Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till vanlig diskpropp!?  (läst 9527 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Alternativ till vanlig diskpropp!?
« skrivet: 14 feb-17 kl 14:55 »
När jag påtalar att jag plastbantar verkar det som att andra tycker man är helt knäpp!? Vadå plastbanta? Jag är så less på alla gifter som finns överallt och som mer eller mindre kommer in i mitt hem hur jag än vrider och vändert på det..... Varför är det så "#knäppt" om man till största möjliga mån försöker att minimera!? Iaf i köket och bland livsmedel. Eller hur!? Hur som. Jag är i köksregionen och letar efter ett alternativ till en vanlig diskpropp så jag kan använda gamla diskbänken utan att behöva byta ut den. Men jag hittar inga diskproppar som är gjorda av naturgummi!? Bara syntet...... Plast och syntetgummi avger kemikalier.....det vet väl alla vid detta laget. MEN i samband med varmvatten än mer........... så varmt vatten och plast hör inte ihop. Så är det bara. Men att hitta en vanlig jädrans diskpropp som inte är giftig verkar omöjlig att hitta!!?? NÅGON som vet var jag kan köpa en diskpropp av naturgummi eller annan biosort? Jag har googlat men inget napp.....

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-17 kl 15:15 »
Ja, varför plastbantar du?

I omsorg om miljön, för att undvika användning av fossil råvara till plasttillverkning? För att minska mängden "mikroplast" i naturen?

Annars kan det nog vara nyttigt att läsa det här:

http://supermiljobloggen.se/debatt/2016/12/agnes-wold-det-finns-inga-bevis-for-att-hormonstorande-kemikalier-paverkar-var-halsa

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #2 skrivet: 14 feb-17 kl 17:25 »
Jula har en diskpropp som de påstår är av gummi.
Annars kan det finnas en Ifö diskpropp med rostfri pigg på VVS-butiker för en hundring.

Plastbantning är en bra idé, men jag tror inte att du behöver vara rädd för konstiga ämnen i all plast.
Själv tar jag mig en funderare varje gång någonting går sönder och behöver ersättas. Då väljer jag gärna material av ett annat slag än plast.


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #3 skrivet: 14 feb-17 kl 17:30 »
Ja, att byta ut till "miljöbästa" alternativ när något slitits ut eller gått sönder är en bra strategi.

Men det är svårt att utvärdera vad som verkligen är de långsiktigt mest hållbara valen. Återvinning är oftast bra. Att byta mobiltelefon vart och vartannat år är ur miljösynpunkt vidrigt.

Att slänga saker i förtid, innan de slitits ut. är dock i regel olämpligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #4 skrivet: 14 feb-17 kl 18:20 »
Vill man göra en miljögärning så skall en plastbantning gå långsamt, väldigt långsamt.
Det innebär att man måste tänka på vilken miljöbelastning det innebär att kasta en produkt i förtid och ersätta den med en ny.

När det gäller plastproppen då?
Vilka krav skall man uppfylla,  den skall hålla vattnet på plats och inte läcka.
Förutsättningar då?

Man kan svarva, gjuta till proppar på olika sätt och man kan använda vitt skilda matrial.
Det enda som styr vilket matrial och utformning är hur vasken ser ut.
Är det ett helt slätt vinkelrätt hål så är det enkelt att tillverka en plugg som är konisk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #5 skrivet: 14 feb-17 kl 18:34 »
Jula har en diskpropp som de påstår är av gummi.
Annars kan det finnas en Ifö diskpropp med rostfri pigg på VVS-butiker för en hundring.

Plastbantning är en bra idé, men jag tror inte att du behöver vara rädd för konstiga ämnen i all plast.
Själv tar jag mig en funderare varje gång någonting går sönder och behöver ersättas. Då väljer jag gärna material av ett annat slag än plast.
Snälla du. Plast innehåller BARA konstiga saker och inget annat! Närmare bestämt kemikalier. Tom. livsmedelgodkänd plast, alltså nummer 1 har visat sig via diverse provtagningar lämna ifrån sig "avfall" till tex livsmedel. Vanligt vatten i PET flaska och läsk visar genom provtagning rester av plastapartiklar från tillverkning av produkt. Så INGEN plast är tyvärr bra på något vis. Men billig och bekväm och för att inga innovativa alternativ finns..... Plasten finns även i tetra så i princip finns plastpartiklar överallt bland våra livsmedel....... Plast som bla innehåller polyeten måste testas för att man ska vara säker på att den inte innehåller restavfall från petroleumindustrin tex. Vilket inte finns någon lagstiftning om. Så vilken plast som helst kan innehålla rester från bensintillverkning. Och detta är "bara" en äcklig sak i det hela! Och då pratar vi plast som din mat ligger i! Det är den främsta anledningen till att jag plastbantar. Sedan kommer självklart med hänsyn till vår jord som vi håller på att fördärva......Jag tycker alla borde plastbanta och vägra plast så vi tvingar fram friskare alternativ. Precios som att välja ekologisk mat. Så länge folk fortsätter att äta och köpa besprutad mat så kommer den ekologiska fortsätta som andra alternativ. Svårt för priset att gå ner till en nivå som passar när det knappt finns någon konkurrens...

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #6 skrivet: 14 feb-17 kl 18:43 »
Vill man göra en miljögärning så skall en plastbantning gå långsamt, väldigt långsamt.
Det innebär att man måste tänka på vilken miljöbelastning det innebär att kasta en produkt i förtid och ersätta den med en ny.

När det gäller plastproppen då?
Vilka krav skall man uppfylla,  den skall hålla vattnet på plats och inte läcka.
Förutsättningar då?

Man kan svarva, gjuta till proppar på olika sätt och man kan använda vitt skilda matrial.
Det enda som styr vilket matrial och utformning är hur vasken ser ut.
Är det ett helt slätt vinkelrätt hål så är det enkelt att tillverka en plugg som är konisk.
I första hand handlar plastbantning om att reducera gifter från ditt hem. Köper jag inte plast så minskar också efterfrågan. Och ställer jag krav på alternativ kommer förhoppningsvis mer innovativa lösningar. Plast är lika äckligt som besprutad mat. Förstör både hälsan och jorden. Så all plast borde bort. Även den livsmedelgodkända.
Tillverka en själv.....jaa får klura på det..... och kolla upp den från Ifö......

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #7 skrivet: 14 feb-17 kl 18:46 »
I första hand handlar plastbantning om att reducera gifter från ditt hem. Köper jag inte plast så minskar också efterfrågan. Och ställer jag krav på alternativ kommer förhoppningsvis mer innovativa lösningar. Plast är lika äckligt som besprutad mat. Förstör både hälsan och jorden. Så all plast borde bort. Även den livsmedelgodkända.

I teorin förstår jag ditt resonemang, men åter igen. 
Hur snabbt skall man skynda och till vilket pris?

Att byta plugg till ett annat alternativ innebär trots allt en miljöbelastning.
Är det bättre att orsaka en större miljöbelastning för att tillfredställa din önskan snabbt?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #8 skrivet: 14 feb-17 kl 19:18 »
I teorin förstår jag ditt resonemang, men åter igen. 
Hur snabbt skall man skynda och till vilket pris?

Att byta plugg till ett annat alternativ innebär trots allt en miljöbelastning.
Är det bättre att orsaka en större miljöbelastning för att tillfredställa din önskan snabbt?
Jag vill inte belasta naturen mer än nödvändigt. Därför tänker jag i mina beslut. Men varje gång jag diskar frigör jag kemiska partiklar som går ut i naturen och sköljer jag inte väl.....ja då ligger det kvar på min tallrik och går vidare ner i min mage och lagras i min kropp OCH dessutom utsätter jag i samband med detta mer påfrestning på jorden då jag förbrukar mer el genom noggrannare sköljning...... tjaa.....det går att diskutera många varv.....Jag har slutat att diska i plastbalja som sköljalternativ. Men hittar jag ingen vettig diskpropp så får det bli rostfri balja att diska i. Så är det egentligen löst...... Men hittar ingen tillräckligt stor och som passar så därav söket efter diskpropp....

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #9 skrivet: 14 feb-17 kl 20:26 »
Jula har en diskpropp som de påstår är av gummi.
Annars kan det finnas en Ifö diskpropp med rostfri pigg på VVS-butiker för en hundring.

Plastbantning är en bra idé, men jag tror inte att du behöver vara rädd för konstiga ämnen i all plast.
Själv tar jag mig en funderare varje gång någonting går sönder och behöver ersättas. Då väljer jag gärna material av ett annat slag än plast.

Har du nån länk? :)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #10 skrivet: 14 feb-17 kl 20:40 »
Jag vill inte belasta naturen mer än nödvändigt. Därför tänker jag i mina beslut. Men varje gång jag diskar frigör jag kemiska partiklar som går ut i naturen och sköljer jag inte väl.....ja då ligger det kvar på min tallrik och går vidare ner i min mage och lagras i min kropp OCH dessutom utsätter jag i samband med detta mer påfrestning på jorden då jag förbrukar mer el genom noggrannare sköljning...... tjaa.....det går att diskutera många varv.....Jag har slutat att diska i plastbalja som sköljalternativ. Men hittar jag ingen vettig diskpropp så får det bli rostfri balja att diska i. Så är det egentligen löst...... Men hittar ingen tillräckligt stor och som passar så därav söket efter diskpropp....

Har du läst länken jag postade?

De emissioner som du oroar dig för är inte verklighetsförankrade. Eller har du annan vederhäftig information? Kan du länka till denna?

Plast är inte en sorts material utan många. Och inte heller nödvändigtvis det värsta materialet.

Det finns massor med potentiellt farliga ämnen i allt möjligt, som är ytterst naturligt också.

Att elda med ved i öppna spisar, braskaminer eller vedspisar är t.ex. tämligen farligt, med rökgaser och partiklar, som kan orsaka cancer. Och som också gör det, en hel del av de svenska lungcancerfallen anses ha sitt ursprung i vedeldning.

Ved borde egentligen eldas enbart i större anläggningar med ordentlig rökgasrening.

All mat, för att inte nämna produktion/förädling och transport av mat, genererar en rejäl miljöbelastning.

Ståltillverkning är miljömässigt riktigt läbbigt.

Nytillverkning av det mesta är väldigt miljöbelastande.

Så avyttra inte sådant som fortfarande fungerar/är helt. Välj det miljömässigt bästa när du måste skaffa nytt istället. 


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #11 skrivet: 14 feb-17 kl 21:41 »
Naturgummi (latex) kräver ändå diverse kemisk behandling - inblandning av svavel och andra tillsatser, vulkanisering mm - för att bli tillräckligt stabilt för att man ska kunna göra hållbara bruksföremål av det.
Och naturgummit är ändå för känsligt för oljor, fetter, värme mm för att bli särskilt långlivat i kontakt med matrester och diskvatten.

Så just propp till diskho är en produkt som är helt olämplig att tillverka av naturgummi.  Naturgummi är mer lämpligt för gummidetaljer som sitter långt inne i maskiner och apparater, skyddat för solljus, luft, mineraloljor och olämpliga kemikalier. T ex tätningar i rörkopplingar för vatten, packningar i hydrauliska bromssystem i bilar mm, gummibussningar som sitter på mörka och skyddade ställen.  Det duger också bra för engångsprodukter som kan förvaras i skyddande förpackningar och där man inte kräver lång livslängd sedan förpackningen har öppnats, t ex engångshandskar.

Innan man börjar kritisera plaster och syntetiskt gummi är det lämpligt att skaffa sig goda kemikunskaper själv för att så att säga kunna skilja äpplen från päron. Precis som tidigare nämnts i tråden så är ju metallindustrin inte heller särskilt trevlig att ha att göra med, i all synnerhet inte utvinningen av krom och nickel som ingår i förhållandevis stora mängder i rostfritt stål.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #12 skrivet: 14 feb-17 kl 23:12 »
Ja det är svårt att skilja de stora farorna från de små utan rätt kunskap. Att sanera sitt liv från kemikaliepåverkan är väl en god tanke, men jag tror att just diskproppen skulle hamna väldigt långt ned på min lista ;) Då är plasten som diskmedlet förvaras i en mycket större risk. Och ändå är den försumbar jämfört med att dricka en läsk från en plastflaska.

Silikon är en oorganisk plast som vad jag vet inte innehåller mjukgörare. Duger till propp och man kan göra den själv.

Men man kan tälja en bit trä annars, fungerar bra som propp.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #13 skrivet: 15 feb-17 kl 18:04 »
 hos mig händer det att metallock från t.ex. rödbetsburkar, marmeladburkar alldeles själva gör sig till en propp.  Handlar förstås och storlek och design på avloppshålet.  Annars kan jag tänka mig engångsproppar av kartong, typ innerröret i hushållspapper, toapapper.  Eller kanske det glansiga pappret runt tidskrifter.   Reklampapper.   Möjligen går tidningspapper också om man knölar på rätt sätt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #14 skrivet: 15 feb-17 kl 18:09 »
Skogaliten - Torbjörn - Själv är bästa dräng// En diskpropp är endast 1 sak av många som behöver bytas ut i ett hem om den är gjord av plast. Så nonchalera inte det. Plasten håller på att FÖRSTÖRA våra världshav och sjöar - Så absolut inget litet problem!! Vill ni läsa fakta om vad plast egentligen är och vad den gör med oss människor? Bara GOOGLA! Jag har inte påstått att alla gifter går att komma ifrån genom att plastbanta. Jag är inte född i farstun. Jag vet att det finns/kan finnas tex tungmetaller i aska och att rök inte är hälsosamt. Att det finns bly och aluminium mm naturligt i jord och berg och vissa växter. Tex risplantor. Så jag är inte helt korkad bara för att jag plastbantar och gudskle lov så är det fler och fler som hakar på. Intresset verkar större hos kvinnor än män.....vad det nu beror på. Jag har bara snällt tillfrågat om någon kanske har några smarta alternativ och inte något annat. Om jag inte vill konsumera plast så är det mitt beslut och jag behöver ingen lektion i vad som är värre eller värst.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #15 skrivet: 15 feb-17 kl 18:17 »
Naturgummi (latex) kräver ändå diverse kemisk behandling - inblandning av svavel och andra tillsatser, vulkanisering mm - för att bli tillräckligt stabilt för att man ska kunna göra hållbara bruksföremål av det.
Och naturgummit är ändå för känsligt för oljor, fetter, värme mm för att bli särskilt långlivat i kontakt med matrester och diskvatten.

Så just propp till diskho är en produkt som är helt olämplig att tillverka av naturgummi.  Naturgummi är mer lämpligt för gummidetaljer som sitter långt inne i maskiner och apparater, skyddat för solljus, luft, mineraloljor och olämpliga kemikalier. T ex tätningar i rörkopplingar för vatten, packningar i hydrauliska bromssystem i bilar mm, gummibussningar som sitter på mörka och skyddade ställen.  Det duger också bra för engångsprodukter som kan förvaras i skyddande förpackningar och där man inte kräver lång livslängd sedan förpackningen har öppnats, t ex engångshandskar.

Innan man börjar kritisera plaster och syntetiskt gummi är det lämpligt att skaffa sig goda kemikunskaper själv för att så att säga kunna skilja äpplen från päron. Precis som tidigare nämnts i tråden så är ju metallindustrin inte heller särskilt trevlig att ha att göra med, i all synnerhet inte utvinningen av krom och nickel som ingår i förhållandevis stora mängder i rostfritt stål.
Vad jag vet finns ingen bra plast! Tom. plast 1 som är livsmedelgodkänd kan släppa ifrån sig plast till innehållet...... Det kan alltid finnas biprodukter i tillverkning även av plast som tex polyeten.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #16 skrivet: 15 feb-17 kl 18:22 »
Ja det är svårt att skilja de stora farorna från de små utan rätt kunskap. Att sanera sitt liv från kemikaliepåverkan är väl en god tanke, men jag tror att just diskproppen skulle hamna väldigt långt ned på min lista ;) Då är plasten som diskmedlet förvaras i en mycket större risk. Och ändå är den försumbar jämfört med att dricka en läsk från en plastflaska.

Silikon är en oorganisk plast som vad jag vet inte innehåller mjukgörare. Duger till propp och man kan göra den själv.

Men man kan tälja en bit trä annars, fungerar bra som propp.
Snälla du. Jag plastbantar HELA mitt hem! Inte bara diskproppen. Jag köper eller använder inte diskmedel i plast utan gör mitt eget som förvaras i glas. Ska se vad jag kan åstadkomma av ett stycke trä......MEN tycker det är SÅ KASST att det inte finns att få tag i någonstans utan att man måste tillverka själv. Tillbaka till stenåldern 2017!

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #17 skrivet: 15 feb-17 kl 18:25 »
Har du läst länken jag postade?

De emissioner som du oroar dig för är inte verklighetsförankrade. Eller har du annan vederhäftig information? Kan du länka till denna?

Plast är inte en sorts material utan många. Och inte heller nödvändigtvis det värsta materialet.

Det finns massor med potentiellt farliga ämnen i allt möjligt, som är ytterst naturligt också.

Att elda med ved i öppna spisar, braskaminer eller vedspisar är t.ex. tämligen farligt, med rökgaser och partiklar, som kan orsaka cancer. Och som också gör det, en hel del av de svenska lungcancerfallen anses ha sitt ursprung i vedeldning.

Ved borde egentligen eldas enbart i större anläggningar med ordentlig rökgasrening.

All mat, för att inte nämna produktion/förädling och transport av mat, genererar en rejäl miljöbelastning.

Ståltillverkning är miljömässigt riktigt läbbigt.

Nytillverkning av det mesta är väldigt miljöbelastande.

Så avyttra inte sådant som fortfarande fungerar/är helt. Välj det miljömässigt bästa när du måste skaffa nytt istället.
Mina emissioner är mer verkliga än du tror! Plast är ett JÄTTEPROBLEM och förstör mer än du tror. Så tråkigt att du inte tar det på allvar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #18 skrivet: 15 feb-17 kl 18:26 »
Vad jag vet finns ingen bra plast! Tom. plast 1 som är livsmedelgodkänd kan släppa ifrån sig plast till innehållet...... Det kan alltid finnas biprodukter i tillverkning även av plast som tex polyeten.

För resonemangets skull.

Hur tänker du när du spolar upp vatten ur kranen då många vattenledningar idag är utbytta från järn till plast.
Eller när du sedan sätter dig på dass och förrättar livets nödvändigheter, man använder plast rör även här.

Egentligen kan man inte heller använda ordet plast.
Då man räknar in så enormt mycket i det.

Självklart förstår jag ditt resonemang, det är jäkligt klokt.
Köper du förresten konserverade grönsaker? Du vet sådan i glasburk med skruvlock?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #19 skrivet: 15 feb-17 kl 18:38 »
Men nu verkar du blanda friskt i ditt miljösträvande! Din diskpropp förstör inte våra världshav och sjöar så länge du låter den vara kvar i diskhon. Och funderar du på allvar i banorna "alternativ till en vanlig diskpropp så jag kan använda gamla diskbänken utan att behöva byta ut den" så behöver du en lektion i prioritering vad gäller miljöfrågorna.

Om du däremot är emot plast för att de avger mjukgörare och du har bestämt dig för att det är den typen av kemikalier du prioriterar att få bort ur din närmiljö, så visst, vi har alla våra käpphästar. Men det är viktigt att prioritera där också. Du är betjänt av att gå igenom allt som du kommer i kontakt med så att du kan göra en prioriteringslista. Är du nere på diskproppsnivå så har du varit duktig på att sanera, det finns otroligt mycket mjukgörare där man inte trodde det.

Sedan måste man inte tillverka saker själv, det är bara att beställa om man inte hittar grejerna i standardsortimentet. Vi lever ju inte på stenåldern ;)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser