Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta håret med bara vatten (alltid)  (läst 31677 gånger)

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« skrivet: 11 aug-14 kl 19:06 »
Hejsan allihopa! Jag har fått höra att man kan sluta att ha i schampo och grejer i håret. Efter 3 till 6 veckor har håret fått sin naturliga fettbalans om man tvättar håret enbart med vatten. Kan detta stämma? Håller på och provar och nu efter 10 dagar kan jag inte påstå att håret varken känns eller ser skitigt ut.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #1 skrivet: 11 aug-14 kl 19:09 »
Ja, det kan man.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #2 skrivet: 11 aug-14 kl 19:22 »
Naturlig fetthalt i håret kan hända. Men anledning till att använda tvål och vatten är att döda och skölja bort skadliga bakterier.

Tänk att du under dagen står och väntar på bussen, personen bakom nyser åt ditt håll, på kontoret fingrar du på ett skitigt tangentbord, du använder toan på lunchresturangen där det innan varit en person med influensa... etc. etc. Många bakterier fastnar i ditt hår, när du kommer hem lägger du dig i sängen och gnor i dem på kudden för att göra samma sak nästa dag.

adilovan

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #3 skrivet: 11 aug-14 kl 23:23 »
Jag har tvättat med WO (water only) sen mitt första barn föddes, snart blir han fem år.

Mitt hår klarar ungefär fem dagar, sen måste jag gnugga ur det. Jag har inte blivit sjukare sedan dess, så de där nysningarna i busskön försvinner nog med maskinell rengöring, alltså gnugget.

Med gnugg menar jag att massera hårbotten i två minuter.

I början komplettetade jag med balsamtvätt eller ättiksvatten men det var mer meck än det gav tillfredsställelse. Sen vi började gå på badhus har jag köpt in en organisk ekologisk tvål för kropp och hår och därmed tvättas håret ibland med något annat än bara vatten, dock inte så värst ofta.

Jag är nöjd och omgivningen förvånad - om de råkar höra talas om det. ;)
This is just the part of me that I want you to see

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #4 skrivet: 12 aug-14 kl 08:38 »
Jag kör också med WO, ibland med örtte som hårsköljning efteråt och mitt hår är finfint, jag har inte heller blivit sjukare sen jag började med WO, snarare tvärt om.
För mig är det olika hur länge jag kan gå mellan tvätt (tex nu på sommaren är det oftare det behövs) och jag tvättar efter behov.

För min hårbotten tog det mindre än en vecka att ställa om, men det kan vara för att jag under flera år hade dragit ut på schampotvättarna (fört varannan tvätt, sen var tredje, osv). Men för vissa kan det rent utav ta ½år har jag hört.
En sak att tänka på är att använda en "sista tvätten schampo", all skit i tex balsam, schampo m.m kan man inte tvätta bort med bara vatten (tex silikoner) så man måste tvätta håret med ett schampo som innehåller sulfater men inte silikoner och alkoholer innan man börjar med WO eller nått liknande (tex balsammetoden).

Googlar man på sisat schampo och balsammetoden hittar man nått bra säkert (jag själv använde ett hemmagjort)

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #5 skrivet: 12 aug-14 kl 09:36 »
Tvättar än så länge håret med uppvispade ägg, har långt och mkt tjockt hår, men har för avsikt att helt övergå till enbart vattentvätt.
Jag upplever att äggtvätten hjälper till att återställa ett helt livs hårtvätt med shampo och annat jox som hårfärgningsmedel. Fett löser fett, som bekant, och tar med sig det som behöver rensas bort. Ibland har jag även mixat äggen med någon matsked kokosolja till en majonäsliknande konsistens.

Nästa steg blir enbart vattentvätt.  :)
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

adilovan

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #6 skrivet: 12 aug-14 kl 23:24 »
Jag hade dreads som tvättades sällan. När jag klippte av dem hade jag hår som mer eller mindre "aldrig" tvättats så då körde jag direkt på WO. Tänkte att om det var silikoner och parabener kvar i håret skulle de inte synas i de centimetrar som var kvar. ;)
This is just the part of me that I want you to see

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #7 skrivet: 20 aug-14 kl 06:43 »
Okey nu har det gått 19- 20 dagar och håret känns fräschare, luktar inte illa. Jag tror banne mig det funkar.
Hälsningar från Michael

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #8 skrivet: 18 sep-14 kl 13:05 »
Menar ni att det fungerar och håret inte blir fett och stripigt??? Har ni som kör WO långt eller kort hår? Skulle gärna slippa balsam (kör nu med balsammetoden) men är rädd att håret blir äckligt, alltså både känns äckligt och ser äckligt ut.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #9 skrivet: 18 sep-14 kl 13:52 »
Menar ni att det fungerar och håret inte blir fett och stripigt??? Har ni som kör WO långt eller kort hår? Skulle gärna slippa balsam (kör nu med balsammetoden) men är rädd att håret blir äckligt, alltså både känns äckligt och ser äckligt ut.
Nej inte fett, stripigt eller äckligt (eller jo efter flera dar men det kan ta ganska många dagar faktiskt).
Medan håret ställer om sig kan det ju däremot se fett ut (mindre än en vecka för mig men jag hade nog tur).
Har man mjukt vatten ska det visst vara ännu enklare (därför bland annat gick det nog så lätt för mig).
Jag har långt hår (hårtopparna nuddar låren typ).

Du skulle ju kunna börja med att byta ut var tredje tvätt till WO, sen varannan, sen blir det var tredje med balsam etc över en längre period, det var något liknande jag gjorde (fast med hemmagjort schampo).

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #10 skrivet: 18 sep-14 kl 15:45 »
Efter 1 år utan vanligt schampo och balsam tvättar jag nu håret 2 av 3 gånger med bara vatten, gnuggar igenom ordentligt och sköljer sen.  Var tredje tvätt använder jag egengjort schampo enligt >>>> http://www.alternativ.nu/index.php?topic=168948.0
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #11 skrivet: 22 sep-14 kl 03:31 »
En intressant iaktagelse:
Om jag tvättar håret med schampo ofta så får jag massor med mjäll och klåda i hårbottnen. Om jag aldrig använder schampo får jag också massor med mjäll.
Om jag tvättar med bara vatten plus en schampotvätt i månaden har jag bara litet mjäll och ingen klåda. Det fungerar bara med vissa schamposorter.

Jag har kort hår och högst upp på huvudet finns det inget hår kvar så hårmängden är inte så stor..... men det är ett intressant fenomen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #12 skrivet: 22 nov-14 kl 11:01 »
Jag tvättar numera håret i linfrösåpa, organisk sådan. Använder det till golven, hunden och hela mig. Det känns jättebra och inte behöver man ngt. balsam heller.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #13 skrivet: 22 nov-14 kl 12:02 »
Jag tvättar numera håret i linfrösåpa, organisk sådan. Använder det till golven, hunden och hela mig. Det känns jättebra och inte behöver man ngt. balsam heller.
Var finns linfrösåpa att få tag i?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #14 skrivet: 22 nov-14 kl 12:41 »
den här heter Allbäcks men det finns säkert andra också. Kolla i byggnadsvårds affärer tex. Den är helt underbar och stinker inte såpa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #15 skrivet: 22 nov-14 kl 13:46 »
Tack  :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #16 skrivet: 22 nov-14 kl 17:09 »
Linoljesåpa fungerade inte alls för mig, tyvärr. Mitt hår blev jättefett och oljigt.

Jag varvar med WO och tvätt med bikarbonat eller ägg nu. Tvättar jag med bikarbonat eftersköljer jag alltid med äppelcidervinäger. Jag har alltid haft hår som lätt blir fett och stripigt efter bara någon dag när jag tvättat med schampo. Det blev överraskande snabbt mycket bättre när jag började med bikarbonat och ägg.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #17 skrivet: 23 nov-14 kl 09:04 »
Det kan du nog ha rätt i. Mitt hår är vanligtvis torrt och `frissigt`men linfrösåpan gör underverk med det.

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #18 skrivet: 22 feb-16 kl 01:07 »
Bumpar upp den här tråden. Jag använde bara vatten i sammanlagt 5 månader och håret var fräscht enligt mig i alla fall. Tyvärr fick ena dottern löss från skolan. Lösen försökte vi kamma bort men efter en vecka gav vi upp och köpte lusmedel som övriga familjemedlemmar blev tvungna att ta. Detta medel förstörde mitt vackra naturliga vattentvättade hår. Summa kardemumma så var och kändes håret rent men det var lättare att forma.
Idag har jag varit schampo-balsamfri i tio dagar och jag gör nu alltså ett nytt försök. Jag har även meddelat dottern att satan henne om hon sätter på sig eller lånar ut någon mössa i skolan.
Hälsningar från Michael

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #19 skrivet: 22 feb-16 kl 05:27 »
How wonderful ! I guess they in America wash the hair in bara vatten? (BV) Alltid!
Drick träsprit!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, xaelanar, Berberis, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser