Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett problem gällande fönster.  (läst 10776 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #60 skrivet: 13 dec-17 kl 10:47 »
Till malarmaster: Här ser du hur dom görs (karmen dvs. https://www.youtube.com/watch?v=vn9WvYqtX_k

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #61 skrivet: 13 dec-17 kl 14:24 »
PÅ tal om miljö vänlighet. Trä fönnster måste underhållas, det underhållet bidrar till ökade transporter, som in sin tur ökar till slit och släng filosofin. var kommer din miljömedvetenhet in någon stans?
Pvc fönster behöver man inte underhålla , fönstren du pekar på från 1890, dessa görs inte längre om du inte vart uppmärksam, dessa är gjorda av kärnvirke, vilket inte görs per automatik längre (går att best men blir db så dyra) det finns en BRF i skåne som byte till PVC fönster för 30 år sedan och jag talade med ordf för ca 6 år sedan och deras PVC fönster håller än i dag mkt högkvalitet och inga av dom problemen som ni pekar på
Visst måste träfönster underhållas och bäst görs det med linoljefärg. lokalt producerad odlad av svenska bönder. gör fortfarande själv mindre batcher av linoljefärg till mina egna kunder. Och visst kan du få fönster i kärnvirke eller fönstervirke. flera svenska tillverkare har återupptagit tillverkning av träfönster efter att ha provat PVC.
Jag hade själv kontakt med en stor fönstertillverkare och letade efter vanliga kopplade fönster till en kund för några år sedan. de kunde inte hjälpa till då de bara hade PVC och Alufönster i sortimentet. Beställningen gick istället till en svensk som hade köpt en litauisk snickerifabrik och egentligen producerade kök i rent trä. Min beställning blev den första på fönster och de producerar nu rejäla träfönster på beställning. deras största marknad är tydligen Stockholm.Allt linoljefärgsmålas innan transport.Billigare än PVC och en helt oöverträffad kvalite. Den svenska tillverkaren som jag var i kontakt med först har återupptagit träfönster i produktionen. Efterfrågan ökar på dessa.
min miljömedvetenhet grundar sig på att det är bättre med att använda resurser som är hållbara,kan lokalproduceras och där man inte behöver importera råvaran.
Vi har ju byggt hus i hundratals år på dessa premisser men idag har byggbranschen helt spårat ur ur miljösynpunkt. nåväl, det lär ändras på då man nu alltmer uppmärksammar miljöproblemen. I Växjö byggs sedan flera år höghus helt av trä och på många nybyggen har plåtfasader ersatts av trä i olika former och får på så vis en mer tilltalande  och levande uttryck.
Att använda olja,en ändlig resurs som dessutom förgiftar miljön blir en parantes i historien. har du frågat dig vilka ämnen förutom oljan som finns i PVC? Alla de kemikalier som behövs som stabilisatorer,UV-filter,för att förhindra gulning m.m.  ett traditionellt träfönster görs av trä och behandlas med linolja,allt utan gifter eller kemikalier.
Vilket tjänar miljön bäst på tror du?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #62 skrivet: 13 dec-17 kl 15:15 »
Visst måste träfönster underhållas och bäst görs det med linoljefärg. lokalt producerad odlad av svenska bönder. gör fortfarande själv mindre batcher av linoljefärg till mina egna kunder. Och visst kan du få fönster i kärnvirke eller fönstervirke. flera svenska tillverkare har återupptagit tillverkning av träfönster efter att ha provat PVC.
Jag hade själv kontakt med en stor fönstertillverkare och letade efter vanliga kopplade fönster till en kund för några år sedan. de kunde inte hjälpa till då de bara hade PVC och Alufönster i sortimentet. Beställningen gick istället till en svensk som hade köpt en litauisk snickerifabrik och egentligen producerade kök i rent trä. Min beställning blev den första på fönster och de producerar nu rejäla träfönster på beställning. deras största marknad är tydligen Stockholm.Allt linoljefärgsmålas innan transport.Billigare än PVC och en helt oöverträffad kvalite. Den svenska tillverkaren som jag var i kontakt med först har återupptagit träfönster i produktionen. Efterfrågan ökar på dessa.
min miljömedvetenhet grundar sig på att det är bättre med att använda resurser som är hållbara,kan lokalproduceras och där man inte behöver importera råvaran.
Vi har ju byggt hus i hundratals år på dessa premisser men idag har byggbranschen helt spårat ur ur miljösynpunkt. nåväl, det lär ändras på då man nu alltmer uppmärksammar miljöproblemen. I Växjö byggs sedan flera år höghus helt av trä och på många nybyggen har plåtfasader ersatts av trä i olika former och får på så vis en mer tilltalande  och levande uttryck.
Att använda olja,en ändlig resurs som dessutom förgiftar miljön blir en parantes i historien. har du frågat dig vilka ämnen förutom oljan som finns i PVC? Alla de kemikalier som behövs som stabilisatorer,UV-filter,för att förhindra gulning m.m.  ett traditionellt träfönster görs av trä och behandlas med linolja,allt utan gifter eller kemikalier.
Vilket tjänar miljön bäst på tror du?

Har du någon länk till firman du nämner som tillverkar kök i rent trä och fönster på beställning?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #63 skrivet: 13 dec-17 kl 15:50 »
På tal om ytbehandling och hållbarhet. Jag satte upp ett litet öppningsbart nytt träfönster med en tvåglaskassett i i köket för 25 år sedan, köpt på billigaste stället då. Det glömde jag ytbehandla, och så ser det ut idag med, men det är hur friskt som helst.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #64 skrivet: 13 dec-17 kl 16:37 »
det som oftast bryter ner en yta är fukt och UV-ljus. det är därför man målar ytan. Sitter ett fönster någorlunda skyddat behövs faktiskt ingen behandling. har ju själv fönster på verkstaden som sitter under ett stort skärmtak. Obehandlade sedan 20 år och ser helt nya ut. Fönstren i sig är dock sedan 50-talet men renskrapade till rent trä. Blev aldrig målade pga tidsbrist men det spelar ju ingen roll då varken regn eller väder kommer åt dem.Det handlar i detta fall bara om kosmetik.
Kommer ihåg ett stort renoveringsjobb,fönster från 1804 lämnade åt sitt öde sedan 60-talet. En stor herrgård som köptes in av en kund,fruktansvärt förfallen med gånget tak o stora hål i timmerväggarna.Mitt ansvar blev fönstrena. Helt gråa,all färg utvändigt hade sedan länge flagat,kittet borta.Alla trodde det var kört.
Av över 50 fönster var det ett som behövde lagas. Under gråträet var de kärnfriska. efter renslipning gick det utmärkt att gå på med linolja. äe nog 20 år sedan jag gjorde det jobbet men kör förbi herrgården ibland. Nu restaurerat till orginal och en stilig byggnad. Fönstren är målade en gång utvändigt sedan jag renoverade dem och man ser givetvis över dem årligen avseende kitt,bättringar m.m.  De håller nog ytterligare 200 år med rätt skötsel. Det är vad jag kallar miljöarbete och tillvaratagande av resurser. Fönsterbyte har ju blivit ett mode och fullt fungerande fönster slängs pga ägarnas lathet. Brukar titta i fönsterkontainern på återvinningen och man blir beklämd.Inte bara för fönstren men på att gammalt glas,handblåst värderas så litet av ägarna. de skulle veta vad glasmästaren tar för det!
Ett välskött träfönster med rätt tätning är det mest ekonomiska i längden,det finns det massor av uträkningar på.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #65 skrivet: 13 dec-17 kl 19:10 »
Har du någon länk till firman du nämner som tillverkar kök i rent trä och fönster på beställning?

Vi är många runt om i landet...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #66 skrivet: 13 dec-17 kl 19:23 »
Vi är många runt om i landet...

Det var ett intelligent svar på frågan om länk till den nämnda Litauiska snickerifabrik.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #67 skrivet: 13 dec-17 kl 20:10 »
Visst måste träfönster underhållas och bäst görs det med linoljefärg. lokalt producerad odlad av svenska bönder. gör fortfarande själv mindre batcher av linoljefärg till mina egna kunder. Och visst kan du få fönster i kärnvirke eller fönstervirke. flera svenska tillverkare har återupptagit tillverkning av träfönster efter att ha provat PVC.
Jag hade själv kontakt med en stor fönstertillverkare och letade efter vanliga kopplade fönster till en kund för några år sedan. de kunde inte hjälpa till då de bara hade PVC och Alufönster i sortimentet. Beställningen gick istället till en svensk som hade köpt en litauisk snickerifabrik och egentligen producerade kök i rent trä. Min beställning blev den första på fönster och de producerar nu rejäla träfönster på beställning. deras största marknad är tydligen Stockholm.Allt linoljefärgsmålas innan transport.Billigare än PVC och en helt oöverträffad kvalite. Den svenska tillverkaren som jag var i kontakt med först har återupptagit träfönster i produktionen. Efterfrågan ökar på dessa.
min miljömedvetenhet grundar sig på att det är bättre med att använda resurser som är hållbara,kan lokalproduceras och där man inte behöver importera råvaran.
Vi har ju byggt hus i hundratals år på dessa premisser men idag har byggbranschen helt spårat ur ur miljösynpunkt. nåväl, det lär ändras på då man nu alltmer uppmärksammar miljöproblemen. I Växjö byggs sedan flera år höghus helt av trä och på många nybyggen har plåtfasader ersatts av trä i olika former och får på så vis en mer tilltalande  och levande uttryck.
Att använda olja,en ändlig resurs som dessutom förgiftar miljön blir en parantes i historien. har du frågat dig vilka ämnen förutom oljan som finns i PVC? Alla de kemikalier som behövs som stabilisatorer,UV-filter,för att förhindra gulning m.m.  ett traditionellt träfönster görs av trä och behandlas med linolja,allt utan gifter eller kemikalier.
Vilket tjänar miljön bäst på tror du?

Jag skickade dig länkar, och tydligen så har du inte tittat på dom, linolja är miljövänligt det håller jag med om. Men att påstå att det är vida sprit i Sverige är fel att säga. Mer parten av alla fönster som målas ä av massproducerad fäeg (dvs raka motsatsen till din egen linolja) Pvc fönster heter egentligen PVC-U karmar där du är fullt medveten om vad U:et står för. man får inte ljuga i forumet bara så det vet.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #68 skrivet: 13 dec-17 kl 20:12 »
Har du någon länk till firman du nämner som tillverkar kök i rent trä och fönster på beställning?

SP-se , elir.se dessa gör rena träfönster (av snabbväxande trä , oftast furu) vill du ha kärnvirke (gamla typen av fönster får du spec best till db priset)

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #69 skrivet: 13 dec-17 kl 20:19 »
det som oftast bryter ner en yta är fukt och UV-ljus. det är därför man målar ytan. Sitter ett fönster någorlunda skyddat behövs faktiskt ingen behandling. har ju själv fönster på verkstaden som sitter under ett stort skärmtak. Obehandlade sedan 20 år och ser helt nya ut. Fönstren i sig är dock sedan 50-talet men renskrapade till rent trä. Blev aldrig målade pga tidsbrist men det spelar ju ingen roll då varken regn eller väder kommer åt dem.Det handlar i detta fall bara om kosmetik.
Kommer ihåg ett stort renoveringsjobb,fönster från 1804 lämnade åt sitt öde sedan 60-talet. En stor herrgård som köptes in av en kund,fruktansvärt förfallen med gånget tak o stora hål i timmerväggarna.Mitt ansvar blev fönstrena. Helt gråa,all färg utvändigt hade sedan länge flagat,kittet borta.Alla trodde det var kört.
Av över 50 fönster var det ett som behövde lagas. Under gråträet var de kärnfriska. efter renslipning gick det utmärkt att gå på med linolja. äe nog 20 år sedan jag gjorde det jobbet men kör förbi herrgården ibland. Nu restaurerat till orginal och en stilig byggnad. Fönstren är målade en gång utvändigt sedan jag renoverade dem och man ser givetvis över dem årligen avseende kitt,bättringar m.m.  De håller nog ytterligare 200 år med rätt skötsel. Det är vad jag kallar miljöarbete och tillvaratagande av resurser. Fönsterbyte har ju blivit ett mode och fullt fungerande fönster slängs pga ägarnas lathet. Brukar titta i fönsterkontainern på återvinningen och man blir beklämd.Inte bara för fönstren men på att gammalt glas,handblåst värderas så litet av ägarna. de skulle veta vad glasmästaren tar för det!
Ett välskött träfönster med rätt tätning är det mest ekonomiska i längden,det finns det massor av uträkningar på.

har du foton på dina obehandlade fönser? kan vi få se dom? Mina PVC fönster sitter i söder lägge och sol vind regn och snö kommer åt dom, och efter 7 år har dom inte visat något som helst gulnande (det du tror) eller kalkande, sprickande eller andra konstigheter. På somrana har vi runt 40-50grader på fasaden (thermoskyddad fasad) och allt du sagt om det jag har visat/talat om eller på sätt och vis rek  har visat sig vara helt fel. Kom ut och titta om du vill) men du kommer inte för att du inte vågar,då blir du överbevisad och hela din värld rasar samman :)

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #70 skrivet: 13 dec-17 kl 20:54 »
varför vill du ha foton på träfönster som sitter i skyddat läge?  Jag har träfönster från 1878 i söderläge men de kräver ommålning var 8-10 år med linoljefärg då solen tar hårt.
Fasaden är rödfärgad,också helt orginal och min version på din thermofärg heter rödfärg.Beprövad sedan 1600-talet och andas förträffligt. Då blir brädorna flera hundra år utan större problem än en omfärgning var 8-10 år. Dina kemikalier får du behålla själv.
Nej,min värld är solid. det är din som krackelerar när miljökraven kommer,olja förbjuds och därmed plaster som vi känner dem.Nya sorters plast kommer då baserade på träråvara eller annan cellulosa.senast idag fanns det en artikel i nyhetsflödet,återvinningsfirmorna dumpar plast i Baltikum då ingen i sverige vill ha dem.
Jag fortsätter med mina varor som är giftfria,lokalproducerade och som stadigt ökar i användning. det är inte så svårt att övertala en kund som ser sin fasad ruttna bort efter plastfärgen att byta till oljefärg eller rödfärg. Har liksom flera hundra års erfarenhet att visa på. Dagens färgtillverkare ändrar sina recept nästan årligen när deras egna experiment visar problemen som kommer."demidekkare målar inte så ofta" nej,men de byter ofta fasad innan. Eller,en plastfärgsfasad behöver du bara måla om två gånger,sedan är det dags för byte.
Kolla europa som kört plastfärger längre än vi. de letar fanatiskt efter material som kan ersätta trä då det ruttnar. Plastfasader,plåtfasader,plastfönster när själva grundproblemet är plastfärg. Byt till linolja och problemet är löst.Men det kommer när även färgindustrin får leta efter andra alternativ att göra bindemedel på.
Att de stora tillverkarna av bl.a fönster inte använder linolja beror ju på att den inte passar i industriellt bruk.inget annat. det finns massor av små fönstertillverkare som kan leverera fönster som är linoljefärgsmålade. men den kräver alltså handmålning,går inte att spruta eller forcera torktiden på.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #71 skrivet: 13 dec-17 kl 21:21 »
varför vill du ha foton på träfönster som sitter i skyddat läge?  Jag har träfönster från 1878 i söderläge men de kräver ommålning var 8-10 år med linoljefärg då solen tar hårt.
Fasaden är rödfärgad,också helt orginal och min version på din thermofärg heter rödfärg.Beprövad sedan 1600-talet och andas förträffligt. Då blir brädorna flera hundra år utan större problem än en omfärgning var 8-10 år. Dina kemikalier får du behålla själv.
Nej,min värld är solid. det är din som krackelerar när miljökraven kommer,olja förbjuds och därmed plaster som vi känner dem.Nya sorters plast kommer då baserade på träråvara eller annan cellulosa.senast idag fanns det en artikel i nyhetsflödet,återvinningsfirmorna dumpar plast i Baltikum då ingen i sverige vill ha dem.
Jag fortsätter med mina varor som är giftfria,lokalproducerade och som stadigt ökar i användning. det är inte så svårt att övertala en kund som ser sin fasad ruttna bort efter plastfärgen att byta till oljefärg eller rödfärg. Har liksom flera hundra års erfarenhet att visa på. Dagens färgtillverkare ändrar sina recept nästan årligen när deras egna experiment visar problemen som kommer."demidekkare målar inte så ofta" nej,men de byter ofta fasad innan. Eller,en plastfärgsfasad behöver du bara måla om två gånger,sedan är det dags för byte.
Kolla europa som kört plastfärger längre än vi. de letar fanatiskt efter material som kan ersätta trä då det ruttnar. Plastfasader,plåtfasader,plastfönster när själva grundproblemet är plastfärg. Byt till linolja och problemet är löst.Men det kommer när även färgindustrin får leta efter andra alternativ att göra bindemedel på.
Att de stora tillverkarna av bl.a fönster inte använder linolja beror ju på att den inte passar i industriellt bruk.inget annat. det finns massor av små fönstertillverkare som kan leverera fönster som är linoljefärgsmålade. men den kräver alltså handmålning,går inte att spruta eller forcera torktiden på.
Ok vi  tar det igen (du har ju läst allt om TS så) TS är den enda moddarna färgsättnings system som fått Amerikanska enegystar, inget annat färgsättnings system har den, sen är det godkänc av tyska astma och allergi föreningen (betydligt mer kräsen än den svenska) och den späds med vattendå har vi miljö aspekten på plats,jag tippar på att det är något liknande Falurödfärg (kopparspån) som gör den röd, den är i samma klass som TS och det har jag aldrig förnekat. Jag jobbade på Dickerbyfäeg under 80-talet och det var dom som kom på plastfärgen (tyvärr) och jag vet vad den har gjort mot ytskikten och fasaderna då jag vart med och försökt återställa dom så gott det har gott. Det har NASA redan gjort och det är det bindemedlet som finns i TS Har själv linolja vax (inte på fönstren utan på min ek uteplats) och jag är väl införstådd vad den går för, men fönster är det PVC för dom är utan tvekan biligast och dom best på marknaden idag (då inga fönster görs med kärnvirke

Plast fönster är inte det samma som plast färg (det förstår du med ) plast fönster är en miljräddare (ur fönster ind synsätt) du återanv all PVC som lämpar sig för fönster tillverkning (men det har du ju sätt på dom länkarna som jag delade med mig.) att du är så i mot PVC fönster förstår jag (är man inte förändrings benägen och allmän lite grumpy så är det inte lätt. större delen av Europa anv idag PVC fönster (men det vet du redan, sen att visa länder helt har förbjudit träfönster på offentliga byggnader känner du åxå till, och nu har dom Ek karmar på sina fönster, men dom funkar inte heller tack vara atlanten salta vatten, Mne´va dum jag är ...allt detta kan du redan i och med att du är såå kunnig inom bygg sektorn
« Senast ändrad: 13 dec-17 kl 21:37 av x-lab »

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #72 skrivet: 13 dec-17 kl 22:08 »
betydligt mer kunnig än dig,framförallt på miljöområdet. Nej,plastfönster är ingen framtid och billiga? det vet jag inte då de billigaste ofta är ren skit och de dyrare är lika dyra som specialbeställda träfönster i kärnvirke.
Det handlar bara om pengar,att få folk att byta ut sina fungerande fönster med att locka med "underhållsfritt",värmesparande ,slipper putsa 4 sidor m.m,.
Ser man på hela kostnaden med fönsterbyte och jämför med att behålla/renovera sina träfönster vinner träfönstret på alla plan. Läs t.ex Energiboken utgiven av energimyndigheten.
Och jag håller inte med dig avseende livslängd,kassetten som är den dyra kostnaden håller inte särskilt länge.Du lär få byta den åtskilliga gånger under husets livslängd. På ett vanligt kopplat fönster behöver du aldrig byta något. Du har tydligen lika dålig koll på omloppstiden i europa. 20 år är genomsnittsåldern på ett plastfönster i europa. Man byter oftast när kassetten börjat läcka då det är billigare än att bara byta kassett.Har haft flera tyska målare anställda och jag var förvånad att de inte kunde kitta o måla fönster. Förekommer inte då alla byter fönster istället för att renovera.alla har plastfönster men de byts ofta. Bra industri som ger jämn sysselsättning. Dock dyrt att vara husägare.
Miljön vill du inte prata om och det förstår jag,de flesta blundar. Men skall vi ha ett hållbart byggande måste sådana avarter som plastfönster bort.
DESSUTOM ÄR DE OHYGGLIGT FULA!!!

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #73 skrivet: 13 dec-17 kl 23:17 »
betydligt mer kunnig än dig,framförallt på miljöområdet. Nej,plastfönster är ingen framtid och billiga? det vet jag inte då de billigaste ofta är ren skit och de dyrare är lika dyra som specialbeställda träfönster i kärnvirke.
Det handlar bara om pengar,att få folk att byta ut sina fungerande fönster med att locka med "underhållsfritt",värmesparande ,slipper putsa 4 sidor m.m,.
Ser man på hela kostnaden med fönsterbyte och jämför med att behålla/renovera sina träfönster vinner träfönstret på alla plan. Läs t.ex Energiboken utgiven av energimyndigheten.
Och jag håller inte med dig avseende livslängd,kassetten som är den dyra kostnaden håller inte särskilt länge.Du lär få byta den åtskilliga gånger under husets livslängd. På ett vanligt kopplat fönster behöver du aldrig byta något. Du har tydligen lika dålig koll på omloppstiden i europa. 20 år är genomsnittsåldern på ett plastfönster i europa. Man byter oftast när kassetten börjat läcka då det är billigare än att bara byta kassett.Har haft flera tyska målare anställda och jag var förvånad att de inte kunde kitta o måla fönster. Förekommer inte då alla byter fönster istället för att renovera.alla har plastfönster men de byts ofta. Bra industri som ger jämn sysselsättning. Dock dyrt att vara husägare.
Miljön vill du inte prata om och det förstår jag,de flesta blundar. Men skall vi ha ett hållbart byggande måste sådana avarter som plastfönster bort.
DESSUTOM ÄR DE OHYGGLIGT FULA!!!

Hmm vet inte var du har tittat någon stans, 12-13 fönster med montering (trä) kostar run 8-10,000 kr beroende, ett PVC fönster kostar med monter ca 4-5000  (lika stort 22-glas energikassett UW 1,3)  sp och elit fönste får sina 3-glas fönster från saint-gobian lika så PVC fönstren beslagen  är Tyska winkelhousen (samma som SP och Elit), gjorde en test på mina fönster och en balkongdörr från Elit (3-glas) mina fönster hade en bättre UW än Elit´s 3-glas.
Dom fönstren som du refererar till och som energimyndigheten genför med är från tiden då man gjorde riktiga fönster , inte dom snabbväxande karmarna som finns idag (håll isär tillverknings åren allt gjordes på annat sätt för) konstigt att BRF i skåne inte var tvungen att byta kassett än , inte min arkitekt heller som inst sina pvc fönster för drygt 20 år sedan, sp´s test visar inte heller någon deffekt än (ring och prata med Eva) vi är fler som anser att PVC är en bra och miljö vänlig produkt än et är motståndare. Lite märkligt att ett helt land har förbjudit träfönster fast dom har ett betydligt bättre virke än vi har.
Håll god ton!
« Senast ändrad: 14 dec-17 kl 06:54 av christelle »

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #74 skrivet: 14 dec-17 kl 08:27 »
Jag håller fortfarande med Målarmäster om det allra mesta i den här frågan.

Små skillnader i U-värde har ingen som helst praktisk betydelse. Om en byggnadsdel har sämre hållbarhet går många gånger mer energi åt till nytillverkning och byte än vad som går åt i ökad värmeförlust med något sämre U-värde. Givetvis finns det en gräns när U-värdet verkligen har betydelse men då talar vi om betydligt större skillnader än de som x-lab hänvisar till. Om du x-lab är yrkeskunnig så vet du det. Varför hänvisar du då till det?

Faktum är att också en helt omålad träfasad håller betydligt längre än en plastfärgsmålad. Har man arbetat med renoveringar och riktigt gamla hus så vet man det.
Varför skall man bestryka trä med ett ämne som förkortar dess hållbarhet?
Kan du svara på det x-lab?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #75 skrivet: 14 dec-17 kl 08:42 »
Visst måste träfönster underhållas och bäst görs det med linoljefärg. lokalt producerad odlad av svenska bönder. gör fortfarande själv mindre batcher av linoljefärg till mina egna kunder. Och visst kan du få fönster i kärnvirke eller fönstervirke. flera svenska tillverkare har återupptagit tillverkning av träfönster efter att ha provat PVC.
Jag hade själv kontakt med en stor fönstertillverkare och letade efter vanliga kopplade fönster till en kund för några år sedan. de kunde inte hjälpa till då de bara hade PVC och Alufönster i sortimentet. Beställningen gick istället till en svensk som hade köpt en litauisk snickerifabrik och egentligen producerade kök i rent trä. Min beställning blev den första på fönster och de producerar nu rejäla träfönster på beställning. deras största marknad är tydligen Stockholm.Allt linoljefärgsmålas innan transport.Billigare än PVC och en helt oöverträffad kvalite. Den svenska tillverkaren som jag var i kontakt med först har återupptagit träfönster i produktionen. Efterfrågan ökar på dessa.
min miljömedvetenhet grundar sig på att det är bättre med att använda resurser som är hållbara,kan lokalproduceras och där man inte behöver importera råvaran.
Vi har ju byggt hus i hundratals år på dessa premisser men idag har byggbranschen helt spårat ur ur miljösynpunkt. nåväl, det lär ändras på då man nu alltmer uppmärksammar miljöproblemen. I Växjö byggs sedan flera år höghus helt av trä och på många nybyggen har plåtfasader ersatts av trä i olika former och får på så vis en mer tilltalande  och levande uttryck.
Att använda olja,en ändlig resurs som dessutom förgiftar miljön blir en parantes i historien. har du frågat dig vilka ämnen förutom oljan som finns i PVC? Alla de kemikalier som behövs som stabilisatorer,UV-filter,för att förhindra gulning m.m.  ett traditionellt träfönster görs av trä och behandlas med linolja,allt utan gifter eller kemikalier.
Vilket tjänar miljön bäst på tror du?

Har du någon länk till firman du nämner som tillverkar kök i rent trä och fönster på beställning?

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #76 skrivet: 14 dec-17 kl 08:43 »
Har du någon länk till firman du nämner som tillverkar kök i rent trä och fönster på beställning?
...och jag har svårt att se hur plast kan vara miljövänlig. görs av petroleum och förr eller senare kommer man till att plasten måste på något sätt  skrotas. Idag bränner man stora mängder och ger CO2 utsläpp. förutom alla de andra kemikalier som finns i plasten och där de flesta kommer ut i atmosfären.Att man återvinner en del plaster hjälper ju inte upp det,man skjuter ju bara på tidpunkten när det måste tas om hand slutgiltigt.Att återvinna plast kostar också energi.
samtidigt ser vi ju idag hur haven dör i mikroplaster,små fragment av all plast som bryts ner och svävar omkring och där djurlivet äter det tron att det är mat.
Plastproblemet löser sig med tiden ,förbud förbereds i många länder och frågan är hur länge olja får användas till plasttillverkning. Sätt rejäla miljöskatter på ALL plast som inte är nedbrytbar så vi blir av med problemet. Ditt resonemang håller inte x-lab. framtidens hus måste präglas av hållbarhet,dvs alla material som används måste vara förnybara,återvinningsbara och giftfria. Så du kan tänka dig plastfönster i ditt ekologiska bygge? Hur får du in det i resonemanget?.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #77 skrivet: 14 dec-17 kl 08:48 »
Har du någon länk till firman du nämner som tillverkar kök i rent trä och fönster på beställning?
ingen aktuell då de numera jobbar från Stockholm och jag inte har dem som samarbetspartner längre. Men det finns gott om små snickerier i Sverige som gör liknande,jag har två lokala företag som gör både fönster o kök i önskat utförande. I norrland finns dessutom flera snickerier inriktade på fönster o dörrar,likaså i dalarna.söker du tillverkare?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #78 skrivet: 14 dec-17 kl 08:58 »
Nu blev det rörigt med dina 2 svar malarmaster.

Jag vill ha länk till det företag du sa att du gjorde affärer med i Litauen, för att hjälpa en som söker efter det.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #79 skrivet: 14 dec-17 kl 17:51 »
Hmm vet inte var du har tittat någon stans, 12-13 fönster med montering (trä) kostar run 8-10,000 kr beroende, ett PVC fönster kostar med monter ca 4-5000


Håll god ton. får du gärna svara på vart i all världen du har fått det priset på träfönster ifrån?
« Senast ändrad: 14 dec-17 kl 18:19 av christelle »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser