Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självföryngring efter slutavverkning?  (läst 4008 gånger)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #20 skrivet: 28 nov-15 kl 20:05 »
Min mor började att bli lite snurrig och vi hade väl inte haft så där jättebra koll på skogen, vi kollade inte hennes post eller så. En dag så  hittade jag ett brev från Skogsvårdsstyrelsen, där stod det att hon minsann skulle få vite om hon inte gjorde något vid en liten slutavverkning som gjordes några år tidigare, det handlade om 0,6 hektar. Jag åkte dit och kollade och hela hygget i stort sett, var fullt av granplantor. Jag ringde till dom och sa som det var att det är vansinne att gå in och markbereda och plantera när det kommer plantor som är "födda" där. Jag behövde inte göra något och nu är det granar där som är ca 2m och jag skulle tro att man får gå dit och gallra i stället. Det har ju stått skog där i evig tid och marken är full med frön som bara väntar på att få gro. Och då blir det ju skog som hör hemma där.

Roligt med självföryngringar, en del är väldigt skeptiska till självföryngrad gran, men de exemplar vi har hemmavid har fina stammar. Nackdelen med självföryngring av gran är gallringen som till en början blir  jobbig, men å andra sidan slippar man ju planta så det kanske bli +/- 0 i arbetstid

Skogsola

  • Gäst
SV: Självföryngring efter slutavverkning?
« Svar #21 skrivet: 28 nov-15 kl 22:00 »
 Lite lotteri är det. Funkar det så funkar det rejält. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser