Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny frökedja, byta fröer  (läst 169785 gånger)

javill

  • Inlägg: 11406
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1040 skrivet: 19 mar-15 kl 19:12 »
Detta är j bara för tråkigt. :(   Är det nya användare som bara registrerar sig för att få en påse och sen skiter i att skicka vidare? TurGris har skrivit två inlägg och inte varit inne sedan den 27/2 som var den dagen som påsen skulle ha skickats vidare. Mild hittar jag inte ens någon användare som heter.
Har du ringt till dem grisslan? Eller går det inte att få fram något telefonnummer till dem? Skit är det i alla fall och det är väldigt ovanligt att brev/paket kommer bort på posten i fall de är korrekt adresserade och frankerade.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kollotrollet

  • Inlägg: 101
    • Uppland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1041 skrivet: 19 mar-15 kl 19:55 »
Vad trist. Hade sett fram mot en ny säsong med fröer från er andra som man inte tänkt på att köpa själv. Det är bara att hålla tummarna att dom dyker upp. Än är inte hoppet ute!  ???
Koloniägare som vill ha höns!

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1042 skrivet: 19 mar-15 kl 22:19 »
åh så trist att man väntar och tror att det kommer att komma något och själv redan börjat rota i fröpåsarna för att kunna lägga dit något gott...
och synd att det finns personer som lägger ner tid och energi för att starta upp och organiserar och sedan blir det stopp och ingen vet varför
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1043 skrivet: 20 mar-15 kl 02:26 »
Eftersom att jag vet det finns folk som är seriöst intresserade så lär jag göra ett nytt försök med ett nytt upplägg. SSläpper det i helgen troligtvis. Håll ögonen öppna....  Det blir en ny tråd.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

ahman

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1044 skrivet: 20 mar-15 kl 09:35 »
Har inte "Mild" fått paketet?? Jag satte på extra frimärken för att vara på säkra sidan att det skulle komma fram.  ??? ???

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1045 skrivet: 20 mar-15 kl 09:49 »
Länka till den nya tråden här, så är du snäll.  Jag håller TUMMAR OCH TÅÅÅR för att det ska lyckas!

Kan vi vara med och spåna fram det nya upplägget?  Hela idén är ju super!
« Senast ändrad: 20 mar-15 kl 10:00 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1046 skrivet: 20 mar-15 kl 11:53 »
Detta är j bara för tråkigt. :(   Är det nya användare som bara registrerar sig för att få en påse och sen skiter i att skicka vidare? TurGris har skrivit två inlägg och inte varit inne sedan den 27/2 som var den dagen som påsen skulle ha skickats vidare. Mild hittar jag inte ens någon användare som heter.
Har du ringt till dem grisslan? Eller går det inte att få fram något telefonnummer till dem? Skit är det i alla fall och det är väldigt ovanligt att brev/paket kommer bort på posten i fall de är korrekt adresserade och frankerade.

Kanske ska det krävas nån form av deposition från ¨okända¨ nya medlemmear i fröbytarkedjan, eller rekommendation av tidigare medlem så att detta inte inträffar, och svartlistning av de som försvunnit med påsen....
Jag är på!
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1047 skrivet: 20 mar-15 kl 14:23 »
Jag har ju varit tvungen att ligga lågt eftersom jag inte mått så bra. Har helt enkelt inte orkat hålla i någon lista. Men jag tycker att det är riktigt sopigt att det inte fungerar. De listor jag har hållit i har jag skrivit upp hur de har gått så jag vet vilka som har skött sig.  ;D Men det är ju svårt när nya vill komma in. De flesta här har varit seriösa och snabba att få iväg brevet igen. Ser att det är många "gamla" som hoppas jämfota i iver efter frön. Abstinens?
Solen lyser och jag mår så mycket bättre så jag kan tänka mig att skicka iväg en omgång frön om några riktigt seriösa är intresserade. Skicka ett PM till mig så får jag se hur många som är intresserade. Men endast riktigt seriösa är välkomna, det förstår ni eller hur?  Och jag kräver snabba människor också. Är jag för hård? Ska jag ha en lista ska den gå som ett rinnande vatten. Precis som mina listor gjorde förra året. Tror inte en enda försvann, men så var det mest gamla rävar som var med.  ;D

Sen får vi se hur det går med grisslans nya idéer. Tycker verkligen synd om dig grisslan som lagt ner både tid och frön och så försvinner allt.

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1048 skrivet: 20 mar-15 kl 14:30 »
Jag har ju varit tvungen att ligga lågt eftersom jag inte mått så bra. Har helt enkelt inte orkat hålla i någon lista. Men jag tycker att det är riktigt sopigt att det inte fungerar. De listor jag har hållit i har jag skrivit upp hur de har gått så jag vet vilka som har skött sig.  ;D Men det är ju svårt när nya vill komma in. De flesta här har varit seriösa och snabba att få iväg brevet igen. Ser att det är många "gamla" som hoppas jämfota i iver efter frön. Abstinens?
Solen lyser och jag mår så mycket bättre så jag kan tänka mig att skicka iväg en omgång frön om några riktigt seriösa är intresserade. Skicka ett PM till mig så får jag se hur många som är intresserade. Men endast riktigt seriösa är välkomna, det förstår ni eller hur?  Och jag kräver snabba människor också. Är jag för hård? Ska jag ha en lista ska den gå som ett rinnande vatten. Precis som mina listor gjorde förra året. Tror inte en enda försvann, men så var det mest gamla rävar som var med.  ;D

Sen får vi se hur det går med grisslans nya idéer. Tycker verkligen synd om dig grisslan som lagt ner både tid och frön och så försvinner allt.

Jag känner mig som en snabb, pålitlig gammal räv, så jag hänger gärna med på en lista. :-)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1049 skrivet: 20 mar-15 kl 19:02 »
Det kanske inte blir en lista.  Upplägget skulle ju bli nytt.  Jag är otroligt nyfiken på hur man kan göra i stället, för att få det att faktiskt fungera!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1050 skrivet: 20 mar-15 kl 19:30 »
Använd telefonnummer, helst listad, den som skickar slår en signal innan. 2 fördelar, man vet att personen är vid liv/hemma och det är lite svårare att blåsa er..
Ta inte med någon nyregistrerad.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

javill

  • Inlägg: 11406
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1051 skrivet: 20 mar-15 kl 21:04 »
Jag har ju varit tvungen att ligga lågt eftersom jag inte mått så bra. Har helt enkelt inte orkat hålla i någon lista. Men jag tycker att det är riktigt sopigt att det inte fungerar. De listor jag har hållit i har jag skrivit upp hur de har gått så jag vet vilka som har skött sig.  ;D Men det är ju svårt när nya vill komma in. De flesta här har varit seriösa och snabba att få iväg brevet igen. Ser att det är många "gamla" som hoppas jämfota i iver efter frön. Abstinens?
Solen lyser och jag mår så mycket bättre så jag kan tänka mig att skicka iväg en omgång frön om några riktigt seriösa är intresserade. Skicka ett PM till mig så får jag se hur många som är intresserade. Men endast riktigt seriösa är välkomna, det förstår ni eller hur?  Och jag kräver snabba människor också. Är jag för hård? Ska jag ha en lista ska den gå som ett rinnande vatten. Precis som mina listor gjorde förra året. Tror inte en enda försvann, men så var det mest gamla rävar som var med.  ;D

Sen får vi se hur det går med grisslans nya idéer. Tycker verkligen synd om dig grisslan som lagt ner både tid och frön och så försvinner allt.

Jag känner mig också som en gammal räv och är gärna med.  :) Skickar PM med adress.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ahman

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1052 skrivet: 21 mar-15 kl 00:01 »
Tänker på allt jobb ni Vicky-G, Grisslan med flera lägger ner på frökedjorna och sen försvinner bara paketen. Blir så frustrerad att det inte ska fungera. Tanken är ju så god. Mest irriterande är att dom inte svarar på meddelanden vilket borde betyda att dom inte har rent mjöl i påsen! Jag har själv igång en frökedja i en grupp på fb. Alla där är bekanta eller bekantas bekanta och det har fungerat än så länge iallafall.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1053 skrivet: 21 mar-15 kl 13:14 »
Det blir ju en del arbete "helt i onödan" känns det som. sen tillkommer alla frön som försvinner, både dom man själv lagt dit men även alla dom som kommit via alla duktiga frökedjeanvändare. Dessutom så lägger man ju ut en del i porto också.

Tar till mig av det som skrivits här i tråden och sätter ihop något nytt koncept så får vi se om någon vill vara med igen.
Kommer i en ny tråd som jag länkar till via denna tråden så fort det är klart.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

kollotrollet

  • Inlägg: 101
    • Uppland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1054 skrivet: 21 mar-15 kl 17:01 »
Jag är med. Skickar PM. Telnr tycker jag låter som en bra ide. Man ringer till nästa man på listan innan man skickar vidare. Får man inget svar tar man nästa osv. Eller vad tycker ni ?
Koloniägare som vill ha höns!

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1055 skrivet: 22 mar-15 kl 20:00 »
Länk till "nya frökedjan förslaget".
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=174693.0
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

BA

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1056 skrivet: 22 mar-15 kl 23:20 »
Jag har varit med i en del frökedjor via facebook. Känns som en fördel där är att folk är mer regelbundet inne på facebook, får meddelande i mobilen när någon skriver osv. Känns helt enkelt lättare att få tag på folk.

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1057 skrivet: 17 apr-15 kl 18:24 »
Påsen dök upp hos mig idag!
plockat ur, plockat in, skickat iväg. Hoppas framme hos nästa (kollotrollet) senast tisdag

Daniela
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

kollotrollet

  • Inlägg: 101
    • Uppland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1058 skrivet: 17 apr-15 kl 20:02 »
Jaaaa ! Då kom den igång ändå! Bara att vänta ! 
 :) :) :) :) :)
Koloniägare som vill ha höns!

javill

  • Inlägg: 11406
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1059 skrivet: 17 apr-15 kl 21:00 »
Påsen dök upp hos mig idag!
plockat ur, plockat in, skickat iväg. Hoppas framme hos nästa (kollotrollet) senast tisdag

Daniela

Men, vad bra! Bara att hoppas att den andra också kommer igång.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare
Sundance, DaisyMalone

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser