Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bondsmör  (läst 13423 gånger)

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
Bondsmör
« skrivet: 16 jul-09 kl 07:24 »
Hej!

Efter många suckanden och ibland tvivlanden, lyckades jag till sist få till en stor bunke med gult, gott eget smör!  :)

Nu efterlyser jag tips på hur man enklast tvättar smöret?! För det var ett kladdgöra vill jag säga!

Jag har sett att en särskild kavel kan användas, på ett litegrann lutande "tvättbräde/bord"
Skulle ha gett riktigt, riktigt för mycket för en sådan kavel + bord igår  :P

Och hur mycket kostar bondsmör?
(Om någon vill köpa menar jag, vad är det rimligt att ta ut?)

Någon som har tips?
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bondsmör
« Svar #1 skrivet: 16 jul-09 kl 13:38 »
Tja, jag har bara knådat i kallt vatten med en träslev. Än hit och än dit. Och byta vatten där emellan. Jag paketerar det i 250g's klossar i smörpapper och stoppar allt i frysen. För sälja till någon annan, det är det alldeles för fint för  ;D

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
SV: Bondsmör
« Svar #2 skrivet: 16 jul-09 kl 14:52 »
 :D
Jo, det håller jag förvisso med om, fint som smör blir det! Men om jag inte tröttnar på tvättandet (och vevandet) så blir det en 6-7 kg i veckan. Så mycket lär vi inte göra av med.

Jag tycker det svåra momentet med tvättningen var i början. Är så snål  :-[ vill inte att fettkulorna ska följa med tvättvattnet innan jag lyckades bilda en klump.
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bondsmör
« Svar #3 skrivet: 16 jul-09 kl 21:56 »
Durkslag!  :)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Bondsmör
« Svar #4 skrivet: 20 jul-09 kl 21:38 »
Gruff, har du kor (komjölk) eller kan man göra smör på getmjölk?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
SV: Bondsmör
« Svar #5 skrivet: 03 aug-09 kl 11:38 »
Hej igen!

Nu har jag en annan fundering kring smörtillverkandet.

Varför blev smöret bara en "vit smörkräm" vid sista försöket.

Jag har vevat mitt kärnegym några gånger nu, och när det börjat bli färdigt har det skapats gula fettklumpar som simmat i kärnmjölken.
Smöret har blivit KANON!

Men igår ville det sig inte. Det blev bara en halvtjock, vit smet.

Hade i ca 1/4del 2 dagars grädde som stått i visthusboden. Den verkade inte surnat lika mycket som grädden vid de tidigare omgångarna. Resterande 3/4delarna var rumstemp.
Den andra skillnaden var vädret, ty vi hade igår sommarväder i Hoberg  :o
Säkert 25-30 gr.

Tidigare har det mest varit grått och halvrått väder med temp kring 10-15 gr ute.

Så efter ett jättelångt pass vid veven var grädden uppe i 30 gr.

En gammal man jag talte med sa att ibland kunde det vara svårt att få till smör under sommarhalvåret, hade med vädret att göra, sa han.
Men jag undrar om någon vet vad jag kan tänkas ha gjort för fel.

Tackar.....Kent
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

pålle

  • Gäst
SV: Bondsmör
« Svar #6 skrivet: 03 aug-09 kl 11:56 »
Förlåten okunig men vad är bonsmör  ;) mvh pålle

ninna b

  • Gäst
SV: Bondsmör
« Svar #7 skrivet: 03 aug-09 kl 21:43 »
Nytt bete, kanske..??

signe

  • Inlägg: 498
SV: Bondsmör
« Svar #8 skrivet: 03 aug-09 kl 21:57 »
Jag känner igen detta med att det är svårare att kärna under rötmånaden. Kan nog ha med temperatur och bakterieinnehåll att göra.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Bondsmör
« Svar #9 skrivet: 04 aug-09 kl 20:00 »
Angående pris. Jag såg en artikel med en dam som sålde smör från sina fjällkor. 500:-/kg tog hon. Och folk köper!

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
SV: Bondsmör
« Svar #10 skrivet: 05 aug-09 kl 21:00 »
Nja, inget nytt bete. De går på naturbetesvallar samt på skogen.

Men får väl gymma vidare. Fryser in den vita smörkrämen, den smakar som cremefraiche ungefär. Blir nog bra i sås el. liknande.

500 kr/kg är nog det dyraste jag hört om hittills. Men jag tor dig, folk köper. Jag har inte knystat om mitt smör, ändå kommer folk hit och frågar efter det.....djungeltelegrafen......

400 kr/kg hörde jag om, samt 100 kr/kg också, men det är för billigt tycker jag. Det är ju massor av jobb bakom, samt gudomligt gott  :D

Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Bondsmör
« Svar #11 skrivet: 05 aug-09 kl 23:01 »
Med tanke på färgen på ditt "misslyckade" smör. verkar det som om du piskat in massor av LUFT i grädden...

Jag har hört historier om att "när det är åska i luften går det inte att kärna smör"... men om det ligger nån sanning i det, det får man nog forska vidare i.

På det hela igen bara, och hoppas det funkar bättre nästa gång.  :)


Pålle: Bondsmör, hemsmör hemkärnat smör, lantsmör... kärt barn... :)

(och är nåt av det godaste som finns att ha på mackan)
« Senast ändrad: 05 aug-09 kl 23:06 av Luffsen »
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

pålle

  • Gäst
SV: Bondsmör
« Svar #12 skrivet: 05 aug-09 kl 23:35 »
Med tanke på färgen på ditt "misslyckade" smör. verkar det som om du piskat in massor av LUFT i grädden...

Jag har hört historier om att "när det är åska i luften går det inte att kärna smör"... men om det ligger nån sanning i det, det får man nog forska vidare i.

På det hela igen bara, och hoppas det funkar bättre nästa gång.  :)


Pålle: Bondsmör, hemsmör hemkärnat smör, lantsmör... kärt barn... :)

(och är nåt av det godaste som finns att ha på mackan)
ja vet men det var liksomm ordrett det klinga lite illa det låter så nollåttigt mvh

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Bondsmör
« Svar #13 skrivet: 06 aug-09 kl 12:41 »
Joo... kan hålla med om att det låter lite kostigt... men å andra sidan; för några år sen fanns det lantchips att köpa. Minns inte vem som tillverkade dom, men det var iaf chips gjorda av potatis med skalen kvar. Fanns visst lantpotatisgratäng oxå, samma grundidé.
Den gången reagerade jag på att man verkar tro att vi på landet inte skalar potatisar...  ::)
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
SV: Bondsmör
« Svar #14 skrivet: 06 aug-09 kl 20:43 »
AHA!? Tack Luffsen!

Kan mycket väl tänkas att det kom i massa luft, jag hade mindre mängd grädde i kärnan och då gick det så klart lättare att veva! Tänkte just varför det var så vitt?!
Sen kan det ha varit värmen, ev. åska i luften. Jag vet inte heller hur och varför det påverkar, men filbunken skär sig ju vid åska, så nå´t borde det väl betyda.

Ska prova igen på söndag eller måndag. Håll tummarna!
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Bondsmör
« Svar #15 skrivet: 08 aug-09 kl 12:41 »
Jag har inte kärnat smör själv, men jag kom att tänka på en sak... Finns det nån "optimal fart" man ska ha på vevandet för att det ska bli smör?

Tänkte, att om man vevar för fort, kanske man bara slår isär fettkulorna hela tiden, istället för att dom hinner klumpa ihop sig?

*blir flytande margarin*  ;D
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Bondsmör
« Svar #16 skrivet: 08 aug-09 kl 17:08 »
Jag har bara använt kärna eller elvisp men eftersom bägge dom metoderna fungerar så spelar nog inte hastigheten någon roll.
Till TS
Jo, nog har vädret betydelse, är det som nu så behövs det att grädden är på gränsen till grön för att det ska gå bra att kärna.
Större klumpar smör kan man tvätta m hjälp av tunn linnehandduk, i med klumpen o kläm ur all kärnmjölk. Skölj sen m iskallt vatten o älta (krama /tryck) inne i handduken. Upprepa tills vattnet är klart.
//Luff

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
SV: Bondsmör
« Svar #17 skrivet: 10 aug-09 kl 13:15 »
Jag har också använt elvispen. Även den "misslyckade" gången. Brukar testa med en skvätt grädde i en bunke till elvispen, som försök, för att se att grädden är duglig. Det var den! Men det går ju relativt fort med elvispen, så den grädden hann väl aldrig bli lika varm som den större mängden som fanns i kärnan. För i kärnan tar det tiiiid.....är alltför otränad ännu (säger gubben som kommer få en tjock och musklad arm samt en spinkig) 

På onsdag blir nog nästa vevgymsdag.
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
SV: Bondsmör
« Svar #18 skrivet: 13 aug-09 kl 18:01 »
 :)  :D  ;D

Vill bara dela min stora glädje!

En stoooor gyllengul smörklimp!

Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Kersthin

  • Inlägg: 53
  • Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
SV: Bondsmör
« Svar #19 skrivet: 30 jul-15 kl 13:47 »
Jag gör bondsmör och småost, bakar tunnbröd! Funderar på att sälja 100 gr smör, 100 gram ost och en kaka tunnbröd ( tuttul) för en 100kr! Tycker ni det är för dyrt? Har bara sålt tunnbröd tidigare. Smöret saltar jag med Himalyasalt, det rosa! Småosten är okryddad!
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser