Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  snart 11 månader utan vatten  (läst 4700 gånger)

Valkyrie

  • Inlägg: 26
    • Närke
snart 11 månader utan vatten
« skrivet: 25 okt-16 kl 20:26 »
Halloj! Den 1a januari försvann vattnet i huset, inget nytt där, det gör de ju varje vinter. jordkällaren svämmar över och där står hydroforen, and so it goes. Vattnet återvände i februari då källaren tinat och vattnet pumpats ut, men sen frös det på igen och vattnet försvann.
Vintern försvann men elektrikern säger att det är dumt att fixa elen i källaren innan dränering gjorts, det är ju att kasta 5000 i sjön. Okej säger vi och väntar lite till. Dräneringen är klar och nu jäklar ska vi sätta igång vattnet. Nej men det är en fuktläcka i duschen, vi måste renovera hela badrummet för det är visst fuskbyggt och enligt hantverkare sommarstugebygge(utbyggnad på huset då badrum inte fanns när det köptes) och eftersom det är fuskbyggt så måste vattnet vara avstängt medans vi renoverar. Och pengar till hantverkare finns ju inte så vi gör det själva. Elen är fixad! Men inget vatten.. Rörmokaren säger att det är elen, elektrikern säger at det är pumpen.. jag säger sluta tjafsa om vems fel det är och fixa det!
 Elektrikern säger att vi bör sätta in golvvärme.. Så det tar lite längre tid.. Elektrikern har inte tid att komma förns den 7e november.. Men nu jäklar kan vi fixa så vi har vatten i gamla kranen..
Pumpen i brunnen är trasig.. Den sitter fast.. Att gräva en ny brunn kommer kosta mellan 30-80 tusen..

Så! Jag har bestämt mig för att sluta leva i fantasin att vi kommer ha vatten snart, det har jag tänkt sen mars. Nu ger jag upp på det.
Om någon har tips på vad som helst som gör det smidigare att leva utan rinnande vatten i huset så uppskattas det enormt. Just nu har vi två dunkar, en med kran och en utan, samt tre smådunkar som vi har i kylen. Disk och tvätt kör vi till svärföräldrarna som bor ett par kilometer bor och dusch sker lite när vi kan passa på eller hos svärföräldrarna. Vi går på dass som behöver isoleras och fixas upp(sambon sa att en bräda är på väg att släppa så nu sitter vi lätt) och vi har en äcklig gammal skomakarbrunn med massa smutsigt vatten på tomten  ;D En sicken därn husvagnstoalett(potti-potti?) är på G i alla fall  :)

Kände bara att jag behövde ventilera lite men efterlyser som sagt alla era bästa vattensparande/vattenlöst levande-tips!
3 katter, två hundar, en chinchilla ett stort hus och en totalt oanvänd GIGANTISK trädgård..Hjälp?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #1 skrivet: 25 okt-16 kl 20:52 »
Pumpen i brunnen är trasig.. Den sitter fast..

Pump i brunn? Det ska vara en slangände i brunn med snygg boll av insektsnät. Annars får man grodor i systemet som jag har lyckats med.
Slangen ska gå till hydrofonen.

Jag bor med likartad situation. Men dom förra ägarna grävde en grop i källaren dit vattnet kom och en dränkbar pump som pumpar bort vattnet innan det blir för högt.

Hur ligger brunn i förhållande till källaren? Ni kanske kan fixa självtryck.

Annars är det väl enklast att lägga ner slangen i brunn. Koppla förbi där där pumpen nån har satt där. Koppla på hydrofon och lufta till jämt flöde.
Vatten till köket bör rörmokaren kunna fixa omgående annars bör ni ringa till en annan.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #2 skrivet: 25 okt-16 kl 22:25 »
Beundransvärt och imponerande att reda sig utan rinnande vatten så länge, jag klarar knappt en kvart :-[
Regnvatten kan samlas i tunnor, kran på tunnorna är smidigt och finmaskigt nät där vattnet går ner till tunnan annars kan det samlas annat än vatten.
Separett är ett bra toaalternativ som kan "spolas" med regnvatten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #3 skrivet: 25 okt-16 kl 23:23 »
Tycker ni prioriterar lite galet, men...

Eftersom du skriver att pumpen sitter fas så antar jag att det är en dränkbar pump i en djupborrad källa, för det är det enda jag vet som fastnar allvarligt. Jag skulle nog göra riktigt allvarliga försök att få upp pumpen, och om inte det går helt enkelt dra av slang, kabel och wire och låta pumpen ingå i bottensedimentet i hålet. Sedan köpa en ny pump och sänka ned.

En tillfällig lösning är ju att låna/köpa en liten pumpautomat och koppla in på slangen som går ner i borrhålet och suga vattnet genom pumpen där nere. Den suger visserligen inte djupare än 9 meter, men om grundvattennivån är hög så kan det fungera.

Valkyrie

  • Inlägg: 26
    • Närke
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #4 skrivet: 26 okt-16 kl 07:03 »
Inte vi som priorierar tyvärr, trött igår, glömde säga att det är sambons föräldrar som äger huset och bestämmer vad som ska hända. Vi hyr men betalar inte hyra just nu   ::)

Brunnen är borrad ja  ;)
3 katter, två hundar, en chinchilla ett stort hus och en totalt oanvänd GIGANTISK trädgård..Hjälp?

Valkyrie

  • Inlägg: 26
    • Närke
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #5 skrivet: 26 okt-16 kl 07:26 »
Men tack!  ;D Ska vidareförmedla detta till svärföräldrarna!

Mer tips om hur vi borde göra istället uppskattas också!

Jag tycker också att golvvärmen var ett konstigt drag men elektrikern kom tydligen dit, frågade om det lille elelementet var det enda vi hade för att värma upp badrummet och sa att det inte dög.. Sen blev lösningen golvvärme tydligen..
Jag själv kan ingenting, och mina tankar och funderingar blir bemötta antingen med lite "jaja lilla gumman", eller, -Om du vill ha det så, då kan du ju flytta till ett hus som har det. Så ja..

Men jag älskar huset, tomten och min sambo, och svärföräldrarna kommer ju inte finnas föralltid så jag känner att jag stannar nog endå  ;D
3 katter, två hundar, en chinchilla ett stort hus och en totalt oanvänd GIGANTISK trädgård..Hjälp?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #6 skrivet: 26 okt-16 kl 08:59 »
Man ska inte vänta sig att elektriker kan ge goda råd om husuppvärmning, det krävs annan slags kompetens för det. Elektrikern rekommenderar gärna antingen något som han tjänar bra med pengar på eller något som han tycker är roligt att installera, kundnyttan kommer i andra hand.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #7 skrivet: 26 okt-16 kl 09:40 »
Så sant där torbjörn. Lyssnar man på varje skrå/tyckare som tittar in i huset så får man sätta sig i kraftig skuld.

Förstår att det är motigt ibland, Valkyrie, men du verkar ha den övergripande kollen på verkligheten i alla fall ;) Att leva utan vatten tycker jag är jobbigt och skulle inte stå ut med det om jag hade vattnet på gården men inte fick upp det.

När pumpar fastnar beror det oftast på att något ramlar ned i hålet och kilar fast pumpen. Det kan vara en flisa från berget eller att någon är klantig och sparkar ner en liten sten när pumpen sänks ned (eller skall upp för att bytas). Kan vara stört omöjligt att få bort en sådan pump för ju mer man drar, ju hårdare sitter kilen. Och sänker du pumpen så släpper kilen, men fastnar oftast igen när du börjar lyfta (fast du kan ha tur). Men slang, kabel och wire har alla sin svaga punkt vid infästningen i pumpen (kabeln har dessutom ofta en skarv nära pumpen) så om man drar utan att göra någon försvagning på sin sida så kommer det att brista vid pumpen. Låt säga att du har ett hål som är 100 m djupt och pumpen sitter fast på 60m så kan du ju låta den sitta där och sätta din nya pump på 58m, vattnet nedifrån strömmar förbi ändå. Men jag skulle nog tagit ett spett i en lina och stött loss pumpen så den föll till botten, mest för att det skulle reta mig att veta om att den satt där ;D

En bra grundvattenpump kostar ca 10 000kr, och det kan ju vara en jobbigt stor peng i vissa perioder. Men vatten i kranen känns ändå som en av de viktigaste bekvämligheterna i hemmet.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #8 skrivet: 26 okt-16 kl 11:33 »
Har också levt ganska länge utan vatten och avlopp i en stuga jag lånar av en släkting och använder om höst och sommaren, nu är vattnet dessutom avstängt några månader i mitt riktiga hus också på grund av rörarbeten och att jag inte vill riskera att det nya systemet fryser sönder om den gamla värmepumpen dippar (håller på att spara till en nyare värmepump som komplement, men jag har inte lust att skruva dit någonting mediokert och bra värmepumpar är i en helt annan prisklass än de billiga...). Skall ta dit ett utedass dit också till helgen tänkte jag och bunkra upp med vatten, öppnade gamla brunnen förut och kollade, men den såg inte vidare frech ut inuti, men duger nog till tvättvatten för grejer om det krisar tror jag.

Rotade fram mina fotogenlampor till ljus.

Saknar ärligt talat inte så mycket, men rinnande vatten är litet irritationsmoment, men nu när vi inte har djur just där så tycker jag att det funkar helt ok tills vidare, ingen kris i allafall känns det som...

Nya rön har ju visat att det till och med är skadligt i längden att dusha överdrivet mycket.
(har numera lärt mig hur man använder äldre tvättmetoder för att lösa det ändå då jag arbetar med saker där man ofta blir rent ohyggligt skitig av fet smuts, olja över alla synliga delar av kroppen, kemikalier och annat när man kommer hem... Det enda jag seriöst håller på att bli vansinnig på är att ALLT man råkar komma åt blir svart och det är nästan omöjligt att få bort sedan, men det problemet är oförändrat oavsett hur man bott tycker jag...)

« Senast ändrad: 26 okt-16 kl 11:38 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #9 skrivet: 26 okt-16 kl 18:51 »
Det finns ju små kameror som man kan sänka ner till pumpen och kolla hur det ser ut, har man TUR så kan det ju gå att trycka ner pumpen lite grann och kika hur det ser ut om det som kilar fast pumpen släpper så att man kan lirka upp pumpen väldigt sakta och försiktigt. Vet att det finns någon typ av vvs firma som inspekterar rörledningar med kamera dom borde ju kunna komma och filma hur det ser ut tycker jag dom kanske rent av har någon typ av gripklo som dom kan sänka ner och avlägsna stenen eller vad det nu kan vara som bråkar i hålet.
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #10 skrivet: 27 okt-16 kl 20:41 »
Jag har tänkt på detta ända sedan jag läste det igår kväll och kan inte släppa det - för f-n väx upp, ta lite eget ansvar och byt ut sambon till någon med lite mer stake i. Kan inte hen se till att svärföräldrarna fixar vatten direkt så är det mycket som hen inte kommer att fixa här i livet. En eller två vardagar kan man väl acceptera, men 11 månader är patetiskt.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #11 skrivet: 27 okt-16 kl 21:23 »
Jag undrar också varför man inte kan ha vatten till huset medan man renoverar badrummet.

Ni kan väl ha vatten till köket t.ex.

Hur man fixar pumpen har jag ingen åsikt om men att strunta i att fixa den pga. arbete i badrummet verkar galet.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #12 skrivet: 27 okt-16 kl 22:50 »
Köp en billig liten 12V (eller 24V) pump som är dränkbar (samt en transformator, ofta räcker det med en kraftig bildiod från skroten om det krävs likriktning till sådanthär om det inte är skyhöga laster och är intermittent, de tål rätt mycket..  (Det finns lastbilsdioder som tål ännu mer, brukar finnas lösa enheter som reservdelar då de byts ganska ofta om man bränner dem vid höga laster på bilarna om man inte vill bygga själv)) och sänk ned någon meter i hålet så att den hamnar under vattnet och anslut till en slang, så har ni i alla fall till det allra nödvändigaste, de billigaste håller inte så länge, men är lätta att byta.

Jag brukar sätta tillfälliga kranar och gängade lock från järnhandeln på delar av systemet om man inte har möjlighet att fixa det inom rimlig tid (tex om man är bortrest och jobbar så att man måste ta det i etapper...) så kan man göra färdigt resterande delar i den takt man känner är rimligt sett till omständigheterna.

Jag brukar ibland dra tillfälliga plaströr från bygghandeln till delar av systemet (senast när den riktiga ledningen frös hos en släkting, jag och min far drog om delar av huvudsystemet genom garaget och satte i en elektrisk värmeslinga tills det gick att tina med rimlig insats (den går bla under en väg och ligger mot en berghäll där då den ansluter mot ett äldre system så den gör en knyck där sedan brunnen blev ändrad till en annan som gav mer vatten).

Släng på halm eller så om ni inte har tillgång till mineralull, det är bättre än ingenting, men någon form av tillförd värme behöver man dock om det ligger öppet annars tjälar det över en natt.

Alla är ju inte lika bra på samma saker, alla kan inte meka rör och jag kan nog inte tjaa, jag vet inte... Klämma fast en sked på näsan...  ;)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #13 skrivet: 28 okt-16 kl 00:05 »
Japp, provisoriska lösningar får vi leva med lite till mans, vissa mer än andra :-[ Blir de för bra kan de bli kvar länge...

Har man otur blir de K-märkta ;D

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #14 skrivet: 28 okt-16 kl 09:28 »
........... och svärföräldrarna kommer ju inte finnas föralltid så jag känner att jag stannar nog endå  ;D

Man ska aldrig önska livet ur nån, men tänk på att dagens pensionärer kan leva väldigt länge. Du kan få dras med dom tills du själv är pensionär.  ;)  >:D

Hur ni än gör, fixa in vatten i huset även om inte badrummet är färdigt. Brunnen/pumpen måste ju ändå fixas.

 ???


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #15 skrivet: 28 okt-16 kl 12:06 »
I mitt fall har jag medvetet valt att ha allt avstängt en tid för att dra lärdom om vad det innebär att vara beroende av allt detdär och att det går att leva utan, men det är ganska lätt att fixa temporärt vatten, även om det kan ta några timmer mellan tillfällen man kan spola i toan och liknande, men om den är uppmonterad så kan ni ju i allafall använda den i nödfall, varmvatten till tvätt är ju bra om man kan dra åtminstone tillfällig, osv. Tex med skruvklämkopplingar och svarta plaströr från VVS butiken.
Det går betydligt fortare än att löda koppar rör och är relativt lätt att ta isär och återanvända sedan, jag brukar spara sådant i en trälåda i garaget om man behöver använda det fler gånger.
De svarta rören är godkända för permanent montering av kallvattenledningar, även om de främst är tänka för huvud tillopp och liknande, men de finns även i små dimmensioner för tex handfat, till hetvatten finns det idag andra plaströr med kopparfolie som fungerar på liknande vis.

De kan sitta uppe hur länge man vill om man använder riktiga kopplingar till dem.

Snyggt är det det väl knappast, men de tär godkänt om man gör det korrekt i övrigt och man kan smocka upp skiten med två skiftnycklar och en bågfil till rören om det krisar.

Mät diametern på röret, har ni tur kan en vanlig länspump av gjutgods få plats, de klarar betydligt mer än lågvoltsprylarna från lågprishandeln men är fortfarande relativt billiga om vi snackar grejer för sådanthär.

Vid låg vattenförbrukning kan man kanske lösa det provisoriskt med en båtkrans ventil med elektrisk brytare och ett relä till pumpen.
Men jag skulle överväga att köpa en komplett liten hydropresspump och ställa upp någonstans, sedan dra en slang från den till brunnen eller annan vattenkälla som är tjänlig och en värmekabel i sugslangen samt rikligt med halm eller mineral ull på den, men det förutsätter att ni kan håva upp tillräckligt med vatten från några meter i brunnen utan att det sjunker för fort. (glöm inte att sätta en sil och en backventil i botten på brunnsledningen...) Om man misstänker att pumpen ofta kommer att gå torr måste man däremot ha en dränkbar pump (eller en självsugande pump och ett stort vattenmagasín, tex en hydropresstank)

« Senast ändrad: 28 okt-16 kl 12:19 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #16 skrivet: 28 okt-16 kl 13:00 »
Problemet med sugpump i bergborrat är att man ofta har låg grundvattennivå, och även om nivån är tillräckligt hög kan tillrinningen när man sänker nivån till de kritiska 7-8 metrarna vara så låg att det inte fungerar så bra.

Men men, en liten hydropress kostar inte mycket och man kan ha den till annat när problemet är löst, t ex bevattning från en grävd källa med tvivelaktigt vatten.

Valkyrie

  • Inlägg: 26
    • Närke
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #17 skrivet: 28 okt-16 kl 15:39 »
Alltså jag har ingen aning.. När de byggde badrummet för typ 17 år sedan, så var det bråttom för huset skulle användas som kontor, och de byggde det vägg i vägg med köket och på något sätt så sitter vattnet i köket och badrummet ihop, och det finns inga stopp någonstans, så förklaringen jag har fått är att sålänge toalett och handfat är bortplockade så kan vi inte sätta igång vattnet för då skulle det spruta vatten ur dom rören. Jag fattar inte varför det inte bara går att sätta dit stopp men tydligen går inte det.

Jag önskar inte livet ur mina svärföräldrar, de är lite koko men otroligt trevliga också!
Jo tack jag funderar på det ibland, varför jag har satt mig i ett hus på landet med en karl som har tummen mitt i handen och som har bott här för länge och typ gett upp för att det alltid är något nytt som pajar men äh.. Han har massa andra bra kvaliteér.. Jag får väl lära mig att fixa huset så en av oss kan det  ;D

Sen vet jag ärligt talat inte om svärföräldrarna hoppas på att vi ska ge upp och flytta, i mina mörkare stunder känns det som att det kan finnas lite sanning i det..

Det blir ju vardag liksom.. Ibland är det asjobbigt att inte ha något vatten men för det mesta så är det ju inte så konstigt längre..
3 katter, två hundar, en chinchilla ett stort hus och en totalt oanvänd GIGANTISK trädgård..Hjälp?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #18 skrivet: 28 okt-16 kl 16:03 »
Det går att borra ett hål i väggen och trä in en trädgårdsslang ;D Det är ju inte precis ett kärnkraftverk.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #19 skrivet: 29 okt-16 kl 01:18 »
Alltså jag har ingen aning.. När de byggde badrummet för typ 17 år sedan, så var det bråttom för huset skulle användas som kontor, och de byggde det vägg i vägg med köket och på något sätt så sitter vattnet i köket och badrummet ihop, och det finns inga stopp någonstans, så förklaringen jag har fått är att sålänge toalett och handfat är bortplockade så kan vi inte sätta igång vattnet för då skulle det spruta vatten ur dom rören. Jag fattar inte varför det inte bara går att sätta dit stopp men tydligen går inte det.

Jag önskar inte livet ur mina svärföräldrar, de är lite koko men otroligt trevliga också!
Jo tack jag funderar på det ibland, varför jag har satt mig i ett hus på landet med en karl som har tummen mitt i handen och som har bott här för länge och typ gett upp för att det alltid är något nytt som pajar men äh.. Han har massa andra bra kvaliteér.. Jag får väl lära mig att fixa huset så en av oss kan det  ;D

Sen vet jag ärligt talat inte om svärföräldrarna hoppas på att vi ska ge upp och flytta, i mina mörkare stunder känns det som att det kan finnas lite sanning i det..

Det blir ju vardag liksom.. Ibland är det asjobbigt att inte ha något vatten men för det mesta så är det ju inte så konstigt längre..

Meeen, visst går det att på olika sätt plugga rörändarna!

Vem är det som har ansvaret för att det ska fixas i badrummet? Och vem ska utföra jobbet? Likadant med brunnen, vem är det tänkt ska göra jobbet? Är det här resultatet av något slags "gör-det-själv" ambitioner som inte håller?

En rörmokare kan plugga rören, oavsett om de är av metall eller plast. Det är sånt man gör "hela tiden", vid behov.

Ta över nu, se till att det blir gjort. Att behöva leva utan vatten i ett år, för att "någon annan" inte kommer sig för är inte rimligt.

Börja med att försöka få fram fakta om brunnen, och skapa en plan för att få igång pumpen, ta hjälp utifrån som t.ex. genom att ringa och fråga en brunnsborrare eller rörmokare. Ta sedan hem (ring själv!) en rörmokare för att plugga rörändarna i badrummet (betala själv i värsta fall), och få pumpen fixad.
Sedan kanske det är värre fel med pumpen eller brunnen än "bara" pumpen, men det får du ta reda på.

Men är du säker på att svärföräldrarna vill att ni bor där? Har ni ett formellt skrivet hyreskontrakt eller bor ni där på något slags muntligt löfte? Vill din sambo bo där innerst inne, eller tycker hen kanske att det är lite väl nära föräldrarna men klarar inte av att ta beslutet att flytta? Gör närheten till föräldrarna din sambo "handlingsförlamad"?



Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #20 skrivet: 29 okt-16 kl 11:57 »
 :D...Lite mer vuxenråd  :D ....Tid har förflutit så en månad till har inte så stor betydelse....Ge sambon en månad på sig att ta reda på var skon klämmer... Är svärföräldrarna fattiga tro...Finns inget intresse från deras sida att hålla ordning på torpet  ::)  ....Finns kanske fler syskon som har ett finger med i spelet... Händer ingenting så fixa ett eget boende, bor du kvar är det ett eget val och inget att ondgöra sig över...Tänk på att du inte själv lägger en enda krona på renoveringen... Är svärföräldrarna ekonomiskt starka eller intresse finns för torpet ska det dit hantverkare så dom viktiga sakerna snabbt blir åtgärdade....

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #21 skrivet: 30 okt-16 kl 20:21 »
Har man tummen mitt i handen och svag inkomst så bor man nog bäst i lägenhet om man måste anlita hantverkare för minsta lilla. Har själv bott någon månad utan rinnande vatten pga utdragen renovering av lite olika orsaker och det fungerar fin fint! Utedass löser toabesöken och sådana kan man ju faktiskt hyra också. Fyll upp några 20liters dunkar med vatten så räcker det ju faktiskt till det mesta utom då tvätt kanske men det kunde ni ju ordna hos svärföräldrarna? Nu har ju jag bastu men värma vatten i grytor är ju ingen konst för att blaska av sig heller eller diska för den delen. Visst, man får ransonera lite med vatten och något bökigt är det ju men så stort är ju inte problemet.
Eller så sänker ni ned en ny pump i hålet som någon föreslog och dra in slang till köket - klart! Isolera och dra igenom en värmekabel så funkar det vintertid också. På jobbet har vi den lösningen till fikakuren och det funkar iaf ned till -30c..

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #22 skrivet: 30 okt-16 kl 20:54 »
En 25 liters dunk räcker till ca 3 spolningar när jag testade igår.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: snart 11 månader utan vatten
« Svar #23 skrivet: 01 nov-16 kl 01:57 »
f
Finns det naturligt vatten i närheten så kan man ju såklart spola för glatta livet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser