Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånga Hermelin/Lekatt  (läst 39390 gånger)

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
Fånga Hermelin/Lekatt
« skrivet: 07 jan-12 kl 11:56 »
Hej!

Någon som kan ge mig bra tips på var jag skall leta efter.....och vad jag bör använda...om jag vill fånga en Hermelin/Lekatt som håller till i/kring min lagård?

Tacksam för hjälp!
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #1 skrivet: 07 jan-12 kl 12:19 »
Det finns bra fällor. Kolla med kommunen, det finns kommunjägare som kan hjälpa dig om du har problem med vilda djur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #2 skrivet: 07 jan-12 kl 13:07 »
minkfälla betad med rått kött borde funka bra, men vet inte om det är tillåtet eller om man måste ansöka om tillstånd först eller använda skyddsjägare från kommunen
Västgötamor

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #3 skrivet: 07 jan-12 kl 13:21 »
Hermelin jagas inte längre,men de fångades i vanliga råttfällor förr,fällan betad med rökt fläsk och fastspikad på en brädstump som lutades mot en vägg,på så vis fångas den ifrån rätt håll, levandefångst för råtta och mink funkar oxå. Frisläppning är att föredra då de är sällsynta,iallafall i mina trakter,
Fjäderfän och kaniner

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 22:56 »
 Min fråga kanske är dum. Jag undrar varför Du vill fånga hermelinen. Ja innan jag vet det ger jag inga råd.
 Jag tycker om hermeliner och vesslor, men har även fångat sådana tillsammans med min far när jag var väldigt ung.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #5 skrivet: 07 jan-12 kl 23:03 »
Hermeliner dödar höns och äter ägg,på avataren ser du varför hon vill få bort dem
Fjäderfän och kaniner

David97

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #6 skrivet: 07 jan-12 kl 23:05 »
Min fråga kanske är dum. Jag undrar varför Du vill fånga hermelinen. Ja innan jag vet det ger jag inga råd.
 Jag tycker om hermeliner och vesslor, men har även fångat sådana tillsammans med min far när jag var väldigt ung.

Han är rädd om sina fjädrar... Ja, hönor då :)

Har för mej att man får avliva om det är ett hot mot djuren? Annars kan man ju prata med kommunen så skickar dom en nog till kommun-jägare, som antagligen har godkända fällor och vet hur man fångar på ett bra sätt..

Vad är Lekatt för något?

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #7 skrivet: 07 jan-12 kl 23:57 »
Lekatt är ett annat namn på hermelin.

Hur orolig måste man vara för hermelinen? Har sett  en här  och hönsen kommer ju om ett par månader.
Kan  man skydda sig utan att fånga den?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #8 skrivet: 08 jan-12 kl 03:02 »
Ett tag sedan man såg en Hermelin. Som sagt en fin naturupplevelse att skåda en Hermelin :D....tjaaa en Hermelin fångar man inte utan man ser till att bygga en robust hönsgård istället om man tycker sig ha problem med naturens varelser. Putsnät brukar rekommenders,även som tak. Klarar du inte av den uppgiften(typ tummen i handen :o) så går det kanske att använda en fälla som du kan fånga den levande och släppa ut den någon annanstans,så naturintresserade människor kan titta på denna fantastiska varelse. Har du trädgård? tänk då på att Hermelinen fångar sork som kan göra rejäl skada,rosorna bara försvinner ner i sorkhålen,äppelträden bara dör.......plommonträden likaså  :o

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #9 skrivet: 08 jan-12 kl 08:32 »
Han är rädd om sina fjädrar... Ja, hönor då :)

"Han"?
O sen kan jag fortfarande svara själv David  ;)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #10 skrivet: 08 jan-12 kl 08:46 »
Tack för alla svar!

Jo, det är såhär...att jag nyligen upptäckt spår efter Hermelin kring min lilla lagård, tillika bostad åt mina höns.
Hermelinen är inte alls ovanlig häromkring och man ser mycket spår efter den nu vintertid.

Jag har absolut ingenting emot rovdjur (tycker de är jättevackra och fascinerande att studera)....och är generellt av den uppfattningen att det är upp till mig att skydda mina djur så gott jag kan.
Har en rovdjurssäker hönsgård med nät-tak, nergrävt nät och el-tråd. När de är lösa på tomten, så är antingen jag och/eller min hund ute tillsammans med de (har mycket duvhök här).
Orsaken till min oro ang. Hermelinen...är att människor kring mig har erfarenhet av att de kan ta både ägg, kycklingar och vuxna höns.
Jag är medveten om dess positiva(för mig  ;) ) egenskaper i o med att den håller rent för möss o sork. (som vi också har määängder av här just nu)
Drömscenariot är ju att den fortsätter bo under min ladugård, håller rent för smågnagare och låter bli mina djur. Men finns det ngn. som kan garantera detta?  :)

I annat fall skulle jag gärna vilja fånga den och transportera iväg den någonstans en bit bort.
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #11 skrivet: 08 jan-12 kl 08:52 »
Klarar du inte av den uppgiften(typ tummen i handen :o)

 ;D ;D Kunde inte hålla mig för skratt här  ;D
Nädå....min tumme sitter PÅ handen, precis där den skall vara....inte I handen  ;)
Har byggt hela hönsgården och gjort iordning/renoverat/inrett den gamla ladugården till hönshus alldeles själv, så det fixar jag nog  ;) ;D
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #12 skrivet: 08 jan-12 kl 09:16 »
Hej!

Hermelinen är en riktig sorkjägare som är bra att ha i sin närhet, när det gäller dens bytesdjur så tar den upp till ca. duvas storlek och har du större höns kan du vara trygg. Har man kycklingar så ska man anv. som nämnts tidigare "puts nät" till kycklingburar.
Att den ger sej på en duva t.ex. är det hungern som driver den till det, det hör inte till vanligheterna att den gör det under dom varma årstiderna. Tycker du ska bara låta den vara och se om den gör något skulle inte tro att den ställer till med något. Har haft hermelin vid mitt duvslag ett flertal gånger och har aldrig haft något problem med varken att den tar ägg eller kycklingar under dom drygt 40 år jag haft fjäderfän.

Hälsn.
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #13 skrivet: 08 jan-12 kl 09:27 »
;D ;D Kunde inte hålla mig för skratt här  ;D
Nädå....min tumme sitter PÅ handen, precis där den skall vara....inte I handen  ;)
Har byggt hela hönsgården och gjort iordning/renoverat/inrett den gamla ladugården till hönshus alldeles själv, så det fixar jag nog  ;) ;D
;D ;D Kunde inte hålla mig för skratt här  ;D
Nädå....min tumme sitter PÅ handen, precis där den skall vara....inte I handen  ;)
Har byggt hela hönsgården och gjort iordning/renoverat/inrett den gamla ladugården till hönshus alldeles själv, så det fixar jag nog  ;) ;D

Det var riktigt roligt ;) Jo, nog har DU tummen där man ska !!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #14 skrivet: 08 jan-12 kl 09:53 »
Det var riktigt roligt ;) Jo, nog har DU tummen där man ska !!!

 ;)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #15 skrivet: 08 jan-12 kl 10:01 »
Hej!

Hermelinen är en riktig sorkjägare som är bra att ha i sin närhet, när det gäller dens bytesdjur så tar den upp till ca. duvas storlek och har du större höns kan du vara trygg. Har man kycklingar så ska man anv. som nämnts tidigare "puts nät" till kycklingburar.
Att den ger sej på en duva t.ex. är det hungern som driver den till det, det hör inte till vanligheterna att den gör det under dom varma årstiderna. Tycker du ska bara låta den vara och se om den gör något skulle inte tro att den ställer till med något.

Är ju lite kluven ang. detta.
Nu är de flesta av mina höns just dvärghöns, så storleksmässigt faller de ju inom ramen för dess bytesdjur.
Det där med att låta den vara och vänta o se om den gör ngt? Då är det ju i så fall redan för sent.
Har bestämt mig för att försöka fånga den och transportera iväg den en bit om jag skulle lyckas.  :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #16 skrivet: 08 jan-12 kl 10:36 »
Är ju lite kluven ang. detta.
Nu är de flesta av mina höns just dvärghöns, så storleksmässigt faller de ju inom ramen för dess bytesdjur.
Det där med att låta den vara och vänta o se om den gör ngt? Då är det ju i så fall redan för sent.
Har bestämt mig för att försöka fånga den och transportera iväg den en bit om jag skulle lyckas.  :)



Det är ju inte så att hermelinen tar allt du har i hönshuset som en t.ex. mård gör.
Bor du i Götaland eller södra Svealand så tror jag inte den ens skulle röra dina dvärghöns, har man långa perioder med sträng kyla "-10-" och det är ont om mat då skulle jag kunna tänka mej att den försöker ta en.
Hermelinen har svårt att avliva ett större byte tack vara att den har inte den kapaciteten i gapet, tänder. Den är anpassad för mössen och dess storlek. Håller man i en hermelin och tittar just på det här så förstår man.

Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #17 skrivet: 08 jan-12 kl 10:43 »
Vi hittade en död utanför huset strax före jul.
Tror att grannens katt bitit ihjäl den ???
Ack vad liten den var.
M.a.o så har vi dem här, det har jag sett på spåren längre bort också.
Mina höns har iaf fått vara ifred.
Har hedemorahöns och två dvärghöns( Svensk och Hollänsk)
Vi har massor av möss ,ibland inne .
Turligt nog går grannens katter här , då vi inte kan hålla katt
pga makens allergi.
Hedemorahöns

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #18 skrivet: 08 jan-12 kl 11:52 »
Hermelin är inte samma sak som småvessla, hermelinen är i ekorresize nästan och kan döda höns,en småvessla tar möss o småfåglar och är en tillgång.
Fjäderfän och kaniner

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #19 skrivet: 08 jan-12 kl 12:58 »

Det är ju inte så att hermelinen tar allt du har i hönshuset som en t.ex. mård gör.
Bor du i Götaland eller södra Svealand så tror jag inte den ens skulle röra dina dvärghöns, har man långa perioder med sträng kyla "-10-" och det är ont om mat då skulle jag kunna tänka mej att den försöker ta en.
Hermelinen har svårt att avliva ett större byte tack vara att den har inte den kapaciteten i gapet, tänder. Den är anpassad för mössen och dess storlek. Håller man i en hermelin och tittar just på det här så förstår man.

Lars

Jag bor i norrland  ;)
...och oavsett vad du tror ang deras förmåga att ge sig på höns....så vet jag nu att de kan göra det. Har diskuterat ämnet med två personer med egen erfarenhet av det....och kommer försöka mig på samma fångstmetod som de använde. Minkfälla för levandefångst.....och förflyttning om jag skulle lyckas fånga den.

Enligt flera sidor som jag läst i letan efter fakta om hermelinen, (viltfakta.se, jägareförbundet.se m.fl.) så är den både kapabel till....och det är tydligen inte speciellt märkvärdigt/ovanligt att den tar bytesdjur som är betydligt större än den själv är.

Ur viltfakta.se`s information om hermelinen:

Födoval/ födobehov
 • allmänt: smågnagare, speciellt sork av släktet Microtus (t.ex. åkersork) och andra sorkar, men även möss.
• hermelin: sork (speciellt åkersork och vattensork), hardjur (speciellt kanin, även vuxna), fågel, insektsätare, insekter.
• småvessla: sork (ofta även skogs- eller ängssork), småfågel, hardjur (spec. unga kaniner).
• bägge är duktiga kättrare och kan plundra bon av fåglar och ekorre.
• ger sig relativt ofta på byten som är betydligt större än de själva (kanin, hönsfågel).
• en småvessla behöver dagligen äta en födomängd motsvarande 1/3 av sin egen vikt. En annan källa anger att en småvesslehona konsumerar mellan två och tre smågnagare per dygn.


Nu lämnar jag frågan om fångstmetod   :) (om ingen har ngt ytterligare bra, relevant tips att komma med såklart, de mottages alltid tacksamt  :))

....och frågar istället de som har kunskap i ämnet...om de kan tipsa mig om vad jag använder som bete, för bästa resultat?
Grimbart? Eller Statustrött?  :) Ni verkar kunniga i ämnet.
(har redan fått tips om detta också, men jag är alltid öppen för mera kunskap  :) )

Levnadsglad  :)

Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #20 skrivet: 08 jan-12 kl 13:04 »
Kom nyss hem från en spårningspromenad.
Djur som finns inte så långt härifrån.
Räv, älg, massor av lekatts spår, behöver ju inte vara flera
de springer ju hit och dit på rekordfart.
Naturligtvis kattspår också.
Inga Lospår vad jag kunde se idag.
Himla roligt att titta efter spår.
Hoppas att du fångar din lekatt.
Hedemorahöns

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #21 skrivet: 08 jan-12 kl 13:12 »
 När jag var liten hade min far hermelinfällor han hade löja (fisk alltså) som bete. Senare i tonåren hade jag en minkfälla betad med gädda men fick mest hermelin i den.
 Så min erfarenhet är att fisk fungerar som bete om man vill fånga hermelinen.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #22 skrivet: 08 jan-12 kl 13:22 »
Tack Statustrött!!  :)

Tycker som du Lycka...att det är himla kull att titta efter spår.....hade turen att få följa färska lodjurspår nu på morgonen  :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

David97

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #23 skrivet: 08 jan-12 kl 13:57 »
"Han"?
O sen kan jag fortfarande svara själv David  ;)

Jag ber SÅ mycket om ursäkt .. Jag var väldigt trött och tänkte inte så mycket.. Och sen har jag faktiskt trott att du är en kille  o:) För nog e du Bente på Facebook? Och jag ber än en gång om ursäkt..

Jag svarade åt dej för att du inte var inne, och dom inte skulle behöva undra tills idag :)

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #24 skrivet: 08 jan-12 kl 14:09 »
För nog e du Bente på Facebook?


Ja, och Bente är ett mycket vanligt tjej-namn i både Danmark och Norge.
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

David97

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #25 skrivet: 08 jan-12 kl 14:12 »
Ja, och Bente är ett mycket vanligt tjej-namn i både Danmark och Norge.

Hehe.. Förlåt så mycket igen.. Jag kan ju inte namn från Norge/Danmark.. Tänkte inte på att man kan vara döpt med ett norskt namn.. Känner mej elak nu  :-\ Förlåt än en gång..

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #26 skrivet: 08 jan-12 kl 14:12 »
Våra små mårddjur är nyfikna av sig och går lätt in i fällor, minkfälla m/butorp, vippfälla mink,å-fällan mfl kan vara lämpliga, ritningar finns på naturvårdsverkets hemsida,råttfälla burmodellen funkar garanterat oxå. Fjädrar som ger synligt lock läggs i fällan och kring öppningen,styr in den i fällan med styrhinder brädor nät sten, som bete funkar fisk,kött,lever,katt o hundmat men även sötsaker som fikon,sirap,honung mm, jag lockade räv med muspipa innan jul och lyckades locka till mig en småvessla,coola djur och extremt snabba,försökte fota den med mobilen men det blev bara ett streck:-D
Fjäderfän och kaniner

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #27 skrivet: 08 jan-12 kl 14:18 »
haha bara ett streck, det var det jag menade
de far fram som blixten
Därför kan samma djur verka som massor, av spåren att döma. :)
Hedemorahöns

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #28 skrivet: 08 jan-12 kl 15:33 »
Tack Grimbart!  :)
Tycker alla möten med naturens djur är otroligt givande  :)

Blev själv för ett par år sedan vittne till en mycket fascinerande händelse.
Två hermeliner slogs intensivt uppe på en rishög. Så intensivt att jag och min hund kunde komma väldigt nära utan att de registrerade att de hade åskådare, riktigt häftigt! :) Så otroligt vackra djur!

Bifogar helt OT en bild på dagens lodjurspår till Lycka  ;)

Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

regnpipan

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #29 skrivet: 08 jan-12 kl 17:23 »
De flesta minkfällor borde funka, här hittar du beskrivningar på de som är godkända i sverige: http://www.venari.no/innhold/feller

Skulle du välja att avliva en fångad hermelin så hoppas jag att du tar till vara på skinnet, speciellt om du tar den vid denna årstid. I Åter nr 4/2012 finns beskrivning på hur du tar till vara på skinnet.

Hermelin får jagas genom skyddsjakt i enighet med jaktförordningen bilaga 4 punkt 2 i det fall som som trådskaparen beskriver.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #30 skrivet: 08 jan-12 kl 17:30 »
Alltid spännande att hitta Lodjursspår.
Men :-\ två katter har försvunnit i omgivningen, kan det vara Lo tro
När vi flyttade hit 2003 så hade lodjur slagit två rådjur.
Det var mycket snö här den vintern.
Hedemorahöns

regnpipan

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #31 skrivet: 08 jan-12 kl 17:34 »
Lycka, lekatt är ett annat ord för hermelin, inte lokatt.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #32 skrivet: 08 jan-12 kl 17:50 »
Har redan beställt en Lotin minkfälla, enkel  :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #33 skrivet: 08 jan-12 kl 18:04 »
två katter har försvunnit i omgivningen, kan det vara Lo


Jaja men lokatten tar huskatt med glädje.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #34 skrivet: 08 jan-12 kl 18:19 »
Skulle du välja att avliva en fångad hermelin så hoppas jag att du tar till vara på skinnet, speciellt om du tar den vid denna årstid. I Åter nr 4/2012 finns beskrivning på hur du tar till vara på skinnet.
Ska vi sia in i framtiden eller är det  månne Åter nr 4/2011 du menar? ;)

regnpipan

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #35 skrivet: 08 jan-12 kl 18:54 »
två katter har försvunnit i omgivningen, kan det vara Lo


Jaja men lokatten tar huskatt med glädje.

Påminn mig inte om det.... FÖrlorade två katter till lo för ett par år sedan. En katta som överlevde var helt förstörd psykiskt i flera månader efteråt...

regnpipan

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #36 skrivet: 08 jan-12 kl 18:57 »
Har redan beställt en Lotin minkfälla, enkel  :)

Den kan nog vara bra. De lotinfällor jag sett har varit lättskötta....I min lotin grävlingfälla brukar jag ta mård, iller och mink. En och annan katt går också i, uppenbara strykarkatter blir kvar medan grannarnas katter och uppenbara tamkatter släpps ut.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #37 skrivet: 08 jan-12 kl 19:08 »
 :) Jag menade "enkel" som i endast 1 ingång. Det fanns en "dubbel" variant också, med dubbla ingångar, en på varje ände.
(kom på att det lätt kunde missuppfattas det där :-[ )

Har också fått allehanda olika djur i en lånad grävlingfälla av samma modell....förutom grävling och katt........skator till förbannelse  :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #38 skrivet: 08 jan-12 kl 19:41 »
Nja jag kom in på ett sidospår med LOKATT.
Jag var ju ute och spårade idag och levnadsglad skickade lokattsspår.
Tom fällan börjar på LO.
Var in och kikade tyckte att det var stora hål?
Med tanke på att lekatten här var så liten
och smal.
.
« Senast ändrad: 08 jan-12 kl 19:47 av Lycka »
Hedemorahöns

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #39 skrivet: 09 jan-12 kl 10:03 »
Är du alldeles säker på att det var en hermelin du hittade död hemma hos dig Lycka....och inte en småvessla?

Bonden jag jobbar hos kunde berätta att hans katt tyvärr fångat flera småvesslor.

Återigen utdrag ur viltfakta.se`s fakta om hermelin och småvessla:

• hermelin hane längd: 23 - 27 cm (kropp) + 9 - 10 cm (svans) 
• hermelin hona längd: 18 - 22 cm (kropp) + 7 - 8 cm (svans)
• småvessla hane längd: 15 - 23 cm (kropp) + 3 - 5 cm (svans)
• småvessla hona längd: 13 - 19 cm (kropp) + 3 - 5 cm (svans)


De två jag varit i kontakt med, har fångat hermelin i minkfälla.
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #40 skrivet: 09 jan-12 kl 10:59 »
Jag bor i norrland 
...och oavsett vad du tror ang deras förmåga att ge sig på höns.




Jag får be om ursäkt att jag gav dej mina erfarenheter när det gäller, när dom/tiden på året som dom ger sej på större bytesdjur som t.ex. höns.Ska inte upprepas något mer.


MVH
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #41 skrivet: 09 jan-12 kl 11:05 »
Ber om ursäkt om mitt svar framstod som otrevligt/bryskt....inte alls meningen!
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #42 skrivet: 09 jan-12 kl 11:37 »
Kanske en aning OT, men en liten anekdot iaf:

När jag var kanske 13 år så snickrade jag ihop en fälla för lekatt. Fyra bräder blev en tunnel, med nät i ena änden och en fallucka i andra änden som hölls uppe av en pinne som satt fast i ett snöre som var fäst i betet innerst i tunneln.

En lördagsmorgon då jag vitjade fällan så var där en lekatt, och jag tar hela fällan med mej in för att visa pappsen. När jag gläntar lite på locket så pilar lekatten ut, och in i tvättstugan. Vilken cirkus det blev sen innan vi lyckats avhysa den  ;D

Till slut tog jag ett avloppsrör på en meter eller så och tejpade nät i ena änden. Sen la jag röret som en passage mellan två trånga utrymmen, och när  lekatten sprang in i röret så lyfte jag bara den öppna änden rakt upp, och där var den. Den såg väldigt nöjd ut när jag släppte ut den på backen...

Fick mej nog en stor skopa ovett sen också ;D

För ett par år sen var det visst en mink på besök i mitt gamla pojkrum också...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #43 skrivet: 09 jan-12 kl 19:07 »
 ;D ;D Ser framför mig cirkusen  ;D
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #44 skrivet: 09 jan-12 kl 20:06 »
Vi har gott om lekatter här, den här lilla saken mötte mig vid logen häromdagen. Vi har också höns men jag hoppas att kunna bygga en säker bur så hermelinerna inte tar sig in, får sätta katten på vakt utanför kanske. Är nog mer orolig för minken som också finns här. Ville bara visa bilden på den lille!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #45 skrivet: 09 jan-12 kl 20:17 »
Så söt som jag vet inte vad! Ser dock ensam ut. Var är fru Melin?
Det är sånna små stackare det gjordes kungamantel av.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #46 skrivet: 09 jan-12 kl 20:24 »
De är ju bara sååååå fina!!!  :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #47 skrivet: 10 jan-12 kl 08:53 »
Varför bry sig om att kolla fällan flera gånger per dygn för att minkstackarn inte skall plågas om man ändå skall plåga den med dränkning, jag har svårt att tro att minken njuter av att vara instängd under vatten..........

regnpipan

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #48 skrivet: 10 jan-12 kl 11:53 »
tog bort en uppmaning till brott / moderatorn

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #49 skrivet: 10 jan-12 kl 13:32 »
tog bort en uppmaning till brott / moderatorn

Tack!
Inte intresserad av sådan "hjälp".

Har bestämt mig för vad jag ska göra/använda och hur jag ska göra det  :)

Godkänd minkfälla för levandefångst beställd och förhoppningsvis på väg  :)

Nattens nysnö har dessutom sett till att jag kunnat bestämma mig för var den ska plasseras när den anländer också :)

Om det skulle bli så att lilla hermelinen råkar kliva in i min fälla....så kommer den få uppleva sin (förmodligen) första och sista bilresa till annan lämplig "ort" :)

Tusen tack för all hjälp!!
Kommer uppdatera så småningom eventuellt resultat/uteblivet resultat  :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #50 skrivet: 10 jan-12 kl 22:46 »
Hoppas att du får din fångst och att den lilla parveln får jaga ngn annanstans.
Hedemorahöns

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #51 skrivet: 11 jan-12 kl 00:01 »
Varför bry sig om att kolla fällan flera gånger per dygn för att minkstackarn inte skall plågas om man ändå skall plåga den med dränkning, jag har svårt att tro att minken njuter av att vara instängd under vatten..........

Men snälla...finns det något mer humant sätt att ta livet av en fångad mink än att dränka den ? Vad föreslår du ? Gas ? Hagelbössa ? Frysboxen ? Oavsett hur du skulle ta livet av den, så kan du väl ändå se till att den inte behöver lida i onödan innan den får kila vidare till de sälla jaktmarkerna. Därför skall man kolla fällan ofta. Det står i jaktlagen att en fälla som fångar djuren levande måste kollas minst två ggr per dygn.
För övrigt så är minken fredlös hela året enligt nuvarande jaktförordning, så jag har svårt att förstå varför regnpipan avlägsnade mitt fångst-tips med motiveringen att det var "uppmaning till olaglig handling"  >:( Kan man få en förklaring till det ? ???
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #52 skrivet: 11 jan-12 kl 07:30 »
Rörfällan har testats och dömts ut! Blodstockning i hjärnan efter 4h är inte humant,även dränkning är förbjudet, 2min håller minken andan sa du själv,humant? Hagelbössa dödar omgående.
Fjäderfän och kaniner

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #53 skrivet: 11 jan-12 kl 09:11 »
Skapligt ofattbart att någon kan betrakta det som det mest humana att dränka djur............ Är det bara av utrymmesskäl som man inte dränker kor på slakterier måntro......?? Fredlös behöver ju inte betyda att man får terrorisera djur till döds..

Skall man nu döda djur så varför inte göra det på nåt plötsligt vis som följer lagen, djur under vatten utan chans att få luft brukar lät få panik som jag förstått det och det humana i den metoden kan jag helt enkelt inte inse.

regnpipan

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #54 skrivet: 11 jan-12 kl 10:04 »
För övrigt så är minken fredlös hela året enligt nuvarande jaktförordning, så jag har svårt att förstå varför regnpipan avlägsnade mitt fångst-tips med motiveringen att det var "uppmaning till olaglig handling"  >:( Kan man få en förklaring till det ? ???

Den rörfälla du gav en beskrivning av är inte tillåten därför togs inlägget bort. Fällor som används skall vara testade och godkända av Naturvårdsverket vilket rörfällan inte är. Att fånga mink har jag inget emot, det är på många platser nödvändigt. /Moderatorn

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #55 skrivet: 11 jan-12 kl 20:18 »
Rörfällan har testats och dömts ut! Blodstockning i hjärnan efter 4h är inte humant,även dränkning är förbjudet, 2min håller minken andan sa du själv,humant? Hagelbössa dödar omgående.

VEM har testat denna rörfälla och dömt ut den ? Kan man få några data om det, tack ? Eller är det bara viktigpetter-snack ?
Jag är född och uppvuxen i Finland, där är den tillåten. Inget djur får "blodstockning i hjärnan" efter bara 4 timmar, var tog du det ifrån ?  Mer faktaunderlag för lösa påståenden, tack ! Jag skrev tydligt, att man skall kolla fällan ofta. Det är helt onödigt att utsätta djur i fälla för pina  längre än nödvändigt. Att dö på 2 minuter tycker jag är helt ok, och det är inte förbjudet att döda mink på det viset.
Människor som varit nära att dö drunkningsdöden har vittnat om, att bara man börjar andas in vatten är det inte längre obehagligt, utan man förlorar medvetandet av syrebrist. Det är litet som att frysa ihjäl - bara man kommer till det stadiet att hjärnan får för litet syre, så känns det som att somna. Är det verkligen något oetiskt i att ta livet av oönskade rovdjur och jaktbart vilt på detta vis ?
   Vill man ytterligare tänka på moraliska aspekter, så tycker jag att man kan fråga sej hur pass etiskt rätt det i så fall är att fånga en hermelin (tillåtet enligt jaktlagen om hermelinen vistas på din gårdsplan, annars är den fridlyst) oavsett årstid. Tänk om hermelinen har ungar, som sedan svälter ihjäl i boet då föräldern /föräldrarna flyttats bort ? Hur etiskt är det ? Hermelinens dräktighetstid är 11 månader, så man kan inte alls säga vilken månad i året den har ungar. Tänk på det, ni moralens väktare !  ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

regnpipan

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #56 skrivet: 11 jan-12 kl 20:25 »
VEM har testat denna rörfälla och dömt ut den ? Kan man få några data om det, tack ? Eller är det bara viktigpetter-snack ?
Jag är född och uppvuxen i Finland, där är den tillåten.


Det förklarar saken. I Sverige har Naturvårdsverket en lista över godkända fällor. Dessa har Naturvårdsverket provat ut i samarbete med Statens Veterinärmedicinska Anstalt. Vill man lansera en ny fälla får man helt enkelt bekosta utprovningen av den. De idag typ 130 godkända fällor som är tillåtna i Sverige har testats sedan 1980-talet och frammåt. Använder man andra fällor än dessa är det olagligt och betraktas som jaktbrott vilket i värsta fall kan ge fängelse.

Här hittar du mer information: http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Naturvard/Jakt-och-vilt/Jakt/Fallor/
Och här en förteckning över de fällor som är godkända i Sverige: http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/jakt/fallor/Forteckning_over_godkanda_fangstredskap.pdf

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #57 skrivet: 11 jan-12 kl 20:29 »
I svensk jakt har det vart ett reportage om olagliga fällor,kan det vart 1991? Jag har tidningen hemma,ljuger ej. alla fällor genomgår tester innan de godkänns,av sva. Dränkning av mink är olagligt,tom musfällan där möss går på en vippbräda och ramlar ner i en hink vatten är olaglig. De flesta jägare jag känner undviker minkfångst sommartid,illern kan gå i fällan av misstag,dessutom är det ojuste med svältande minkungar.
Fjäderfän och kaniner

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #58 skrivet: 11 jan-12 kl 20:40 »
Svensk jakt nr6-7 1993 står det att läsa att fällan testats och att minken dog av blodstockning efter fyra timmar.
Fjäderfän och kaniner

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #59 skrivet: 11 jan-12 kl 21:12 »
Jag har nu skrivit till Svenska Jägareförbundet för att reda ut detta, och få klarhet i ärendet. Återkommer genast när jag får svar, så vi alla kan gå klokare ur detta meningsutbyte  ;)
mvh Peter
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #60 skrivet: 11 jan-12 kl 21:27 »
   Vill man ytterligare tänka på moraliska aspekter, så tycker jag att man kan fråga sej hur pass etiskt rätt det i så fall är att fånga en hermelin (tillåtet enligt jaktlagen om hermelinen vistas på din gårdsplan, annars är den fridlyst) oavsett årstid. Tänk om hermelinen har ungar, som sedan svälter ihjäl i boet då föräldern /föräldrarna flyttats bort ? Hur etiskt är det ? Hermelinens dräktighetstid är 11 månader, så man kan inte alls säga vilken månad i året den har ungar. Tänk på det, ni moralens väktare !  ;)

Från viltfakta.se:

• dräktighet: hos hermelin går det befruktade ägget in i en vilofas efter ett par veckors utveckling och återupptas först efter det att dagarna börjat bli längre nästa vårvinter då äggen fäster (implanteras) i livmoderväggen. Därefter tar fosterutvecklingen 28 dagar. Småvesslans dräktighet omfattar 35 - 37 dagar.

• födsel: ungarna föds i bon som fodrats med hår och fjädrar plockade från bytesdjur. Boet övertas ofta efter ett annat djur som smågnagagare eller kanin och är gärna beläget i något stenröse eller liknande.
• hermelinernas kullar kommer till världen i april - maj eller 22 - 25 dagar efter det att de första bruna hårstråna syns på honans nos. Både pälsbyte och fortplantning styrs av förändringar i dagslängden.


Knappast troligt att den har ungar nu.
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #61 skrivet: 12 jan-12 kl 09:47 »
Följer med intresse denna tråd.
 Man lär sig så mycket här.

Var det ngn som såg NORSKA filmen om duvhök.
Nu när vi iaf har en tråd om djur som gillar hönsm.m.
Den var i mitt tycke verkligen sevärd.
Hedemorahöns

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #62 skrivet: 13 jan-12 kl 17:58 »
Attans också!  :)

Jag var in och hämtade fällan som kommit med bussgods i dag.

Tänkte att jag väntar med att rigga den tills vädret lugnat sig lite....det har blåst och drivit kraftigt här i dag....och gör så fortfarande.

Var precis ut en sväng. Hunden sätter nosen i vädret och springer bort till hörnan på lagårn. Alldeles färska hermelinspår. Som dessutom går precis förbi där jag tänkt ställa fällan!  ::)

Jajja.....nu är den iaf utställd och nödtorftigt laddad med det jag hade för handen....lite leverpastej, så får jag väl göra om det i morgon när vädret förhoppningsvis har lugnat sig lite  :)

Räven hade dessutom nyss patrullerat här bakom precis som den brukar.....och två rådjur hade också nyss promenerat över tomten   :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #63 skrivet: 13 jan-12 kl 18:14 »
God jaktlycka.
Hedemorahöns

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #64 skrivet: 13 jan-12 kl 18:16 »
Tack!  :)

...och ja, jag såg den fina filmen/berättelsen om duvhöken :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #65 skrivet: 13 jan-12 kl 19:04 »
Citat från: Levnadsglad
Har en rovdjurssäker hönsgård med nät-tak, nergrävt nät och el-tråd. När de är lösa på tomten, så är antingen jag och/eller min hund ute tillsammans med de (har mycket duvhök här).

Varför skall du då fånga den? Sannolikheten att den tar något är i så fall mycket liten, plus att det är ingen katastrof att mista en höna heller. Låt de vilda djuren leva ifred.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #66 skrivet: 13 jan-12 kl 19:10 »
plus att det är ingen katastrof att mista en höna heller. Låt de vilda djuren leva ifred.

Kanske inte för dig.....men jag älskar alla mina höns och vill verkligen inte mista en enda av de.
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #67 skrivet: 13 feb-12 kl 15:40 »
Hur går det har du fått fatt i "odjuret"  ???
Hedemorahöns

Bunnykit

  • Inlägg: 121
    • Hälsingland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #68 skrivet: 16 feb-12 kl 03:21 »
Jag hade höns förut, och en vinter såg jag en hermelin springa runt på gården. Jag blev glad, men precis som du rädd att den skulle ta hönsen då jag vet att de är kapabla att ta både hare och tjäder. Pappa undrade vad jag ville göra, om jag ville kalla in folk vi kände för att fånga den och transportera bort den, men jag sa att vi avvaktar. Vi hade ingen katt just då, så vi hade fått mycket sork, ladan är jättestor och det bodde mycket sork under hönshuset.

Hela vintern hade vi den lilla krabaten där, den sprang till och med i hönsgården, men la aldrig så mycket som en tass på varken ägg, höns eller foder. Den tog dock mycket sork, när man märker skillnaden bara så där, då vet man att man har en polare.

Mitt tipps: Avvakta. Tar den djur, isolera alla tänkbara hål, tar den ännu mer djur, kalla på jägare eller sök hjälp av kommunen där du bor. jag är säker på att man kan levandefånga den och transportera den några kilometer eller några mil bort. Att döda ska vara den ultimata, sista, nödlösningen, och i min åsikt bara om du har välldigt dyrbara djur - genbank eller på annat sätt individ viktiga djur där man inte har råd att förlora fler. Om det är "vanliga" höns, visst fan gör det ont att förlora dem, det är ju ens bäbisar, ens kompisar, men hermelinen har en funktion i vår skog, det har inte hönsen.

Att döda en hermelin, eller vad det nu är för rovdjur, "bara ifall att den get sig på ens egna djur" det är fel metod.  :) jag gillar inte alls när folk gör så.

Och för den inte så humana åsikten att det är helt ok att dränka djur - jag har nästan druknat, jag har sett djur drunkna/vara nära att drukna, och det är en JÄVLA panik man har, för man är medveten om att man kommer dö om man inte får luft, och man kämpar, kämpar, kämpar för att få det, och känner hur tiden bara försvinner, paniken bara blir värre, och till slut bränner det allt syre man hade i sig.

Det är ett HEMSKT, och SJUKT sätt att döda djur på, det finns SKÄL till att det är straffbart med fägelse i sverige, och det är inget man ska överväga! En yxa och hugga av huvudet/nacka djuret hade varit mycket mer humant om det är ett så litet djur och man måste döda det. Föredraget över allt är skjutvapen.

Kan man inte döda djuren med deras minimala lidande i åtanke då har man ingen rätt att jaga. Då är det daggs att kalla in andra som gör det år en. Jag är shockad att någon ens försöker försvara den tortyren av djur -_____-
« Senast ändrad: 16 feb-12 kl 03:38 av Bunnykit »

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #69 skrivet: 14 okt-16 kl 12:21 »
lekatter är ena lustiga ena små som bara den men de finns flera fall där dem försökt ta fullstora tjädertuppar ( med olika lyckade utgångar) så fara för fjäderfän är dem absolut ;) men vad ni kan göra är att köpa en vanlig råttfälla modelstörre dvs gamla modelen som ni sedan bygger en låda till där lekatten kan sticka in huvudet garanterad död lekatt ;) annars köp minkfällor ^^ angnas med att lägga fjädrar och blodskvättar i lådan och llite runt i kring och själva fällan kan betas med en räka eller något ^^
tänkare och älskare

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #70 skrivet: 15 okt-16 kl 10:51 »
Vet inte hur långt i från mig ni bor (Jag är också i Ångermanland nu när jag arbetar, trots min signatur), men Om det är en levandefälla så kan jag flytta den till mina föräldrar lång, långt härifrån, de har inga höns nu och vill bli av med sorkar som gnager på rötterna till äppelträden.  :)

Alla katter kan duktigt slänga sig i väggen, det finns inga bättre råttfångare än hermeliner!  :)
Så jag räddar den gärna!

(Dock är de inte vidare bra att ha nära fåglar, kaniner och liknande då de tar i princip allt sådant, oavsett storlek på några sekunder...)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser