Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönsaker och ägg köpes Västra Götalandregionen  (läst 2580 gånger)

Sat Nam

  • Inlägg: 34
  • Glad lugn och Harmonisk
    • Västergötland
Grönsaker och ägg köpes Västra Götalandregionen
« skrivet: 21 okt-14 kl 11:12 »
Någon som säljer ekologiskt odlade grönsaker samt ägg ?

Köper idag utav en ekologisk livs i centrala Göteborg men åker hellre till en odlare och handlar direkt ;D
Slow down, Calm down, Don´t worry, Don´t hurry..Trust the process

adilovan

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Grönsaker och ägg köpes Västra Götalandregionen
« Svar #1 skrivet: 21 okt-14 kl 21:10 »
Hur långt kan du åka? Tio mil och jag kan ge dig några tips, men tio mil är ju rätt mycket i drift, fram är kanske bättre ändå.
This is just the part of me that I want you to see

Sat Nam

  • Inlägg: 34
  • Glad lugn och Harmonisk
    • Västergötland
SV: Grönsaker och ägg köpes Västra Götalandregionen
« Svar #2 skrivet: 22 okt-14 kl 08:20 »
Hur långt kan du åka? Tio mil och jag kan ge dig några tips, men tio mil är ju rätt mycket i drift, fram är kanske bättre ändå.

Hej

Fram är bra:-)..men alltid bra att ha alternativ. Vilka tips har du ;D??
Tack på förhand.

Slow down, Calm down, Don´t worry, Don´t hurry..Trust the process

adilovan

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Grönsaker och ägg köpes Västra Götalandregionen
« Svar #3 skrivet: 22 okt-14 kl 10:58 »
Hej

Fram är bra:-)..men alltid bra att ha alternativ. Vilka tips har du ;D??
Tack på förhand.

Jag bor i Vedum.
Här finns en ekobonde, men det mesta av hennes är slut nu. Hon har det för sin egen skull, och säljer inte för dyrare än att det går runt. Hennes man har honung.
I Bitterna finns Backagården, där finns ägg. Inte ekologiska, men bara för att certifikatet är svårt stt få. De är frigående och blir väl omhändertagna. Där kan man få en fadderhöna för 300kr/året ich får då hämta 150 "gratis" ägg. Finns massa fina saker i deras butik, de har också lamm så härligt lammkött och ullprodukter. Inte ekologiska av samma skäl som ovan, de behandlas väl och utsätts inte för besprutad mat.
I krokarna finns även potatis att köpa av bönder. :)
This is just the part of me that I want you to see

Sat Nam

  • Inlägg: 34
  • Glad lugn och Harmonisk
    • Västergötland
SV: Grönsaker och ägg köpes Västra Götalandregionen
« Svar #4 skrivet: 22 okt-14 kl 11:33 »
Jag bor i Vedum.
Här finns en ekobonde, men det mesta av hennes är slut nu. Hon har det för sin egen skull, och säljer inte för dyrare än att det går runt. Hennes man har honung.
I Bitterna finns Backagården, där finns ägg. Inte ekologiska, men bara för att certifikatet är svårt stt få. De är frigående och blir väl omhändertagna. Där kan man få en fadderhöna för 300kr/året ich får då hämta 150 "gratis" ägg. Finns massa fina saker i deras butik, de har också lamm så härligt lammkött och ullprodukter. Inte ekologiska av samma skäl som ovan, de behandlas väl och utsätts inte för besprutad mat.
I krokarna finns även potatis att köpa av bönder. :)

Tack så mycket för tipsen!!
Verkligen intressant, men som du sa, det blir ju ca 1,5 tim enkel väg men klart tänkvärt ;D. Jag åker en del mot småland och tillbaka(jönköping) så kanske tar en avstickare.
Eller vet du kanske om någon/några i dessa områden?

Tack ännu en gång o:)
Slow down, Calm down, Don´t worry, Don´t hurry..Trust the process

adilovan

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Grönsaker och ägg köpes Västra Götalandregionen
« Svar #5 skrivet: 22 okt-14 kl 21:51 »
Tack så mycket för tipsen!!
Verkligen intressant, men som du sa, det blir ju ca 1,5 tim enkel väg men klart tänkvärt ;D. Jag åker en del mot småland och tillbaka(jönköping) så kanske tar en avstickare.
Eller vet du kanske om någon/några i dessa områden?

Tack ännu en gång o:)

Nej, rör mig sällan åt de trakterna så kan ingen på rak arm.
Du får köra allt på samma resa så blir det inte så dyrt. Om du hojtar så kanske det går att klämma in en kopp kaffe och småkakor också. :p
This is just the part of me that I want you to see

Sat Nam

  • Inlägg: 34
  • Glad lugn och Harmonisk
    • Västergötland
SV: Grönsaker och ägg köpes Västra Götalandregionen
« Svar #6 skrivet: 23 okt-14 kl 08:43 »
Nej, rör mig sällan åt de trakterna så kan ingen på rak arm.
Du får köra allt på samma resa så blir det inte så dyrt. Om du hojtar så kanske det går att klämma in en kopp kaffe och småkakor också. :p

Ja en kaffe, eller kopp Tee, är givet:-)

Jag hojtar!! Tack så mkt ;D
Slow down, Calm down, Don´t worry, Don´t hurry..Trust the process

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Grönsaker och ägg köpes Västra Götalandregionen
« Svar #7 skrivet: 17 mar-16 kl 08:39 »
Här finns en trevligt gårdsbutik med sommarcafé för den som har en stund över mellan göteborg och jönköping (15 min söder om motorvägen)
www.sammelslantgard.se

Hur mycket som är eko vet jag inte men äggen är goda.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Grönsaker och ägg köpes Västra Götalandregionen
« Svar #8 skrivet: 17 mar-16 kl 15:16 »
Sammels är bra. Inte så långt därifrån ligger också ryasands gårdsbutik där det finns ägg, mjöl och honung (tacka.nu). På härrydavägen ligger det en gård som säljer potatis också. Som vanligt är så är småbrukare sällan ekologiskt certifierade. Man får helt enkelt fråga hur varorna odlas för att få ett hum om det är vad man söker.

Från jobbet i Partille till hemmet på hisingen kör jag en omväg på 3 mil och täcker in 4 olika gårdsbutiker. Där kan jag köpa mjölk, mjöl, ägg, honung, potatis och grönsaker. Kött från frigående nöt har jag en knapp mil åt andra hållet. Så visst går det att handla lokalproducerat på ett bra sätt kring Göteborg.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare
xaelanar, beekeepern, Palle500, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser