Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63251 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #640 skrivet: 04 dec-17 kl 19:10 »
X-lab du brinner verkligen för den här idéen.  Kanske har du diskuterat denna med många människor innan du la upp tråden här.  Vilken respons har du tidigare fått?  För grundiden har jag fått 50/50 bra och frågande miner, men uteslutande vill jag nog påstå att det vart en bra respons sen att dom flesta inte riktigt vet hur jag skall genomföra allt det låter jag vara osagtÄr medlemmarnas kunskap här ett bollplank för dig med din idée och hur tänker du då när vi ser andra hinder än du själv?Dom hinder ni presenterat här är inte i det aktuella steget utan kommer långt senare, som jag get intryck av så har jag en ide, nu ska jag kolla om den funkar md bygget av ett duschrum. Efter det blir det ca 2-4 lgh test för att se hur det utfaller sen efter det om det visar sig fungera så blir det betydligt större grund iden har jag fått mkt

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #641 skrivet: 04 dec-17 kl 19:12 »
Fattar inte vad självhushållning kommer in i arg? sry



Du skriver om ditt byggprojekt på ett självhushållningsforum.
Därför är det en relevant fråga.

Hur passar ditt projekt in i ett självhushållningsperspektiv?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #642 skrivet: 04 dec-17 kl 19:13 »
Tja, så här står det iaf på välkomstmeddelandet på alternativ:


Välkommen till Alternativ.nu, sveriges diskussionsforum för självhushållning!

Så då är det väl relevant och fråga sig vad denna tråd har med självhushållning att göra, eller? Ja et kan det ju vara. Inte haft så jätte stor tanke på självhushållning, mer bara tittat om kring och fasnat på bygg. Har iofs funderingar kring olika lösningar gällande energi som då kommer in på just självhushållning. Men ok där missade jag en stor sak

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #643 skrivet: 04 dec-17 kl 19:14 »


Du skriver om ditt byggprojekt på ett självhushållningsforum.
Därför är det en relevant fråga.

Hur passar ditt projekt in i ett självhushållningsperspektiv?

Helt överens om det, har nog mer focuserat mig på alternativ vilket jag tycker detta är men om ni anser tt jag gjort mig till att frångå era prinsiper så borde ni kanske stänga av mig

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #644 skrivet: 04 dec-17 kl 19:18 »
Helt överens om det, har nog mer focuserat mig på alternativ vilket jag tycker detta är men om ni anser tt jag gjort mig till att frångå era prinsiper så borde ni kanske stänga av mig

Den stora majoriteten har inte någon möjlighet att stänga av dig..


Det man kan göra är att ifrågasätta dina syften, metoder, miljösyn, personalpolitik och var självhushållningsperspektivet kommer in.

Så åter igen, hur kan du motivera dina planer i ett självhushållningsperspektiv?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #645 skrivet: 04 dec-17 kl 19:42 »
Den stora majoriteten har inte någon möjlighet att stänga av dig..


Det man kan göra är att ifrågasätta dina syften, metoder, miljösyn, personalpolitik och var självhushållningsperspektivet kommer in.

Så åter igen, hur kan du motivera dina planer i ett självhushållningsperspektiv? har funderat på at skicka all latrin och komposterbart matrial till en röttank där fastigheten röter ut sitt avfall och skickar det till en gasklocka-->som går tilll en ottomotor med en generator som driver huset el (en lite del ,och restprodukterna kan man sälja som biogösel eller anv själv i någon plantering
[/b]
« Senast ändrad: 04 dec-17 kl 19:58 av x-lab »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #646 skrivet: 04 dec-17 kl 20:06 »
[/b]
i


Det skulle vara trevligt om du använde citatmöjligheten på rätt sätt.

Nog skulle det vara möjligt att använda fekalierna till rötning.
Går kommunen med på det tro.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #647 skrivet: 04 dec-17 kl 20:15 »
i


Det skulle vara trevligt om du använde citatmöjligheten på rätt sätt.

Nog skulle det vara möjligt att använda fekalierna till rötning.
Går kommunen med på det tro.

jag var på ett nyöppnande för en biogas anl får något år sedan i Katrineholm, där pratade jag med dom ansvariga och dom sa att det inte behövdes några tillstånd iaf (vilket jag vet att det gör men de kände tydligen inte politikerna till). så jag tror att dom skulle nog ställa krav men jag vet ine hur det ser ut där. sen köper jag vindturbiner ganska billigtlika så med solceller och solfångare så vist har jag en heldel  förutsättningar för att göra självhushållning långgående. men fågan är hur mkt jag vill lägga ner på en general test i framtiden

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #648 skrivet: 04 dec-17 kl 21:27 »
i


Det skulle vara trevligt om du använde citatmöjligheten på rätt sätt.

Nog skulle det vara möjligt att använda fekalierna till rötning.
Går kommunen med på det tro.
det finns redan flera områden byggda både i nutid men också längre tillbaks som använder toa till metangasframställning. Man renar också vattnet i egna bassänger och släpper det sedan vidare i naturen.
tittar vi på europeiskt byggande så genomför man nu i flera länder byggen med t.ex regnvattentankar i källaren till toaanvändning samt till bevattning,rötanläggningar till metangas och elframställning,solceller på alla ytor m.m . sverige ligger tyvärr inte i främsta ledet på miljösidan utan vi halkar efter. anledning är slapp lagstiftning.
Det skulle kunna vara krav på solceller på alla nybyggen,regnvattentillvaratagande (vattenbrist hotar sverige i framtiden) ,gasanläggningar för matrester o fekalier antingen till elproduktion eller till gasspisar eller till varmvatten m.m. det leder ju inte till billigare hyror men är stora miljövinster istället. målet måste ju vara att ett flerfamiljhus skall i stort vara självförsörjande på energi.
bromsklossarna är oftast kommunerna som vill ha monopol för VA biten då det ger intäkter.elbolagen vill inte heller ha konkurrens men i takt med att det installeras solceller överallt får de nog titta efter andra intäkter.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #649 skrivet: 04 dec-17 kl 22:18 »
det finns redan flera områden byggda både i nutid men också längre tillbaks som använder toa till metangasframställning. Man renar också vattnet i egna bassänger och släpper det sedan vidare i naturen.
tittar vi på europeiskt byggande så genomför man nu i flera länder byggen med t.ex regnvattentankar i källaren till toaanvändning samt till bevattning,rötanläggningar till metangas och elframställning,solceller på alla ytor m.m . sverige ligger tyvärr inte i främsta ledet på miljösidan utan vi halkar efter. anledning är slapp lagstiftning.
Det skulle kunna vara krav på solceller på alla nybyggen,regnvattentillvaratagande (vattenbrist hotar sverige i framtiden) ,gasanläggningar för matrester o fekalier antingen till elproduktion eller till gasspisar eller till varmvatten m.m. det leder ju inte till billigare hyror men är stora miljövinster istället. målet måste ju vara att ett flerfamiljhus skall i stort vara självförsörjande på energi.
bromsklossarna är oftast kommunerna som vill ha monopol för VA biten då det ger intäkter.elbolagen vill inte heller ha konkurrens men i takt med att det installeras solceller överallt får de nog titta efter andra intäkter.

gjorde egen biogas i lgh som jag bodde i för ca 15 år sen (brandinspektören tyckte jag var galen, enl honom kunde jag blåsa ut hela våningsplanet vilket jag förnekade. Det var inte vätgas)  har hållt på med alternativ energi sedan början av 90- talet så jag har fått lite kunskap om det. en rötkammare kan man bygga  enkelt omman tänker lite logiskt, kan nog få i hop en komp anl för runt 10,000. kommer att bygga en på landet (där har jag ca 40 Kbm gödsel att ta av så , det gör att jag kan framställa ca  24 Kbm metan (rågas) som jag själv kan köra , men inte sälja då den inte är renad, men om jag inte missminner mig så är den processen inte så svår

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #650 skrivet: 04 dec-17 kl 22:31 »
gjorde egen biogas i lgh som jag bodde i för ca 15 år sen (brandinspektören tyckte jag var galen, enl honom kunde jag blåsa ut hela våningsplanet vilket jag förnekade. Det var inte vätgas)  har hållt på med alternativ energi sedan början av 90- talet så jag har fått lite kunskap om det. en rötkammare kan man bygga  enkelt omman tänker lite logiskt, kan nog få i hop en komp anl för runt 10,000. kommer att bygga en på landet (där har jag ca 40 Kbm gödsel att ta av så , det gör att jag kan framställa ca  24 Kbm metan (rågas) som jag själv kan köra , men inte sälja då den inte är renad, men om jag inte missminner mig så är den processen inte så svår
Hahaha jag skulle vilja träffa dig och ta en kaffe nån gång. Du är lite halvgalen på ett kul sätt. Önskar att du hittar nån som kan balansera dom sidor behöver hjälp på. Tyvärr verkar dialogen här lite för lätt kana iväg. Från båda sidor som jag ser det.
Men igen, jag gillar dit driv och är övertygad att det finns saker du tänker som är före sin tid och bra. Ta hand om dig dina nära och dina idéer.  Kämpa på men försök att också att lyssna till det dom som framstår som motståndare säger. Dom vill också väl oftast. Den verkligheten finns också. På gott och ont. Kram påre för nu!

Postat med Alternativ.nu´s app


x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #651 skrivet: 05 dec-17 kl 12:36 »
Hahaha jag skulle vilja träffa dig och ta en kaffe nån gång. Du är lite halvgalen på ett kul sätt. Önskar att du hittar nån som kan balansera dom sidor behöver hjälp på. Tyvärr verkar dialogen här lite för lätt kana iväg. Från båda sidor som jag ser det.
Men igen, jag gillar dit driv och är övertygad att det finns saker du tänker som är före sin tid och bra. Ta hand om dig dina nära och dina idéer.  Kämpa på men försök att också att lyssna till det dom som framstår som motståndare säger. Dom vill också väl oftast. Den verkligheten finns också. På gott och ont. Kram påre för nu!

Postat med Alternativ.nu´s app


har fått en här ifrån som är lite intreserad av mitt (driv) så få se vad det ger i framtiden ...tack för din tid :)

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #652 skrivet: 13 dec-17 kl 14:29 »
Du får snabba på ditt bygge. Nya regler från EU gällande från  2020 säger att framtidens byggen måste klara sig utan tillförd värme utifrån,alltså nollhus.
Gäller att titta över isolering,ventilation och värmeåtervinning. Smart också att planera in solceller från början för byggnadens elbehov.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #653 skrivet: 13 dec-17 kl 14:37 »
Du får snabba på ditt bygge. Nya regler från EU gällande från  2020 säger att framtidens byggen måste klara sig utan tillförd värme utifrån,alltså nollhus.
Gäller att titta över isolering,ventilation och värmeåtervinning. Smart också att planera in solceller från början för byggnadens elbehov.
Kanske  får byggbranschen i stort större problem med det än x-lab...

Postat med Alternativ.nu´s app


malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #654 skrivet: 13 dec-17 kl 15:04 »
det lär i vilket fall inte förbilliga husen.Men tekniken finns redan,man bygger hej vilt i europa och många projekt är intressanta. I sverige (som lär ligga i topp på miljöområdet enl. regeringen) går det trögare. Jag ser att sverige halkar efter på alltfler områden inom miljö men även på byggsidan. En bransch som inte gillar förnyelse får problem.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #655 skrivet: 13 dec-17 kl 15:08 »
Kanske  får byggbranschen i stort större problem med det än x-lab...

Postat med Alternativ.nu´s app


Det är möjligt. Men idén om hus med självdrag kommer att vara uteslutet.

Förresten....finns det några exempel på fungerande nollhus? Några som finns i massproduktion?

Mvh
Magnus

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #656 skrivet: 13 dec-17 kl 15:11 »
Du får snabba på ditt bygge. Nya regler från EU gällande från  2020 säger att framtidens byggen måste klara sig utan tillförd värme utifrån,alltså nollhus.
Gäller att titta över isolering,ventilation och värmeåtervinning. Smart också att planera in solceller från början för byggnadens elbehov.

Vad innebär det här?
Någon länk som förklarar när det gäller och hur ett sådant hus fungerar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #657 skrivet: 13 dec-17 kl 15:54 »
Vad innebär det här?
Någon länk som förklarar när det gäller och hur ett sådant hus fungerar?

Du kommer att frysa arslet av dig när solen inte visar sig mitt i vintern ;D Tur för Norrmännen att de inte är med i EU så de kan elda i Nordnorge :)

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #658 skrivet: 13 dec-17 kl 16:18 »
Det är möjligt. Men idén om hus med självdrag kommer att vara uteslutet.

Förresten....finns det några exempel på fungerande nollhus? Några som finns i massproduktion?

Mvh
Magnus
det finns många nollhus byggda,även flerfamiljshus. Men jag vet inte om det finns i massproduktion i sverige. problemet är att det krävs en mycket noggrann byggfirma då det gäller att få väggar,golv o tak helt täta. Man överisolerar helt enkelt så att ingen energi  lämnar huset. Inget som är problemfritt och som kräver en viss teknologi för värmeåtervinning och lagring av värme. Läst om flera enfamiljshus och några flerfamiljhus i sverige men i Tyskland,Schweits är de desto vanligare,då ekologiskt byggda.
senaste projektet jag läst om var i schweitz,ett stort flerfamiljsprojekt som är helt avknoppat från yttre energi. Man lagrar vatten i tankar under huset som lagrar solenergi,man tar till vara på regnvatten till toa o bevattning,elceller och solpaneler överallt integrerat i väggar o tak och överisolerat. Värmeåtervinning på ventilation och tillvaratagande av allt toa o BDT vatten till växthus efter rening. husen som är flervåningshus har inbyggda vinterträdgårdar med balkonger mot gården som är inglasad.
Ett liknande projekt planeras i sverige,då som 55+ boende.
Problem som kan uppkomma i husen är snarare överhettning beroende på hur många som bor där,utkylning kan bero på att ingen är hemma då kroppsvärmen fungerar som element.Gäller alltså att ha viss teknik för att hålla jämn temp. vissa problem har visat sig i att det funnits läckor. Kan leda till mögelproblem,därför oerhört viktigt att diffspärr är absolut tät.
tror knappast att det blir några problem i norrland eller kallare klimat,det är väl snarare så att elproduktionen måste förbättras i dessa hus.Kanske i form av bränsleceller i kombination med solceller och ev. vindkraft.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #659 skrivet: 13 dec-17 kl 17:01 »
Du kommer att frysa arslet av dig när solen inte visar sig mitt i vintern ;D Tur för Norrmännen att de inte är med i EU så de kan elda i Nordnorge :)

Med andra ord var malarmasters påstående inte seriöst, då jag har mycket svårt att tro på något, som gör att det inte ska gå att bygga nya bostäder i Norrland


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser