Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan träd dra vatten TILL grävd brunn  (läst 6548 gånger)

gulnar

  • Inlägg: 11
    • Bohuslän
Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« skrivet: 08 apr-17 kl 20:56 »
Jag har en grävd brunn med ett gäng stora aspar precis bredvid. Har funderat på att ta ned dem för att freda brunnen från rotinträngningar.
Idag påstod min granne att träden faktiskt kan dra vattnet TILL brunnen. Låter orimligt i mina öron.

Finns det någon sanning i det han sade?

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #1 skrivet: 08 apr-17 kl 22:33 »
Det låter konstigt. Träden förbrukar ju själva hundratals liter vatten dagligen. Jag har lyckats torrlägga en före detta äng bredvid torpet genom att sätta dit 5 björkar som har växt till sig. Idag är diket bredvid ängen utan vatten. Hur träd skulle dra till sig vatten, som sen rinner ner i Din brunn måste nog grannen förklara. Jag tror inte på det.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #2 skrivet: 08 apr-17 kl 22:45 »
Jag har lyckats torrlägga en före detta äng bredvid torpet genom att sätta dit 5 björkar som har växt till sig. Idag är diket bredvid ängen utan vatten.
Inte just idag väl? Träd drar inget vatten när de inte har löv.

Men nej, jag kan inte heller se hur träd skulle dra vatten till en brunn.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #3 skrivet: 08 apr-17 kl 23:15 »
Idag i det här fallet betyder väl nuförtiden, eller?
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #4 skrivet: 08 apr-17 kl 23:19 »
Maj-september antar jag, resten av året hjälper det inte ett dugg.

lax

  • Gäst
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #5 skrivet: 09 apr-17 kl 08:52 »
Grannen kanske besitter djupare kunskap i ämnet än ni här, så varför inte be grannen förklara?
Ett dike och äng med yt -och regnvatten är något annat än en brunn med grundvatten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #6 skrivet: 09 apr-17 kl 09:17 »
Om man skulle gissa så kan nog träd göra marken mer genomsläpplig för vatten om den är tät från början, vilket skulle kunna tolkas som att trädet drar till sig vatten.

Kanske inte spelar någon roll i ditt fall med några aspar, men jag har varit med om att dricksvattnet blev illasmakande av ruttnande rötter när skogen intill avverkades. Givetvis övergående, men tråkigt.

lax

  • Gäst
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #7 skrivet: 09 apr-17 kl 10:41 »
De där asparna har förbindelse med annat rotsystem som bildar underjordiska kanaler för vattnet, så varför upprepa andra och komma med gissningar och backa igen?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #8 skrivet: 09 apr-17 kl 11:43 »
Det finns inga "underjordiska kanaler" med vatten. Det som finns är mer eller mindre genomsläpplig jord, kapilläreffekter, och skikt med olika sorters jord...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #9 skrivet: 09 apr-17 kl 12:52 »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #10 skrivet: 09 apr-17 kl 14:14 »
De där asparna har förbindelse med annat rotsystem som bildar underjordiska kanaler för vattnet, så varför upprepa andra och komma med gissningar och backa igen?

Backa igen?

Det här är ett diskussionsforum, inte slutversionen av en faktabok, så om någon har en liknande uppfattning så innebär det inte att man upprepar, utan snarare förstärker en viss ståndpunkt. Och min åsikt är att rötterna bidrar till en mer vattengenomtränglig mark, inte att trädet drar till sig vatten. Det vatten trädet drar till sig förbrukar det själv.

lax

  • Gäst
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #11 skrivet: 09 apr-17 kl 14:55 »
Kanaler, kapillärer, Vener, ådror är samma sak när det gäller grundvattnets/vattnets transport under jorden. Har själv grävt vattenbrunnar i den syriska öknen och stött på sådana kanaler efter rotsystem som har förmultnat bort för årtusenden sedan. Men vad slags diskussion ska man föra med folk som tror på slagruta och att man inte kan få vatten var man än gräver? Slagruta är struntprat och man får vatten var som helst bara man gräver tillräckligt djupt. Så är det bara och det är inget d..la diskussionsämne!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #12 skrivet: 09 apr-17 kl 14:58 »
Trädrötter går inte speciellt djupt i Sverige, de allra flesta ligger i de översta 50cm jord. Vatten till en brunn vill man ha från betydligt större djup, där det inte finns något biologiskt material

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #13 skrivet: 09 apr-17 kl 15:32 »
Ja, nog är det skillnad på markförhållanden här och i Syriens öken.

Kommer otippat att tänka på de brunnsborrare som tog med sig svensk syn på grundvatten och borrade fram arsenikhaltigt vatten i Indien till byborna.

Här hos mig kan man inte gräva var som helst för att få vatten. Markytan kan nog vara hyfsat slät mellan berg, men sedan gäller det att hitta rätt ställe där det finns både djup och vattenförande skikt. Om de har grävt efter kvalificerad gissning hur berget går under ytan, eller om de har använt slagruta (som jag i och för sig inte riktigt tror på, men inte säkert kan förkasta) kan jag inte säga, men de har lyckats otroligt bra med de båda grävda brunnarna jag har tillgång till.

SGU har kartor över Sverige där man kan fördjupa sig.

lax

  • Gäst
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #14 skrivet: 09 apr-17 kl 16:24 »
Det svarta fåret har tydligen inte sett annat än tall och gran. Och vad som växte i Sverige för årmiljoner sedan har väl varken han eller jag sett, men somligas fantasi är kortare än deras näsor. Och drängen tror att det är bara SGU och SLU som vet saker och ting bara för att deras "forskning" har kostat miljoner och miljarder! Vi kom också ner till berget så småningom och sprängde oss igenom det och fortsatte tills vi fick vatten. Men här ger man upp när man fått en fis på tvären och forskarna inte kommer med sina råd: sitt bluff och båg. Det finns också en författare som har skrivit om Vatten - Torbjörn Någonting har jag för mig, och han talar totalt mot bättre vetande och strunt och skräp. Du får vatten om du så gräver högst upp på Mont Everests högsta topp drängen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #15 skrivet: 09 apr-17 kl 20:02 »
 (:)Följdmoderering /Torpjens
Du borde läsa "Rotdjupsrapporten" som genomfördes av något av universiteten, jag tror det var Lund. Gran har grunda rötter och tall djupare men båda har ändå de mesta rötterna i översta jordlagret. Dels är det där näringen finns, dels behöver rötter luft. De kan skicka ned enstaka rötter på djupet men det mesta stannar uppe.
« Senast ändrad: 10 apr-17 kl 08:16 av torpjens »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #16 skrivet: 09 apr-17 kl 22:05 »
Man kan också dra lärdom av alla grävarbeten man har gjort själv eller varit inblandad i, som har haft andra syften än att göra en brunn (ledningsförläggning, avloppsinfiltrationer, husgrunder, vägarbeten mm), och vad man då själv har iakttagit i fråga om vattenföring i olika marklager.

Och jag vågar nog påstå att såväl mina egna erfarenheter som vad man har hört av gamla  självlärda vattenletare, stämmer ganska bra överens med den akademiska bilden av hur grundvattnet och dess rörelser fungerar. Under vattenkraftsutbyggnaderna på 1900-talet, då stora områden lades under vatten, lärde man sig mycket om de sakerna. Jag kan nämna att den ena av de två stora grundvattentäkter som används för det kommunala vattnet i Sundsvall, kom till just efter en uppdämning i Indalsälven.

Här i Sverige rumsterades ju allting ovanför den fasta berggrunden om under den senaste istiden, så det är helt orealistiskt att några spår av rötter av förhistoriska idag okända växter skulle finnas kvar i någon större omfattning. När växtligheten återinvandrade efter istiden, så var det så att säga moderna arter som etablerade sig. Möjligen kan förhållandena vara annorlunda närmare ekvatorn, där nedisning i större skala aldrig har förekommit.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #17 skrivet: 09 apr-17 kl 23:25 »
Men nu måste jag ändå fråga vad Torbjörn skrev för "svammel". Nu har Du nog tagit fel på inlägget. Hans är ju ett av de bäst förklarande ,skrivet här. Men åter till utgångsämnet. Jag tror fortfarande inte att träd skulle dra till sig annat vatten, än det de själva förbrukar. Hur skulle det gå till? Då skulle ju den av mig nämnda blötängen ha blivit ännu blötare efter att jag planterade björk där. Tvärtom har det ju blivit.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #18 skrivet: 10 apr-17 kl 08:20 »
 (:)  Städat lite i tråden. Var snälla mot varandra. http://www.alternativ.nu/index.php?page=regler /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

lax

  • Gäst
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #19 skrivet: 10 apr-17 kl 09:14 »
Ok fredde, att ställa en fråga efter att ha förkastat teorin/iden är inte en ärligt ställd fråga utan luktar mera arrogans. På vad sett torbjörn svamlar? Jo, på samma sätt som du för han kan inte heller skilja på grundvatten och ytvatten. Fråga vilket grundskolebarn som helst och det skulle genast förklara för er båda att det torbjörn pratar om är sådant vatten som har stängts in i rullstensåsarna och har inte hunnit bli grundvatten än. Men i den trånga akademiska värld torbjörn pratar ifrån tas allt för sant bara för att det har kostat och kommer uppifrån.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #20 skrivet: 10 apr-17 kl 09:47 »
Visst finns det kunskap som inte är akademisk, det är ju t ex det här forumet bevis på, men att förkasta samlad kunskap bara för att den kommer uppifrån är galet. Mycket av den kunskapen kommer nedifrån innan den sammanställts, granskats och kommit ut igen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grundvatten

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #21 skrivet: 10 apr-17 kl 10:07 »
Jag följde  grävmaskin som grovarbetare i några år. Min erfarenhet av träd och vattenådror är, att trädrötterna ger håligheter som alltid är blöta. Så jag tror på din granne!  Han har rätt som säger att träden drar fram vatten till brunnen. Jag har också grävt av vattenådror, som vattnet strömmat ur.
kretslopp

lax

  • Gäst
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #22 skrivet: 10 apr-17 kl 10:23 »
Äntligen en som har erfarenhet och levt i verkligheten - kretslopp! Det är annat än pålästa teoretiker, akademiker och Wikipedia frälsta

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #23 skrivet: 10 apr-17 kl 11:05 »
Nog finns det även andra som har lite erfarenhet. Jag har tex brutit en del stubb, även färska, och även jag har sett att det är blött om rötterna. Hur skulle annars trädet få tag på sitt eget vatten. Men jag hävdar fortfarande att detta vatten förbrukar trädet själv. Att förkasta vetenskap och allt annat utom de egna ideer leder inte till mer vetande. Jag väntar fortfarande på förklaringen varför det blöta runt trädrötter skulle förflytta grundvatten till en brunn i närheten. Att det finns vattenådror som det  sprutar vatten ur år väl självklart. Vad annars skulle en kallkälla vara.
Var skulle mänskligeten vara idag om vi skulle neka all kunskap som är framtagen av vetenskapen och ny för oss som är bra på gammal kunskap. Att kalla folk som är lite djupare intresserat för arrogant, kräver ingen komentar.  Det är alltid bra att få veta VARFÖR nåt är som det är ochsom man vet sen förr.
Vill man köra enbart med häst och vagn och förkasta alla andras vetande och kunskaper, so varsågod.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

lax

  • Gäst
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #24 skrivet: 10 apr-17 kl 12:51 »
Du bröt väl inte stubbarna för att se om det var blött under? i så fall kunde du vänt på vilken sten som helst och sett att det är blött där också. Att du såg det var bara en bieffekt av att du bröt stubbarna på samma sätt som trädet med sina rötter öppnar kanaler för vattnet när det själv tillgodoser sitt behov av vatten- en bieffekt, kapilläreffekt, dräneringssystem, vattentransport eller vad du vill. Att köra häst och vagn kan medföra bieffekten att du får tid att tänka utanför dikterade ramar till exempel.   

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #25 skrivet: 10 apr-17 kl 21:49 »
 (:)  Städat lite i tråden. Var vänliga mot varandra, förklara istället för att kritisera så blir det lättare. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #26 skrivet: 11 apr-17 kl 19:24 »
Jag tror till och med att du får mindre vatten i brunnen om du fäller träden. Om du tömmer brunnen med länspump ända ned i botten så ökar du framrinningen och får dessutom ett klarare vatten.
kretslopp

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #27 skrivet: 30 jul-17 kl 14:28 »
När man har gjort stora kalhyggen i Norrland har grundvattennivåerna sjunkit drastiskt. De får väl troligen problem med återplanteringen när marken blir så torr.


Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #28 skrivet: 30 jul-17 kl 18:05 »
När man har gjort stora kalhyggen i Norrland har grundvattennivåerna sjunkit drastiskt. De får väl troligen problem med återplanteringen när marken blir så torr.


Postat med Alternativ.nu´s app


När och mer exakt var har de problemen visat sig? Det är ju över 20 år sedan man slutade med det extrema kalhyggesbruken, så om det skulle bli bekymmer med återplantering borde de ha visat sig för länge sen.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #29 skrivet: 30 jul-17 kl 18:49 »
Tyvärr!  Kalhyggesbruket finns ännu kvar och sänker grundvatten ,både här i Småland och i Norrland. Jag har flera gånger sett hur vattnet i en källa försvunnit när träden runtom huggits. Nu sist hade man lämnat dom närmaste men det var inte tillräckligt. Källan har nu torkat ut.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #30 skrivet: 30 jul-17 kl 19:08 »
Dessutom ser det för jävligt ut, när dom tar ut nästan all skog.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #31 skrivet: 30 jul-17 kl 19:15 »
Fascinerande att folk kan kasta ur sig påståenden utan någon som helst referens! Hur vet man att det är kalhygget som sänker grundvattennivån, och inte ev dränering som sker i samband med kalavverkningen?

"Grundvattenytan på kalhygget uppvisar en markant höjning i jämförelse med skogen. Detta är särskilt
uppenbart i de lägre partierna där grundvattenytan under hela undersökningsperioden befanns i
markytan"

http://gvc.gu.se/digitalAssets/1347/1347846_b146.pdf

"Avverkning av skogen leder till att evapotranspirationen och interceptionen från
växter minskar. Detta ger en ökad grundvattenbildning "

http://www.w-program.nu/filer/exjobb/Emil_Vikberg.pdf

"När skogen sedan avverkas, finns det inte lika många större träd kvar, som kan suga upp vattnet från marken och då höjs grundvattennivån"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsdikning

"Efter en slutavverkning stiger ofta vattnet på hygget. I flacka områden kan grundvattennivån bli så hög att plantorna riskerar få syrebrist. "
https://www.sydved.se/skogsbruk/aktiv-skogsskotsel/dikesrensning-ger-friskare-skog

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #32 skrivet: 30 jul-17 kl 19:28 »
Det där skiljer sig mellan plats och plats. Vi har ju haft diskussionen om torrt eller blött på hyggen tidigare här på alternativ och jag vidhåller att i mina trakter blir det ofta torrare. Kan bero på att jag har mest sandjord och backar här, det kanske är annorlunda på flackare lerjordar. På vissa hyggen här har det också blivit blött men då har det varit planare områden. Och även om avdunstningen från träden försvinner så avdunstar det ju direkt från marken istället när solen värmer jorden.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #33 skrivet: 30 jul-17 kl 19:38 »
Vad ska jag ge för referens på att det ser för jävligt ut?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #34 skrivet: 30 jul-17 kl 19:54 »
Vad ska jag ge för referens på att det ser för jävligt ut?
Behövs ingen referens, alla vet att det ser förjävligt ut. Som en krigszon, förstörd mark.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #35 skrivet: 30 jul-17 kl 20:12 »
Men markberedningens vänner sitter och gnuggar händerna ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #36 skrivet: 30 jul-17 kl 22:15 »
Markberedningen och subjektiva omdömen om hyggenas utseende har dock ingenting att göra med hur och i vilken riktning grundvattennivån påverkas, vilket ju var det som egentligen skulle avhandlas.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #37 skrivet: 30 jul-17 kl 23:19 »
Angående hyggena, det kan inte vara så att fukt sakta dunstar från träden när de gör av med allt vatten och en del stannar kvar i vegetationen och minskar avdunstning till luften som på ett hygge kanske lättare sveps bort av vinden? Sedan föreställer jag mig att markytan på ett hygge bli väldigt varm jämfört med en skogbevuxen yta.

(Har ingen åsikt i detta, teorin om att gamla rötter kan öppna upp källflöden som redan existerar när en del av rötterna murknat låter ju rimligt, men jag tror inte heller att träd har något slags magisk förmåga (Jag jobbade i skogen i princip varje dag när jag var yngre med olika sysslor)).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #38 skrivet: 31 jul-17 kl 00:35 »
När och mer exakt var har de problemen visat sig? Det är ju över 20 år sedan man slutade med det extrema kalhyggesbruken, så om det skulle bli bekymmer med återplantering borde de ha visat sig för länge sen.

tyvärr....bara något år sedan de plöjde ner ett flera kilometer stort kalhygge utanför familjens hemby i norrland. Är ett väldigt stort område med flera kilometer åt alla håll...vilket jag skulle kalla för extremt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #39 skrivet: 31 jul-17 kl 07:55 »
Ett hygge kan mycket väl öka ytavrinningen vilket gör att grundnivån sjunker. När inga träd fördröjer regnets väg så hinner inte marken suga upp det, dessutom kan skotarspåren fungera som avdikning.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #40 skrivet: 31 jul-17 kl 09:28 »
Vi talar nog om olika saker. Grundvattnet som rör sig väldigt lite för det har redan sjunkit till botten, och sen det vatten som finns i källor och grävda brunnar som kommer från ytfickor och vattenådror. Det sista är ju mycket känsligare för hyggen. Din brun är beroende av att dina träds rötter, håller marken genomsläpplig, så du får fram vatten till din brunn.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #41 skrivet: 31 jul-17 kl 19:17 »
Det ytvatten som kommer med trädens rötter är inte ett bra brunnsvatten, det är vattnet som ligger lite djupare som är bra. Vattnet skall helst ha kommit ned till den nivån att ingen biologisk aktivitet förekommer.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #42 skrivet: 05 aug-17 kl 11:10 »
Källvatten är som regel bra vatten! Ytvatten är som regel dåligt! Har du brun eller vattenkälla, som du tar vatten ifrån, så är det nästan alltid bra vatten.
kretslopp

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kan träd dra vatten TILL grävd brunn
« Svar #43 skrivet: 05 aug-17 kl 12:28 »
En tanke kring källvatten är att det ofta filtreras genom fina sandlager och annat i marken på sin väg till källan även om det kan härstamma från sjöar.
Jag har också noterat att det är stor skillnad på vattnet i källorna där jag bor jämfört med vanligt ytvatten i marken (Det är ett skit man inte vill ha i brunnen) eller stillastående vatten.

Så jag tror att det kan ligga någonting i det.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Hardis, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser