Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av bromsrör på Ford Mondeo  (läst 10179 gånger)

andtol

  • Gäst
Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« skrivet: 18 apr-16 kl 12:48 »
Jag flyttar hit från Fikarummet, mycket bättre ställe, dessutom enklare att hålla reda på tråden. :) Den blir dessutom sökbar för andra som har samma problem.

Jag har besiktat Mondeon. Byte av bromsrör vänster fram och parkeringsbromsen.

Bromsrör har jag ej bytt innan. Behöver man speciella verktyg?

Köpa rör och böja till. Ev kapa.
Fästa. Klämkoppling?
Fylla på bromsolja och lufta.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #1 skrivet: 18 apr-16 kl 12:48 »
Svar av Skogsvilde:

Beroende på vad för rör du planerar och köpa så kan du behöva ett verktyg att böja röret om du köper ett stålrör.
Ett kopparrör bockar man utan problem med handkraft.
Du behöver ett skärverktyg och koningsverktyg.
Du bör även skaffa nya muttrar som håller röret på plats då dessa gärna blir runda.
Beroende på hur det det ser ut så kan du behöva klammer själv så brukar jag ta en slitsad gummislang och så strips för att fästa röret.

Mitt tips är att om du inte tänker dig att göra jobbet flera gånger så köp "färdiga" rör som ä kapade konade och färdiga för montering.

Sedan har du luftning. Ja jäklar luftningen som kan gå som en dans eller inte alls.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #2 skrivet: 18 apr-16 kl 12:48 »
Och torbjorn:

Koningsverktyg för bromsrör finns t ex på Biltema (även röravskärare ingår i satsen).
Likaså bromsrörsnipplar, det brukar vara bäst att byta dem när man ändå håller på. På Mondeo är det troligtvis M10-nipplar enligt ISO-standard, de finns också på Biltema. Ev kan en och annan nippel vara M12 (för att minska risken för felkoppling på fabriken), och M12-nipplarna får man gå till någon mer välsorterad bildelsnasare för att få tag på.
Använd INTE kopparrör på en bil med ABS, kopparn reagerar kemiskt med bromsvätskan så den blir svart och grumlig i förtid, partiklarna kan få ventiler i ABS-ventilblocket att kärva. Det är bättre med kopparnickelbromsrör (ser lite mer grå och matta ut än kopparrören), även de säljs på t ex Biltema men är dyrare än koppar.
Stålrör fungerar ju också men är ofta för hårda för billiga koningsverktyg.

Jag brukar spara fräscha nipplar från kasserade bromsrör, t ex sådana som har suttit på skyddade ställen inne i motorrummet och aldrig blivit rostiga eller runddragna.

En sak som kan underlätta luftning är om man kan lägga på lite lätt övertryck i bromsvätskebehållaren - om man får tag i ett passande lock från en skrotbil kan man sätta dit en slangnippel i det och koppla in tryckluft via en tryckregulator som man ställer in på t ex 0,2 bar.

Passa gärna på och byt all bromsvätska i bilen när du ändå håller på.
Jag brukar göra på följande sätt:
1) Töm bromsvätskebehållaren med sughävert.
2) Ta loss behållaren och diska den grundligt, skölj noga och låt den torka tills den är fullständigt torr (gärna i varmluftugn ställd på 50-60 grader).
3) Fyll på ny bromsvätska och lufta i alla luftnipplar tills det kommer ut ny och ren vätska. På skivbromsar kan det vara bra att, med öppen luftnippel, trycka tillbaks kolven i bromsoket så man pressar ut allt gammalt slam som finns där. Eventuellt pumpa fram kolven igen med bromspedalen och upprepa. En del äldre bilar, t ex Volvo 140, hade en extra luftnippel nertill i varje hjulcylinder just för att kunna tappa ur slam.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #3 skrivet: 18 apr-16 kl 13:35 »
Jag såg nu att Biltema säljer bromsslang till min bil:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromswire--slang--ror/Bromsslang/BROMSSLANG-FORD-2000024775/

Det kanske vore något i stället för rör. Jag behöver dock ta en titt under huven så jag vet hur det ser ut.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #4 skrivet: 18 apr-16 kl 13:51 »
Jag såg nu att Biltema säljer bromsslang till min bil:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromswire--slang--ror/Bromsslang/BROMSSLANG-FORD-2000024775/

Det kanske vore något i stället för rör. Jag behöver dock ta en titt under huven så jag vet hur det ser ut.

Utan att veta exakt så tror jag inte att det där är ett alternativ till bromsrör. Det är gissningsvis bromsslangen som sitter mellan bromsröret och oket. Där måste det ju vara en slang då det måste kunna flexa när man styr.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #5 skrivet: 18 apr-16 kl 13:52 »
Bromsslang och bromsrör är inte samma. Slangen går från röret ut till hjulet, som ju rör sig. Men Du hade ju också fel på röret. Rör färdiga i ändarna med nya nipplar finns hos Mekonomen bland annat. Slangen skruvar Du dit när röret är på plats. Innan Du gänga in slangen i bromsoket so vrid slangen nåt varv motsols, annars blir den snurrad när Du skruvar in den.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #6 skrivet: 18 apr-16 kl 18:31 »
Bromsslang och bromsrör är inte samma. Slangen går från röret ut till hjulet, som ju rör sig. Men Du hade ju också fel på röret. Rör färdiga i ändarna med nya nipplar finns hos Mekonomen bland annat. Slangen skruvar Du dit när röret är på plats. Innan Du gänga in slangen i bromsoket so vrid slangen nåt varv motsols, annars blir den snurrad när Du skruvar in den.
Eler så kan man lossa bromsoket när man skruvar i slangen så att man kan låta det snurra tillbaka.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #7 skrivet: 18 apr-16 kl 21:58 »
Som regel är ju andra änden av bromsslangen hopkopplad med en i sig vridbar nippel på bromsröret. Man gör alltså lämpligen på följande sätt (med reservation för att fästen mm kan se olika ut på olika bilar):
1) Skruva fast slangen i bromsoket eller hjulcylindern.
2) Gänga ihop slangen med bromsrörsnippeln men utan att dra åt, vrid slangen så den ligger i lämpligt läge och inte kan korva ihop sig eller skava mot något vid styr- och fjädringsrörelser. Jämför ev med orörd slang på andra sidan av samma bil.
3) Dra åt bromsrörsnippeln och håll emot slangen så den inte vrider sig.
4) Sätt fast ev fästclips för skarvstället mellan bromsrör och slang.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #8 skrivet: 22 apr-16 kl 20:22 »
Ja, det är inte en bromsslang jag ska ha. :)

Nu har jag lyft bilen, tagit av däcket och försökt ta reda på om jag klarar att byta bromsrör. Det ser mörkt ut. Väldigt trångt, förstås.

Lite bilder:

Här på vänster sida sitter bromsvätskebehållaren.


Här under behållaren så sitter bromscylindern. Från den går det ut två rör som antagligen går ner till den fyrkantiga låda som syns på nästa bild.


Här nere är bromsväxeln (eller vad det heter) och jag tror röret från vänster framhjul går till denna fyrkantiga låda. Längst bak och ner i bilden.


Sticker jag ner handen mellan torpedväggen och motorn så är det knappt att jag kan nå denna låda med fingrarna, dvs det är väldigt trångt. Jag har svårt att förstå hur jag ska byta bromsrör när jag inte ens ser vilket rör som går till vänster framhjul.  ???

Underifrån så ser man inte något alls. Jag gissar att jag behöver plocka bort en del för att det ska gå, men hur och vad?


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #9 skrivet: 22 apr-16 kl 20:32 »
Det ser ut som du borde ta bort luftfilterburken, luftmassemätaren och insugsbälgen, sedan ser du nog lite mer

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #10 skrivet: 22 apr-16 kl 23:07 »
Är Du under bilen ser Du väl var läkaget är. Är röret bra i övrigt kan Du skarva in en rörbit. Jag gjorde det igår på frugans bil. Röret har rosta ovanför tanken. Fanns ingen anledning att byta hela. Som Du vet är det trångt som fa.....  Jag köpte 2 skarvar och satte in en halv meter kopparrör. Ska Du byta hela so titta bakifrån var Du hamnar i motorrummet. Troligtvis går inte röret till cylindern utan till enheten för ABS. Det är väl den fyrkantiga Du skriver om. Men försöka att skarva, det är enklast.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #11 skrivet: 22 apr-16 kl 23:22 »
Men skall man skarva gäller det att ha tillgång till ett bra koningsverktyg som klarar de stålrör som bilen har original.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #12 skrivet: 23 apr-16 kl 09:19 »
Det är vänster fram som ska bytas. Inte in under tanken. :)

105 kr kostar ett nytt rör på Mekonomen inkl skruvdetaljer. Att skarva ett rör som är max 30 cm känns konstigt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #13 skrivet: 23 apr-16 kl 09:30 »
Innan du åker iväg och handlar, kolla så luftnippeln på vänster bromsok går att lossa. De brukar rosta sönder på gamla bilar. Jobbigt om du blir stående utan bil och i behov av ett nytt bromsok halvvägs under reparationen.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #14 skrivet: 23 apr-16 kl 10:00 »
Innan du åker iväg och handlar, kolla så luftnippeln på vänster bromsok går att lossa. De brukar rosta sönder på gamla bilar. Jobbigt om du blir stående utan bil och i behov av ett nytt bromsok halvvägs under reparationen.

Tack för tips! Den är riktigt rostig, ja, så jag ska kolla om den lossnar. Vi har flera bilar och en moped så jag kommer till matchen i em ändå. :)

Enligt torbjorns tips ovan så ska jag byta bromsvätskan helt och lufta alla fyra oken. Måste jag göra det? Eller kan jag fylla på med nya bromsvätska? Nu var det länge sen jag höll på med bromsar men bromsoljorna är olika, eller hur? Något med dot 1,2,3? Jag har en flaska med gammal bromsolja men den är nog minst 10 år gammal.

Det kanske räcker med att ta bort det gamla röret, sätta dit det nya och lufta bara det vänstra oket? Och hoppas att det inte läcker så mycket olja under tiden... Det blir nog kladdigt detta.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #15 skrivet: 23 apr-16 kl 10:27 »
Om du inte tänkt ha kvar bilen i många år räcker det bra att bara byta röret och lufta det oket.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #16 skrivet: 23 apr-16 kl 11:15 »
Oj, den nippeln satt som berget. Och var riktigt rostig, när jag tar i med hylsnyckel eller poligrip så ger den efter direkt. Väldigt mjuk. Jag vågar inte ta i mera, då går bryts den nog av.

Och ett nytt ok kostar ca 2500 + övriga delar. Det är kanske dags att skrota denna bil nu.

Jag ska montera ihop den igen och se om jag kan få hjälp av den billiga bilmeken som är pensionerad.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #17 skrivet: 23 apr-16 kl 11:19 »
Brukar vara så med luftnipplarna tyvärr. Ibland kan det hjälpa om man värmer dom lite med gassvets, men man får ju vara försiktig så inte man värmer för mycket och skadar bromsvätskan eller gummidetaljer.

Det finns säkert billigare bromsok på biltema eller någon internetbutik annars.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #18 skrivet: 23 apr-16 kl 11:30 »
Köp begagnat. www.laga.se
Typ 400-500 spänn + 150 i frakt.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #19 skrivet: 23 apr-16 kl 11:42 »
Här fanns det nytt för 636 + 85 kr frakt: http://www.bildelaronline24.se/abs/7798520

Jag har en reservdelsbil stående också. Jag får kolla på den. :)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #20 skrivet: 23 apr-16 kl 22:10 »
Brukar vara så med luftnipplarna tyvärr. Ibland kan det hjälpa om man värmer dom lite med gassvets, men man får ju vara försiktig så inte man värmer för mycket och skadar bromsvätskan eller gummidetaljer.

Det finns säkert billigare bromsok på biltema eller någon internetbutik annars.

Om oket är av gjutjärn så brukar nipplarna sällan fastna särskilt hårt. Det gäller bara att ha en hylsa som passar perfekt på nippeln så man inte drar den rund i onödan.  Använd INTE 12-kantiga ringnycklar, öppna nycklar eller liknande, det är bara 6-kantig hylsa som gäller! Se upp med att det KAN vara en tumdimension på luftnippeln fastän allt annat på bilen är metriskt, eller vice versa.
Vid aluminiumok kan luftnippeln fastna desto värre, men då kan man utnyttja aluminiumets värmeutvidgning genom att värma oket alldeles bredvid nippeln, helst med en gasollampa med koncentrerad låga.  Spraya på rostolja både före och efter värmningen, och ta inte i hårt på nippeln medan den är het.
Det lönar sig att rengöra det som sticker ut av gängorna med t ex roterande stålborste innan man sprayar på rostolja, då är det större chans att den kryper in där den gör nytta istället för att bara sugas upp i utvändig smuts och rost.

När det gäller att köpa bromsok, så kolla med tyska och engelska nasare på eBay i första hand. Det brukar kunna resultera i bra pris.  Annars går det ju som regel bra att renovera bromsok. En packningssats med de gummidelar som behövs brukar kosta några tior, en renoveringssats som även innehåller kolv kan gå på ett par hundralappar.

Det är inga problem att blanda olika sorters bromsvätska så länge de är någotsånär normala.  Den enda bromsvätska som i praktiken har förekommit de senaste 30 åren är klassad DOT 4 , DOT 3 användes på 60- och 70-talet.
Ett par udda undantag:
-Silikonbaserad DOT 5 , den kan ersätta de vanliga bromsvätskorna (men får inte blandas med dem, man måste tömma och rengöra systemet vid byte) och har fördelarna att den är mer värmetålig och inte drar åt sig fukt. Nackdelen är dock att den är mer "fjädrande" än vanlig bromsvätska, så ett fullt friskt bromssystem kan kännas som om det behöver luftas med DOT 5. Den används dels på veteranbilar som man vill kunna ha stående många år utan risk för fuktupptagning och rost i bromssystemet, och dels i motorsportsammanhang där man har nytta av värmetåligheten. Det sägs att man inte alls bör använda DOT 5 på bilar med ABS.
-Mineraloljebaserad bromsvätska "LHM", som används på en del Citroënmodeller samt Rolls Royce. Den påminner snarare om vanlig hydraulolja än om andra slags bromsvätska, och får INTE hällas i ett "vanligt" bromssystem, då sväller alla gummidetaljer och förstörs inom några veckor.
-Bromsvätskor som bygger på vegetabiliska oljor, som användes i de hydrauliska bromssystemens barndom för ca 70 år sedan. Får inte blandas med normala bromsvätskor och kunde vara rätt irriterande bl a för att det gärna började växa mögel och alger i dem. Så gott som alla bromssystem som har haft sådan bromsvätska från början har nog fått den ersatt med DOT 4 vid det här laget.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #21 skrivet: 23 apr-16 kl 23:07 »
Klart- handlar det om 30 cm skarvar Du inte. Till luftnippeln måste Du ha en speciell 6 kantnyckel som är mycket tjockare än en vanlig hylsa. Och försök att dra lite åt fel håll först, alltså höger, men försiktigt. Nästan alla skruvar går mycket lättare att öppna då.
Väntar med att skruva fast den nedre ändan tills det rinner olja. Då får Du praktist taget ingen Luft i systemet alls. Den eventl.lilla blåsan som kan bli söker sig själv uppåt ganska snart.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #22 skrivet: 23 apr-16 kl 23:22 »
Till luftnippeln måste Du ha en speciell 6 kantnyckel som är mycket tjockare än en vanlig hylsa.
Varför tjockare? Längre måste den vara däremot.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #23 skrivet: 23 apr-16 kl 23:31 »
Om man har en runddragen eller avbruten luftnippel så kan man ofta få ut den genom att lägga på en lämplig mutter (t ex M8 eller M10) över nippelresterna och svetsa fast den i nippeln med MIG. Se bara till att muttern är av vanligt kolstål (ej t ex mässing eller rostfritt), och helst inte galvad.  Jorda svetsen i bromsoket, inte någon annanstans i bilen. Framvagnsleder, handbromsvajrar, hjullager, okets glidpinnar/bussningar och sånt tycker inte riktigt om att det går svetsström genom dem.

Nya luftnipplar av de flesta gångbara sorter finns på Biltema.

Ska man lossa fastrostade eller skadade nipplar till bromsrör som ändå ska bytas, så är det lämpligt att kapa bromsröret omedelbart intill nippeln så att man kan använda 6-kantig hylsa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #24 skrivet: 23 apr-16 kl 23:58 »
Och om man ändå kapar bromsröret kan man ta med oket in i verkstaden så man slipper stå ute i hjulhuset och greja med luftnippeln

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #25 skrivet: 24 apr-16 kl 15:22 »
Tack för tips allihopa!  :-*

Och om man ändå kapar bromsröret kan man ta med oket in i verkstaden så man slipper stå ute i hjulhuset och greja med luftnippeln

Jag tar med mig hela bilen in i verkstaden/logen, det går också bra. :)

Bromsoket på reservdelsbilen såg väldigt fint ut och nippeln lossnade där direkt. Så jag har ett hyfsat bromsok att byta med om det behövs.

Nu ska jag avvakta morgondagen och se om jag får hjälp av verkstaden.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #26 skrivet: 27 apr-16 kl 21:09 »
Nippeln på bromsoket lossnade. Efter att ha prövat med 5-6 olika hylsor så bankade jag fast 8 mm, den sitter ordentligt. :)

Jag gissar att det kommer strömma bromsolja när jag kapar/lossar bromsröret. Hur gör jag för att det inte ska rinna så mycket?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #27 skrivet: 27 apr-16 kl 21:11 »
Nippeln på bromsoket lossnade. Efter att ha prövat med 5-6 olika hylsor så bankade jag fast 8 mm, den sitter ordentligt. :)

Jag gissar att det kommer strömma bromsolja när jag kapar/lossar bromsröret. Hur gör jag för att det inte ska rinna så mycket?
Tryck ner bromspedalen och spärra den nere med en brädstump eller liknande

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #28 skrivet: 27 apr-16 kl 22:12 »
Tryck ner bromspedalen och spärra den nere med en brädstump eller liknande

Eller tejpa för lufthålet i bromsvätskebehållarens lock. I vissa fall kan det vara enklast att skruva av locket, lägga en bit gladpack över öppningen i behållaren och sedan skruva tillbaks det.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #29 skrivet: 01 maj-16 kl 20:43 »
Bra, tack.

Nu har jag fått ett nytt bromsrör från Mekonomen. Men det är 6-7 cm för kort! Suck. Trots att det är rätt modell osv.

Jaja, en tur dit i morgon också...

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #30 skrivet: 01 maj-16 kl 21:34 »
Varför tjockare? Längre måste den vara däremot.
För att kunna skruva nippeln på et bromsrör måste du ju trä nyckeln över röret. Specialnyckeln är därför uppslitsad och det innebär att väggen av nyckeln måste vara mycket kraftigare än vanligt, annars fjädrar den isär och glida bara runt sexkanten.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #31 skrivet: 01 maj-16 kl 21:37 »
För att kunna skruva nippeln på et bromsrör måste du ju trä nyckeln över röret. Specialnyckeln är därför uppslitsad och det innebär att väggen av nyckeln måste vara mycket kraftigare än vanligt, annars fjädrar den isär och glida bara runt sexkanten.
Eller så använder man bara en vanlig U-nyckel. Men på vissa bromsok kanske det inte får plats.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #32 skrivet: 01 maj-16 kl 21:38 »
För att kunna skruva nippeln på et bromsrör måste du ju trä nyckeln över röret. Specialnyckeln är därför uppslitsad och det innebär att väggen av nyckeln måste vara mycket kraftigare än vanligt, annars fjädrar den isär och glida bara runt sexkanten.

Nu var det ju luftningsnipplar och hylsor som diskuterades i just det där fallet, inte bromsrörsnipplar och ringnycklar.
Öppna ringnycklar för bromsrör fungerar sällan i svåra fall med skadade och fastrostade nipplar. Om det finns lite överskottslängd av bromsröret är det ofta bättre att kapa det, lossa nippeln med hylsa och sedan montera en ny nippel och kona om röret.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #33 skrivet: 02 maj-16 kl 20:38 »
Bra, nu är röret bytt och det fungerar. Det gick bra att lufta bromsen.

Nu är nästa grej att fixa handbroms vänster bak. Den tar inte alls.

Hur får jag av trumman?



Centrumbult? Eller något som sitter på baksidan? Jag hittar inte...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #34 skrivet: 02 maj-16 kl 20:49 »
Den hänger nog bara i bromsbackarna. Det brukar bli en kant bakom dom, som gör att trumman hakar fast i dom. Ofta finns det ett hål på baksidan där man kan sticka in en skruvmejsel eller insexnyckel och skruva tillbaka backarna lite, men det kan vara ett helvete att få till när man inte vet exakt hur det ser ut. Det enklaste brukar vara att försöka vicka lös trumman bara. Om den inte sitter stenhårt, då kan det vara en låsskruv framifrån. Brukar sitta en liten mellan hjulbultarna då, men jag ser ingen på din bild. Borsta rent med en stålborste så är du säker.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #35 skrivet: 02 maj-16 kl 21:13 »
Det kan behöva våldas med hammare eller slägga för att få trumman att släppa från navet.
Innan du börjar så putsa rent den där kanten som är innanför bultcirkeln och spruta på omegas krypolja eller annan rostlösare och drick en kopp kaffe med påtår.

Är det en kant på trummans insida så brukar jag ta den lilla slipmaskinen och putsa bort den.
Dock lite vådligt då man kan tolka kanten som att trumman är sliten och egentligen bör bytas.
Men det är inget besiktningen ser.
Jag har upplevt att när handbromsen sitter så beror det oftast på at Virén har rostat. Här kan krypoljan verkligen komma till sin rätt. Men det är smidigare att byta, när jag för det så brukar jag trycka in koppar eller aluminiumpasta på sprayburk för att öka livslängden vanlig motorolja funkar oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #36 skrivet: 02 maj-16 kl 21:19 »
Jag misstänker att mondeons trumbromsar är snarlika de som är på transit connect. Jag grejade med just sådana i höstas då jag också bara hade handbroms på ena bakhjulet. Allt som behövdes var att justera bromsbackarna lite, jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut men det finns en inställningsmöjlighet. Man skruvar lite, sätter tillbaka trumman, drar lite lätt i handbromsen och kollar så att det går ungefär lika trögt på båda sidorna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #37 skrivet: 02 maj-16 kl 21:35 »
Antagligen är det självjusteringen som är lite taiko.
Smörja och få den att lira fint och så som fåret säger.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #38 skrivet: 02 maj-16 kl 23:47 »
...Ser ut som en Opeltrumma...Sitter väl en utjämningsok under bilen där man kan skruva tillbaks vajerspänningen...Sedan en kraftig smideshammare eller handlägga som du bankar på trumman med,banka även lite mellan hjulbultarna...När du bankar på trumman så banka lite snett utåt... Ska du byta backarna,dra en tunn ståltråd runt hjulcylindern så inte kolvarna flyger ut... På Opeln finns det ett stjärnhjul eller justerstag som sitter mellan backarna och det ska smörjas och vid återmontering av trumman ska man justera staget så trumman precis går på vilket betyder att rostkanten på trumman ska bort... Sedan justera på utjämningsoket om det finns så hjulen snurrar utan låsning och handbromsspaken tar som den brukar, upp till fem hack och det är full broms kanske. På Opeln är det en så kallad självjustering så man ska trampa ner bromsen ett antal gånger efter renovering och klick ska höras från trummorna i bästa fall  :D ...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #39 skrivet: 03 maj-16 kl 00:11 »
Se upp med bakre bromstrummor på framhjulsdrivna Ford, och läs på i verkstadshandbok för rätt modell innan du tar till grova verktyg!

På Focus I ska man t ex INTE lossa navmuttern om man ska ta loss bromstrumman för att meka med bromsarna, istället lossar man fyra skruvar från insidan av bromsskölden och tar av bromstrumman med lager, axeltapp och allt.  Om bilen har ABS så måste man först lossa givarkabeln från kontaktstycke och klammer längs länkarmen, annars sliter man obönhörligen sönder givaren om man måste ta i för att få loss bromstrumman.
Om man skulle lossa navmuttern och dra av bromstrumman, så förstör man lagret (ena innerringen + delar av tätningen blir kvar på axeltappen) och eventuellt också magnetkransen för ABS-givaren.


Ford brukar ha den enda handbromsjusteringsmöjligheten vid spaken inne i bilen - alltså inga justerskruvar som sitter "utomhus" och kan rosta fast.

Självjustering har varit lagkrav på bilar med trumbromsar sedan mitten av 70-talet, även om en och annan udda modell har dispens (det står i så fall i registreringsbeviset).  Den självjustering som Focus har (modell tandad excenter som ligger an mot en tandad tapp) brukar vara svår att få ordning på om den en gång har rostat ihop. Putsar man av de rostiga tandade ytorna så blir tänderna oftast så slöa att de inte låser säkert mot varandra utan kuggar över. Och om man inte putsar av dem utan det är fullt med rost i luckorna mellan tänderna så kuggar de över i alla fall. Den brukar åtminstone vara relativt billig som reservdel.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #40 skrivet: 03 maj-16 kl 10:35 »
Se upp med bakre bromstrummor på framhjulsdrivna Ford, och läs på i verkstadshandbok för rätt modell innan du tar till grova verktyg!

Ja, precis. Det är därför jag frågar. Jag har hittat Focus-instruktionerna men inte till Mondeon. ;)

Jag ska lyfta bilen lite till och se om det finns bultar på insidan...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #41 skrivet: 03 maj-16 kl 14:20 »
På en välkänd fildelningssajt finns någonting som heter Ford TIS (technical information system), det är elektronisk verkstadshandbok för alla europeiska Ford från början av 90-talet fram till 2004 års modeller.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #42 skrivet: 04 maj-16 kl 12:19 »
Det ska tydligen finns en spärr som man man ändra på för att minska trycket från trumbromsarna. Dvs trumman ska vara enklare att lyfta av. Från baksidan. Jag får testa det.

Bra med instruktioner och inte bara våld. :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #43 skrivet: 04 maj-16 kl 12:23 »
Precis, det gäller bara att veta hur man skall manövrera den, och att den inte är ihoprostad...

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #44 skrivet: 04 maj-16 kl 12:30 »
Precis, det gäller bara att veta hur man skall manövrera den, och att den inte är ihoprostad...

;)

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #45 skrivet: 05 maj-16 kl 09:49 »
Asch då. :(

Det ser inte ut som på bilderna.



Detta ska vara höger bakhjul och det ska finnas något hål eller liknande man kan lossa bromsbackarna med. Men jag hittar inte. Dessutom är det en massa grejer i vägen. :)





Jag har hittat ett hål in i trumman som det satt en gummipropp på. På baksidan av trumman. Det är svårt att se man jag har försökt ta kort på hålet för att se vad som finns bakom. Det verkar vara bromsbacken på ena sidan där. Den rör sig när man bromsar. Men det var svårt att ta tag i något och trycka den inåt.

Hm.

Kan de ändrat hur bakhjulet ser ut mellan modellerna? Det verkar bara vara min modell som har trumbromsar, inte MK1 eller MK3.

Det är inte som Focus heller där det finns bultar man kan lossa på.

Jag har prövat att bruka en del våld på trumman för att få den att lossna. Men den sitter fast...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #46 skrivet: 05 maj-16 kl 10:03 »
Du hade väl en reservdelsbil? Se om trummorna går lättare att få av där, så kan du se hur mekaniken ser ut och skall manövreras

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #47 skrivet: 05 maj-16 kl 11:01 »
Du hade väl en reservdelsbil? Se om trummorna går lättare att få av där, så kan du se hur mekaniken ser ut och skall manövreras

Ja, bra!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #48 skrivet: 05 maj-16 kl 11:07 »
Justeringen är antagligen en skruv som är gängad i en rörhylsa, på rör hylsan sitter det svetsat en bricka med tänder.
Sticker man in en smal skruvmejsel så hittar man ganska enkelt brickan och kan då försöka rotera brickan. Rätt håll så släpper trumman lätt annars tar det stopp!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #49 skrivet: 05 maj-16 kl 12:14 »
De avlånga hålen i bromsskölden är till för att man ska kunna se hur slitna bromsbackarna är utan att ta av trumman.
Hålet för att återställa självjusteringen finns troligen baktill på bromsskölden. På höger sida, om man står under bilen och tittar ut mot bromsskölden, så borde det finnas i riktning "klockan två".

Så här moderna Fordar använder inte den traditionella självjusteringen med gängad pinne och mutter som krafsas efter av en bladfjäder enligt Skogsvildes beskrivning, utan de har en helt annan lösning med tandad excenter.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #50 skrivet: 06 maj-16 kl 21:02 »
Nu har jag kollat hur det ser ut på reservdelsbilen. Det ser ut precis som på den stiliserade bilden. Suck! Och där lossnade trumman nästan direkt, trots en hel del rost. Eller nej, jag fick inte loss den men den är loss från övriga delar i hjulet.

Men på bilen jag vill laga så rör sig inte trumman alls, det är precis som om den sitter fast i lagret, lite som Focus fungerar. Trots att jag slagit ganska hårt med hammare på den.

Det skulle innebär att jag har någon annan slags version som det inte finns info om i TIS. Nästa modell Mondeo har inte trumbromsar bak enligt TIS.

Jag har frågat på Ford club Sweden också...


Höger sida underifrån ser ut så här:



Där jag ska trycka in grejen och ändra bromsbackarna så finns det bara en stor plåtskiva som täcker hjulet. Och jag hittar inget hål bakom.

Vänster sida ser ut så här:



Det finns inte några muttrar/bultar som håller fast navet/hjulet som man kan lossa, som det finns t ex på Focus.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #51 skrivet: 06 maj-16 kl 21:10 »
I morgon får jag kanske energi att leta upp några engelska forum. :)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #52 skrivet: 06 maj-16 kl 21:18 »
Vilken årsmodell är det?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #53 skrivet: 07 maj-16 kl 01:20 »
När det rör sig om mycket svåra Fordfall  :o Kanske den snabbaste lösningen är en vinkelslip med kapskiva...när annat är provat...

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #54 skrivet: 07 maj-16 kl 10:10 »
Vilken årsmodell är det?

Detta är den jag ska laga:

Registreringsnummer: ...
Fabrikat: FORD BNP MONDEO
Färg: OKÄND
Fordonsslag: PB
Fordonsslagsklass: I
Fordonsår: 1999
Identifieringsnummer: ...
Typgodkännandenummer: e1*95/54*0047*04
Typgodkännande datum: 19990319
Fordonskategori EU: M1

Förklaring fordonsslag
Förklaring fordonsuppgifter

Fordonsstatus: I trafik sedan 2012-07-09
Försäkringsbolag: DINA FÖRSÄKRINGAR AB
Försäkringsdatum: 2014-05-28
Antal ägare: 6
Förvärvsdatum: 2014-05-28
Senaste EU-regbevis del 1: 2014-05-30
Senaste EU-regbevis del 2: 2014-05-30
I trafik första gången i Sverige: 2000-01-13

Producentansvarig: 556023-0053
Import/införsel: Nej
Tillfällig registrering: Nej

Tekniska uppgifter

Tilläggsinformation
Modellkod: FO0000
Växellåda: MANUELL

Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kW: 96,0
Effektnorm: EG
Ljudnivå dB, vid körning: 72
Ljudnivå dB, stillastående: 78

Längd, mm: 4800
Bredd, mm: 1760
Antal passagerare, max: 4
Kaross: Täckt 1
Skyltformat, fram: ENRADIG
Skyltformat, bak: ENRADIG
Skattevikt, kg: 1400
Totalvikt, kg: 1980
Ursprunglig totalvikt, kg: 1980
Tjänstevikt (faktisk vikt), kg: 1400
Max släpvagnsvikt, kg: 1450
Max släpvikt kg, obromsad: 680
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1520
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2270
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3425
Max lastvikt, kg: 580
Kopplingsanordning 1: DEMONTERBAR KULA
Traktorsläp: 0
Däckdimension axel 1: 195/60R15
Däckdimension axel 2: 195/60R15
Fälgdimension axel 1: 6JX15H2
Fälgdimension axel 2: 6JX15H2


Detta är reservdelsbilen:

Registreringsnummer: ...
Fabrikat: FORD BNP MONDEO
Färg: GRÖN
Fordonsslag: PB
Fordonsslagsklass: I
Fordonsår: 1998
Identifieringsnummer: ...
Typgodkännandenummer: e1*95/54*0047*00
Typgodkännande datum: 19970110
Fordonskategori EU: M1

Förklaring fordonsslag
Förklaring fordonsuppgifter

Fordonsstatus: Avställd sedan 2014-07-02
Antal ägare: 5
Förvärvsdatum: 2013-04-16
Senaste EU-regbevis del 1: 2013-04-17
Senaste EU-regbevis del 2: 2013-04-17
I trafik första gången i Sverige: 1997-10-15

Import/införsel: Nej
Tillfällig registrering: Nej

Tekniska uppgifter

Tilläggsinformation
Modellkod: FO0000
Växellåda: MANUELL

Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kW: 96,0
Effektnorm: EG
Ljudnivå dB, vid körning: 74
Ljudnivå dB, stillastående: 80

Längd, mm: 4800
Bredd, mm: 1760
Antal passagerare, max: 4
Kaross: Kombi 3
Skyltformat, fram: ENRADIG
Skyltformat, bak: ENRADIG
Skattevikt, kg: 1380
Totalvikt, kg: 1960
Ursprunglig totalvikt, kg: 1960
Tjänstevikt (faktisk vikt), kg: 1380
Max släpvagnsvikt, kg: 1450
Max släpvikt kg, obromsad: 690
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1540
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2290
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3405
Max lastvikt, kg: 580
Kopplingsanordning 1: KULA
Traktorsläp: 0
Däckdimension axel 1: 185/65R14
Däckdimension axel 2: 185/65R14
Fälgdimension axel 1: 5.5JX14H2
Fälgdimension axel 2: 5.5JX14H2

Informationen nedan redovisas obehandlad från Vägtrafikregistret.Om det är tomt betyder det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.

T13H ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #55 skrivet: 07 maj-16 kl 10:13 »
De är väldigt lika, förutom att den jag ska laga är en GHIA-modell, lite lyxigare inredning.

Nästa modell kom 2000/2001 och det är inte den.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #56 skrivet: 07 maj-16 kl 13:11 »
Nu har trumman lossnat så den går att vicka på. Och hänger bara i bromsbackarna. Men sitter ändå som berget.

Mer våld var det som krävdes. ;)

På reservdelsbilen så gick det att ta loss trumman nästan direkt, lite vickande fram och tillbaka. Den såg väldigt ny ut.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #57 skrivet: 07 maj-16 kl 13:30 »
Trummorna kanske är likadana även om resten inte är det, så du kan använda de finare istället

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #58 skrivet: 07 maj-16 kl 20:37 »
Tydligen finns det två olika storlekar på trumbromsar på Mondeo av den generationen. 8" som sitter på snikmodellerna och 9" på lite tyngre eller motorstarkare exemplar, bl a samtliga kombi. Måttet avser bromstrummans innerdiameter.
Kombi har en annan diameter på hjulcylindern än andra modeller med 9" bromsar.

Ett tips är att ta båda bromstrummorna från samma bil, så man inte riskerar ojämn bromsverkan pga olika materialkvalitet.

jefvelberg

  • Inlägg: 17
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #59 skrivet: 07 maj-16 kl 21:36 »
När det rör sig om mycket svåra Fordfall  :o Kanske den snabbaste lösningen är en vinkelslip med kapskiva...när annat är provat...
"bultarna har jag dratt runt med polygrip o slagit mina knogar blodiga på'n. nu går jag in o lånar grannens vinkelslip. Gör biljävlen till järnfilspån" :-)

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #60 skrivet: 08 maj-16 kl 10:41 »
Nu har jag tagit isär allt. Och smörjt och satt ihop det igen.

Handbromsen fungerar men tar inte bra. :(

Jag får spänna vajern, jag tror enda sättet är mitt under bilen, det blir till att lossna värmeplåtarna och avgasröret...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #61 skrivet: 08 maj-16 kl 12:06 »
Verkar som du har ett gammalt hederligt system  :D ...Arbetsgången borde vara punkt ett: Vajerspänningen ska släppas...Punkt två: av med trumman,bort med rostkanten på trumman,bromsbackarnas tjocklek ska hålla måttet. Punkt tre: justeringsanordningen för backarna ska vara uppsmort...Så här är det på en opel: Justera spänningen med det där stjärnhjulet så att trumman precis går på...obs viktigt moment!... Sedan justera med vajerspänningen under bilen,snurra även på hjulen då och då....Sist kollar man så att handbromsspaken tar inom sitt spec område....Trampa även ner den vanliga bromsen ett antal gånger så att självjusteringen  justeras in...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #62 skrivet: 08 maj-16 kl 12:13 »
"bultarna har jag dratt runt med polygrip o slagit mina knogar blodiga på'n. nu går jag in o lånar grannens vinkelslip. Gör biljävlen till järnfilspån" :-)


 ;D ...En fråga om hur frustrerad man blir...om man nöjer sig med att bara få bort den trilskande grejen eller väljer att utöva det totala våldet på bilen....

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #63 skrivet: 08 maj-16 kl 13:30 »
Självspänningsmekanismen är väldigt trög, trots att jag smörjt den. Men den kanske är det per default?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #64 skrivet: 08 maj-16 kl 13:42 »
Självspänningsmekanismen är väldigt trög, trots att jag smörjt den. Men den kanske är det per default?

De självjusteringar jag varit på har jag alltid väldigt noga sett till att de snurrar riktigt lätt.
Detta då det inte är några stora kraftiga grejer som skall putta på dom.
Är det en skruv modell och du har gängtappar i rätt modell så kan du använda en dylik till att rensa ut spåren.
Microvibrationstvätt funkar kanon oxå.
Annars tvättar du rent med diesel en klick olja och skruva ihop, isär och skölja tills det lirar lika lätt som en glass slinker ner en varm dag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #65 skrivet: 08 maj-16 kl 18:13 »
Nu har det löst sig, hoppas vi! :)

Jag gjorde enligt tännlappens tips att spänna självspänningen precis så trumman gick på. Sen fungerar det!

Hjulen snurrar inte perfekt och det drar svagt åt höger när jag bromsar. Men det är en framgång i alla fall! ;)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #66 skrivet: 08 maj-16 kl 18:46 »
Kör så länge du kan innan du besiktar då, så kanske självspänningen jämnat ut sig lite mellan hjulen. Är det för stor skillnad blir det tvåa, det har jag själv på min ford så jag skall strax börja bråka med trumbromsar också  :-X

jefvelberg

  • Inlägg: 17
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #67 skrivet: 08 maj-16 kl 23:26 »
När jag bessade en gammal King cab jag hade så sa besiktningsmannen glatt under provkörningen; hahöhe det går ju nästan bromsa sej igenom kurvan (och försökte). Blankt papper.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #68 skrivet: 08 maj-16 kl 23:35 »
Ett ganska bra sätt att kolla om man har ojämn bromsverkan, är att köra i ungefär gångtakt på en grus- eller snöväg och tvärnita så att alla hjul låser sig. Sedan ser man efter om bromsspåren blev lika långa på höger och vänster sida. Man bör prova både fot- och handbroms på det sättet, beträffande fotbromsen är det viktigt att köra så sakta att inte bakhjulen hinner in på framhjulens bromsspår innan bilen stannar.

På en del bilar med lastkännande tryckreduceringsventil för bakbromsarna (förekommer framför allt på bilar utan ABS) kan det hända att man inte alls kan få bakhjulen att låsa sig med lätt last. I så fall kan man behöva sätta lastavkänningen ur funktion, t ex genom att surra fast hävarmen på reduceringsventilen med ståltråd, för att göra bromsprovet ordentligt.

Om någon broms har tendens att ligga an så bör man kolla att inte trummor eller skivor blir varmare än att man fortfarande kan ta i dem efter någon mils landsvägskörning där bilen sedan har fått rulla till stopp utan att man har bromsat.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #69 skrivet: 09 maj-16 kl 16:32 »
 ...Jag brukar fixa båda bromsarna bak.... I mitten på bromsbanden brukar det vara en fåra den rensar jag sedan putsas banden med  sandpapper  :D även trummornas insidor,även hjulcylindrarna inspekteras så dom inte läcker,även så kolvarna fungerar....Lufta systemet runt om är inte heller helt fel så man får fräsch vätska i bromssystemet. Gör man så borde bromsarna bli bra...

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #70 skrivet: 13 maj-16 kl 14:54 »
Och den gick igenom!

Drar lite åt höger men inget som gav anmärkning.

Tack för all hjälp!

Hur ska jag måla och rostskydda bromsröret fram? Det är något utsatt för grussprut från framhjulet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #71 skrivet: 13 maj-16 kl 14:59 »
Och den gick igenom!

Drar lite åt höger men inget som gav anmärkning.

Tack för all hjälp!

Hur ska jag måla och rostskydda bromsröret fram? Det är något utsatt för grussprut från framhjulet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #72 skrivet: 13 maj-16 kl 15:08 »
Är det ett kopparrör eller nickel koppar borde det ju räcka med att pensla på lite tjock massa på det...Är det ett järnrör får det grundas och målas först sedan på med tjock massa...

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #73 skrivet: 13 maj-16 kl 15:11 »
Och den gick igenom!

Drar lite åt höger men inget som gav anmärkning.

Tack för all hjälp!

Hur ska jag måla och rostskydda bromsröret fram? Det är något utsatt för grussprut från framhjulet.

Najs. :D

Underredsmassa på sprayburk brukar jag kleta på.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #74 skrivet: 13 maj-16 kl 15:21 »
Är det bromsröret som du bytt? Om det är av koppar brukar det klara saltsprut utan problem.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #75 skrivet: 12 jul-17 kl 13:10 »
Nu är det dags igen!

Det är ojämn bromsverkan bak samt handbromsfel. Jag fixade det på vänster sida förra året men inte på höger. Så nu får jag plocka isär höger och smörja och sätta ihop igen. :)

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #76 skrivet: 12 jul-17 kl 13:17 »
Jag hittade t o m instruktionen i ladan! :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #77 skrivet: 14 jul-17 kl 12:19 »
När du ändå mekar så passa på och damma av trumman på den fungerande sidan...Kan bli rätt mycket bromsdamm i trummorna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser