Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lucern  (läst 3715 gånger)

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
Lucern
« skrivet: 05 nov-17 kl 10:16 »
Hej!
Funderar på om man kan ge höns hackad torkad Lucern som grönfoder under vintern.
När jag hade hästar fick de Lucern i foderstaten vintertid och jag tänker att det borde funka på höns också, någon som testat?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Lucern
« Svar #1 skrivet: 05 nov-17 kl 14:57 »
Jag har testat,  men lucern fungerade inte så bra, annat är mycket bättre. Framför allt nässlor.  Även torkat klipp från gräsmattan går bra.
 Nässlorna torkar jag buntvis och hänger sedan in hos dem så får de roa sig med att plocka av bladen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Lucern
« Svar #2 skrivet: 05 nov-17 kl 19:50 »
Jag har kört lucernpellets till hönsen för några år sedan. Jag blötte upp det på morgonen och gav det på kvällen. Men inget jag fortsatt med.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Lucern
« Svar #3 skrivet: 05 nov-17 kl 20:40 »
Min uppfattning om lucern är att den består till stor del av segt och fibrigt material.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Lucern
« Svar #4 skrivet: 05 nov-17 kl 21:50 »
Tack Sonja och Pytte för era synpunkter. Det låter som att jag inte behöver lägga pengar på att köpa Lucern.
Jag får försöka torka nässlor till sommaren att ge dem som tillskott nästa vinter.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Lucern
« Svar #5 skrivet: 06 nov-17 kl 18:34 »
Nä dom pengarna kan du med gott samvete använda till något annat😉

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Lucern
« Svar #6 skrivet: 13 nov-17 kl 18:26 »
Man kan ju någon gång köpa en påse blandad sallad och ge dem? Om man inte har jättemånga höns då. Jag har ca 15 höns. De får kycklingar då och då. Och ibland har d bra pris på blandade sallads påsar i affären. Eller på sallad i övrigt. Måste väl funka lika bra? Mina höns gillar det iallafall. // ulrike
Ullish

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Lucern
« Svar #7 skrivet: 13 nov-17 kl 19:07 »
Man kan ju någon gång köpa en påse blandad sallad och ge dem? Om man inte har jättemånga höns då. Jag har ca 15 höns. De får kycklingar då och då. Och ibland har d bra pris på blandade sallads påsar i affären. Eller på sallad i övrigt. Måste väl funka lika bra? Mina höns gillar det iallafall. // ulrike

Har vänner som får sallad m.m av butiker , sådant som dom rensar ut när några blad börjar bli dåliga eller om dom har fasta tider som dom har varorna i disken?
jag har själv tänkt att prata med ett par butiker och se om man kan lyckas med samma sak.
det slängs ju rätt mycket som fungerar utmärkt till hönsen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser