Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dieselmotor i stället för oljepanna  (läst 11002 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Dieselmotor i stället för oljepanna
« skrivet: 26 maj-15 kl 14:54 »
Egentligen är väl detta ämne mer "Bygga & bo" än "Fordonsdrift", men eftersom tanken grundar sig på användandet av en bilmotor kanske det är fler här som har rätt kunnande:

Att värma en villa med oljeeldning är inte det bästa för varken miljön eller plånboken, men har man klent med el och dessutom vill vara garderad mot strömavbrott medan man reser bort några veckor mitt i värsta vintern är oljeeldningen trots allt en ganska pålitlig lösning. Har man redan vedpanna/kombipanna är en oljebrännare en enkel och kompakt sak att installera. Dessvärre är den helt beroende av el för att fungera. Nog drar dess fläkt och pump minst 100 watt? Dessutom tillkommer i de flesta fall en cirkulationspump med liknande effektbehov.
Har man inte redan panna och murstock blir det en ganska besvärlig installation.

Hur skulle det då vara att i stället köra en gammal dieselmotor som värmekälla? Värmemässigt borde den ge ungefär lika mycket värme via kylvattnet. Har donatorbilen AC kan man dessutom använda den för att utvinna sista gnuttan värme ur avgaserna sedan de passerat en värmeväxlare, och då MÅSTE dieselmotorn bli ganska överlägsen oljepannan i verkningsgrad. Dieselmotorn cirkulerar inte bara vattnet själv, den producerar el också. Med några extra generatorer och en 230V inverter kan man driva elektriska element i utrymmen där den vattenburna värmen inte når.

Som värmekälla betraktad ger dieselmotorn förstås relativt liten effekt om den går på tomgång eller bara driver några småmaskiner. För att nyttja mer av dess potential behöver man omvandla dess mekaniska energi till värme. Det kan antingen ske som ovan nämnts med generatorer och inverters, men det finns också någon slags friktionsbaserad vattenvärmarteknik jag inte vet vad den kallas. Jag tänker mig då att dieselmotorn puttrar kontinuerligt dygnet runt och att friktionsvärmaren kopplas in automatiskt och intermittent av ett reglersystem vid behov.

Bakgrunden till funderingarna är en kompis som nu är spekulant på en mysig 100-årig fastighet utan el, vatten och avlopp. Det slog mig dock att dieselmotorlösningen kan vara ett intressant alternativ till att återmontera oljebrännaren även i mitt eget hus inför en eventuell vintersemester, trots att vi har el och kombipanna.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #1 skrivet: 26 maj-15 kl 15:11 »
När jag växte upp hade vi ingen fast el och min far experimenterade med olika sorters elverk, vanligen dieseldrivna. Det sista bestod av en nuffield grävmaskinsmotor som stod och tuffade på tomgång under kvällarna och drev en elmotor som genererade ström. När motorns vattenpump skar fick han inte tag på någon ny och kopplade den då istället till en golvvärmeslinga som han lagt i inför eventuellt framtida bruk. Det fungerade utmärkt, sent på kvällen när man stängde av elverket var golvet så varmt så det knappt gick att gå på. Man kunde utan vidare värma ett helt hus på det viset. Men det var en gammal motor, dagens effektiva dieselmotorer genererar ju inte så mycket värme. Då behövs det som du skriver något som omvandlar rörelseenergi till värme.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #2 skrivet: 26 maj-15 kl 15:13 »
Coolt! (fast varmare)  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #3 skrivet: 26 maj-15 kl 15:23 »
Google ger många träffar på "friction heater". Så som många av lösningarna ser ut kommer jag att tänka på en vanlig tvättmaskinstrumma. Kanske det kan vara något att bygga på? Man vänder i så fall trumman så axeln står vertikalt och fyller den en bit upp med en halvseg olja (som nog inte bör vara allt för brandfarlig). Värmen kan sedan antingen fläktas ut i rummet eller växlas av till vattenkretsen med en värmeväxlare. Gissar att tvättmaskinen har en för ändamålet lite för stor frigång mellan tvättrumman och höljet, men det kanske kan kompenseras med en relativt seg olja? Melass? Krossade sniglar?

Om man skär upp ytterhöljets gavel (den där luckan sitter) kan man kanske slå två flugor i en smäll och begränsa mellanrummet med ett spiral av kopparrör som även fungerar som värmeväxlare!

En elektronisk temperaturregulator kan manövrera personbilsmotorns kopplingslamell till/från med ett litet elservo efter husets värmebehov.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #4 skrivet: 26 maj-15 kl 15:25 »
Något annat än scientologernas... eh, jag menar homeopaternas vattenvirvlare:

Visst liknar det en tvättmaskin?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #5 skrivet: 26 maj-15 kl 15:29 »
Rotorvärmare:
https://www.youtube.com/watch?v=yh_-DUKQ4Uw
...fast jag ställer mig oerhört skeptisk till påståendet att den skulle ge 70% mer värmeeffekt ut än den inmatade energin.

En tvättmaskinstrumma är nog ingen bra lösning förresten, när den spinner snabbt borde det uppstå en pumpverkan som suger in luft genom trummans hål och då blir oljan till svällande lödder. Om man däremot fyller trumman helt och kompletterar med ett expansionskärl kanske det funkar? Sedan är förstås frågan hur mycket effekt som kan överföras med en enkel kilrem utan att det blir där den mesta värmen genereras...  ::)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #6 skrivet: 26 maj-15 kl 17:44 »
Ett mindre blaskigt/kladdigt alternativ till "vattenvirvlare" som energiomvandlare kanske virvelströmseffekten kan vara intressant. Virvelströmsbromsar finns i t.ex. elektromekaniska elmätare och motionscyklar så att principen fungerar är inte att tveka på och när det gäller att generera just värme är det oerhört tacksamt eftersom man får så lite förluster, som ju i sig är värme man kan ta vara på.

Ett hjul med neodym-permanentmagneter som roterar intill en tjock platta av koppar eller aluminium med vattenkanaler på baksidan borde fungera utmärkt. -Bromsar det så funkar det helt enkelt! Det måste förstås fungera också med billigare ferritmagneter och järn som virvelströmsalstrare, med enda nackdelen att mojängen måste byggas större eller drivas mycket snabbare för att omvandla samma mekaniska energimängd till värme.

Frågan är om en magnetisk virvelströmsvärmare blir större eller mindre än en friktionsvärmare?

En kanske ännu enklare och billigare lösning för omvandlandet av dieselmotorns mekaniska energi är att leta upp en ganska stor släpringad trefas asynkronmotor på skroten, magnetisera dess rotor med likström från bilbatterierna och låta den oreglerade strömmen ut från ful-generatorn mata ett gäng strategiskt utplacerade elradiatorer. I- och urkoppling sker enkelt via magnetiseringsströmmen och värmen distribueras enkelt och effektivt! Vill man däremot göra 230/400 volt 50Hz "snyggspänning" måste man nog anstränga sig betydligt mer för att kunna använda en släpringad asynkronmotor bakvänt.

Har man ett enklare reglersystem och hyfsad koll på utspänningens effektivvärde kan man mata andra värmeapparater som t.ex. bilens motorvärmare. Vill man sova utan motorvibrationer i huset kan man värma bilen via vattenledningar från en ackumulatortank i stället för elektriskt.

Ful-generatorns dåligt reglerade spänning och frekvens borde också fungera utmärkt ihop med många moderna batteriladdare, datorer och annat som har switchteknik i stället för transformatorer av järn och stål. Därmed behöver man inte länsa tio bilar på generatorer för att få ihop några kilowatt. Å andra sidan behöver man i stället en desto dyrare batteriladdare till sin förmodligen ganska fläskiga uppsättning fritidsbatterier (som behövs när dieselmotorn vilar).

Dieselmotorns kylvatten används primärt för tappvarmvatten och överskottet pytsas in i husets ordinarie vattenburna system, alternativt mer lokalt med en fläktkonvektor.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #7 skrivet: 26 maj-15 kl 19:20 »
Virvelströmsbromsar satt ju förr i tiden ofta som kardanbroms på tunga lastbilar. De består av en lamellrotor med kortsluten burlindning (precis som i en vanlig trefas asynkronmotor) och en statorlindning där man lägger på likström när man vill bromsa. Med den lösningen slipper man exotiska magnetmaterial och risken att permanentmagneter försämras med tiden.

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #8 skrivet: 26 maj-15 kl 21:02 »
Virvelströmsbromsar satt ju förr i tiden ofta som kardanbroms på tunga lastbilar. De består av en lamellrotor med kortsluten burlindning (precis som i en vanlig trefas asynkronmotor) och en statorlindning där man lägger på likström när man vill bromsa. Med den lösningen slipper man exotiska magnetmaterial och risken att permanentmagneter försämras med tiden.

Det som kallasTelmabroms? Åtminstone förr var det i vissa fall krav för att få köra in i Österrike med lastbil.
"Kärleken är livets bäste vän"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #9 skrivet: 26 maj-15 kl 22:13 »
Det som kallasTelmabroms? Åtminstone förr var det i vissa fall krav för att få köra in i Österrike med lastbil.

Precis. Jag tror det har funnits andra namn på den också.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #10 skrivet: 26 maj-15 kl 23:11 »
Om man driver ett trefaselverk kan man koppla ett vanligt elsystem i huset och driva elelement eller en värmepatron i en acctank
för både varmvatten och värme, kanske inte lika alternativt dock ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #11 skrivet: 26 maj-15 kl 23:15 »
Frågan är vad som ger minst förluster. Redan att låta en del av energin blir rörelse i motorn ger ju en förlust gentemot att bränna dieseln i en (bra) panna. Om det sedan blir mest förlust i en elgenerator eller en friktionsvärmare är frågan. Men det är förstås enklare att fördela ut värmen i olika rum via ström från en generator.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #12 skrivet: 27 maj-15 kl 00:03 »
Ett kraftvärmeverk är bättre än ett värmeverk, eftersom man behöver både kraft och värme i ett hus. Problemet är väl ljudet och servicen. Låt säga att en dieselmotor går 5 000 timmar med ett effektuttag på 10 kw el och 30 kw värme utan annat underhåll än filter och olja. 2-3 timmars drift per dag ger då behovet av el och värme till ett hus. Det ger 4-7 år mellan motorrenoveringarna som i sig inte behöver vara något problem. Ljudet går också att dämpa så det inte dånar i kåken.

Om man kör på rapsolja (perfekt temperatur i ett pannrum) så kan man kalla det miljövänligt också ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #13 skrivet: 27 maj-15 kl 00:11 »
Men det blir dyra kilowatt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #14 skrivet: 27 maj-15 kl 00:29 »
Jämfört med ved ja.

Om man kommer över oljan billigt så kan det vara ett kul sätt att bli off grid på.

Själv tror jag på vedeldning, stor ackumulatortank och sterling, alternativt lågtempsturbin, anpassad till 80-40 gradersintervallet.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #15 skrivet: 27 maj-15 kl 10:07 »
Jag ser dieselmotorn i första hand som backup, tillskott vid behovstoppar och framför allt en möjlighet att vintertid lämna huset mer än något dygn i sträck. Placerar man motorn i källaren, i ett värmeisolerat utrymme, och återvinner värmen i avgaser och ventilationsluft ut från huset MÅSTE det bli högre verkningsgrad på värmeproduktionen jämfört med en oljepanna. Att man sedan flyttar en del av värmeenergin till andra delar av byggnaden med el påverkar inte verkningsgraden hos den totala värmeproduktionen. All el som förbrukas inomhus i isolerade boutrymmen som ändå ska värmas kommer inte kosta ett dugg mer om den strålas ut av en 52-tums TV än om den blåses ut med fläkt från dieselmotorns kylvatten.

Dieselgenererad el som förbrukas utomhus och i utrymmen som INTE ska värmas är förstås en förlust och sommartid är det inga tvivel om att dieselelen blir ganska mycket dyrare per kilowattimme än om man köper den bekvämt hemlevererad via två hål i väggen. Å andra sidan slipper man fasta servisavgifter och distributionskostnader/nätavgifter när man kokar sin el själv.
Året runt kan man få tillskott på elproduktionen via vindkraftverk och kanske kan man plocka ut en mindre effekt ur ett "förbiströmningskraftverk" man sänker ner (olovligt) i älven utanför huset. På sommarhalvåret kan man få en hel del el ur solceller. Utan en massa onödiga elförbrukare behöver det inte vara mycket mer än kylskåp och frysbox som behöver el när som helst dygnet runt och till detta räcker det nog ganska långt med en sexpack fritidsbatterier och en kraftig inverter. (kanske flera små som separata system är smartare?)

Andra kostnader som kompisen i fråga kommer slippa är avgifter för kommunalt vatten och slamtömning. Han hoppas även slippa sophämtning, men det kanske finns någon tvingande lag för sådant när man är fast boende? Det blir dagliga resor med egen bil och troligen måste paret ha var sin bil eftersom de arbetar på olika tider. Med ecodriving kan man sänka bilkostnaderna rejält och har man ackumulatortank gemensamt för dieselverket i källaren och t.ex. en kökspanna kan man förvärma en bilmotor väldigt billigt via två slangar. Behöver man ändå värme i huset kan man rent av starta upp den källarvarma dieselmotorn för att driva bilens elektriska motorvärmare.

Idén om att ta tillvara på bilens spillvärme i en tank har diskuterats i två andra forumtrådar. Det är klumpigt och lite trassligt, men vill man leva extremt finns en hel del energi att hämta där för vardagspendlare.

Alla idéer om självgenererad energi till lågt pris förutsätter förstås att man är ganska händig.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #16 skrivet: 27 maj-15 kl 10:41 »

Alla idéer om självgenererad energi till lågt pris förutsätter förstås att man är ganska händig.

Och att man får tummen ur och omsätter sina idéer :-[

Jag har en Mercedes-diesel, den gamla 65hk motorn, och ett 15 kw traktorhängt elverk som jag länge tänkt koppla ihop till en enhet på en liten vagn mest som reservkraft. Med frånkoppling av kylaren med en ventil och snabbkopplingar till husets värmesystem skulle all den goa värmen kunna tas tillvara. Men tiden och den där orken bromsar bland alla andra projekt.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #17 skrivet: 27 maj-15 kl 13:28 »
Men det blir dyra kilowatt

Det blir ca 1,4kr-1,8/kwh
om man tar tillvara på värmen och genererar el

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #18 skrivet: 27 maj-15 kl 13:30 »
...Men det var en gammal motor, dagens effektiva dieselmotorer genererar ju inte så mycket värme. Då behövs det som du skriver något som omvandlar rörelseenergi till värme.

Med tanke på att en förbränningsmotor har ca 30% verkningsgrad så blir det mycket värme i slutändan.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #19 skrivet: 27 maj-15 kl 14:36 »
Med tanke på att en förbränningsmotor har ca 30% verkningsgrad så blir det mycket värme i slutändan.
Jo men dagens dieselmotorer är ju så effektiva att värmen inte alltid räcker för att ge värme i kupén på bilen när det är vinter. En del bilar med liten dieselmotor har ju dieselvärmare för att hjälpa till
Det blir ca 1,4kr-1,8/kwh
om man tar tillvara på värmen och genererar el
Inte så illa ändå, men sedan tillkommer det för oljebyten och annat underhåll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser