Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?  (läst 7333 gånger)

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« skrivet: 02 sep-17 kl 08:05 »
Okej jag vill börja med att jag gick med i detta forum för att få tips och råd på traven om hur man tar hand om hönsen på bästa sätt! Jag ser att många är inne och läser mina inlägg  men väljer att inte svara. Ställer jag för svåra frågor eller varför väljer ingen att svara?

Dock lite tråkigt 😣 så snälla ni kan kan åtminstone hjälpa mig med denna fråga!!?

Jag har 4 månaders kycklingar i rasen Brahma (äter basfoder), matrester.

Igår införskaffa jag mig Dvärg Wyandotte  5 månader varav ena kycklingen rymde från uppfödaren så hon gav mig en värphöna istället! Hon behöver snäckskal utöver basfodret.

Så nu till FRÅGAN! Vad händer om även kycklingarna på 4 månader (brahma) får i sig detta? Har läst att det kan vara skadligt. Hur kan jag utfodra på bästa sätt? Eftersom värphönan behöver få i sig snäckskal?

VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR

Postat med Alternativ.nu´s app


Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-17 kl 08:15 »
Placera snäckskal lite högre upp så kycklingarna inte når

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #2 skrivet: 02 sep-17 kl 08:21 »
Tack så mycket!🖒

Postat med Alternativ.nu´s app


Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #3 skrivet: 02 sep-17 kl 08:37 »
Jag ger snäckskal/äggskal som vanligt när jag har kycklingar/ungdjur. De brukar picka i det någon gång och sedan tappa intresset.
Genbank för Gotlandshöns

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #4 skrivet: 02 sep-17 kl 09:04 »
håller med Gamina.  Det verkar som höns känner på sig väldigt bra om de behöver kalk eller ej.  Värpfoder till kycklingar är inte bra, får då tvingas de äta för mycket kalk. Basfoder (utan kalk) och snäckskal separat är helt OK.

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #5 skrivet: 02 sep-17 kl 09:14 »
Tack snälla ni!

Postat med Alternativ.nu´s app


hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #6 skrivet: 02 sep-17 kl 23:52 »
Håller med allt som har rådats, mina har tillgång till snäckskal och jag har aldrig haft problem med att kycklingarna får i sig för mycket kalk.

Sent from my D6503 using Tapatalk

Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #7 skrivet: 03 sep-17 kl 00:06 »
Håller med allt som har rådats, mina har tillgång till snäckskal och jag har aldrig haft problem med att kycklingarna får i sig för mycket kalk.

Sent from my D6503 using Tapatalk
Också vilken mer frågor hade du?

Sent from my D6503 using Tapatalk

Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #8 skrivet: 03 sep-17 kl 10:48 »
Tack! 😊 när kan man börja ge kycklingarna som är 4 månader värpfoder?

Postat med Alternativ.nu´s app


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #9 skrivet: 03 sep-17 kl 10:58 »
Värpfoder med inblandad kalk ska bara ges till värpande hönor eller en vecka eller så före värpstart. Kycklingar ska inte äta värpfoder. Därför är det bättre att basera utfodringen på annan typ av foder, typ multi eller allfoder eller vad de kallas,  och så alltid ge fri tillgång till snäckskal.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #10 skrivet: 03 sep-17 kl 11:00 »
De flesta hönor börjar värpa vid 20-25 veckors ålder, men det kan bero på ras. Det är dags när de börjar värpa.

Men om man kollar näringsinnehållet i värpfoder och basfoder är enda skillnaden att det finns mera kalk i värpfoder. Så ger man snäckskal behöver man inte ge värpfoder.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #11 skrivet: 03 sep-17 kl 11:41 »
Men om man kollar näringsinnehållet i värpfoder och basfoder är enda skillnaden att det finns mera kalk i värpfoder. Så ger man snäckskal behöver man inte ge värpfoder.

jag är ganska säker på att värpfoder även innehåller mer av aminosyrorna metionin och lysin, och det är två aminosyror som värpande hönor mår bra av (givetvis kan man genom att ge en mix av råvaror tillgodose hönornas behov av detta, men det innebär att man måste sätta sig och räkna ganska noga på det :)  - det tillgodoses inte genom att ge basfoder/allfoder eller vad det nu heter... konsekvensen om hönan inte får nog av de aminosyrorna är att hönan lägger färre ägg - och de flesta har sina ägglägande hönor för att få ägg... så det är ju synd att inte ge hönan de näringsämnen/aminosyror den behöver för att må bra och lägga ägg)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #12 skrivet: 03 sep-17 kl 11:52 »
Det är sant det som johe skriver. Och har man högvärpande  höns, typ värphybrider,  och eftersträvar maximal produktion, ska man nog ge dem värpfoder. Men har man en flock  hobbyhöns av mer normal typ, med även kycklingar och ungdjur tillsammans, så är det opraktiskt. Och om hönsen går fritt så hittar de mycket nyttigheter att komplettera sin kost med. 
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #13 skrivet: 03 sep-17 kl 19:00 »
Tja, när jag kollade innehållet, näringsdeklarationen, så var det samma innehåll av metionin och lysin i värpfodret och allfodret.  Det gällde det som Granngården tillhandahöll.  Något mera fett i värpfodret och tre ggr så mycket kalk. Och övriga näringsämnen också desamma. Det var ett par år sedan visserligen.

Växande kycklingar och unghöns behöver säkert också dessa aminosyror.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #14 skrivet: 03 sep-17 kl 20:49 »
Okej jag vill börja med att jag gick med i detta forum för att få tips och råd på traven om hur man tar hand om hönsen på bästa sätt! Jag ser att många är inne och läser mina inlägg  men väljer att inte svara. Ställer jag för svåra frågor eller varför väljer ingen att svara?


Du kanske helt enkelt är för jobbig.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #15 skrivet: 03 sep-17 kl 21:44 »
Hej igen, jag hittade mitt inlägg från 5 år sedan och citerar mig själv.  Jag skulle uppskatta om någon annan ville göra motsvarande jämförelse för sina foder, intressant med flera jämförelser.


Citera
Det är så mycket diskussioner om värp- kontra allfoder att jag ville veta vad skillnaden faktiskt är, och mejlade Granngården om info. Innehållet är väldigt lika, utom att värpfodret Picka har mer fett, kalcium, E-vit och lite mindre växttråd än Plym.  Kolhydrat finns inte med i listorna jag fick, jag har skrivit igen och frågat men inte fått svar. Jag förmodar ändå att det i princip är resten av innehållet som är kolhydrat,  förutom  enstaka procent vatten.

 Jag har 'alltid' (haft höns i 3 år) köpt allfoder, för med de fåtal hönor jag har räcker 25 kg ett halvår, ibland mer, och då blir det ibland kycklingar också under tiden.  I alla fall var det intressant att värpfodret har mera fett, inte mera protein (och särskilt de kritiska aminosyrorna) som jag hade trott. Så nu är jag mindre restriktiv med feta matrester. I övrigt hittar ju hönsen en hel del i trädgården och mina får också hel havre eller hel vete, solrosfrö, och diverse matrester. Och snäckskal förstås. Så de exakta skillnaderna i olika färdigfoder skulle knappast spela någon större roll  för värpningen i mitt fall.

I siffror gäller, per kilogram:   (Och jag förkortar värpfoder till V, allfoder till A)
Råprotein: V 155g,  A 160 g
Råfett V 47g, A 35 g.
Växttråd V 33g. A 52 g

Metionin V 3,9 g, A 4,0 g
Lysin  V 7,5 g, A 7,4 g

Kalcium  V 39 g, A 13 g
Fosfor V 4 g,  A 5 g
natrium  V 1,6 g,  A 1,5 g

Tillsatser /kg
A-vitamin IE  V 10000, A 10000
D3-vitamin IE V 3000,  A 3000
E-vitamin mg/kg  V 60, A 35

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #16 skrivet: 04 sep-17 kl 19:14 »
Tack! Nu fick jag en mer klar bild utav hur jag ska gå tillväga! Jag vill ge det bästa för mina höns såklart 😊🖒 detta är ett väldigt intressant ämne kring utfodringen.

Postat med Alternativ.nu´s app


Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #17 skrivet: 04 sep-17 kl 19:20 »
Du kanske helt enkelt är för jobbig.

Du där "permission" jag har läst i mååånga trådar där det framkommer att du är dryg och otrevlig i dina kommentarer i det här forumet. Du kommer inte alls med några vettiga svar.

Är man jobbig för att man ställer frågor i forumet? Är inte forumet till för att ställa frågor och ha en jävligt god ton till varandra!? Så vad gör du här?

Knatar och kommenterar meningslösa kommentarer?

Är man ny på höns så här man många funderingar och frågor. Är det JOBBIGT för dig så gå ur forumet då för tusan!


Postat med Alternativ.nu´s app


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #18 skrivet: 04 sep-17 kl 20:47 »
Nej då, jag tycker forumet är trevligt så jag stannar.

Jag upplevde dock att den grundande frågan i tråden var besvarad så jag gav mig på en allmän gissning till varför så många inte svara på dina inlägg, jag vet inte om jag träffade rätt, jag har inte läst dina andra inlägg så jag kan inte säga att jag har rätt.

Min erfarenhet från det här forumet är iaf att folk inte bryr sig om att svara personer som anses "jobbiga".

Ha det bra.

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #19 skrivet: 04 sep-17 kl 22:46 »
Nej då, jag tycker forumet är trevligt så jag stannar.

Jag upplevde dock att den grundande frågan i tråden var besvarad så jag gav mig på en allmän gissning till varför så många inte svara på dina inlägg, jag vet inte om jag träffade rätt, jag har inte läst dina andra inlägg så jag kan inte säga att jag har rätt.

Min erfarenhet från det här forumet är iaf att folk inte bryr sig om att svara personer som anses "jobbiga".

Ha det bra.

Vilken tur då att jag fick svar på mina frågor😊🖒



Postat med Alternativ.nu´s app


hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #20 skrivet: 05 sep-17 kl 09:53 »
Som vanligt alla de trevligt och duktigt alternativare här har besvarat dina frågor innan jag hinner . Jag har Kinda höns och de bruka börja värpa mellan 5 och 6 månader.  I så fall din blanding tar efter blommehöns tidtabell kan man vänta ungefär likadan. Det blir då krångligt med varp föder för du måste vänta tills alla börja värpa.  Mycket lättare att bara ger ett vanligt all-foder och snäckskal på sidan på så sett kan alla får det de behöva utan att nån får för mycket kalk.

Sent from my D6503 using Tapatalk

Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #21 skrivet: 05 sep-17 kl 10:11 »
Ge alla snäckskal, Brahma är stora raser med kraftig benstomme så dessa har ett högre kalkbehov rent allmänt.
Dessutom används snäckskalen för att i magen mala ned spannmål och dylikt likt de småstenar dem pickar i sig.
Med snäckskal kan dem välja själva också vilket de inte kan med värpfoder då allt är blandat.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #22 skrivet: 05 sep-17 kl 12:26 »
Du har fått flera svar  med samma andemening.  Låt mig bara tillägga en sak. Tiden för värpstart beror inte bara på ålder rakt av. Det beror även på årstid. Hönor kläckta tidigt på året hinner ofta komma igång på hösten, och fortsätter sedan att värpa över vintern.  Men om de är yngre och inte kommit igång på hösten kan det vara svårt för dem att komma igång under de allra mörkaste månaderna, även om de har åldern inne. Detta jag skrivit gäller förstås om man inte har belysning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #23 skrivet: 06 sep-17 kl 15:00 »
Tack för alla svar! Känner mig en aningen klokare!🖒

Postat med Alternativ.nu´s app


Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #24 skrivet: 13 sep-17 kl 12:18 »
Jag ger min grupp vuxna hönor optivärp, majs, korn, krossad havre och basfodret som pellets. De är ute så mycket de vill och har fri tillgång till mat. Tyvärr lägger de knappast ägg dock.
Av 7 hönor lägger 2st ägg och det blir högst 2 ägg per dag! Vet inte vad jag gör för fel men trivs med dem iallafall. Kan tillägga att de skall vara 1-2 år gamla.

Postat med Alternativ.nu´s app


Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Hjälp! Ska jag ge dem snäckskal?
« Svar #25 skrivet: 08 feb-18 kl 18:53 »
oj
kanske gjorde jag fel nu när jag tänkte att istället för att köpa allfoder och versele laga country's best gra-mix så köpte jag nåt värpfoder som heter chicken, Aveve är märket, och är bla ett värpfoder och väx? nånting
han sa att det är klart bättre så slipper jag ha olika utan kan ge bara det då det innehåller allt. Men har ju ett gäng unga hönor. gäng och gäng. 4 st som inte lägger ännu. Tupparna lägger ju inte ägg och äter ju samma mat och det säger ingen om att de inte skall äta värpfoder?
Hur illa är det att de yngre utan ägglägg äter av det fodret?
\Rike
Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser