Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkning  (läst 10431 gånger)

Linnea Christina

  • Inlägg: 64
    • Uppland
Torkning
« skrivet: 13 sep-06 kl 16:32 »
Hej!
Jag tänkte torka lite oregano, mynta och citronmeliss, men är total nybörjare. Hoppas därför att det finns någon som vill ge mig lite grundläggande tips om hur man gör, t ex plats, temperatur etc.
Tack på förhand!
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Torkning
« Svar #1 skrivet: 14 sep-06 kl 19:02 »
I ugnen går jättebra. Jag brukar bre ut bladen på ett smörpapper och sedan låta de stå i ugnen i några timmar ( beroende på bladens tjocklek ) i cirka 70 grader. ( inte under 50 och inte över 100 ) Man får röra runt i dem ibland så att de torkar ordentligt. Har man bakat innan kan man låta bladen torka i eftervärmen så spar man på strömmen. Har man vedspis kan man torka dem hängande i knippen ovanför den eller liggande i speciella torkställningar. Det viktiga är att allt verkligen är snustorrt innan man lägger det i burkar för förvaring, annars blir det lätt muggigt.
Lycka till

Helena
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Torkning
« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 04:53 »
Jag brukar knyta ihop buntar och hänga i taket på ett luftigt och inte alltför ljust ställe.

Galning

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Torkning
« Svar #3 skrivet: 15 maj-11 kl 17:44 »
Det beror på vad du ska torka för växter. Exempelvis så är dragon svårtorkat och kräver nästan varmluftsugn eller  att de torkas i en svamptork (som du kan använda till alla sorters bär, frukt, svamp och kött). Medan nässlor är lättorkat och det räcker nästan att lägga dem på köksbänken i två dagar så är de helt torkade. Oregano, citronmeliss etc mår nästan bäst av att torkas i knippen i ett fönster (ovanför elementet), det blir bättre än varmluftsugn. Ska man torka i ugn eller i svamptork ska temperaturen inte vara högre än 40 grader för då försvinner en del av smakämnena!

En sak som jag undrar över är hur man lägger in ett inlägg, har inte lyckats med det :-)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Torkning
« Svar #4 skrivet: 15 maj-11 kl 17:53 »
En sak som jag undrar över är hur man lägger in ett inlägg, har inte lyckats med det :-)

Gå in på den tavla där du vill skapa inlägget och klicka på "Nytt", se bilden. Vips! =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser