Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till unghöns (14veckor)  (läst 3700 gånger)

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
Foder till unghöns (14veckor)
« skrivet: 23 aug-17 kl 23:24 »
Hejsan!
Snart kommer våra unghöns hem till oss. Men jag undrar vad för foder som är bäst att ge dem. Jag kollade på granngården och då undrar jag om jag ska köpa hem startfoder eller Hönsfoder Bas? Vilket är bäst?

Exempel på bra tillskott? Som även gör att dom lägger på sig och blir mer fluffiga?

Tacksam för svar😊

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Foder till unghöns (14veckor)
« Svar #1 skrivet: 23 aug-17 kl 23:39 »
Jag kör bas på allt över 10 veckor funkar fint på mina sussex och Orpingtonar

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Foder till unghöns (14veckor)
« Svar #2 skrivet: 24 aug-17 kl 07:34 »
Fyllighet och fluffighet beror på arvsanlag, ingen leghorn-typ blir trind hur kraftig utfodring den än får, inte heller blir en slätfjädrad ras fluffig.  Tillskott behövs inte om man använder bra foder.  Det finns dock broilerfoder som innehåller mer protein än bas och liknande,  ungefär som start. Det kan man använda om man ger mycket spannmål.
Frågan är ju vilken sorts höns du ska ha och ändamålet med dem. Ska de gödas till slakt eller ska de bli utpräglade värpare?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Foder till unghöns (14veckor)
« Svar #3 skrivet: 24 aug-17 kl 10:21 »
Då förstår jag :) de ska endast vara värpare. Sen dom kom hem har de inte rört basfodret som jag handlade in. Kan jag blanda i startfoder?

Postat med Alternativ.nu´s app


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Foder till unghöns (14veckor)
« Svar #4 skrivet: 24 aug-17 kl 12:30 »
Eftersom första inlägget är skrivet strax före midnatt igår så antar jag att du haft hönsen sedan imorse, och eftersom det senaste inlägget är skrivet halv elva idag så har du isf haft dina hönor i ett par tre timmar?

Du kanske ska lugna dig lite tills de har kommit på var de är och att det är deras nya hem?

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Foder till unghöns (14veckor)
« Svar #5 skrivet: 24 aug-17 kl 17:46 »
Eftersom första inlägget är skrivet strax före midnatt igår så antar jag att du haft hönsen sedan imorse, och eftersom det senaste inlägget är skrivet halv elva idag så har du isf haft dina hönor i ett par tre timmar?

Du kanske ska lugna dig lite tills de har kommit på var de är och att det är deras nya hem?

Nej hönsen kom igår kväll men publicerades senare på natten tydligen då jag glömt att "publicera" det. Imorse när jag gick ut hade de inte rört maten så det har alltså gått en natt!

Men det e ingen fara dom vräker i sig nu!🖒☺

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser