Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen  (läst 3328 gånger)

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen
« skrivet: 26 sep-08 kl 10:51 »
Jag har inte tänkt så mycket på detta förrän jag var hemma hos kompisen och vi hälsade på hennes höns.

När vi gick in i lagårn luktade det nåt så äckligt :o. Detta är hos en människa som har otroligt rent hos sina djur. Hon kunde inte fatta själv varför det stank så hos henne och inte hos mig som ar avsevärt många fler djur. (Tack för den tänkte jag ;).)

Efter ett par tre veckor senare sa hon att jag måste komma till henne och lukta. Började fundera vad det tagit åt henne men jag åkte dit. Vi gick in till hönsen och sniffade. Det luktade nästan ingenting. De var inte nystädat så det var inte så att hon städat och vädrat.

Hon hade bytat foder. Innan hade hon svenska foders hönsmat. Nu hade hon bytat till Lantmännens fenix veg hel. Det är lantmännens jag använder också. Hon har alltid haft Gramina till dem som hon blandat i för att de skulle få säd och majs mm. (godis vid varje måltid ;))


Är det någon annan här som märkt att skiten luktar mer vid ett foder än ett annat?
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen
« Svar #1 skrivet: 26 sep-08 kl 13:14 »
Jag har ju inte fått hem hönsen än, så jag kan inte svara på hur det är i hönssammanhang... men jag har definitivt upplevt det på hund! Hundar som varit bra i magen och "luktfria" har efter foderbyte börjat "lukta hund" något otroligt och blivit sämre i magen. Uppenbarligen funkar olika foder olika bra till olika individer.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen
« Svar #2 skrivet: 26 sep-08 kl 14:46 »
Jg, det luktar värre nu sedan jag gått över till Allfoder jämfört med Fenix hel, vilket jag använde tidigare. Ser att hönsen skiter gulare och lösare avföring än tidigare också och inser att jag nog måste gå tillbaka till Fenixfodret.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen
« Svar #3 skrivet: 26 sep-08 kl 16:27 »
Se där! Jag visste att det var något! Jag har haft Fenix hel veg till mina innan, men eftersom Lantmännen inte finns i Tidaholm, som är närmaste ort, men väl Borgunda såg där de säljer Svenska foder, har vi köpt Värp 100.

Jag har inte märkt jättemycket på lukten däremot är det fler gula lösa skitar.

Samt att hönorna inte tycker alls lika mycket om den maten.

Det blir till att återgå till Fenix hel veg, synd att jag just köpt en säck Värp 100. Kanske att man kan blanda dem?

Jag har märkt samma sak på katterna förresten. Det är stor skillnad på foder. En del foder skiter de (kattungen, de andra bajsar jämt i skogen eller var det nu är  :-[ ) för gräsligt stinkande av. Bort med det!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Chicks

  • Inlägg: 23
  • Nybliven kycklingmamma till sju små dvärgar!
    • Bohuslän
SV: Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen
« Svar #4 skrivet: 25 apr-16 kl 10:05 »
Detta är tråden jag nämnde i den andra tråden jag puttade upp.

Kan inte hitta lantmännens fenix veg hel på deras hemsida.

Några tips på annat luktfritt foder?

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen
« Svar #5 skrivet: 25 apr-16 kl 15:09 »
Det är när hönsen får animaliskt foder eller foder med högt proteininnehåll som det luktar. Om du köper helt vete och ger dom fri tillgång, så luktar det nästan ingen ting.
kretslopp

Chicks

  • Inlägg: 23
  • Nybliven kycklingmamma till sju små dvärgar!
    • Bohuslän
SV: Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen
« Svar #6 skrivet: 25 apr-16 kl 15:49 »
Utan animalisk föda, vad är bra att ge dem så de får tillräckligt med protein?

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen
« Svar #7 skrivet: 26 apr-16 kl 08:46 »
Mina höns får Granngårdens kravhönsfoder i en liten automat, åtgången där är liten, sen får dom hel fodervete och hel majs, plus en skål med krossat äggskal och snäckskal. Dom är friska och värper bra. Deras skit luktar inte mycket.
kretslopp

Chicks

  • Inlägg: 23
  • Nybliven kycklingmamma till sju små dvärgar!
    • Bohuslän
SV: Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen
« Svar #8 skrivet: 26 apr-16 kl 09:13 »
Låter bra, är det en automat som man kan ha dygnet runt? (Rått/mussäker)? Hurdan automat är det då?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen
« Svar #9 skrivet: 26 apr-16 kl 11:11 »
Lantmännens Fenix går bara att beställa på bulk.

Jag ger mina lantmännens Plym.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen
« Svar #10 skrivet: 28 apr-16 kl 20:55 »
Permission, Hur tycker du det fungerar med Plym som extra tillskott? Vad har du för sorts höns? (Jag har hört att man ska vara försiktig med kraftigt foder till lanthöns, som vi har.)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Olika färdigfoder - olika lukt från, hmm, hönsen
« Svar #11 skrivet: 28 apr-16 kl 22:57 »
Jag har Hedemora, Dals-pärlhöna och RIR samt fasaner.

Plym fungerar bra tycker jag, har inte haft några besvär som jag kan härleda till fodret.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser