Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  RÖDA VINBÄR Hur föröka??  (läst 5850 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« skrivet: 13 feb-17 kl 16:15 »
I år kommer turen till min röda vinbär. Landet ska utökas då jag vill få mer bär! Går det och isf hur tar man bäst sticklingar? Ska jag/kan man rota nya skott eller gammal ved? När och hur gå vidare isf? Eller kan jag bara sätta ner skott i jord på en gång? Känns onödigt att köpa plantor om det går att ta vara på den man redan har!? Har hört att man kan dra ner en ranka i jorden och täcka för att rota....? Stämmer det?

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #1 skrivet: 13 feb-17 kl 16:28 »
Avläggning har jag använt. Det är en säker metod.
Böj ner en gren och gör ett litet snitt i den. Lägg snittet på en yta där du tagit bort gräs/ogräs. Tälj en liten krok och stick ned den för att fästa grenen. Det tar en växtsäsong att få rötter på den.
(Bild-googla på avläggning, så kommer det flera exempel).

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #2 skrivet: 13 feb-17 kl 16:39 »
Presis så enkelt är det. Du viker ned de nedersta grenarna och lägger jord på dom. Efter ett år (kanske innan) är det fullt med rötter på dom. Klipp av grenen en bit in mot busken så dom får rota sig lite till. Låt stå någon månad till. Nu Har du fått finfina plantor.
kretslopp

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #3 skrivet: 13 feb-17 kl 17:20 »
I år kommer turen till min röda vinbär. Landet ska utökas då jag vill få mer bär! Går det och isf hur tar man bäst sticklingar? Ska jag/kan man rota nya skott eller gammal ved? När och hur gå vidare isf? Eller kan jag bara sätta ner skott i jord på en gång? Känns onödigt att köpa plantor om det går att ta vara på den man redan har!? Har hört att man kan dra ner en ranka i jorden och täcka för att rota....? Stämmer det?
Så praktiskt! Ska absolut testa det - FRÅGOR// Ska jag ta av nya skott eller ved el. vilket som? Kan jag ta fler samtidigt el bara rota en i sänder?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #4 skrivet: 13 feb-17 kl 17:55 »
Ta års skott, eller fjolårets toppskott på utliggargrenarna.

Röda och svarta vinbär är lätta att föröka, de vill ha mycket näring och trivs på ganska tung, fuktig jord.
(Vinbären skall alltså ha nästan rakt motsatta förutsättningar jämfört med havtornen du frågade om tidigare (undantaget vita vinbär som är känsligare mot väta i marken och verkar vilja ha lättare jord, röda och svarta vinbär växer så det knakar här, men de vita vill sig inte riktigt, de blir bara en liten tanig buske hur mycket man än pysslar om dem...))

Fast vinbär är egentligen inte så kinkiga, de kan växa nästan var som helst om de får en hyggligt bra start. Har till och med sett vinbär växa i stenskravel och sandmark, mm... Även om de ger dålig skörd så har de ändå gett förvånansvärt mycket bär även på sådana extrema förutsättningar.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #5 skrivet: 14 feb-17 kl 14:20 »
Ta års skott, eller fjolårets toppskott på utliggargrenarna.

Röda och svarta vinbär är lätta att föröka, de vill ha mycket näring och trivs på ganska tung, fuktig jord.
(Vinbären skall alltså ha nästan rakt motsatta förutsättningar jämfört med havtornen du frågade om tidigare (undantaget vita vinbär som är känsligare mot väta i marken och verkar vilja ha lättare jord, röda och svarta vinbär växer så det knakar här, men de vita vill sig inte riktigt, de blir bara en liten tanig buske hur mycket man än pysslar om dem...))

Fast vinbär är egentligen inte så kinkiga, de kan växa nästan var som helst om de får en hyggligt bra start. Har till och med sett vinbär växa i stenskravel och sandmark, mm... Även om de ger dålig skörd så har de ändå gett förvånansvärt mycket bär även på sådana extrema förutsättningar.
Jag har bara 1 röd buske nu som stått helt solokvist på samma ställe i minst 15 år och den har alltid gett bra med bär´. Men jag vill ha mer till inläggningar osv så därför tänkte jag utöka beståndet! Den står till och med i norrläge bakom huset och har bara lite solskvätt och jorden är rätt kompakt och tung. Har ingen aning om vilken sort det är men den verkar trivas. Ska lägga ner lite möda och rens runt den och försöka göra några avläggare så får vi se vad som händer..... Undras om det går att göra det under hela säsongen eller bättre på våren eller hösten? Jag gör mycket gelé och marängpaj på dom vilket är ett måste på sommaren!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #6 skrivet: 14 feb-17 kl 22:04 »
Du kan med fördel göra dem nu till våren, så får de en god start.
Lycka till med dina buskar!

Jo, vinbär är användbara till mycket, men själv har jag nog förätet mig på svartvinbär när jag var barn... ha ha.

Tar några år innan avläggarna ger skörd i egentlig mening.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #7 skrivet: 15 feb-17 kl 17:19 »
Svart vinbär har jag ännu inte.....men står på listan! Det är klart att det tar ett tag att få bär på dessa avläggare...tänkte inte så långt i min iver.... hahaa! Kanske blir några nyförvärv ändå men ska ändå testa att föröka dom på detta viset. Gör absolut ingenting om det blir mycket buskar och bär - Fåglarna kan få lite vintermat också! Fast å andra sidan får jag nog inga bär på inköpta buskar heller bums.....

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #8 skrivet: 15 feb-17 kl 20:03 »
De växer ganska fort, du kan nog börja plocka så smått efter något år.
Det som tar en tid är innan de grenat ut sig ordentligt, detta styr ju även mängden bär.  :)

Vattna litet extra i början så de tar sig bra. (men inte sjöblött hela tiden).


Litet långt härifrån bara annars hade du kunnat få en avläggare, men principen är densamma, du tar ett toppskott av en gren, se till att det är så långt du kan få med av skottet, sedan planterar du det direkt i jord och låter några decimeter sticka ned i jorden, vattna riktigt tills den tagit sig ordentligt.

Vinbär vill gärna ha litet fuktigt, men inte dyngsurt kring rötterna.






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #9 skrivet: 15 feb-17 kl 20:22 »
Jag tror platsen den nu står på är bra isf..... bra dränerat för ett dike inte långt ifrån och inte heller torrt utan rätt bra med fuktighet.... Så ska testa och se nu till våren hur det kan gå - Spännande! TACK för goda råd// Och erbjudandet! :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #10 skrivet: 16 feb-17 kl 10:23 »
Absolut enklast i så fall är att du, som kanske någon redan sagt, gör en "märla" i form av en träklyka, skottar bort ned till barjord och viker ned avläggarna utan att klippa av dem och fixera den andra änden litet så att den ligger litet som en käppform, sedan mer jord över U svängen på grenen. Den får sedan stå så något år medan jorden hålles fuktig på grenen, sedan när den slagit rot ordentligt kan man försiktigt klippa loss den och flytta den dit man vill ha den.


Edit, Jaha, jag såg att någon annan skrivit det här också redan... aja, nu vet du ju två gånger då...  :-[
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #11 skrivet: 16 feb-17 kl 10:27 »
När vi förökade våra vinbärsbuskar klippte vi bara några kvistar och planterade på sina platser. Jag tror man kan tjäna ett år på det viset.
Vi tog kvistar med några förgreningar på. Gjorde ett ordentligt snett kap på "stammen" och stack ner i en grop fylld med planteringsjord. Nedersta förgreningen hamnade några cm ner i jorden. Undrar om inte vi skrapade yttersta barken lite, längst ner. Första månaderna vattnades de ordentligt och en skvätt flytande gödningsmedel kanske en gång i månaden.

Jag minns inte hur länge sedan vi gjorde det här, men varje ny buske ger nu ca 2 kg stora fina bär.
Moderbusken som fåglarna frösådde för 30-40 år sedan är stor och frodig och ger minst 10 kg.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #12 skrivet: 16 feb-17 kl 16:35 »
Tackar för alla tips! Det var mycket bär det! Så mkt får jag inte på min.....funderade över om det är en dålig sort eller om den skulle trivas bättre på annan plats.....eller om jag inte gett den tillräckligt med kärlek.....10 l på en buske är otroligt bra!? Jag får nog vara glad om jag får 2 på min.....

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #13 skrivet: 28 feb-17 kl 21:41 »
Jag satte svartvinbärsgren i vatten och den ruttnade , trodde att den skulle ge rötter men nu har jag förstått rätt att grenen ska genast ner i jorden från moderplantan ? Den bröts av av sej själv. Tack för svar

habba

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #14 skrivet: 01 apr-17 kl 15:33 »
Innan vi flyttade från vår villa till gård så såg vi till att få med oss många vinbärsbuskar. Vill du göra som oss så gör du så här:
Klipp av lite grenar, ca 20-30 cm. Årets grenar, fjolårsgrenar och äldre grenar funkar lika bra.
Tryck ner dem i krukor med jord, bara så långt att de inte ramlar av lite blåst (ca 1 dm).
Ställ på norrsidan av huset i ett år. Anledningen är att om de inte får så mycket sol så kommer de fokusera på att utveckla ordentligt med rötter.
Du behöver inte fundera på bevattning. Det blir så bra med det regn de får. Bara glöm bort dem ett år :-)
Efter ett år kommer krukorna vara sprängfylld med rötter. Plantera dem då på en solig plats så ska du se att de sätter ordentligt fart.
Jag tror att det här är det snabbaste sättet att få upp nya buskar som ger hyfsad skörd.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #15 skrivet: 04 maj-17 kl 18:57 »
Åhhh....... Tack! Det låter som något som kunde funka för mig! Ska absolut testa detta. Drömmer om ett stort vinbärsland nämligen. Jag googlade lite till om detta och såg videoklipp på att just detta var möjligt. Får man dessutom glömma bort sticklingarna ibland så är det extra bonus!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: RÖDA VINBÄR Hur föröka??
« Svar #16 skrivet: 04 maj-17 kl 22:43 »
ABSOLUT ENKLAST ÄR DET ATT VIKA NER EN GREN I JORDEN OCH LÄGGA EN STEN PÅ DEN. NÄR DEN ROTAT SIG SÅ KLIPPER MAN AV FRÅN MAMMAVÄXTEN.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser