Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man bort fårlukten från fällen?  (läst 9885 gånger)

pippi0

  • Inlägg: 85
    • Ångermanland
Hur får man bort fårlukten från fällen?
« skrivet: 09 okt-13 kl 15:48 »
Hejsan!

Vi har behållit 2 fällar efter slakten men vi tycker att de luktar för MYCKET. Lite får man ju ta men dessa luktar verkligen mycket. Har någon någon idé? Vi vill ju kunna använda dessa fina fällar :)

Tack på förhand
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur får man bort fårlukten från fällen?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-13 kl 16:01 »
Har ni berett dem själva eller skickat till skinnberederi?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hur får man bort fårlukten från fällen?
« Svar #2 skrivet: 10 okt-13 kl 10:54 »
Hej. skickar mina fällar antingen till Tranås Skinnberederi eller Donnia. Något oklippt skinn har doftat lite får men det försvinner när man använder fällarna...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

pippi0

  • Inlägg: 85
    • Ångermanland
SV: Hur får man bort fårlukten från fällen?
« Svar #3 skrivet: 11 okt-13 kl 12:55 »
Hejsan!

Det är en tjej som har berett dom. Så ingen maskin har varit i närheten eller kemikalier.
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur får man bort fårlukten från fällen?
« Svar #4 skrivet: 11 okt-13 kl 15:06 »
Hejsan!

Det är en tjej som har berett dom. Så ingen maskin har varit i närheten eller kemikalier.

Kanske är det därför de luktar? De har inte tvättats ordentligt. Beroende på hur de är beredda kanske du kan tvätta dem på ullprogram i tvättmaskinen. Annars prova med att vädra dem några dagar.  Men, luktar de jättemycket krävs det nog tvätt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hur får man bort fårlukten från fällen?
« Svar #5 skrivet: 11 okt-13 kl 17:22 »
Jag tror att du förstör dom om du tvättar dom!!! :o
Häng ut dom på vädring en (eller några) riktigt fuktiga dagar, så blir det nog bättre...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

pippi0

  • Inlägg: 85
    • Ångermanland
SV: Hur får man bort fårlukten från fällen?
« Svar #6 skrivet: 25 okt-13 kl 21:01 »
Hejsan!

Tack för svaren!!
Jag tror jag börjar med att hänga ut dem och skulle nu inte det hjälpa får jag väl skölja upp dem med hjälp av såpa.
Hoppas att det hjälper, vi vill ju gärna börja använda fällarna.
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Hur får man bort fårlukten från fällen?
« Svar #7 skrivet: 26 okt-13 kl 00:24 »
Är det själva pälsen som luktar, eller är det baksidan?
Luktar det får eller luktar det härsket fett/annat?

Att vädra är alltid ett säkert kort, alla skinn luktar i början och det brukar ta någon månad i luftig miljö innan de luktat över. Men behövs det fler åtgärder beror de på hur skinnet är garvat/berett.
Är det berett med alun (det ser du på att baksidan är helt kritvit och sammetsmjuk) är det bara konserverat, inte garvat, och tvättar man det är det i princip fördärvat.
Är det istället gulvit baksida på fällen är det med största sannolikhet fettgarvat, och tål då vätska lite bättre. Dock behövs det fettas in ordentligt och även mjukgöras under torkningsprocessen för att inte bli hårt. Samma sak om baksidan är brun-rödbrun-rosa, då är skinnet antagligen barkgarvat och möjligen ännu lite mer resistent mot väta.

Är det pälsen som luktar? Är den ren eller verkar den smutsig? Isåfall är det bästa att skaffa en afrokam och bit för bit kamma igenom pälsen och pillra bort avföring och dylikt som kan ge dålig lukt. (Det står på många ställen att pälsen inte återfår sin lock efter att man kammat ut den, men det är inte sant. Locken återgår till sin ursprungliga form när den blir blöt.) Försök sedan att tvätta pälsen utan att blöta själva skinnet, spänn t.ex. ut det på ett kompostgaller med klädnypor och luta det ned över en balja. Vattnet skall vara ljummet och jag rekommenderar diskmedel att tvätta med. Försök att inte komma åt hårrötterna och dra inte i pälsen, den lossnar lätt när skinnet är blött. Krama ur så mycket vatten som möjligt, torka luftigt men absolut inte varmare än 40 grader. Fetta för säkerhets skull in baksidan med något naturligt fett, t.ex. några matskedar rapsolja.

Är det skinnsidan som luktar? Då hade jag snarare tagit till sandpapper än såpa. Oftast sitter doften i kvarlämnade hinnor och förhårdnader och dem tvättar man inte bort. Dessutom är ett blött skinn både besvärligt och ganska otäckt att hantera, det blir väldigt geléaktigt och rått när det blir genomblött. Använd ett fint sandpapper och sandpappra försiktigt hela ytan, ha dammsugaren i närheten så att spånet inte hamnar i pälsen (eller i resten av huset!)
Vill du ändå tvätta; använd en fuktig disktrasa att torka med, en liten bit i taget. Undvik att få skinnet genomblött. Stryk på naturligt fett och torka det luftigt.

Halvdåliga genvägar för att få bättre lukt på skinn:
-Fyll några strumpor med aromatiskt thé, lägg på skinnet, rulla ihop och förvara i pappåse några veckor. Funkar sådär.
-Balsamspray med fräsch doft. Spraya och massera in. Fårull är också hår, precis som vårt. Alltid gör det något på doften...
-Torrschampoo??? Har jag aldrig testat, men jag blev lite sugen nu när jag sitter och funderar. Testa på en liten tuss först i sådana fall och se så att det verkligen går att skaka ur!

Allra bäst är ändå att kontakta garvaren ifråga, jag lovar att vi är härdade när det gäller klagomål om lukter så personen ifråga kommer säkert inte att ta illa vid sig!

Lycka till!

/Martina



pippi0

  • Inlägg: 85
    • Ångermanland
SV: Hur får man bort fårlukten från fällen?
« Svar #8 skrivet: 26 okt-13 kl 10:52 »
Hej igen!!
Tack för svaren Martina!!!!

Kommer inte åt fällarna just nu, utan får vänta 1 v ungefär. Ska bli intressant och ta reda på vad det är som luktar. Det är ju så tråkigt att inte kunna använda och visa våra vackra fällar  :).

Så jag får återkomma med vad det är som doftar så mkt.

Många helghälsningar
Gunilla
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser