Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad odla som är ekonomiskt (& gärna ekologiskt ) på litet jordbruk?  (läst 3881 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Sitter och funderar på en liten gård som är tillgänglig. 14ha skog och 5ha åker. Inga stödrätter. 3 åkrar bra placerade runt gården hyfsat lika stora.
Vad kan man odla som inte kräver allt för mycket tid och jobb som kan ge lite avkastning.

Tips till en helt novis på jordbruk.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
Är det närmast ekonomisk avkastning, alltså förtjänst på att sälja grödorna, du är ute efter? Eller avser du att odla sådant som du kan ha maximal nytta av i det egna hushållet?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Bra fråga, I första hand förtjänst på försäljning, men att slippa köpa är åxå en förtjänst.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Om du är novis på att odla och inte vet vad du vill ha åkrarna till så blir det nog extensiv vallodling/gräsmark, alternativt utarrenderat tippar jag. Dock om du har anlag för att bli en bra odlare eller djurägare, så kan det vara en idé.

Man måste nog börja med något av följande för att din idé ska vara bärkraftig:
* odlarglädje i det lite större formatet
* odlingskunskap, som är av lite mer professionellt snitt, eller åtminstone en ambition att utveckla den åt det hållet; då kan man också lättare bedöma vad som är möjligt att satsa på, även om man förstås kan ha nytta av rådgivning,
* djurhållning som kräver vallar och betesmark.

I så fall kan man i bästa fall få en viss inkomst av odlingen, men någon större ekonomisk förtjänst ska man nog inte räkna med, om man inte är eller blir mycket duktig i någon bra nisch (och sådana är det inte gott om).

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Personlig åsikt som andra kan tycka annat om men ur mitt perspektiv.

Du kan aldrig få ekonomisk lönsamhet i ett sånt litet jordbruk. Det är en hobby, som kostar pengar, som de flesta andra hobbys. Kostnader för maskiner blir alltid större än intäkterna från odlingen.

Det finns dock undantag och det är om du odlar bär, frukt eller grönsaker men då blir det istället väldigt arbetsintensivt. Jag har svårt att tro att det går att ta ut en lön på det om det är frilandsodling. Jordgubbsodling eller något liknande kan kanske gå att få lönsamhet i, på friland, men då är det ännu mer jobb. Det blir nog heltid under säsongen.

Se det som en rolig hobby och gläd dig åt att kunna odla egen mat. Använd ytan som blir över för vall eller gröngödsling.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Men om du känner för att köpa den gården och har råd, så kanske det är en bra idé ändå. Det kanske visar sig efterhand vad du ska göra där. Eller så köper du den framför näsan på någon lämpligare köpare.  :P

kurt

  • Inlägg: 3488
Det går säkert att få ekonomisk avkastning, men det kräver att man har personliga kontakter med t ex restauranger. Så att man kan sälja det man producerar (grönt eller djur) till ett mycket högre pris än traditionellt marknadspris.

andtol

  • Gäst
Det går säkert att få ekonomisk avkastning, men det kräver att man har personliga kontakter med t ex restauranger. Så att man kan sälja det man producerar (grönt eller djur) till ett mycket högre pris än traditionellt marknadspris.

Det går säkert. Men då lägger man ner all sin tid och energi i odlingen. Som den thailändska kvinnan som odlar grönt till restauranger. Hon har skrivit bok om det också.

Lej ut marken om du inte vill lägga tid på eget arbete. Det kanske räcker med de timmar man måste lägga på skogen och den egna tomten?

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
Odla för eget bruk kan bli ekonomiskt. Men svårligen om du behöver köpa många maskiner. Kan du leja in maskinjobben till rimligt pris?
Skogen är bra att ha, speciellt om du har vedeldning. Men se upp med kostnader. Skog är inte lika med eldningsbar ved hemma på backen.
Kan du själv fälla träden? Hur får du hem dem? Har du löst det kan ett litet sågverk ge dig det mesta byggnadsvirket.
Fråga runt i trakten hos presumtiva grannar vad slags hjälp de kan erbjuda.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
Jag har ingen erfarenhet av det, men har läst om andelsjordbruk. Folk betalar en slant i förskott för att få gr önsaker, kycklingar, griskött eller vad det nu är som gården producerar. För övrigt, jag har en bror som har en mindre  ekologisk jordgubbsodling för självplock. Han säger att i snitt blir vart tredje år bra, var tredje hyfsat och vart tredje botten för att det regnar för mycket. Han säljer lite honung och sånt till plockarna också. Ingen jätteförtjänst, men lönsamt. Det är roligt att träffa folk från bygden då dom kommer och plockar!

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Tackar för alla inlägg, tankar snurrar, men inte lika ofta, har insett att något för att hålla landskapet öppet utan att mata vargen kan vara något om man kan hyr ut till någon.

Ber om att få återkomma.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser