Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  korv till höns?  (läst 7771 gånger)

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
korv till höns?
« skrivet: 27 okt-17 kl 17:14 »
Hej
Jag undrar om det är ok att ge hönsen korv. I min första bok står det att man skall ge dem falukorv i bitar och i min andra bok ^höns^står det att man inte skall ge dem korv och dylikt
Mina höns älskar falukorv.
Jag har bara hönsen för mig. alltså säljer inte dem som kött
Och visst är det en och annan som kommer och köper mina ägg.
Men det viktiga är, hur mår de av att äta korv? Tänker att de äter ju maskar och skallbaggar och andra insekter. Är ju lite samma som korv.
Ullish

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: korv till höns?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-17 kl 17:28 »
Jag har läst att dom är vegetarianer....men tänk vad dom gillar insekter och korv...

Jag brukar ge mina enstaka köttrester men vill inte ha kött i deras värpfoder...så mata på du och håll dom glada.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: korv till höns?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-17 kl 18:48 »
Läser man lagstiftningen så är animaliskt protein förbjudet.

Sedan är det helt upp till din moral.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: korv till höns?
« Svar #3 skrivet: 27 okt-17 kl 18:56 »
Jo men min moral säger att jag inte håller mina höns som produktionsdjur...då skulle dom ha stoppats i pannan för länge sen. Så säger min moral... ???
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: korv till höns?
« Svar #4 skrivet: 27 okt-17 kl 19:34 »
TS skriver att hon till äventyrs säljer sina ägg eller ger bort dom.
Då är det produktionsdjur, även om man själv äter äggen eller köttet så är det i lagens mening ett produktionsdjur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: korv till höns?
« Svar #5 skrivet: 27 okt-17 kl 19:39 »
Sant MEN hon köper inte in matavfall för att fodra sina djur. Den tycker jag nog är den viktiga skillnaden i det hela....
Det handlar ju om sjukdomar, inte om djuren gillar korv eller inte, det bör ju TS dock hålla koll på.

Det finns väl dom som säger att korv är matavfall men jag anser det vara en delikatess..

https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html
« Senast ändrad: 27 okt-17 kl 19:49 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: korv till höns?
« Svar #6 skrivet: 27 okt-17 kl 23:58 »
Med andra ord, nej ingen korv eller annat kött till höns. Även om de älskar det
Konstigt att det var ok för några år sedan och de mådde bra av det och plötsligt får de inte äta ex falukorv.
Det är ju inte så att det är restavfall av korv utan nyinköpt vanlig korv jag ger dem. men men. Får väl stryka det från matsedeln då. De får hålla sig till maskar
Hur är det med mjölmask? sådan där torkad. Har läst att de ger det som godis till hönsen.
Ullish

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: korv till höns?
« Svar #7 skrivet: 29 okt-17 kl 02:50 »
Med andra ord, nej ingen korv eller annat kött till höns. Även om de älskar det
Konstigt att det var ok för några år sedan och de mådde bra av det och plötsligt får de inte äta ex falukorv.
Det är ju inte så att det är restavfall av korv utan nyinköpt vanlig korv jag ger dem. men men. Får väl stryka det från matsedeln då. De får hålla sig till maskar
Hur är det med mjölmask? sådan där torkad. Har läst att de ger det som godis till hönsen.

Lagligt så får man inte ge något animaliskt så även larver går ju då bort men berätta det inte för hönsen  ;)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: korv till höns?
« Svar #8 skrivet: 29 okt-17 kl 06:27 »
Jag antar att regeln har kommit på grund av risken att sjukdomar ska spridas från köttprodukter till djur.Svinpest till grisar är ju en sådan väldigt farlig sak som kan komma från kallrökt korv t.ex. Exakt vad som kan drabba höns vet jag inte, men det kanske är en försiktighetsåtgärd. Typ det mesta är ofarligt,  men något kan vara farligt så säkrast att förbjuda allt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: korv till höns?
« Svar #9 skrivet: 29 okt-17 kl 10:21 »
Newcastlesjuka och salmonella är väl riskfaktorer, även om vilda fåglar förmodligen är en större smittkälla

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: korv till höns?
« Svar #10 skrivet: 29 okt-17 kl 12:53 »
Hej
Jag undrar om det är ok att ge hönsen korv. I min första bok står det att man skall ge dem falukorv i bitar och i min andra bok ^höns^står det att man inte skall ge dem korv och dylikt
Mina höns älskar falukorv.
Jag har bara hönsen för mig. alltså säljer inte dem som kött
Och visst är det en och annan som kommer och köper mina ägg.
Men det viktiga är, hur mår de av att äta korv? Tänker att de äter ju maskar och skallbaggar och andra insekter. Är ju lite samma som korv.

 :) ...En lätt gissning är ju att maskar och insekter är bra mycket nyttigare än korv för höns... Korv är väl mer eller mindre skräpmat då även för tvåbenta varelser...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: korv till höns?
« Svar #11 skrivet: 29 okt-17 kl 13:47 »
Bor nära en stor gård med KRAV-hönseri. De säljer tusentals ägg om dagen, och hönorna går fritt ute dagtid i olika hagar. Nog äter de daggmask, larver och insekter alltid, och äggen lär uppfylla ett rigoröst kontrollprogram ändå.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: korv till höns?
« Svar #12 skrivet: 29 okt-17 kl 14:28 »
Bor nära en stor gård med KRAV-hönseri. De säljer tusentals ägg om dagen, och hönorna går fritt ute dagtid i olika hagar. Nog äter de daggmask, larver och insekter alltid, och äggen lär uppfylla ett rigoröst kontrollprogram ändå.

Det animaliska protein som hönsen själv finner är inte reglerat enligt gällande lagstiftning.
Bara det som människor får för sig att ge, i oförstånd eller för ekonomisk vinning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: korv till höns?
« Svar #13 skrivet: 29 okt-17 kl 17:12 »
Förr var det köttmjöl i hönsfodret. Men det var väl galna kosjukan som satte stopp för det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: korv till höns?
« Svar #14 skrivet: 29 okt-17 kl 21:49 »
Fel fel fel, köttmjöl förbjöds redan på 70-80 talet långt innan galna kosjukan uppmärksammades.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: korv till höns?
« Svar #15 skrivet: 29 okt-17 kl 23:28 »
Tre fel?! Oj vad dåligt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: korv till höns?
« Svar #16 skrivet: 30 okt-17 kl 21:22 »
 :D...Annars brukar det vara finn fem fel  :D ... Korv är som sagt skräpmat...Tvåbeningar som går igång på korv är ju som sagt rätt fluffy  :D...Vill man ge höns något smaskigt så ge spaghetti istället och då i rimliga mängder...Höns är annars väldigt bra på att tillgodose sina behov när det gäller mat  om dom får gå fritt...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: korv till höns?
« Svar #17 skrivet: 30 okt-17 kl 21:29 »
Fel fel fel, köttmjöl förbjöds redan på 70-80 talet långt innan galna kosjukan uppmärksammades.

Undrar om inte Sonja på slätten har rätt...Sett mysko saker när jag googlat...Var dn jag inte kunde läsa liksom prenumerationstvång...men här aftonbladed då grisfoder... https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10189168.ab   ....lätt man blir misstänksam mot hönserier vad dom använder....

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: korv till höns?
« Svar #18 skrivet: 31 okt-17 kl 07:30 »
När jag började köpa hönsfoder,  det var på 80-talet, var det köttmjöl i fodret. (Och säckarna vägde 50 kg,  inte roligt)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: korv till höns?
« Svar #19 skrivet: 01 nov-17 kl 12:57 »
Intresssnt hur man ser på detta
Mina höns går ute hela dagarna
De har blandad trädgård. Odlat. Gräsmattor och lite skog på va 3000 kvm å strosa runt på. De får spagetti och älskar tomater och jag ger dem faktiskt lite gott och blandat varje em inne i deras stall. Och nästa dag på em är det slut. De är rätt bortskämda med vad d vill ha och bönor går bort.
Men d sätter i sig sniglar maskar skalbaggar flugor gråsuggor osv dagligen. De gräver friskt runt i min kompost dagligen obs. Ligger inget matrestavfall där i. Det är i en sluten behållare.
Så egentligen behöver d ingen korv men d verkligen älskar falukorv. Det äts upp först av allt tom före tomaterna. Men skall hädanefter inte ge dem det. Var ju på grund av att det stod i min bok om höns jag började ge dem. Höns i trädgård tror jag den heter
Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 4 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser