Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Markutjämnare hembygge  (läst 1716 gånger)

ollebolle

  • Inlägg: 673
Markutjämnare hembygge
« skrivet: 16 mar-17 kl 19:48 »
Vårt torp har några gamla tuviga ängar som vi med svårigheter klipper gräset på. Vi har kört sönder två åkklippare av rveksam kvalitet och jag går i tankar att renovera dessa eller nygga om rill elektriska. Först vill jag dock underlätta klippningen genom att göra "gräsmattorna" mindre kuperade. Det är gamla grästuvor och sorkhögar som ska bli lägre och mattan bli som en golf-green.

Mina idéer är att ta ett av klippaggregaten, ta bort kniven och montera en stålplatta med utstickande bultar som kan riva bort toppografin. jag sätter allt på en lång "vagn" med rivskivan ställbar i höjdled. Elmotorn som redan finns är på 15kW och borde jämna ut det mesta. Eventuellt försöka hittta en hårdmetallklinga som sågar jord och uppstickande sten.

Nån som sett nåt i den stilen eller har nån kommentar på idiotierna? Tänker mig ett  batteripaket som kan laddas och när batteriet är fullt kör man så länge det går.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Markutjämnare hembygge
« Svar #1 skrivet: 12 maj-17 kl 06:22 »
Klippning med åkgräsklippare som är ca 1 meter bred tar ca 2-3kw
Effektmässigt är det inga problem men för att kunna driva detta så krävs det lite batterier.
Jag gissar att du får räkna med 5 kw för din maskin.
Ska man då kunna köra 20 min så behöver du ca 50-100kg blybatterier
Litium bör du överväga enligt mig


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 5 användare (2 dolda)
Anna 123, Rodgar Den Frie, Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser