Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3  (läst 4633 gånger)

Starter

  • Inlägg: 37
Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« skrivet: 21 jan-17 kl 13:13 »
Vi har ett gammalt tilläggsisolerat timmerhus från 1909 på 170kvm utanför Trollhättan som vi värmer med luftvärmepump och har en Jötul-kamin från 90-talet på 4-9kw med nominell effekt på 6kw som vi eldar i när det blir minusgrader - denna räcker dock inte till helt när det blir riktigt kallt ute. Vi skulle behöva lite råd angående val av ny gjutjärnskamin.

Tittar nu på två olika gjutjärnskaminer.
1. Byskeungnen (den stora)  (https://www.kaminkungen.se/product/byskeugnen-gjutjarnskamin)
Det är en svenskillverkad gjutjärnskamin med 75kg sten och rökgaserna skall ledas runt i kaminen för att få ut mer värme.  Det står att den har en effekt på 2 - 12kw
Däremot står det inget om nominell effekt, verkningsgrad eller hur många kvm den är gjord för att värma.

2. Firebird 3 (HF-577D) (http://www.horseflamenorden.com/produkt/hf-557d-firebird-3/50?categoryId=12)
Det är en kina-tillverkad gjutjärnskamin. Har en effekt på 12 - 20,5kw. Den har en verkningsgrad på 85% och skall kunna värma 180kvm.

Så nu är frågorna:
- Räcker Byskeugnen till för att värma vår bostad tror ni? Någon som har erfarenhet av denna kamin? Står inte så mycket på nätet om den.
- Angående Firebirden - Räcka till vårt behov verkar den ju göra. Men jag har inte helt förstått detta med effekten. Vad innebär det egentligen att min-effekten är på 12kw? Betyder det att man inte kan göra "en liten" brasa och få ut värme av det?
- Hur är dessa kvalitetsmässigt? Någon som har någon av dessa kaminer? Man vill ju ha dem i många år.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #1 skrivet: 21 jan-17 kl 16:21 »
Låga breda kaminer med stora luckor av samma typ som som kinesen brukar ryka in någonting oerhört.

Jag tycker ni skall satsa på en magasinerande eldstad om huset vore mitt. En rörspis eller plåtugn. Då får ni värme dygnet runt och inte bara när ni eldar.
Frågan är om en sådan ger tillräckligt stor effekt eller om ni borde ha två eldstäder.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #2 skrivet: 21 jan-17 kl 16:57 »
Nominell effekt är den effekt som den vanliga eldaren, med vanlig ved,i vanlig takt brukar elda. i 2-12kw:sfallet ca 7-8 kw. Min-effekten är den lägsta effekt som kaminen kan eldas på för att, via slutförbränningen, kunna utnyttja så mycket av vedens värmeenergi som möjligt. Utan denna förbränning försvinner 50-60% av verkningsgraden och röken avsätts i form av sot/tjära i skorstenen eller ute i terrängen,och där gör den ingen nytta.  Redovisade kvm säger inte så mycket. En otät "spjälskrönt" till hus på 150 kvm kan behöva 20 kw vid -10 grader ute mot att en nybyggd villa klarar sig på 1,5 kw. Att det sitter sten på ett par hundra kg runt kaminen ger i stort sett ingen märkbar skillnad i hus med stort effektbehov. Dessutom är det få kaminer som har såpass långa brinntider att man slipper sitta eldvakt på nätterna.  En stor kamin med katalysatordrift får iof sig långa brinntider men enklast är såklart en pelletskamin.

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #3 skrivet: 21 jan-17 kl 20:07 »
Jag borde formulera mig liiiite bättre känns det som. ;D Luftvärmepumpen är alltid igång,och den är ställd på 21 grader,och för det mesta står den still när vi eldar med kaminen.När vi eldar i kaminen får vi ca 22,5 grader i bottenvåningen förutom hallen som är längst bort,ca 20 grader.På andra våningen ca 18 grader, och detta har vi även om det är -10 grader.Vi har en takfläkt som sprider värmen rätt så skapligt.Nu sjunger vår Jötul på sin sista vers efter 23 års tjänstgöring.Det är brännjärnet på sidorna som är sprucken annars är kaminen fin.Jag tänkte att det är kanske dags att investera i en ny,istället för att byta brännjärnet.Idag eldar vi 2 brasor på morgonen några klampar under dagen och sedan 2 brasor på kvällen. Bakom kaminen har vi murat stenar framför murstocken och dessa stenar är varma även dagen efter.Värmepumpen startar vid 4-5 tiden på morgonen och då tänder vi den första brasan vid 8 tiden.Vi sneglade lite på lite större kaminer för att slipa springandet med att lägga ny ved hela tiden.Vi är inte ute efter att ha en eldstad som enda värmekälla.Veden köper jag billigt och pellets låter dyrt.Vi betalar för ca 15500kwh för all el i huset med varmvattenberedaren.Tackar för förslagen vi fick,men vi tror att kamin + luftvärmepump  är enda alternativ pga vi saknar vattenburenvärme.Men frågan är vilken kamin som skulle passa oss.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #4 skrivet: 21 jan-17 kl 20:37 »
En större kamin ger mer värme under tiden du eldar men när elden har brunnit ut får du ingen värme ur den. En stor brasa brinner inte så mycket längre än en liten. Skillnaden med en större kamin är att huset blir varmare så länge du eldar men värmen försvinner lika snabbt som förr.
Därav mitt förslag att bygga en magasinerande eldstad som håller värmen i några timmar så ni inte behöver elda lika ofta.

Om ni inte vill installera en magasinerande eldstad är det bara att sätta in nya brännjärn i Jötulen. Ingenting blir bättre av att byta från en kamin till en annan om effekten räcker till när elden brinner.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #5 skrivet: 21 jan-17 kl 20:50 »
http://www.waltherab.se/produkter/vattenmantlade-eldstader/walltherm

Gissar att denna är sjukt dyr, hittar inga priser någonstans, men häftig var den.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #6 skrivet: 21 jan-17 kl 21:04 »
Lena
Vi har inte vattenburen värme
Den är snygg den

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #7 skrivet: 21 jan-17 kl 21:35 »
TW
Tack för förslaget.Är sugen på den stora byskeugnen.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #8 skrivet: 22 jan-17 kl 12:31 »
Lena
Vi har inte vattenburen värme
Den är snygg den

Jag tror iochförsig att den fanns varianter som inte är kopplade mot något värmesystem, utan bara har vattenmantlingen som värmemagasin.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #9 skrivet: 23 jan-17 kl 16:05 »
Har aldrigt hört talas om.Har du någon tips?
mvh


fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #11 skrivet: 23 jan-17 kl 18:31 »
Det finns ju två sorters kaminer. De med, oftast täljsten, är magasinerande och håller värmen länge. I gengäld tar det lång tid innan de avger nån värme i rummet. I ert fall passar denna sorts spis bättre än de som levererar värmen direkt, men blir fort kallt, när elden slocknar. Dessa passar bra till tex fjällstugor, som skall värmas fort, när man kommer dit. I ert fall skall ni ha värme länge, do det ju handlar om tillsatsvärme till värmepumpen. Jag har exakt dessa förhållanden som ni och är mycket nöjd med min danska Morsö kamin.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #12 skrivet: 24 jan-17 kl 09:47 »
100kg täljsten kan lagra lika mycket värme som 20 liter vatten om man håller sig under 100 grader.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #13 skrivet: 24 jan-17 kl 10:08 »
Men täljstenen lagrar värmen över längre tid. Vatten avger värmen mycket snabbare. Min Kamin är fortfarande varm efter 12 timmar.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Gjutjärnskaminerna Byskeugnen vs. Firebird 3
« Svar #14 skrivet: 24 jan-17 kl 11:09 »
Visst finns det fördelar med sten istället för vatten som värmelagring, men mängden lagrad energi är ändå som den är. Hastigheten som en vattenfylld tank lämnar värmen går lätt att styra som man vill.

Om man räknar med att en vattenfylld "kakelugn" kan eldas till 80 grader så behöver en täljstens-dito med samma volym endast eldas till 140 grader för att hålla samma energi. Ungefär. Men den väger då betydligt mer så den går kanske inte att placera var som helst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser