Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta sota panna?  (läst 2215 gånger)

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Hur ofta sota panna?
« skrivet: 12 feb-17 kl 08:39 »
 Komm just från pannrummet eftre att sotat pannan. Tungt jobb. Börjar med en liten viska. Sen den som följde med pannan. Den går så tajt mellan kanalerna så jag var tvungen att pressa ihopa den i skruvstädet.
 När väl kanalerna är ränsade gäller det ju att få bort det som ramlat ner så att inte kanalen blir täppt. Men då jag en gång lagt det från sotningen i en plåt bytta och sedan askat ur pannan började hela byttan att glöda. Tänkte då att det som faller ner från ränsning av kanalerna kommer att brinna upp (glöda). Så kanske det räcker att tömma ut varannan gång.
 I dag var det varannan gång och det blev ca. tre koksskyfflar fulla.
Försöker sota en gång /månad men bara kanaler inte eldstaden.
 Det är en Arimax 35 med efterförbränning. Inga fläcktar.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur ofta sota panna?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-17 kl 17:22 »
Det låter som du ska sota hela pannan, och städa ur den minst en gång i månaden. För att få ett bra utnyttjande av pannan och slippa soteld. Om du sotar pannan på morgonen finns det fortfarande glöd kvar då?
kretslopp

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur ofta sota panna?
« Svar #2 skrivet: 12 feb-17 kl 17:31 »
Sota hela pannan vet jag ej. Enligt sotaren så är det bra att inte röra själva eldstadsytrummet. Sparar slitage.
 Glöd på morgon efter eldning eftermiddag dag före är där inte. Pannan har förbränningskammare med keramik. den kommer jag inte åt. Det är efter kammaren och före spjället jag sotar.
 Askan tömmer jag när det börjar bli fullt 2-3 ggr / månad.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur ofta sota panna?
« Svar #3 skrivet: 12 feb-17 kl 23:22 »
En så modern panna borde inte behöva sota igen snabbt om den körs på rätt sätt och allt är i ordning. Efterförbränningen borde bränna upp alla halvförbrända tjärgaser mm innan de får chans att kondensera och slå sig ner i form av sot.

Fungerar alla sekundärluftinsläpp mm som de ska och är allt sådant rätt inställt? Är veden torr, inte av extremt tjärhaltig sort, och sker eldningen på det sätt som pannans konstruktör har tänkt sig?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur ofta sota panna?
« Svar #4 skrivet: 13 feb-17 kl 00:24 »
Det går att elda. Drag. men det ekonomiska i det hela.
Att få ut så mycket som möjligt ur eldandet.
Det bildas som ett skigt som blir som isolering.
Jo veden är torr. Sotarn har aldrig klagat på att skorstenen är tjärig.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hur ofta sota panna?
« Svar #5 skrivet: 13 feb-17 kl 08:05 »
Sådan panna har jag också tyvärr. Tycker du sotar alldeles för sällan. Det beror förstås på hur bra man eldar. Att inte sota ledstaden pga slitage är inget annat än trams, får tänka på att de flesta sotare inte är tekniskt kunniga på eldstäder. De är bra på det ska vara bra på, sota.
Däremot låter en del bli att sota eldstaden för att få en högre temperatur i förbränningsutrymmet, om gör någon praktisk nytta eller ej kan jag inte svara på. DU borda skaffa en modern rund viska med bladformiga strå och flexibelt skaft, den är enkel att dra kanalerna och duger till lättare rengöring.
En gång i veckan tycker jag man ska dra kanalerna genom luckan på toppen av pannan, det tar 2-3 minuter och gör stor skillnad. Sedan kan du rensa i den nedre sotluckan efter behov, räcker kanske med 1-2 gånger i månaden. Vill du rengöra eldstaden kan det kanske vara lämpligt att göra vid samma tillfälle.
Annars kan du skaffa en rökgastermometer och sätta på röret mellan skorsten och panna, då kan man se på temperaturen när det är dags att sota.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur ofta sota panna?
« Svar #6 skrivet: 13 feb-17 kl 08:31 »
 Är du inte nöjd med din panna?
Jag gillar min skarpt då den är toppmatad. Fyller papp påsar med sågspånet från vedhanteringen (torkat). Lätt att elda spånet från verkstaden. Tycker den ger bra värme ingen fläkt. Kvaliten si o så.
När sotaren varit här en gång drog jag efter med den medföljande viskan och där kom mycket. Så nu när jag sotar tar jag en sådan du beskrev först och sedan den andra. Det går väldigt tungt men rensar fint. Känns bra att du skriver att man inte behöver ta ut det sot man fått bort varje gång.
 Rökgastermometer har jag en så den får jag testa med.
Här är det mycke elda för tiden.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur ofta sota panna?
« Svar #7 skrivet: 13 feb-17 kl 09:49 »
Eldar man riktigt, so finns det väl inget att sota i eldstaden. Den blir ju som ny efter varje eldning. Hettan skall vara so stor att allt förgasas och brinner sen upp i efterbrännkammaren. Jag misstänker att Du är en av alla som tror att björk är bra att elda med. Det enda som är bra med björken är det höga värmeinnehållet i förhållande till vikten. I övrigt måste man alltid elda var tredje brasa med barrved om man är rädd om grejorna. Sockerhalten i björken är förödande hög.
Min Panna har tre rör ca 80 m/m diam. mitt i vattnet. Det är i stort bara dessa som behöver sotas. Och detta pga att de är kalla när jag börja elda, och naturligtvis aldrig blir so heta som det behöver vara för att sotet skall förbrännas. Sotaren håller på med sin j.. viska, men den tar ju inget alls. Jag har en rund stålborste som jag kör med en borrmaskin och får ut en hel skyffel med sot efter att sotarn har åkt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur ofta sota panna?
« Svar #8 skrivet: 13 feb-17 kl 10:20 »
Kolla din luft-tillförsel i keramikdelen som torbjörn skrev. Det skall bara bli flygaska kvar efter den. Häller du i sågspån så kommer det nog även i fortsättningen att vara oförbrända rester som sätter sig i rören eftersom spånet har en förmåga att ramla ner och inte brinna som det är tänkt i din panna. Ladda inte i spån om du inte har tillräckligt med ved under som stoppar det från att rasa igenom.

Sot/tjära i utrymmet där veden börjar brinna spelar mindre roll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser