Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havre.  (läst 4259 gånger)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Havre.
« skrivet: 28 apr-17 kl 21:56 »
Jag har  länge utfodrat mina höns  med havre som huvudingrediens. De mår bra av havre,  älskar det när de väl vant sig, får fast och torr avföring och glansig fjäderdräkt.Men JAG är mindre nöjd med havre. Ibland i alla fall. Det är ofta så mycket oätligt i havren, tomma korn, alltså som bara består av agnar. Jag måste  rensa  havren i vinden, annars ligger det en massa kvar som är ratat i hönsfodertrågen. Jag kan förstå  om det är på detta viset om man köper direkt på gård. Men även den jag köper i butiker är sådan, om än inte lika mycket.
Är det så för er andra också?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Havre.
« Svar #1 skrivet: 05 maj-17 kl 17:32 »
Nu ska jag berätta något.

Havre innehåller 30 % skal om den är av bra kvalité, är det havre av sämre kvalité efter tex en dålig årgång så kan det vara uppemot 50% skal per kg.
Det gör inget för idisslare som ju även utvinner en hel del nyttigheter ur skalen men för hönsen är det annorlunda, födan passerar igenom magen och processas där men om det är frön med mycket skal som är svåra att processa så kommer de framförallt bajsa ut en stor del av näringsämnena.
Havre rekommenderar jag att man krossar om man ska ge det till höns, hållbarheten blir kortare men nyttan för hönsen blir så mycket större.

Havre är faktiskt ett jättebra spannmål men tar du 1 kg korn, vete och havre så är egentligen havren det bästa men den totala omsättbara energin per enhet är minst i havre, där är vete bäst och korn på andra plats.
Detta pgra att skalfraktionen är så hög.

De flesta hönsfåglar ratar havre om det finns något annat att välja på.

Så om du köper en säck havre på granngården á 20kg så är det i bästa fall 14 kg som är något att ha, resten är bara skal.

Ha de.
« Senast ändrad: 05 maj-17 kl 20:37 av Permission »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Havre.
« Svar #2 skrivet: 05 maj-17 kl 21:18 »
Ja, visst är det mycket agnar runt själva havrekornet.  Det är inget problem. Problemet är att det är så mycket agnar UTAN något korn i. Och mina höns ratar dessa, men för mina ögon ser det ut som att de har mat kvar i tråget. Det irriterar mig mycket.  Jag  har köpt från olika ställen,  men det är ungefär samma, och kvaliteten varierar mycket från säck till säck även av samma fabrikat. Jag skulle önska att havren var bättre rensad.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Havre.
« Svar #3 skrivet: 05 maj-17 kl 23:23 »
Det är problemet med havren, därför ger jag inte hel havre till höns.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Havre.
« Svar #4 skrivet: 06 maj-17 kl 06:19 »
Men om man gher kross,  då blir det väl ännu mer som ligger kvar i tråget?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Havre.
« Svar #5 skrivet: 06 maj-17 kl 08:45 »
Du kan köpa skalad havre eller vete om du tycker du har problem med skal. Att det är mycket agna och skal är normalt. Du betalar för vikten. Agnar och skal väger inte så mycket. Om du ska köpa krossad havre så blir det ett helt annat pris. Dessutom kan gammal havrekross bli härsken, då luktar den illa och ska inte användas  till foder.
kretslopp

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Havre.
« Svar #6 skrivet: 06 maj-17 kl 11:44 »
Men om man gher kross,  då blir det väl ännu mer som ligger kvar i tråget?

Inte nödvändigtvis, de äter mer gärna då är min erfarenhet.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Havre.
« Svar #7 skrivet: 06 maj-17 kl 11:51 »
Skalad havre, utan skal faller havrekärnan isär så det stämmer inte riktigt.

Köper du havre på tex granngården så är den skalad dvs fröet är urplockat ur frökapseln, men själva kärnan är fortfarande omsluten utav skal, och även om det inte väger så mycket är det 30% av vikten som är skal.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Havre.
« Svar #8 skrivet: 06 maj-17 kl 15:33 »
Hur är det med havregryn? Mina gillar det.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Havre.
« Svar #9 skrivet: 06 maj-17 kl 22:49 »
Havregryn kan de ju äta, men det är knappast aktuellt som basföda?

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Havre.
« Svar #10 skrivet: 08 maj-17 kl 08:49 »
Vi utfodrar med hel vete och Värp kombi. Tillskott av snäckskal samt gräs/grönsaker och detta funkar utmärkt.

Att betala för att  få spannmålen krossad är meningslöst eftersom fjäderfä har en egen inbyggd kross i form av muskelmagen.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Havre.
« Svar #11 skrivet: 08 maj-17 kl 20:45 »

Att betala för att  få spannmålen krossad är meningslöst eftersom fjäderfä har en egen inbyggd kross i form av muskelmagen.

Fast nu handlar det väl egentligen om det utan om att få valuta för pengarna, trots hönsens utmärkta muskelmage så är hel havre inte optimalt att ge ur näringssynpunkt då den energi som är omsättbar för djuren är starkt begränsad.

Det skiljer några kronor mellan hel havre och krossad havre på tex granngården, men ur närings och välbefinnandesynpunkt så är vinsten större av att ge dem kross.

Men som sagt, jag har en egen spannmålskross och påverkas inte av kostnader andra behöver räkna på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser