Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energisk hund som äter bajs!  (läst 3887 gånger)

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Energisk hund som äter bajs!
« skrivet: 27 jun-13 kl 09:38 »
Min dotters hund (2år) äter bajs och annat "äckel".
Hon är otroligt energisk, kan springa hur mycket som helst utan att orken tar slut. Vi kan ha varit ute och gått en runda på 5 km där hunden sprungit som en tätting och när vi kommer tillbaka fortsätter hon springa runt tills man ber henne komma in.

Bajs har hon varit intresserad av alltid, och eftersom hon är lös är det svårt att ingripa när hon hittar något. Vi har haft henne här några dagar och vi har höns som går över en del av ägorna (ca 7000-8000kvm). Tidigare har jag inte sett att hon ätit hönsbajset men dessa dagarna har hon varit helt tokig i det! Hon springer runt med nosen i marken och käkar upp varje bajs hon träffar på.
Fick tillslut stänga in henne på innergården där inte hönsen har tillträde.
Det kan ju inte vara bra för hunden att äta all sköns "avskräde" eller?
Är det något hon saknar i kroppen, eller är det bara ett ofog?

Hur ska dottern komma till rätta med både överskottsenergin och bajsätandet?
(Fodret hon äter är Purinas ris och lax)
Tacksam för goda råd och tips!
Tack!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Energisk hund som äter bajs!
« Svar #1 skrivet: 27 jun-13 kl 10:17 »
Hunden behöver jobba med nåt, få uppdrag att utföra, lära sig nya saker - en unghund som bara får springa runt hittar på en massa saker "att göra/jobba med" tex leta avföring att äta eller rulla sig i, jaga andra djur, vakta ditt och datt, skälla etc etc.
Därmed inte sagt att hunden kommer helt att sluta leta upp och äta bajs men tiden för att göra eget hittepåtrams kommer att minska betydligt. Vissa hundar slutar aldrig helt med sådana, i våra ögon, extremt äckliga dumheter men de flesta hundar tröttnar och tappar intresset efter några år och med andra intresen och uppdrag så får de annat att tänka på, tror jag.
(Som tävlat i bruks med en ung schäfertik som formligen älskade kaninskit och vid platsliggning upptäckte en liten hög med kulor 30-40 cm framför nosen  :P)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hånung

  • Gäst
SV: Energisk hund som äter bajs!
« Svar #2 skrivet: 27 jun-13 kl 10:24 »
Lägger man ner mycket tid på att få hunden att intressera sig för annat så bruka det gå att få bort men inget är gratis det krävs mycket engagemang för att lyckas med att få bort olater .

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Energisk hund som äter bajs!
« Svar #3 skrivet: 17 aug-13 kl 00:50 »
Om hon ær bra i magen trots bajsætandet så kanske det inte gør så mycket. Hundar som blivit dåliga i magen efter en antibiotikakur brukar man rekomendera ett stallbesøk så att dom får kæka hæstskit! Stærker tarmfloran och immunførsvaret. Fast jag førstår att du ær orolig før att hon ska stoppa i sig något annat som ær farligt før en av de vanligaste orsakerna till att hundar blir opererade ær ju stopp i magen. Jag tror hunden bør få køtt också, inte bara lax jæmt. Kanske saknar hon något som finns i køtt. Allra helst så kallad barf før hundar eller køttavfall från høstslak men annars finns ju alltid mjau kattmat i tetrapack. Det ær kokt køttavfall utan några speciella tillsatser. Det kan hon få i tillægg, før en ung livlig hund mår inte illa av extra protein. Att ha ett stort okokt mærgben att gnaga på ger sysselsættning och kan vara lite lugnade också. Du kan læra henne leta kantareller och annan svamp, gømma lite grejor i trædgården innan du slæpper ut henne och læra henne leta upp dom, træna agility och såklart - riktig brukstræning. Vilken ras ær det? Jag ær ær bara nyfiken. Mitt livs enda vovve var en mellanpudeltik och hun sprang precis sådær galet mycket. Jag brydde mig inte om det. Trænade saker gjorde vi emellanåt men hon var lika springglad ændå. Mærkte ingen skillnad på energinivån førræn hon blev minst fem år, då blev det kanske lite mer måtta. Men hon var ju liten och nætt så lederna høll ændå livet ut - 14 år och 11 månader. :)
« Senast ändrad: 17 aug-13 kl 00:55 av Nina W »

Jeanette Åman

  • Inlägg: 8
    • Härjedalen
    • Hundkompaniet i Härjedalen
SV: Energisk hund som äter bajs!
« Svar #4 skrivet: 28 sep-13 kl 17:34 »
Ja.. Jo, först, för att rent fysiskt stoppa henne från att sätta i sig olämpliga saker, så kanske hon inte ska vara lös..? Utan hållas under mer kontrollerade former.
Ananas brukar kunna hjälpa effektivt, för hundar som gärna sätter i sig snusk - ge henne "en ring" till maten varje dag så kan det gå på ngn vecka eller så.
Men framför allt behöver nog hunden en annan form av sysselsättning..
Mental aktivering, att få jobba med huvudet eller nosen, och kanske mer kontrollerad fysisk aktivitet för att få ner stressnivån en bit..
Kontrollerad fysisk aktivitet innebär t ex att ta en lugn cykeltur (travtempo för hunden), att låta hunden bära klövja, eller att låta hunden dra vikter (kallas dw).
Då får hunden jobba aktivt och ta i med kroppen, men med mycket mindre risk att kunna producera så mkt adrenalin som när den "härjar runt".
Jag skulle gissa att det är ren understimulans och en låg stresströskel som orsakar problemet, och det är förhållandevis lätt att lösa om bara intresset finns. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser