Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Självhushållning" i lägenhet  (läst 17448 gånger)

Emma.

  • Inlägg: 5
    • Uppland
"Självhushållning" i lägenhet
« skrivet: 22 nov-15 kl 16:55 »
Jag bor i en lägenhet i en förort till Stockholm och har alltid drömt om att flytta ut på landet, eller åtminstone köpa ett hus med en trädgård. Den ultimata drömmen vore att ha en liten gård och vara helt självförsörjande. Jag börjar dock inse att jag kommer att behöva bo kvar här ett bra tag till och jag vill inte leva i framtiden, utan i nuet. Därför så har jag bestämt mig för att försöka komma så nära drömmarna som möjligt redan nu istället för att bara drömma och vänta på något som kanske inte kommer att hända på många, många år.

Så nu behöver jag tips på vad jag kan göra i min lägenhet! Jag har en ganska stor 2:a så det är inte allt för begränsat med utrymme och jag har en stor balkong. Jag vill göra saker som kan göra en liten skillnad, helst både etiskt, miljömässigt och ekonomiskt. Jag vill också komma närmare min mat och vara en del av produktionen så långt det går.

På balkongen har jag körsbär, persika, hallon och jordgubbar i isolerade krukor och odlar kryddor, örter, sockerärtor, ärtor och sallad på sommaren. Det finns med andra ord inte så mycket utrymme kvar, men jag funderar på att göra mig av med lite blommor för att göra plats för  mer praktiska saker. Det enda problemet är att det är väldigt lite sol på min balkong så t.ex. tomat går inte så bra att odla. Inomhus så odlar jag endast groddar just nu, men jag har en ganska stor led-lampa också som jag skulle kunna använda till något.

Jag vill bara hålla på med saker som kan göras inom hemmet då jag tidigare hade en kolonilott men blev bestulen på nästan allt, så jag tappade helt lusten att lägga ner all den tiden och energin som krävdes när jag ändå knappt fick något i utbyte.

Det här är lite av de sakerna jag har funderat på...

Animaliska produkter:
Egentligen är det här jag allra helst skulle vilja vara självförsörjande, men av uppenbara skäl så är det också det svåraste. Skulle dock vilja påstå att jag är ganska öppen för förslag.

- Insekter (kött)
Det är ju vanligt i asien, och det känns som att tillagning är allt. Det äcklar mig ännu ganska mycket, men jag tänker ändå "vafan, jag älskar ju kräftor och det är väl ändå inte så stor skillnad mot gräshoppor". Det bör vara det mest etiska och miljövänliga alternativen då jag absolut har möjlighet att skapa en trevlig miljö för insekter. Jag har dock ingen aning om vilka insekter man i sånt fall äter, hur man avlivar dem på ett smärtfritt sätt och hur man tillagar dem osv.

- Marsvin (kött)
Efter lite googling så inser jag att detta både är väldigt vanligt som föda i sydamerika och att det är ett ämne där man lätt trampar svenskar på tårna. Men även om det skulle kännas psykiskt jobbigt för mig att döda och äta ett marsvin så känns det fortfarande mer ok än att stödja köttindustrin. Jag vill inte ha kaniner då jag tycker att dessa kräver betydligt mer utrymme och borde få gräva också. Marsvin känns som det lättare alternativet, och jag skulle kunna ha en liten hage så att de får komma ut på gräsmattan på sommaren.
Jag har absolut tillräckligt med utrymme för att kunna ha riktigt stora burar och jag har viss erfarenhet i att avliva gnagare (akut avlivning av en hel del husdjur under åren, vilket var otroligt jobbigt psykiskt men ändå kändes rätt under omständigheterna). Jag har endast avlivat gnagare under 100g men jag har för mig att det är tillåtet att avliva gnagare under 1kg själv? Det tilltalar mig även på det sättet att de skulle kunna äta mina matrester, som mest består av grönsaker och rotfrukter. Bajset tänker jag att jag skulle kunna gödsla med.

- Dvärhöns (ägg)
Med viss osäkerhet över hur lagligt det är och hur glad min hyresvärd skulle vara över det, så har jag i alla fall kunnat konstatera att jag skulle kunna ge två dvärghöns större utrymme på min balkong än vad frigående ekologiska hönor har tillgång till. Även om det inte vore den ultimata miljön för hönor att bo i en bur på en balkong så är det en tankeställare att de skulle ha det bättre än vad de bäst behandlade hönorna har inom äggindustrin.

- Fisk (kött)
Här har jag ytterst begränsade kunskaper, så jag är osäker på om det finns någon poäng alls... Jag har sett hydroponiska system där man odlar växter med fiskens avföring som gödsel, men finns det någon poäng i att odla fisk att äta? Går det ens rent teoretiskt, och vilken fisk skulle det vara i sånt fall?


Vegetabiliska produkter

Här är frågan mest vad som kan ge mig mest näring och avkastning för minst arbete och på minst utrymme. Framför allt så känner jag att jag vill komma ifrån att använda jord så mycket som möjligt. Dels för att jag inte har bil och är dödstrött på att släpa tunga jordsäckar på bussen och dels för att det är svårt att undvika att skita ner ordentligt när man planerar mycket i jord inomhus.
Jag har hört att hydroponiska system kan ge mycket högre avkastning på en mindre yta och det låter som en dröm att slippa allt problem som jorden medför.

- Ärtor och bönor
Jag har mycket bra erfarenheter av främst ärtor från balkongen och kolonilotten och undrar om detta är något som skulle kunna fungera med ett hydroponiskt system. Det vore lätt att få in just klätterväxter i något hörn också.

- Sallad
Främst för att jag äter mycket av det och det är så fruktansvärt dyrt i butik. Kanske jag skulle kunna skapa någon sorts "grön vägg" med sallad? Det skulle inte heller vara allt för svårt att klämma in på något tom vägg.

Tankarna tar tyvärr slut ganska fort här då jag inte bara vill odla inomhus som en ren hobby, utan det måste löna sig också. Annars blir det bara onödig extra förbrukning av el.


Tankar och kommentarer är varmt välkomna!

Emma.

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #1 skrivet: 22 nov-15 kl 17:03 »
Insåg precis att det redan finns en tråd om ämnet, vet inte hur jag lyckades missa den. Men jag vill fortfarande gärna ha tankar om "köttproduktionen".  :)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #2 skrivet: 22 nov-15 kl 17:24 »
I ditt fall tror jag vaktlar passar bättre än dvärghöns. Man har dem visst alltid i burar för att de rymmer annars. Om du kan hitta en kanal att sälja en del ägg kanske det rentav går  ihop ekonomiskt med foderkostnaden. Vaktelägg är jättedyra.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #3 skrivet: 23 nov-15 kl 08:25 »
Hej Emma


Insekter är interessant och kanske en av svaren på hur vi kan lösa världens svält. Många insekter har extremt mycket bättre foder och vatteneffektivitet än köttdjur och inehåller mer protein. Det finns mycket inytressant om det på nätet. En insekt som är vanlig och lättodlad är syrsor. Det finns säkert manga olika arter, men jag syftar på de som blir ca 5 cm och används som mat till terrariedjur. Jag har själv varit inblandad I odling och det är extremt enkelt. En stor plastbehållare för djuren och massor av äggbrätten som ger skydd. Sen matar man dem med en bit frukt dagligen så får de bade mat och vatten den vägen. En burk med några tusen nykläckta syrsor kostar väl 100-200 kr, sen är man igång. Nackdelen är väl att de börjar spela när de är könsmogna, jag tycker att det är lite mysigt ljud. Men vad tycker grannarna?

Marsvin av cuj sorten anses ju vara en delikatess. Dessa hade jag gärna själv haft som köttdjur om inte problemet med att förklara det för 3 åringen hade funnits. Kanske blir det lättare längre fram?

MVH
Magnus


Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #4 skrivet: 23 nov-15 kl 08:54 »
Hur ställer du dig till att odla hemma hos någon annan, en släkting eller någon härifrån som har en villatomt eller marksnutt som de inte använder men ändå bevakar genom att bo nära den?

Sen finns det ju alternativ till köttindustrin om du kan få tag på en småbonde som håller vettiga villkor och styckar lokalt. Någonstans har jag läst om att en del erbjuder intresserade att adoptera en kalv som de sen hälsar på och följer under uppväxten för att sedan köpa loss och lägga i frysen.

Inte riktigt vad du frågade efter men det kanske är idéer att känna på ändå?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #5 skrivet: 23 nov-15 kl 11:35 »
Marsvin är ju ett spännande sätt att producera kött på liten ytan men där har jag varken erfarenhet eller kunskap så det tänker jag inte kommentera vidare.

Ett mer "vanligt" köttdjur är ju kanin. Att ha en hona som får 1-2 kullar om året (jag skulle inte vilja ha flera ungdjur på tillväxt i en 2:a) tar inte så stor plats. Fast mer än marsvin förstås. Ca 15 slaktkaniner täcker en ganska stor del av köttbehovet.

Vaktlar kan jag rekommendera. De bor ju alltid i bur/voljär. Växer fort, är köldtåliga och lägger massor av, visserligen små, ägg. De ger dessutom det bästa/godaste köttet jag ätit.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

 

Emma.

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #6 skrivet: 23 nov-15 kl 14:53 »
Hur ställer du dig till att odla hemma hos någon annan, en släkting eller någon härifrån som har en villatomt eller marksnutt som de inte använder men ändå bevakar genom att bo nära den?

Det hade varit fantastiskt, men jag känner inte ens någon som bor i en villa. ;D Dessutom så är jag osäker på att det skulle hjälpa. Det stjäls något oerhört i mitt område. Som ett exempel så flyttade det in någon ny, naiv människa här för något år sedan som låste fast sin cykeln utanför porten i cykelstället. Nästa morgon fanns bara ramen kvar. Själv fick jag för mig att göra lite fint, så jag grävde ner en rosbuske och ställde ut min gamla bänk från balkongen när jag ändå hade köpt en ny. Både bänken och rosbusken försvann spårlöst över en natt. Till och med den lokala kyrkan kedjar fast sina bänkar i väggen... Nu undviker jag att hamna i liknande situationer för jag blir bara arg och bitter. Därför sker all min odling inomhus.

Att köpa av en bonde hade varit kul om jag inte hade haft en så otroligt liten frys. Den räcker till att spara lite blåbär och rönnbär i, men inte mycket mer än så.

Emma.

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #7 skrivet: 23 nov-15 kl 15:01 »
Nackdelen är väl att de börjar spela när de är könsmogna, jag tycker att det är lite mysigt ljud. Men vad tycker grannarna?

Marsvin av cuj sorten anses ju vara en delikatess. Dessa hade jag gärna själv haft som köttdjur om inte problemet med att förklara det för 3 åringen hade funnits. Kanske blir det lättare längre fram?

Har viss erfarenhet av syrsor från skolans insektsuppfödning, så jag vet att de spelar, men låter de verkligen så mycket att de kan störa grannarna?

Just marsvin är helt klart ett problem rent socialt sett. Jag är orolig för att jag skulle bli brännmärkt som häxa om vänner och familj fick reda på att jag har köttmarsvin? Man kanske inte går runt och presenterar sig med ett "Hej jag heter Emma och jag äter mina marsvin", men jag vill inte göra något i hemlighet heller.

Emma.

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #8 skrivet: 23 nov-15 kl 15:09 »
Ett mer "vanligt" köttdjur är ju kanin. Att ha en hona som får 1-2 kullar om året (jag skulle inte vilja ha flera ungdjur på tillväxt i en 2:a) tar inte så stor plats. Fast mer än marsvin förstås. Ca 15 slaktkaniner täcker en ganska stor del av köttbehovet.

Vaktlar kan jag rekommendera. De bor ju alltid i bur/voljär. Växer fort, är köldtåliga och lägger massor av, visserligen små, ägg. De ger dessutom det bästa/godaste köttet jag ätit.

Kaniner känner jag rent spontant behöver mer utrymme att hoppa omkring än vad jag kan erbjuda. Köttkaniner bör väl dessutom vara typ belgisk jätte eller fransk vädur, så då blir allt svårare - allt från hållningen till slakten.

Vaktlar låter trevliga! Det är ju i främsta hand för äggens skull i sånt fall, för jag tror inte att jag kan ha en galande tupp... Behöver de en isolerad bur eller går en vanlig "kaninbur" bra?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #9 skrivet: 23 nov-15 kl 16:43 »
Man får kött av Dvärgvädur också :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #10 skrivet: 23 nov-15 kl 23:55 »
Vi bor ju inte precis i lägenhet, men har ändå höns i köket ::) Och marsvin ;D

Vaktlar är ju mysiga när de är små (men lite elaka mot varandra), men du får problem med tuppen för de låter rätt mycket. Och så är de lite stressiga av sig. En hönsfågel som är kul att ha inne är modern engelsk stridshöna, mes kallad. De är hur lugna som helst och flaxar inte omkring damm alls och skiter inte så illa som höns i allmänhet. Tuppen är faktiskt ganska tyst också. Då skriker nog marsvinen värre när de hör att man tar fram sallad eller gurka.

Höns ger ju ägg och kött så det är ju bra när man bor litet.

Kaniner är ju rätt trevliga och med sitt beteende att dynga i ett hörn så blir de nog rätt lättskötta. När jag bodde i lägenhet i ungdomsåren (känner igen det där med framhjulet i cykelstället osv) så hade min ena bror en dvärgkanin som fick hoppa fritt i lägenheten. Inte ett piller eller en fläck lämnade han utanför buren, men sladdarna bakom tv:n fick vi byta ;D Här har ungarna gärna marsvinen fritt, men då blir det piller överallt. Inkontinenta små svin... Trevliga med sitt speciella språk, men lite lätt lobotomerade tror jag...

Broderns kanin åt vi inte, men nu på senare år har vi ätit dvärgkanin och de räcker bra till en familj om man inte köttfrossar. Och man slipper problemet med att skaffa en stor gryta.


Tänkte på en sak. Om du pratar snällt med hyresvärden kanske du kan få odla uppe på taket. Hyreshus är helt outnyttjade där. Dra till med att det är ett specialarbete för att studera möjligheterna till urban odling på befintliga fastigheter ;) Det blir lättare då än om du säger att du vill ha billig sallad.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #11 skrivet: 24 nov-15 kl 01:19 »
När jag bodde i lägenhet hade jag ett aquaponicssystem. Fisk och växter i kretsloppsodling alltså.
Läste allt jag kom över och satte igång, och allt som jag läst funkade i verkligheten... förutom en liten sak. Att ha odling inomhus i lägenhet som inte har stora fönster åt söder funkar väldigt dåligt. Det behövs extrabelysning åtminstone 200W 8 timmar om dygnet med en bra växtlampa om det ska växa, vilket det behöver göra för att fiskarna ska må bra...
Gissar att ett aquaponics-system kostar lite mer att starta upp än att ha några höns på balkongen.

Ska väl också berätta att efter drygt ett år blev det läckage i akvariet en dag jag var borta och kom tillbaka till en vattenskadad lägenhet. Fiskarna klarade sig och jag hade försäkring som tur var... Men det var värt det för fiskarna var fina att titta på och jag kunde äta tomater året runt. :)

Denar

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #12 skrivet: 07 dec-15 kl 13:20 »
 Jag kan verkligen rekommendera vaktlar. Har själv haft vaktlar på balkongen när jag bodde i lägenhet, cirka 5-10 hönor + 1 tupp. Tuppen låter väldigt lite, kan inte alls jämföras med en vanlig tupp varken i volym eller till lätets karaktär. Det gäller bara att du bygger en bur som en en liten isolerad del med värmelampa och lyse, eftersom de måste ha tillgång till frostfritt utrymme. Det är också viktigt att vara noggrann med varifrån du köper vaktlarna. Det är stor skillnad i stresstålighet mellan olika besättningar och det är värdefullt att få tag på vaktlar som är välfungerande.

Vaktlar betraktas som burfågel om man har dem som hobby och kräver därför inga tillstånd.

När det gäller odling kan jag tipsa om att odla ärtskott inomhus nu på vintern, både enkelt, billigt och gott! Det är bara att stoppa ner torkade ärtor i lite jord och vattna. Efter ett par veckor kan du klippa första omgången och därefter låta dem växa upp igen 2-3 ggr innan det är dags att så nya. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #13 skrivet: 07 dec-15 kl 17:19 »
Måste rätta mitt inlägg lite... Mesarna är fortfarande i köket och är trevliga och lugna, så lugna och tama att de påminner om papegojor i sättet,  den ena hönan har börjat lägga fina frukostägg (inte så där pyttesmå som vaktlarnas), men tuppen har fått en fin stämma som han provar en kort stund på morgonen. Ungarna vaknar, men det kanske även grannar gör om man bor i lägenhet ;D

Katt ola

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #14 skrivet: 17 dec-15 kl 14:58 »
På sommaren odlar jag kryddor på taket, det funkar bra men svårt nu med snön.

ekonomisanering

  • Inlägg: 411
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #15 skrivet: 02 maj-17 kl 13:33 »
man kan göra ganska mycket även om man bor i lägenhet, har man intresset gör många i lägenhet mer än de med stor villatomt t ex
http://finest.se/virklena/2017/04/01/sjalvforsorjning-i-lagenhet/

peak@alternativ

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #16 skrivet: 26 nov-17 kl 14:02 »
Att köpa av en bonde hade varit kul om jag inte hade haft en så otroligt liten frys. Den räcker till att spara lite blåbär och rönnbär i, men inte mycket mer än så.

Du skriver att du har plats. Varför inte skaffa en till frys då?
Mvh
Peter

Gika

  • Inlägg: 152
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #17 skrivet: 27 nov-17 kl 10:43 »
Ang marsvin som kött.
Jag köpte varsit marsvin till mins tre döttrar för några månader sen. Jag kan lova att de är dyrare i foderväg än katterna och hunden ihop. Ändå matar jag de med kvalitetsfoder.
Marsvin äter enorma mängder hö och ska ha tillgång till hö dygnet runt. Uppepå det behöver de grönfoder för de får lätt c-vitaminbrist och då blir de sjuka. Får nån kramp. Vi ger också ett pellets men det är inte det dyra i historien. De ska bara ha en msk om dagen var.
Det är höet som kostar. Och ströet till buren. Från början köpte jag en säck på djuraffären med hö. 150 kr!! Den räckte i en vecka. 600 kr i månaden på hö. Mindre kul.
Sen en påse träpellets från affären a 50 kr varannan vecka. 100 kr i månaden.
Sen halm. Den påsen räckte längre så kanske 100 kr i månaden.
Så initialt var dessa djurs kostnad 800 kr varje månad. Exluderad pellets och grönsaker.
Dyrt kött då de inte är så överdrivet stora...
Nu har jag löst situationen genom att köpa hö och halm på bal. Vilket drog ner kostnaden till kanske 150 kr i månaden. Men. Då ska man hitta någon som säljer balar. Man ska också ha utrymme att förvara dessa balar. Jag har en sommarstuga så jag löser det genom att förvara balarna där och hämta en bal i taget i sopsäck. Det går åt minst två sopsäckar till en bal. De som inte används lägger jag på vinden.
Så rent ekonomiskt tror jag inte det blir så hållbart med gnagare i lägenhet.
Men de är väldigt trevliga som djur. Sociala och pratsamma. Så de får bo kvar här för barnens skull.
Men jag tror inte de mättar så värst. Och det blir väldigt dyrt kött.

Postat med Alternativ.nu´s app


JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #18 skrivet: 27 nov-17 kl 17:03 »
Ska bli så spännande att följa dej! Skriv och berätta!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #19 skrivet: 28 nov-17 kl 11:44 »
Ang marsvin som kött.
Jag köpte varsit marsvin till mins tre döttrar för några månader sen. Jag kan lova att de är dyrare i foderväg än katterna och hunden ihop. Ändå matar jag de med kvalitetsfoder.
Marsvin äter enorma mängder hö och ska ha tillgång till hö dygnet runt. Uppepå det behöver de grönfoder för de får lätt c-vitaminbrist och då blir de sjuka. Får nån kramp. Vi ger också ett pellets men det är inte det dyra i historien. De ska bara ha en msk om dagen var.
Det är höet som kostar. Och ströet till buren. Från början köpte jag en säck på djuraffären med hö. 150 kr!! Den räckte i en vecka. 600 kr i månaden på hö. Mindre kul.
Sen en påse träpellets från affären a 50 kr varannan vecka. 100 kr i månaden.
Sen halm. Den påsen räckte längre så kanske 100 kr i månaden.
Så initialt var dessa djurs kostnad 800 kr varje månad. Exluderad pellets och grönsaker.
Dyrt kött då de inte är så överdrivet stora...
Nu har jag löst situationen genom att köpa hö och halm på bal. Vilket drog ner kostnaden till kanske 150 kr i månaden. Men. Då ska man hitta någon som säljer balar. Man ska också ha utrymme att förvara dessa balar. Jag har en sommarstuga så jag löser det genom att förvara balarna där och hämta en bal i taget i sopsäck. Det går åt minst två sopsäckar till en bal. De som inte används lägger jag på vinden.
Så rent ekonomiskt tror jag inte det blir så hållbart med gnagare i lägenhet.
Men de är väldigt trevliga som djur. Sociala och pratsamma. Så de får bo kvar här för barnens skull.
Men jag tror inte de mättar så värst. Och det blir väldigt dyrt kött.

Postat med Alternativ.nu´s app


Det finns gott om möjligheter att få djurhållningen dyr...

Ett marsvin kan knappt stoppa i sig mer hö per dag än ett hekto om dagen, vilket kostar 20-30 öre, alltså borde tre svin klara sig på under 30 kronor per månad. Med tre ungar (samma som här) så blir det skal från morötter och äpplen, gurksnuttar mm som fungerar som godis och tillskott. När vi hade svin i köket skalade ungarna morötter rätt ner i buren. Vi strödde med kutterspån (2 kr/kilo) har jag för mig, men om man vill ha gratis strö så kommer det i brevlådan.

Vill man ha gratis foder till gräsätare så får man slå eller repa det själv. Men räknar man tiden för det som arbetstid så blir det dyrt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 8 användare (1 dolda)
larbri, xaelanar, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser