Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fisksmak på gröna ägg?  (läst 2178 gånger)

JohannaPåDal

  • Inlägg: 14
    • Dalsland
    • From Dalsland With Love
Fisksmak på gröna ägg?
« skrivet: 19 okt-15 kl 13:07 »
Kanske en urdum fråga men...
Läste att brunvärpande hönor inte ska ges raps eftersom det ger fisksmak, och att det finns specialfoder att köpa till brunvärpare. Undrar bara ifall även grönvärpande hönor saknar det där ämnet (eller hur det nu var:) ) som gör att det blir fisksmak på äggen..?

Och hur blir det generellt med blandraser mellan brunvärpare/icke brunvärpare?

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Fisksmak på gröna ägg?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-15 kl 17:24 »
Ägg tar lätt smak av olika saker. jag vet ett tillfälle då tvättmedel och ägg transporterades på samma last bil, inga goda ägg.

Äggen kan ta smak eller få ändrad färg av olika foder (vet ej om det är så med raps). Men för länge sedan då man utfodrade fjäderfä med fiskmjöl, så kunde både ägg och kött smaka fisk.

Dock tror jag inte det minsta på att färgen på skalet har någon inverkan på smaken

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Fisksmak på gröna ägg?
« Svar #2 skrivet: 25 nov-15 kl 17:55 »
jo, äggskalsfärgen har betydelse i så måtto att många brunvärpare saknar ett visst enzym, vilket gör att de inte kan bryta ner ett visst ämne som finns i kålväxter och dess släktingar dit t.ex. raps hör.  Grönvärpare har också anlag för brun skalfärg (annars skulle deras vara turkosa).
   -så ja, bäst att räkna grönvärpare till brunvärpare.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Fisksmak på gröna ägg?
« Svar #3 skrivet: 16 dec-15 kl 11:50 »
Vissa brunvärpare saknar detta enzym. Definitivt inte alla. En kan ju testa vilken sort ens flock består av. Jag har t.ex. både brun- och grönvärpare som inte får bismak på äggen om de fodras med raps.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Vassberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser