Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvål till disken  (läst 7363 gånger)

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Tvål till disken
« skrivet: 15 mar-17 kl 12:32 »
Har börjat använda vanlig två (hård tvål alltså) till diskningen för att jag tänker att det borde bli miljövänligare – mer vätska och därför mindre transporter plus att förpackningsmaterialen är försumbara. Och det funkar ju i det stora hela fint: det blir rent och luktar helt ok. Däremot tycker jag det blir lite mer "vattenfläckar" eller vad man ska kalla det. Alltså inte smuts, utan mönster efter vattnet när disken torkat färdigt, och som jag antar att beror på att vattnet blir (mer) basiskt (?). Men hur kund eman undvika detta månntro?
Ingen människa är illegal

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #1 skrivet: 15 mar-17 kl 14:32 »
På tvålförpackningen skall finnas en innehållsförteckning. Börja med att läsa den.
Vad har du lyckats få tag på för fabrikat med högt pH? Kan ju inte vara menat som kropsstvål.

Fläckarna får du bort genom att tillsätta ett därför avsett vätmedel. Tag någon tesked diskmedel tillsammans med tvålen så skall du se att resultatet blir bra, möjligen får du skölja lite extra för att få bort tvålresterna.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #2 skrivet: 15 mar-17 kl 14:44 »
Jaså, då hade jag bara fått för mig att tvål är lite basiskt - och vattnet här jag bor är mellanhårt. Så jag trodde det var det som hände.

Men stort tack för tipset om vätmedel – dags att söka reda på sådant!
Ingen människa är illegal

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #3 skrivet: 15 mar-17 kl 15:35 »
Leta efter något som innehåller tex lauryletersulfat, alkoholetoxylat och lite aminoxider!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvål till disken
« Svar #4 skrivet: 15 mar-17 kl 18:57 »
Jag har hållit ett öga på innehållsdeklarationer på diskmedel och liknande produkter, någon enstaka gång händer det att det finns ett pH-värde i brukslösning angivet. Då har jag fått en känsla av att handdiskmedel i genomsnitt är lite surare än tvålar avsedda för kroppshygien.

Om man skulle lista olika produkter i ordning från surt till basiskt så skulle det kunna bli ungefär så här:
Toalett/badrumsrengöring
Handdiskmedel
Flytande/fast tvål, schampo mm
Allrengöring
Tvättmedel
Maskindiskmedel

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #5 skrivet: 17 mar-17 kl 08:06 »
Ok, så kanske det basiska pH-värdet har ett finger med i spelet.

Hur som helst tror jag nog att Anders tips om vätmedel låter mycket vettigt. Det måste ju rimligtvis handla om hur ytspänningen fungerar eftersom det inte går att undvika fläckarna även när jag sköljer med mycket vatten.
Ingen människa är illegal

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #6 skrivet: 17 mar-17 kl 09:32 »
Jämföra med Hälsingesåpa?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #7 skrivet: 17 mar-17 kl 10:32 »
Har ingen aning om vad Hälsingesåpa är men googlade lite och det verkar påminna om tallsåpa kanske?
Ingen människa är illegal

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tvål till disken
« Svar #8 skrivet: 17 mar-17 kl 11:17 »
Om du handtorkar så slipper du bry dig om ytspänningen och tillsätta kemikalier för att få ned den.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #9 skrivet: 17 mar-17 kl 13:53 »
Oj ja det är säkert sant men där har jag nog en gräns för hur mycket tid jag ids (och ens hinner) lägga ner på hushållet :-X Torkskåp har man ju ändå till för nånting!
Ingen människa är illegal

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tvål till disken
« Svar #10 skrivet: 17 mar-17 kl 17:06 »
Hård tvål lämnar alltid ett skikt på huden, kranen, tvättstället, duschväggen med mera. Det är ett välkänt faktum bland dem som gör hårdtvål själva (vilket jag gjorde i några år). Det blir värre om det finns kalk i vattnet.
Det blir lite extra städning när man använder hård tvål. Mest effektivt är ett vanligt rengöringsmedel av syntetisk flytande tvål, som löser upp dessa tvålrester kvickt.
En gång blandade jag oraffinerad palmolja från Kenya i min tvål, bara litegrand. Den oljan innehåller mycket karoten. Det blev en morotsfärgad tvål, som var mycket behaglig att tvätta sig med. Men det syntes på duschväggarna!
Det är inte alls konstigt att du får fläckar på diskgodset när du diskar med hård tvål.



Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #11 skrivet: 19 mar-17 kl 11:00 »
Har ingen aning om vad Hälsingesåpa är men googlade lite och det verkar påminna om tallsåpa kanske?
Det var det närmaste vi kunde komma hemkokt såpa.  Jag minns inte alls längre vilken tråd det var.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #12 skrivet: 19 mar-17 kl 13:13 »
Det var det närmaste vi kunde komma hemkokt såpa.  Jag minns inte alls längre vilken tråd det var.

Ah ok, just så. Som Berberis säger gäller det väl alla hårda tvålar.

-- Har inte hittat vätmedel ännu, så det jag gjort nu är att handtorka glas och sånt där fläckarna ser lite sunkiga ut; och sen låtit allt sånt bara torka där det inte syns eller stör så mycket.
Ingen människa är illegal

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #13 skrivet: 19 mar-17 kl 22:46 »
Inte hittat vätmedel? Ursäkta om jag driver med dig utan att du förstår. Läs innehållsförteckningen på närmaste produkt avsedd för disk, inte tvål som är odugligt för ändamålet.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #14 skrivet: 20 mar-17 kl 08:37 »
 ???

Alltså jag vill inte ha diskmedel på flaska, det är ju det som är hela poängen - tvål funkar nästan perfekt förutom de små fläckarna då. Vilket innebär väldigt mycket mindre vatten som skeppas land och rike kring, och mindre (plast)förpackningsmaterial. Så jag försöker hitta något koncentrerat ersättande som jag kan använda sporadiskt och vid behov för att backa upp tvålen.
Ingen människa är illegal

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #15 skrivet: 20 mar-17 kl 10:28 »
Men om du bara ska "backa upp" tvålen, så borde väl en flska vanligt, flytande diskmedel fungera ?! 

Använder du en droppe, eller så, i veckan, så lär ju flaskan med diskmedel räcka till åtminstone så länge som diskmedlet håller i flaskan?

Varför krångla till det?

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #16 skrivet: 20 mar-17 kl 15:07 »
Men om du bara ska "backa upp" tvålen, så borde väl en flska vanligt, flytande diskmedel fungera ?! 

Använder du en droppe, eller så, i veckan, så lär ju flaskan med diskmedel räcka till åtminstone så länge som diskmedlet håller i flaskan?

Jao kanske det, jag har ju nog diskmedel för gånger när jag verkligen vill ha fläckfritt. Men tänkte att det blir onödigt med tårta på tårta, det måste väl ändå bli mer koncentrerad effekt av ytaktiva medel. Men tja, kanske får jag helt enkelt nöja mig med det här som lösning.

På tal om: är de ytaktiva vätmedlen alltid flytande? Skulle det inte gå att göra hård tvål med sådana? Det finns ju shampotvålbitar så varför inte diskmedel, liksom…?
Ingen människa är illegal

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #17 skrivet: 20 mar-17 kl 21:02 »
Nu får jag väl på skallen för att jag skriver något dumt, men ...  Är inte skillnaden mellan fast och flytande form mest en fråga om vattenhalt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #18 skrivet: 21 mar-17 kl 12:10 »
Nu får jag väl på skallen för att jag skriver något dumt, men ...  Är inte skillnaden mellan fast och flytande form mest en fråga om vattenhalt?

Ja åtminstone är det väl så att all sorts såpa tillverkas av olika fetter/fettsyror då? Kollade lite runt på innehållsförteckningar och det var ju väldigt spännande. Hittade bl.a.

Diskmedel: [vatten], anjonisk tensid 5–15 %, natriumbensoat, citrus sinensisolja

Fast tvål: natriumpalmat, natriumpalmitat, vatten citronolja, glycering, natriumklorid, kanel, karitésmör, citronsyra, solrosolja, rosmarin, cinnamal, eugenol, limonen, linalool + färgämnen.

Aleppotvål: Naturlig olivolja (ca. 91%), Naturlig lagerbärsolja (4%), Eterisk olja (4%), Salt (0,1 %).

Shampotvål: lauryletersulfat, vatten, doftämnen: cupressus funebris (cypressolja), rosenolja, tonkaböna, enbärsolja, ringblomma, rosenblad, alfaisometylionon (?), farnesol, gerianol, limonen, linalool

Jämförelsen är lite random vad gäller doftämnen o.d. men ungefärligt ser man ju. Och enligt det här kunde ju shampotvålen vara bra som diskmedel?! Snablars att det ska vara så dyrt. Ämnenas miljöpåverkan har jag inte jättebra koll på utan är tvungen att lita på hur de marknadsförs. Produkterna ovan är alla miljömärkta.

« Senast ändrad: 21 mar-17 kl 20:02 av Be »
Ingen människa är illegal

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tvål till disken
« Svar #19 skrivet: 21 mar-17 kl 16:46 »
Intressant förteckning.
Men jag undrar: innan du lägger ut mycket pengar på dyra medel, kunde du kanske testa något diskmedel som baseras på såpa?
Fast då blir det mycket vatten igen: modern såpa är mera flytande än gammaldags såpa. Så snart fabrikanterna börjar späda medel med vatten, häller de in konserveringsmedel också, så att produkterna håller sig i flera år. Det gäller ju både rengöringsmedel, schampo och flytande tvål.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #20 skrivet: 21 mar-17 kl 20:09 »
Intressant förteckning.
Men jag undrar: innan du lägger ut mycket pengar på dyra medel, kunde du kanske testa något diskmedel som baseras på såpa?
Fast då blir det mycket vatten igen: modern såpa är mera flytande än gammaldags såpa. Så snart fabrikanterna börjar späda medel med vatten, häller de in konserveringsmedel också, så att produkterna håller sig i flera år. Det gäller ju både rengöringsmedel, schampo och flytande tvål.

Jo visst kan jag ju det, och diskmedel är ingen särskilt stor utgift – räcker ju ändå länge och inget man köper extra av bara för att det skulle vara så kul att shoppa  ;D. Det är väl mest att jag vill hitta sådant som jag lätt kan byta ut för att minska på avfallet och särskilt då plast, plus att det känns så onödigt med vatten som kuskas kring lite smått i onödan (om det nu är i onödan då) :)

Men apropå: är inte tvålmedel konserverande i sig? Även om andelen vatten i flytande tvättmedel antagligen sänker hållbarheten.
Ingen människa är illegal

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvål till disken
« Svar #21 skrivet: 21 mar-17 kl 22:34 »
Ett problem med såpa jämfört med tensidbaserade diskmedel är att såpan bara fungerar bra som fettlösande medel inom ett mycket litet temperaturområde, som dessutom är olika för olika sorters såpa.
Moderna handdiskmedel fungerar som regel gradvis bättre ju varmare vattnet är, såpa löser däremot inte fett alls under en viss temperatur, sedan är det ett spann på 5-10 grader där den fungerar riktigt bra och däröver blir de fettlösande egenskaperna gradvis sämre.  Vill man hitta den temperaturen kan man blanda ett prov av såpan med kallvatten, förmodligen blir det grumligt då, värm sedan vattnet sakta tills blandningen blir klar och låt den kallna. Mät temperaturen under avsvalningen och notera vid vilken temperatur den blir grumlig igen.  Från denna temperatur och 5-10 grader uppåt fungerar såpan som bäst.
Om såpvattenblandningen fortfarande är grumlig när den börjar koka så är såpan av dålig kvalitet.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #22 skrivet: 22 mar-17 kl 08:35 »
Jaså, tack för den intressanta informationen, torbjorn.
Ingen människa är illegal

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tvål till disken
« Svar #23 skrivet: 22 mar-17 kl 10:19 »
Tackar också. Jag släpper såpan. Flytande diskmedel, som jag använder själv, är mest effektivt.
De miljömärkta medlen som du Be studerat ínnehållet på, har allihopa ingredienser som rest väldigt långt, en del från andra sidan jordklotet.
Jag tror att vi får kompromissa lite med vårt miljömedvetande och hålla koll på tillsatserna i olika produkter. Industrin verkar vara ganska känslig och gör ändringar emellanåt till det bättre.
Du har i alla fall skapat en inspirerande tråd.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #24 skrivet: 22 mar-17 kl 14:58 »
Ja, det är fint om vi kan inspirera varandra! Och jag håller helt med, ibland måste man kompromissa och så gäller det ju också att se saker i sina proportioner så att man inte silar hår och sväljer kameler :). Och alla måste ju hitta sådant som de känner att är görligt för just dem, annars är det rätt dödfött. Det finns sällan en enda självklar idealisk lösning (ibland blir det ju till och med tvärtom som med all mikroplats i Östersjön just nu :( ) men gör man så gott man kan och känner att man orkar blir det nog bra sen!
Ingen människa är illegal

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #25 skrivet: 22 mar-17 kl 22:07 »
De flesta av oss eldar ju med ved, och till viss rengöring fungerar asklut/askvatten.  Men det är frätande, så akta både hud, ögon, barn, djur och järn!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gammeltanten

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Tvål till disken
« Svar #26 skrivet: 05 apr-17 kl 10:49 »
Mitt tips är att ha i nån tesked äppelcidervinäger (eller ättika) i diskvattnet. Det är ju kalklösande, billigt och miljövänligt ;),. En liten skvätt citron borde ha samma verkan...

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #27 skrivet: 05 apr-17 kl 12:19 »
Ja det är en bra idé, men har redan testat utan resultat. Skulle nog ha behövts att skölja i bara vinäger i så fall misstänker jag :D. Har ju ändå hårdare sortens vatten här.

Men, frågade runt lite i ett såpmakarforum och fick en massa bra svar. Bland annat föreslog de att testa en tvål baserad på kokosolja, eftersom dessa ska lämna mindre spår, och med lite citron eller annat syrligt i. Som det råkade sig hade jag en flaska duschtvål som jag fått i gåva och inte använder, så testar det just nu. Verkar lovande – så till nästa ska jag sedan söka upp en hård kokosoljecitrontvål, tänkte jag :) (Men just nu har jag ju diskattiraljer för minst ett år, så ;) )
Ingen människa är illegal

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #28 skrivet: 05 apr-17 kl 18:36 »
Förr fanns det en tvål som hette "Le Chat" ("Katten"), som påstods vara gjord för att användas även till disk.  Man skulle dra på den med diskborsten och sen gnugga på tallrikarna.  Någon som vet något?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvål till disken
« Svar #29 skrivet: 05 apr-17 kl 23:09 »
Mitt tips är att ha i nån tesked äppelcidervinäger (eller ättika) i diskvattnet. Det är ju kalklösande, billigt och miljövänligt ;),. En liten skvätt citron borde ha samma verkan...

Å andra sidan så blir diskmedlet mycket sämre fettlösande än det borde vara om man sänker diskvattnets pH  genom att tillsätta en syra.

Å tredje sidan så tror jag att de flesta diskmedel (och för den delen såpa) har så stark buffrande verkan att pH inte ändras särskilt mycket för att man häller i måttliga mängder av en svag syra i diskvattnet. Man kan säga att diskmedlet "håller emot". Och därmed vinner man ingenting alls på att hälla i något surt om man samtidigt ska ha diskmedel där.

Det är en grundläggande regel för all disk och annan slags rengöring att man ALDRIG ska blanda sura och basiska rengöringsmedel. De kan vara bra var och en på sitt sätt, de löser olika saker, men de ska användas var för sig och den ena sorten ska sköljas bort med rent vatten innan man använder den andra. Om man blandar dem så neutraliserar de bara varandra och det som blir kvar har inga rengörande egenskaper alls.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Tvål till disken
« Svar #30 skrivet: 06 apr-17 kl 09:17 »
Ja det är en bra idé, men har redan testat utan resultat. Skulle nog ha behövts att skölja i bara vinäger i så fall misstänker jag :D. Har ju ändå hårdare sortens vatten här.

Men, frågade runt lite i ett såpmakarforum och fick en massa bra svar. Bland annat föreslog de att testa en tvål baserad på kokosolja, eftersom dessa ska lämna mindre spår, och med lite citron eller annat syrligt i. Som det råkade sig hade jag en flaska duschtvål som jag fått i gåva och inte använder, så testar det just nu. Verkar lovande – så till nästa ska jag sedan söka upp en hård kokosoljecitrontvål, tänkte jag :) (Men just nu har jag ju diskattiraljer för minst ett år, så ;) )

Både citron och kokosolja transporteras ju långväga. Blir det verkligen inte bättre för miljön att köpa någon lokalproducerad såpa?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvål till disken
« Svar #31 skrivet: 06 apr-17 kl 10:39 »
Och för den delen känns ju t ex citron och kokosolja av "livsmedelskvalitet" överkvalificerade för att använda till så simpla ändamål som disk och rengöring. Bättre att de får komma till användning som livsmedel då.

Sura naturprodukter finns det ju gott om på närmare håll också - kolsyra (koldioxid), de flesta bär och frukter som växer lokalt innehåller organiska syror, ättiksyra, mjölksyra mm bildas vid olika slags nedbrytning av olika material osv.

Beträffande vegetabiliska oljor av icke hårdnande slag så kanske man i första hand tänker på raps- och rybsolja, kanske även tallolja som är en biprodukt från cellulosaindustrin, om man vill ha något av lokalt ursprung. Är man ute efter en oxiderande olja som hårdnar i luft, så får man sikta in sig på t ex linolja.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #32 skrivet: 06 apr-17 kl 13:02 »
Man kan tillföra diverse produkter som liknar matrester till diskvattnet, eller använda produkter som är avsedda för disk.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #33 skrivet: 06 apr-17 kl 14:04 »
Både citron och kokosolja transporteras ju långväga. Blir det verkligen inte bättre för miljön att köpa någon lokalproducerad såpa?

Jag tänker inte att transport är det största problemet, så länge transporterna hålls inom rimliga dimensioner. Det som går sjövägen är ju ofta rätt acceptabelt, särskilt i de fall där tillverkningen på andra håll i världen kan göras t.ex. mindre energikrävande är här i Norden (vilket gäller rätt mycket i grönväg). Så det beror ju på såpan. Sen vill en ju gärna ha en viss prestanda också. Tallsåpa skulle jag inte för mitt liv använda till disken! (Dessutom är jag inte särskilt säker på att tallsåpa är miljövänligt).

Och DIY är absolut fantastiskt. Men vill man riktigt hårdra saker kan det faktiskt vara mer skonsamt för miljön i vissa fall med storskalig(are) produktion eftersom man då kan optimera processerna, åtminstone rent teoretiskt.
Ingen människa är illegal

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Tvål till disken
« Svar #34 skrivet: 06 apr-17 kl 16:43 »
Är det bara fläckar på glasen som är problemet så är nog det enklaste att göra som i gamla tider: Torka på  ren handduk, en tunn handduk går lättast.   Och så kan man väl minimera glasanvändningen:  Det går mycket väl att dricka  saft, vatten, öl  i muggar. 

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Tvål till disken
« Svar #35 skrivet: 04 maj-17 kl 20:41 »
Hälsingesåpa tex innehåller återvunnen plast bla. Vem vill diska i det? Usch...... Fast tvål.....blir inte porslinet fett av det?? Och vad för fett!? Nej usch.......gamla avlagringar från köttindustri och allt möjligt.......

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #36 skrivet: 06 maj-17 kl 12:18 »
Nej, fett blir det ju inte – fettet som tvålen tillverkas av är ju försåpad. Och det finns gott om tvålar tillverkade av växtfetter; traditionell tvål är ju gjord på växtolja. Problemet är snarare, vilket föranledde den här tråden, att det blir "vattenfläckar" av tvålen eftersom den inte innehåller så mycket ytaktiva medel som någon påpekade ovan. "Soap scum" kallas detta tydligen på engelska.
Ingen människa är illegal

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Tvål till disken
« Svar #37 skrivet: 07 maj-17 kl 17:31 »
Jag skrev visst lite fel. Hälsingesåpan är gjord på återvunnen matolja....inte plast! Men jag tycker såpa känns rätt fett och när man läser om viss såpa och innehåll etc så brukar det även stå att den lägger sig som en hinna och skyddar. Den hinnan måste väl vara fett oavsett om såpan är gjord av matolja eller tallolja?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvål till disken
« Svar #38 skrivet: 07 maj-17 kl 18:08 »
Det är inte fett som blir kvar utan oupplöst såpa, möjligen blandad med smuts som det var meningen att såpan skulle tvätta bort.  Såpa är ju inte så bra fettlösande annat än inom ett ganska smalt temperaturområde, och om det är för kallt så är den inte riktigt hundraprocentigt löslig i vatten heller. Så om man har tvättat eller diskat något med såpa och sedan sköljer med för kallt vatten, så blir ett tunt skikt såpa kvar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser