Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vända på transformator? 230 till 127 Volt  (läst 2369 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Vända på transformator? 230 till 127 Volt
« skrivet: 05 aug-16 kl 19:53 »
Hej!

Jag har en miniborrmaskin av äldre snitt som går på 127 volt och är märkt 160W in.
som jag gärna skulle vilja ha igång.

Tyvärr var jag stressad när jag gick in på en loppmarknad för välgörenhet för någon vecka sedan och ryckte åt mig en gammal transformatordosa i plåt från en hylla, de ville ha en tjuga för den så jag köpte den på vinst och förlust (då pengarna som sagt ändå skulle gå till hjälparbete) Jag läste hastigt 127 och 220V samt 1,6A på 127V (0,9A på 220V, 0,2 kVA) Så långt allt väl, Men, när jag kom hem såg jag att det naturligtvis inte var vad jag önskade utan en

127V TILL 220V (Vilket var vanligast vid denna tid då den tillverkades)

Men, jag behöver som sagt omvandla 230V till max 127V.

Alltså behöver jag vända på den, kan jag göra det? Om det går, Kan jag fortfarande få ut tillräckligt med kraft ur den då för att kunna driva borrmaskinen?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vända på transformator? 230 till 127 Volt
« Svar #1 skrivet: 05 aug-16 kl 20:20 »
Det borde gå, tycker jag. Jag orkar inte räkna men den bör klara effekten och även om vi har 230V i nätet nu blir inte skillnaden så stor på utspänningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vända på transformator? 230 till 127 Volt
« Svar #2 skrivet: 05 aug-16 kl 23:10 »
Ja. De där sparkopplade transformatorerna som elnätbolagen delade ut till kunder i samband med spänningsomläggningar på 50-talet är vanligtvis omkopplingsbara. Tar man isär kåpan brukar det finnas en skruvplint med märkning 0 - 110 - 127 - 220 ,  koppla inkommande kabel mellan 0 och 220 , ledningarna till uttaget på transformatorn mellan 0 och 127.  Ändra typskylten så den stämmer med hur transformatorn nu är kopplad. Se om möjligt till att vända stickproppen på inkommande kabel så du får transformatorns anslutning 0 kopplad till elnätets nolla.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vända på transformator? 230 till 127 Volt
« Svar #3 skrivet: 08 aug-16 kl 19:49 »
Ok, tackar!
Skall se om det är så på denna...

Om jag fortfarande skulle få ut 1,6 Ampere på sekundär (tidigare primär) så tror jag att det ganska precis bör räcka för borrmaskinen med litet mariginal?
(Borde väl vara typ ca 1,5 Ampere eller så den drar, grovt omräknat, om jag inte är totalt trött i skallen just nu (vilket kan vara fallet...)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vända på transformator? 230 till 127 Volt
« Svar #4 skrivet: 08 aug-16 kl 19:55 »
Du får känna på den efter en stunds borrande om den blir varm

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vända på transformator? 230 till 127 Volt
« Svar #5 skrivet: 08 aug-16 kl 20:26 »
Ok, verkade inte så avancerad inuti som den förra jag skruvade på, då vågar jag med andra ord testa... Tack för svar!
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vända på transformator? 230 till 127 Volt
« Svar #6 skrivet: 08 aug-16 kl 22:46 »
Transformatorn är förmodligen gjord för att tåla märkströmmen kontinuerligt, och en miniborrmaskin kör man ju inte särskilt långa stunder i sträck med full belastning, så det är säkert inga problem även om den skulle bli överbelastad med 10-20 % när det går tungt för borrmaskinen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 1 användare
Rörsbjär

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser