inte tycker det borde hänt, tar jag bort det jag tidigare tagit bort och trycker på tummgasen så ser ja luckan öppnar sig i förgasaren tills max när max är intryckt på tumgasen, men hur nålen eventuellt ska röra sig eller inte vet jag inte för den verkar ju vara i bott konstant.


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Fyrhjuling som inte längre vill gasa på?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-17 kl 22:45 »
Kan du ha vänt membranet med insats fel väg? Meningen med den där anordningen är att vakuumkolven som sitter mitt i membranet ska lyftas av undertrycket som bildas mellan vakuumkolven och gasspjället, för att det ska fungera finns ett hål eller luftkanal på undersidan av kolven, på den sida som vetter mot gasspjället. Vänder man den ett halvt varv fel (om nu det är möjligt) så kommer det aldrig att bli något undertryck på membranets översida och då lyfter inte kolv och nål heller.
På många förgasare finns det en liten styrklack vid kanten på membranet som ska passa in i ett urtag i förgasarhuset, men om man inte ser sig för och våldar ihop sakerna kan det gå att sätta ihop dem trots att klacken är på fel ställe.

Om membranet skulle vara trasigt - det räcker med minsta lilla reva eller hål - så kan man också få stora problem med förgasaren. Likaså om t ex nålen skulle vara krokig eller någonting skevt hopsatt så att vakuumkolven inte kan röra sig fritt utan kärvar.

Om motorn är en tvåtaktsmotor så är den känslig för korrekt mottryck från avgassystemet och då kan den mycket väl gå dåligt om insatsen i ljuddämparen är borta. Fyrtaktare är mindre känsliga på den punkten.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Fyrhjuling som inte längre vill gasa på?
« Svar #2 skrivet: 03 maj-17 kl 09:41 »
Jag tror som Torbjörn. Antingen sitter membranet fel eller det är hårsprickor i det. Har haft det på både motorcykeln (BMW) och en Volvo. Ta membranet och drar i det i motljus. Då ser Du sprickorna. Att motorn inte varvar är typiskt för detta fel.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Fyrhjuling som inte längre vill gasa på?
« Svar #3 skrivet: 03 maj-17 kl 10:19 »
Dom gånger jag haft fenomenet efter isärplockning har det varit skit eller krökt nål som orsakat det. Trasigt membran har iallafall i mitt fall orsakat motordöd då den nog fick överdrivet med luft

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Fyrhjuling som inte längre vill gasa på?
« Svar #4 skrivet: 03 maj-17 kl 14:12 »
Membranet är ju till för att lyfta nålen, so bränsleblandningen blir rätt. Särskild mycket luft kan den inte släppa igenom.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

rollingspider

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: Fyrhjuling som inte längre vill gasa på?
« Svar #5 skrivet: 21 maj-17 kl 17:58 »
Fick det att fungera, rev mig ner till membranet och studerade gummit noga, såg inte att det var skadat någonstans, studerade hur det såg ut där membranet ligger an mot och såg att det är en form av utfasning runt om så jag tänkte att jag skulle försöka trycka ner gummit runt denna utfasning som ett spår och på med locket, detta löste mitt problem, nu gick den som den ska med full gas!  ;D

Ett problem som dock kvarstår är att tomgången är katastrofal, slutar man gasa så dör han och på själva förgasaren så finns inga skruvar för att justera varken luft eller bensin, finns en skruv jag sett men den går inte rubba, ytan på skruven gick istället sönder när jag försökte.

----------------

redigerar inlägget och svarar igen på mitt senaste problem

Tog bort kontakten för choken, det blev ingen förbättring, bytte tändspolen med tändkabel, köpte en från ebay som var orange och var nått för "racing" om man bytte cdi men cdi bytte jag aldrig, men när jag startade med nya tändspolen och tändkabeln då gick han väldigt bra på tomgången, så frågan är om det kan bero på dålig tändspole / kabel tidigare :)

På en volvo v40 var jag med om en dålig tändspole en gång, men då gick han oroligt när motorn blev varm och ja tändspolen gick inte ens vidröra så varm som han var då, så sätt upptäckte jag det felet.
« Senast ändrad: 21 maj-17 kl 21:55 av rollingspider »

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Fyrhjuling som inte längre vill gasa på?
« Svar #6 skrivet: 21 maj-17 kl 23:13 »
Tänk på att tändspolen har en helt annan funktion i ett CDI-tändsystem än på ett induktivt tändsystem (t ex batterimatat tändsystem i en bil.
I CDI-systemet lagras energin för gnistan i förväg i en kondensator, som laddas ur via tändspolen då det är dags att ge gnista. Tändspolen fungerar alltså bara som en transformator för att få upp kondensatorns spänning, som kanske är i storleksordningen 100-400 V, till tillräckligt hög nivå för att ge en gnista i tändstiftet.

I ett batteritändsystem (och för den delen i gammaldags magnettändsystem med brytare), så lagras energin istället i form av magnetfält i tändspolens järnkärna, och då brytarna (eller transistorn i tändmodulen på ett elektroniskt tändsystem) bryter, så frigörs energin i form av en högspänningspuls.

Rent allmänt kan man säga att det är MYCKET stora skillnader i elektriska data för tändspolar i olika slags CDI-tändsystem, och om man ska byta tändspole till en annan typ är det bra om man har tillgång till fullständiga specar (resistans och induktans i båda lindningarna, omsättningstal mm) för både den gamla och nya tändspolen för att kunna jämföra och bedöma om ersättningen är lämplig. Har man inte tillgång till specar får man försöka mäta upp data för tändspolarna, beroende på vad det är för slags fel på den gamla så kan man i bästa fall kanske få ut en del användbara värden ur den ändå.

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Fyrhjuling som inte längre vill gasa på?
« Svar #7 skrivet: 30 maj-17 kl 21:07 »
Tomgångsskruven finns med på din bild och heter "idle speed screw". "Idle mixture screw" som också är med på bilden är till för att justera bränslemängd på och strax över tomgång.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser