Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivit med hund  (läst 4023 gånger)

Linthy

  • Inlägg: 2
    • Småland
Blivit med hund
« skrivet: 19 sep-12 kl 13:09 »
Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska uppfostra en 1 årig han hund som jag hastigt och lustigt tagit över.
Han är en spaniel korsning, så en mellan stor hund. Har bara haft honom i ca ett dygn och promenerat med honom. Jag tror han är rätt understimulerad och har mkt energi därav orkade nog inte förra ägaren med honom.

Han är om något väldigt odisciplinerad och lite gnällig, men starkt psyke. Han har diverse olater som att dra i koppel, yla, gnälla... Men ligger stillsamt o sover :3

Skulle vilja ha tips på hur jag kan träna honom och hur jag markerar rang på bästa vis samt hur mkt jag kan förvänta mig av honom då han är rätt ung.


Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: Blivit med hund
« Svar #1 skrivet: 19 sep-12 kl 13:48 »
 :) bra att du frågar och söker rund. Tips är att kanske boka veterinärbesök för ev vaccinering och allmän genomgång om inte det redan gjorts av tidigare ägare. "Uppfostra" ska göras redan tidigt och framförallt en unghund som kommer testa gränserna mer än någonsin. Det finns olika metoder och olika läror och det viktiga är att du hittar din och håller dig till en metod. Själv har jag använt Jan Fennel främst hon har skrivit bra böcker som du kan köpa in. Jag har också tittat på och läst Cesar Millan. Han är omdiskuterad av många, men gett mig ett bra och säkert handhållande av vår hund som passat henne bra. Men grunden är alltid att du ska vara en ledare och du måste få hunden att vilja följa dig.
Valpkurs eller grundkurs i lydnad tycker jag direkt du ska se dig om. Det är ett trevligt och bra sätt att få hjälp med grunderna och någon som kan se vad du gör rätt/fel.
Det svåraste tycker jag är att tänka bort människospråk och lära sig hundspråk. Också att ibland behöva ge avkall på egna behov för att det ska bli bäst för dig och din hund.
Alla hundar behöver mycket motion, men de kan gilla olika sorters och behöver lite olika aktiviteter efter individ och ras. Sök runt lite och läs om de raser som finns i din hund.
I början kan lydnadsträning göra att promenaderna blir korta, men då får du ta några stycken. Träna korta omgångar så hunden inte tröttnar. Belöna med godis om du vill, men jag har belönat genom att inte korrigera, skicka mental tacksamhet och glädje till din hund som den kommer känna av.
1 Vid promenad får hunden inte dra i kopplet. Den ska gå bakom dig i början, när den sedan är duktiga vid enstaka fall kan den få gå framför eller runt. Den ska följa dig bra hemma och utomhus innan du släpper den lös.
Allt ska tränas in steg för steg. Som sagt kurs, dvd eller böcker där du kan få grunder är bra.
2. Ditt kroppspråk ska vara lugnt och bestämt. Inte tveksamt, gullande, osäkert eller frustrerat. Då svarar din hund bäst.
Ta lugnt och bestämt i din hund om du vill få kontakt, förmedla något eller ska klippa klor m m. 
3. Varje moment ska tränas hela vägen igenom, även om det i början kan ta lång tid. Om du ger upp har hunden "vunnit". Därför även har ta en sak i taget.
4. hitta bra rutiner och tider för mat och motion så det kan bli en bra rytm och passar dig/er. Ska han äta 1 eller 2 g/dag. Vilka tider morgon, dag, kväll passar dina arbetstider m m. Bestäm i förväg om det är ren promenad eller om det samtidigt ska bli lek eller helt enkelt bara trädgård med aktivitet. Ska du träna moment nu i början kan det räcka långt som aktivitet med vila imellan. När alla moment inte ska ökas eller ändras och inte tar energi hitta lämplig lek/aktivitet som passar dig och din hund. Bestäm tid och plats för lek. Minst 30 minuters promenad (gärna mer)/dag för motionens skull.
5. Glöm inte vila. Hemma ska hunden ha en plats där han kan vila och sova ifred. När han vilar där stör du bara om det är dags för mat eller rastning. Hunden ska kunna slappna av helt och kunna sova några timmar/dag. Passivitet utomhus är också en träning. Efter att gått eller lekt en stund så sitt/ligg och bara var tillsammans. den stunden respekterar du också hundens vila och låter den ligga och fundera/bearbeta eller bara vara.
6. Låt hunden vara hund och även om den blir en lika kär och nära som en vän eller ett barn så är det viktigt att komma ihåg och tänka på.
7. Efter allt detta - Efter din förmåga, hund och miljö m m Var bra nog, inte mer än så, för det räcker långt!
Att lära sig rätt och ta sig tid i början vinner du på i längden. Din hund kommer testa dig då och då under åren, men det blir lättare att återgå till rätta rutiner och ledarskap när du bibehåller detta vid de tillfällena.
Klippa klor, rensa öron ibland, kanske tassalva efter väder och vind är några av mina rutiner här hemma. Bra mat med så lite spannmål som möjligt rekommenderas. Förebyggande underhållning av hunden och vana att kolla efter fästingar, känna igenom sin hund och lära sig det m m bra kost förebygger så mycket och håller din hund glad och frisk länge.
Lycka till! med vänlig hälsning Vendela och hunden Stella
Grangården

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Blivit med hund
« Svar #2 skrivet: 19 sep-12 kl 13:50 »
Låt bli att försöka dominera en understimulerad hund, speciellt om du är det minsta osäker på hur man gör.  Spaniels är trevliga arbetsvilliga hundar som kan bli rätt oregerliga om de inte får utlopp för sitt arbets- och rörelsebehov. Hundar mår bäst när de får använda sin nos. Jag skulle pröva om han tycker det är roligt med spår om jag var du. Det har fördelen att hunden inte behöver någon som helst lydnad eftersom hunden är kopplad. man kan mycket väl spåra i koppel och halsband, även om de flesta sätter på hunden en sele och har en lite längre lina. Detta skulle kunna vara en första övning: Lägg ut spåret utan hunden: Leta upp en trevlig skog där inte så många människor går men det är lätt att ta sig fram.  Se till att du har vinden i ryggen, du ska i gå medvind med hunden som nybörjare för att hunden ska få det lättare att välja att spåra (låg nos, markvittring) snarare än söka (hög nos, luftvittring) . Se till att sparka upp ett tydligt märke för att du själv ska veta var du började spåret. Ta ögonsikte och gå rakt fram ca 100 meter är lägger du antingen ner en leksak eller godis (i ditt fall när du inte känner hunden fungerar godis nog bättre). Lägg godiset öppet och mellan dina fötter, du ska inte gömma eller kasta iväg det. Sedan går du 100 meter till och lägger ner lite mer godis, här är det tänkt att hunden ska avsluta med övningen. Gå sedan en vid båge bort från spåret. Vänta 30 - 40 minuter innan du tar hunden i koppel och går fram till punkten där du började. Var alldeles neutral, hjälp inte hunden utan stå stilla och vänta och se om hunden inte börjar följa där du gick. Ibland blir det inte precis alldeles exakt där man gick utan några meter åt sidan, det beror på att vittringen kan flytta på sig.  om hunden börjar gå följer du efter, akta dig noga för att försöka styra hunden, då blir övningen inget bra.  När hunden kommer fram till den första godis högen passar du på att kela lite med hunden en liten stund. Sedan väntar du neutralt tills hunden tar upp spåret själv när det är dags att fortsätta. När ni kommer till slutet leker du gärna lite mer glatt med hunden för att markera att nu är det färdigt. 

Bli inte besviken eller arg om det inte funkar, hunden vet ju faktiskt inte vad den förväntas göra. Det finns en massa andra saker man kan hitta på om det inte skulle bli bra på första försöket.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Blivit med hund
« Svar #3 skrivet: 19 sep-12 kl 13:54 »
:) bra att du frågar och söker rund. Tips är att kanske boka veterinärbesök för ev vaccinering och allmän genomgång om inte det redan gjorts av tidigare ägare. "Uppfostra" ska göras redan tidigt och framförallt en unghund som kommer testa gränserna mer än någonsin. Det finns olika metoder och olika läror och det viktiga är att du hittar din och håller dig till en metod. Själv har jag använt Jan Fennel främst hon har skrivit bra böcker som du kan köpa in. Jag har också tittat på och läst Cesar Millan. Han är omdiskuterad av många, men gett mig ett bra och säkert handhållande av vår hund som passat henne bra. Men grunden är alltid att du ska vara en ledare och du måste få hunden att vilja följa dig.
Valpkurs eller grundkurs i lydnad tycker jag direkt du ska se dig om. Det är ett trevligt och bra sätt att få hjälp med grunderna och någon som kan se vad du gör rätt/fel.
Det svåraste tycker jag är att tänka bort människospråk och lära sig hundspråk. Också att ibland behöva ge avkall på egna behov för att det ska bli bäst för dig och din hund.
Alla hundar behöver mycket motion, men de kan gilla olika sorters och behöver lite olika aktiviteter efter individ och ras. Sök runt lite och läs om de raser som finns i din hund.
I början kan lydnadsträning göra att promenaderna blir korta, men då får du ta några stycken. Träna korta omgångar så hunden inte tröttnar. Belöna med godis om du vill, men jag har belönat genom att inte korrigera, skicka mental tacksamhet och glädje till din hund som den kommer känna av.
1 Vid promenad får hunden inte dra i kopplet. Den ska gå bakom dig i början, när den sedan är duktiga vid enstaka fall kan den få gå framför eller runt. Den ska följa dig bra hemma och utomhus innan du släpper den lös.
Allt ska tränas in steg för steg. Som sagt kurs, dvd eller böcker där du kan få grunder är bra.
2. Ditt kroppspråk ska vara lugnt och bestämt. Inte tveksamt, gullande, osäkert eller frustrerat. Då svarar din hund bäst.
Ta lugnt och bestämt i din hund om du vill få kontakt, förmedla något eller ska klippa klor m m. 
3. Varje moment ska tränas hela vägen igenom, även om det i början kan ta lång tid. Om du ger upp har hunden "vunnit". Därför även har ta en sak i taget.
4. hitta bra rutiner och tider för mat och motion så det kan bli en bra rytm och passar dig/er. Ska han äta 1 eller 2 g/dag. Vilka tider morgon, dag, kväll passar dina arbetstider m m. Bestäm i förväg om det är ren promenad eller om det samtidigt ska bli lek eller helt enkelt bara trädgård med aktivitet. Ska du träna moment nu i början kan det räcka långt som aktivitet med vila imellan. När alla moment inte ska ökas eller ändras och inte tar energi hitta lämplig lek/aktivitet som passar dig och din hund. Bestäm tid och plats för lek. Minst 30 minuters promenad (gärna mer)/dag för motionens skull.
5. Glöm inte vila. Hemma ska hunden ha en plats där han kan vila och sova ifred. När han vilar där stör du bara om det är dags för mat eller rastning. Hunden ska kunna slappna av helt och kunna sova några timmar/dag. Passivitet utomhus är också en träning. Efter att gått eller lekt en stund så sitt/ligg och bara var tillsammans. den stunden respekterar du också hundens vila och låter den ligga och fundera/bearbeta eller bara vara.
6. Låt hunden vara hund och även om den blir en lika kär och nära som en vän eller ett barn så är det viktigt att komma ihåg och tänka på.
7. Efter allt detta - Efter din förmåga, hund och miljö m m Var bra nog, inte mer än så, för det räcker långt!
Att lära sig rätt och ta sig tid i början vinner du på i längden. Din hund kommer testa dig då och då under åren, men det blir lättare att återgå till rätta rutiner och ledarskap när du bibehåller detta vid de tillfällena.
Klippa klor, rensa öron ibland, kanske tassalva efter väder och vind är några av mina rutiner här hemma. Bra mat med så lite spannmål som möjligt rekommenderas. Förebyggande underhållning av hunden och vana att kolla efter fästingar, känna igenom sin hund och lära sig det m m bra kost förebygger så mycket och håller din hund glad och frisk länge.
Lycka till! med vänlig hälsning Vendela och hunden Stella

Detta skulle jag inte börja med förens jag vet att hunden är i mental balans och har byggt upp någon slags positivt samarbete med sin nya människa. 

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Blivit med hund
« Svar #4 skrivet: 19 sep-12 kl 17:04 »
Försök få komma med på "vardagslydnadskurs" på  Brukshundsklubben, då får du "verktyg" att bygga upp kontakt och samarbetsvilja.
Mitt allra bästa boktips är Kontaktkontraktet av Eva Bodfält.
Och framför allt fäst inte så otrolig vikt vid dominans och sånt stök så blir hundägandet så mycket roligare :)
Lycka Till!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Blivit med hund
« Svar #5 skrivet: 19 sep-12 kl 17:08 »
Försök få komma med på "vardagslydnadskurs" på  Brukshundsklubben, då får du "verktyg" att bygga upp kontakt och samarbetsvilja.
Mitt allra bästa boktips är Kontaktkontraktet av Eva Bodfält.
Och framför allt fäst inte så otrolig vikt vid dominans och sånt stök så blir hundägandet så mycket roligare :)
Lycka Till!
Mvh
Charlotte

Couldn't agree more! Det är mycket roligare att vara en resurs för sin hund än en bromskloss! Det finns lägen där man behöver börja stöka med hunden, men det är inte där man börjar. Man börjar med nått kul och samarbetsbefrämjande! Har man en uppskruvad unghund, se till att den fått ordentligt utlopp för sina behov, sen får man se om man behöver stöka med den.
« Senast ändrad: 19 sep-12 kl 17:14 av Lena i Fjollträsk »

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Blivit med hund
« Svar #6 skrivet: 19 sep-12 kl 17:32 »
Hej! Förutom alla andra bra tips. Så rekommenderar jag dig även kolla vilken pälsvård han behöver, då många spaniel har problem med sina öron och tassar. Svamp och öroninflamationer är ofta ett "problem". Jag ser bara att du bor i Småland, jag bor i södra delen av Östergötland. Jag är och jobbar som hundfrisör,  hade gärna vissat o hjälpt dig "förebygga" problemen... Men det kanske finns hundfrisör där du bor som kan hjälpa dig. Svampen vissar sig att pälsen blir röd/rosa på och emellan tårna... Öroninflamationer då är sekretet i Öronen mörkbrun o kletig och luktar starkt (kräver då veterinärvård) man behöver ha luftiga öron, och att man torkar torrt, därför rakar man bort pälsen på insidan m.m Lycka till
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

cripplecrow

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Blivit med hund
« Svar #7 skrivet: 15 nov-12 kl 06:27 »
hej linthy, grattis till att du fått en liten sötnos:)! Jag har själv tagit över en hund och med den erfarenheten i ryggen skulle ja absolut låta det här första året vara ett "roligt" år... alla har så bråttom nu - hundar ska vara som små maskiner o funka "perfekt" vid bara några månaders ålder - jag vet nu inte varför du skaffade hund men för mig personligen är det framförallt för att ha glädje med en fyrfota kompis. Gnäll, o drag i koppel kommer försvinna med kravlösa långa skogspromenader o gärna sökövningar som du fick bra tips om. Kanske simma  framåt sommaren - våren... För att bygga självförtroende kan du göra roliga o enkla små balansövningar, följa john över över stock o sten...  Lägga godisar i en kartong som ett paket - allt de där e stimulans som gör att hunden blir lugn o trygg o vet att du står för de roliga. Trött, mätt o glad kommer din hund självmant att välja att gå o lägga sig på den sovplats du gjort i ordning. Gärna mjukt i en skyddad vrå med utsikt över ditt hem. Små hyss, ska du inte bestraffa utan helt enkelt igonrera - låtsas som de regnar o avled genom att ge din hund en rolig o spännande uppgift... Där gäller de att försöka ligga lite före i tänket o du kommer att lära dig läsa av din hund tids nog...Själv e jag helt emot Ceasar Milans och Barbro Börjessons metoder då ja inte gillar våld mot djur alls och använder de metoder som bygger på den senaste hundbeteende - forskningen. Allt de säger är inte fel o de har bägge gjort en insats på sitt vis, på 60 o 70 talen visste man inte bättre, utan tränade på det här sättet,  men idag har man fått nya insikter o förstått att den typen av träning skapar problem-beteenden. Centrum för agression sitter nämligen nära stress- centra i hjärnan o har hunden då fått många "nej" tillsägelser en dag så e det då inte konstigt att den plötsligt o oförklarligt far ut mot en annan hund, börjar vakta sina ben osv...löser man då det genom att ta till ytterligare ett höjt röstläge e man inne i en dålig spiral. Använder du handen ja då e det ju svårt att få en hund som har postiva associatioer till händer, hur ska den veta när de e en mjuk klapp eller när de kommer en hård nypa som tar tag i den? Många blandar "nej" med "bra" , mörka o ljusa tonlägen på rösten... men man lurar sig då om man tror att hunden blir "glad" när man säger "bra" o ger en godbit...efter att man nyligen sagt ett skarpt "nej"..  att den viftar på svansen  e endast för att den e lugn för att den just i det här ögonblicket i alla fall inte kommer få sej en reprimand. O man kan se skillnaden i kropps- språket mot när hunden e genuint "glad". Tittar du på hundarna på Ceasars videos ser du ofta att de har öronen bakåt, de gäspar o krummar i ryggen... de e stressade o försker lugna ner sig genom dessa rörelser o kroppshållningar. Den typen av träning funkar på raser som traditionellt sett anses som tuffa - i själva verket e det precis tvärt om, de e så rädda att få en tillsägelse att de gör allt vad de kan för att undvika den. STudier har visat att ufall mot andra hundar hade en stark koppling till arbete på apellplan på brukshundklubben - hundarna hade ju under arbetes gång fått ett antal tillsäglser o alltså varit utsatta för negativ stress, på väg hem gjorde de utfall mot andra hundar. Lösningen på "problembeteendet" var ju då inte att träna att de inte skulle skälla på andra hundar... utan genom att inte utsätta dem för negativ stress... då försvann beteendet av sig själv. Varför ja berättar detta är för att när du ju nu har en ny liten familjemedlem så e det klart att han/hon gör en mängd olika saker som du skulle önska att hon/han avstod ifrån o undrar nu hur du ska få bukt på dessa olika saker. Du e ju redan inne på rätt spår o verkar vara väldigt klok, o har insett att din hund behöver stimulering. O bara dessa skogspromenader, lek o gos kommer göra underverk. Om du nu änd vill "träna" något  så skulle ja tipsa om Emily Larham. Hon har en kanal  på youtube som heter Kickopup . Hon har även en hemsida : www.dogmantics.com med massor med gratis videos på de grundgrejer som man kan ha hjälp av - koppelträning, inkallning, inte skälla, eller ta mat från bord osv... och en massa roliga trick o lekar, sådant som du kan börja med så småningom när din hund landat hemma hos dej. Emily har själv bara hundar från dog-shelter och jobbade tidigare enligt mer Ceasar Milan liknande metoder och hade vunnit otaliga tävlignar, men fick en aha-upplevelse när hon upptäckte hur man kunde träna hundar på ett humant sätt o har nu gjort de till sin "Mission" att sprida budskapet om hur man kan träna hundar utan att säga varken Nej, dra i koppel, harkla sig eller ge kommandon med mörk röst. Ja e själv förvånad att de faktiskt funkar - min hund avstår nu frivilligt kakorna på soffbordet trots  att de ligger obevakade o ja har aldrig sagt ett endaste nej till honom:) Bra tips om att uppsöka veterinär o att kolla upp pälsvård har ju redan fått - Emily har tips om hur du kan träna din hund att faktiskt tycka om att få klorna klippta o bli borstad osv... tyvärr tränar många fortfarande enligt den "gamla" skolan på brukshundsklubben, alltså mer typ Ceasar Milan o Barbro...  - ja funderade själv på att gå kurs på min brukshundsklubb men valde att avstå då ja inte vill använda deras metoder, men ibland har de ju hundträffar o hundpromenader o sök-kurser där de mer handlar om att du ska ha roligt med din hund o tränar ju också då möten med andra o att jobba på att hålla intresset vid dej istället för de andra hundarna... o de e superbra:) o man lär känna andra med hund o du kan få bra tips av dem! Ja lovar att goda råd kommer hagla precis som här ... o de gäller ju för dig att lita på att du vet vad du tror på o inte bry dej om vad alla andra har för åsikter. Lycka till o gosa mycket!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser