Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tesla energi  (läst 3202 gånger)

fleming

  • Inlägg: 1696
Tesla energi
« skrivet: 12 feb-15 kl 17:20 »
Lite intressant bild över el producerad genom Nikola Teslas teknik. Denna teknik är säker även den förlegad och primitiv
då dagens tekniska kunnande har en pik som troligtvis ligger 2-300 år före den primitiva nivå som man låter synas och användas av människor i dagsläget,


https://www.youtube.com/watch?v=6tcTwW2_WrU

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tesla energi
« Svar #1 skrivet: 12 feb-15 kl 19:28 »
Att omvandla spänning är väl inte elproduktion?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tesla energi
« Svar #2 skrivet: 12 feb-15 kl 21:30 »
Ännu en tråd av samma slag som åtskilliga tidigare på detta forum, och tyvärr måste även detta sågas jäms med fotknölarna.

Ett av mina inlägg i en tidigare tråd förtjänar att nämnas igen:

Nikola Tesla var i sin ungdom en duktig ingenjör som bidrog till en hel del av grundvalarna för dagens elkraftteknik och radioteknik. Bl a räknas han ju, i konkurrens med bl a svensken Wenström och tysken Dobrowolsky, som en av de som oberoende av varandra uppfann trefassystemet omkring 1890. Men under de sista 30-40 åren av hans liv kom det aldrig fram något praktiskt användbart från hans forskning utan han förföll till humbug och bondfångeri, som såklart underlättades en hel del av det goda rykte han hade lyckats skaffa sig. Mycket tid gick åt till ren "showbusiness" med högspänningsexperiment, långa ljusbågar mm inför betalande publik.

Än idag finns det som synes bondfångare som försöker slå mynt av de gamla myterna om gubben Tesla.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Tesla energi
« Svar #3 skrivet: 12 feb-15 kl 22:11 »
Vacker anläggning. Är på ABB i Ludvika ibland och ser en del av dessa flerahundrakilovoltsdelarna bli till. Att det skulle vara något magiskt är så klart bara båg. Teknik blir bisarr för att undvika spetsverkan osv. Om videon är äkta vet jag inte. Beskrivningen är ett falsarium.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Tesla energi
« Svar #4 skrivet: 13 feb-15 kl 08:03 »
här är en artikel från augusti förra året en anläggning, som enligt vad jag kan se på bilderna påminner mycket om anläggningen i filmen, "återinvigdes"... den byggdes [enligt artikeln] på 70-talet för att testa effekten av blixtnedslag i flygplan

http://rt.com/news/181748-tesla-marx-generator-lightning/

enligt artiklen är det dessutom inte en tesla coil, utan en Marx Generator ... jag är dock inte tillräckligt tekniskt insatt för att kunna säga vad skillnaden är

fleming

  • Inlägg: 1696
SV: Tesla energi
« Svar #5 skrivet: 14 feb-15 kl 10:28 »
Avfärdar man Teslas teknik rakt av är man nog inte riktigt i synk med förmågan att tänka. Lever man i den primitiva tron att vi endast skulle ha de nuvarande primitiva energikällor som står till buds lever man nog i en omvänd fantasivärld.

Tekniken som finns är säkert hundratals år avancerad än man låter allmänheten känna till. Skapelsen är tack och lov inte lika primitiv som flertalet som befolkar (jorden)den.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3884000.ece#.VN4HWQYlzQ4.facebook

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Tesla energi
« Svar #6 skrivet: 14 feb-15 kl 11:14 »
blandar du ihop päron och äpplen igen?  företaget Tesla har inget med dess namne att göra,man producerar bilbatterier m.m för elbilar.att detta företag ligger i framkant på vissa produkter är en sak,men det kommer andra bättre lösningar i framtiden. batteridrift är också det en parantes i bilindustrin,nu forskas det på bränsleceller och hybridbilar.
många har lagt ner sin elbilstillverkning då räckvidden på elbilar är kraftigt begränsande. med en bränslecell får man samma fördelar som med nuvarande fossilbilar,man tankar och fortsätter utan en massa laddtider m.m.
framtiden tror jag istället är bränsleceller i hemmet,lokala kvarterscentrum m.m där man använder solenergi,vindkraft för vätgasframställning som sedan blir lagrad el.
sådana stationer finns ju redan,tekniken är färdig men finslipas allteftersom.
 nikola Tesla som du startade tråden med är däremot inget nytt,det finns gott om bluffilmer på Youtube där man framställer el ur luften med hans ideer. I verkligheten funkar det inte utan alla dessa experiment är bluffar.
Om det varit så lätt att framställa el så hade det sedan länge varit i allmänt bruk. Ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tesla energi
« Svar #7 skrivet: 14 feb-15 kl 12:14 »
här är en artikel från augusti förra året en anläggning, som enligt vad jag kan se på bilderna påminner mycket om anläggningen i filmen, "återinvigdes"... den byggdes [enligt artikeln] på 70-talet för att testa effekten av blixtnedslag i flygplan

http://rt.com/news/181748-tesla-marx-generator-lightning/

enligt artiklen är det dessutom inte en tesla coil, utan en Marx Generator ... jag är dock inte tillräckligt tekniskt insatt för att kunna säga vad skillnaden är


En marxgenerator är en anordning för att flerfaldiga spänning samtidigt som man likriktar den. Den byggs upp av kondensatorer och antingen gnistgap eller dioder.  Tekniken med kondensatorer + gnistgap är äldst och användes förr i tiden i röntgenapparater, det finns också en stor sådan marxgenerator i högspänningslabbet vid Uppsala universitet.
Tekniken med kondensatorer + dioder är istället många gånger mer massproducerad, den s k högspänningskaskaden som sitter i nästan varenda tv från 70-talet är en spänningstripplare som bygger på marxgeneratorteknik. Det har säkert tillverkats hundratals miljoner av dem!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser