Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Är du rustad och förberedd?

Nej
Ja
Delvis

Författare Ämne:  Hemberedskap  (läst 22032 gånger)

Eugen

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Hemberedskap
« Svar #40 skrivet: 05 dec-17 kl 06:22 »
Tack för alla kloka tankar. Jag tänker ungefär som ni andra, lite allt möjligt ätbart, ved, eldstål, vattenrening. Har hört att man kan ta några droppar klorin till en liter vatten.

Här är några punkter som jag inte tror varit med tidigare i tråden:

* Har som projekt under julen att ordna en billigaste typen av dator, raspbery pi, med skärm och solcellsladdare, där jag har laddat ned Wikipedia (finns en variant som heter Kiwix för nedladdning) plus diverse sidor om odling, bl.a. Alternativ.nu. Skulle allt gå åt skogen kan olika kunskaper om jordbruk m.m. vara hårdvaluta.
* Tror att många kommer att kunna klara de första månaderna av en krig genom fasta/svält plus naturens förråd, men att det kan komma en andra fas, det första och andra året efter, när man är väldigt beroende av fröer, så detta har jag lagt upp ett förråd med, och som det stod tidigare i tråden så kan det behövas att man förser sina grannar i byn också.
* Har också lagrat en säck salt, en hemma och en på landet. Plus natriumbensoat, kan vara bra att ha för att kunna sylta och safta.
* Funderar också på andra saker som skulle kunna vara av värde i händelse av en kris, kanske plast till växthus, eller taggtråd (om inte alla elstängsel funkar). Spik och skruv kanske.
* Skulle gärna vilja ha en pilbåge, men är inte säker på hur man skulle kunna anskaffa detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hemberedskap
« Svar #42 skrivet: 05 dec-17 kl 09:20 »
Tack för alla kloka tankar. Jag tänker ungefär som ni andra, lite allt möjligt ätbart, ved, eldstål, vattenrening. Har hört att man kan ta några droppar klorin till en liter vatten.

Här är några punkter som jag inte tror varit med tidigare i tråden:

* Har som projekt under julen att ordna en billigaste typen av dator, raspbery pi, med skärm och solcellsladdare, där jag har laddat ned Wikipedia (finns en variant som heter Kiwix för nedladdning) plus diverse sidor om odling, bl.a. Alternativ.nu. Skulle allt gå åt skogen kan olika kunskaper om jordbruk m.m. vara hårdvaluta....
Väldigt intressant projekt. Skulle vara mycket värt om du vill dela med dig kring detta projekt i en egen tråd här på Hemberedskap  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hemberedskap
« Svar #43 skrivet: 05 dec-17 kl 10:05 »
Tack för alla kloka tankar. Jag tänker ungefär som ni andra, lite allt möjligt ätbart, ved, eldstål, vattenrening. Har hört att man kan ta några droppar klorin till en liter vatten.

Klorin = en viss enskild tillverkares varumärke för starkt utspädd natriumhypokloritlösning. Det finns ingen anledning att hänga upp sig över det varumärket, samma slags utspädda natriumhypoklorit säljs under många andra namn också.
Det har väl vissa bakteriedödande egenskaper, men man ska inte tro att en enda enkel "vattenreningsmetod" biter på alla slags otrevligheter man kan få med i vatten från okända eller tvivelaktiga källor. De kommunala vattenverken använder natriumhypoklorit ibland då man misstänker att bakterier från jord eller avloppsvatten har kommit in i ledningsnätet, men då med mycket noggrann kontroll på doseringen och inte minst ständig provtagning för att hålla koll på vad det är för slags bakterier man har drabbats av, och om det är sådana som klorhaltiga medel biter på.
Klor hjälper t ex inte mot cryptosporidium. Och det beror också på hur vattenkemin ser ut i övrigt, om en liten klortillsats har chans att göra nytta eller om den snabbt bryts ner till NaCl (koksalt), som inte är särskilt starkt bakteriedödande.

Eugen

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Hemberedskap
« Svar #44 skrivet: 05 dec-17 kl 21:58 »
Väldigt intressant projekt. Skulle vara mycket värt om du vill dela med dig kring detta projekt i en egen tråd här på Hemberedskap  ;)

Tack för din vänliga uppmuntran, det ökar sannolikheten att projektet verkligen blir av. Jag återkommer om detta. Så länge kan jag tipsa om klippet som gav mig idén:

https://www.youtube.com/watch?v=inuT_YFCruU

andtol

  • Gäst
SV: Hemberedskap
« Svar #45 skrivet: 06 dec-17 kl 10:12 »
Tack för din vänliga uppmuntran, det ökar sannolikheten att projektet verkligen blir av. Jag återkommer om detta. Så länge kan jag tipsa om klippet som gav mig idén:

https://www.youtube.com/watch?v=inuT_YFCruU

Jag gillar också tanken även om jag vill använda en smartphone eller en tablet. Allt i samma och mindre delar som kan krångla.

Kanske t o m mindre strömförbrukning?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hemberedskap
« Svar #46 skrivet: 06 dec-17 kl 19:54 »
Är det ingen som tänkt på att ta med ett fruntimmer.
kan vara bra att värma fötterna på när vinden viner och snön kryper in i varje springa.
Det är ju ingen ide att överleva om man missat fortplantningen

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Hemberedskap
« Svar #47 skrivet: 06 dec-17 kl 20:00 »
Är det ingen som tänkt på att ta med ett fruntimmer.
kan vara bra att värma fötterna på när vinden viner och snön kryper in i varje springa.
Det är ju ingen ide att överleva om man missat fortplantningen
;) Pk nivå låg. Men tycker faktiskt att det är en vettigt frågeställning. Vem eller vilka vill man faktiskt ha med sig?

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hemberedskap
« Svar #48 skrivet: 06 dec-17 kl 20:16 »
Är det ingen som tänkt på att ta med ett fruntimmer.
kan vara bra att värma fötterna på när vinden viner och snön kryper in i varje springa.
Det är ju ingen ide att överleva om man missat fortplantningen

Undrar om fruntimmer tänker så också?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hemberedskap
« Svar #49 skrivet: 06 dec-17 kl 21:23 »
Jag brukar framhålla, och har kanske gjort det förut i den här tråden också, att om det blir ett riktigt svårt krisläge så kommer man aldrig att vara ensam. Har man ett boställe som fungerar under svåra förhållanden så får man nog räkna med att hushållet snart blir större, vare sig man har planerat för det eller inte.

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Hemberedskap
« Svar #50 skrivet: 06 dec-17 kl 23:01 »
Undrar om fruntimmer tänker så också?

Nej. Ska man ha nån med sig under kristider så är kriterierna liten i maten och bra på odling viktigare.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Hemberedskap
« Svar #51 skrivet: 06 dec-17 kl 23:06 »

Nej. Ska man ha nån med sig under kristider så är kriterierna liten i maten och bra på odling viktigare.
Jag tror värma sig (varann) argumentet är viktigt. Inte minst psykologiskt. 

Postat med Alternativ.nu´s app


Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Hemberedskap
« Svar #52 skrivet: 07 dec-17 kl 09:10 »
Jo du har nog rätt i det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #53 skrivet: 07 dec-17 kl 14:51 »
Men det är ju inte män eller kvinnor som det blir kris med vid en katastrof av något slag, det är ju det andra som behövs för att överleva som det kommer att bli ont om. Käringen kommer ju inte att gå upp i rök för att hyllorna i affären gapar tomma. Om hon inte drar till grosshandlarn förstås ;D

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hemberedskap
« Svar #54 skrivet: 07 dec-17 kl 15:09 »
Jag tror inte på någon virtuelle kunskapssamling, det som behövs är böcker,  eget och andras kunnande. Våga fråga och prata med människor ikring dej. Skaffa dej din egen kunskap.
kretslopp

Eugen

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Hemberedskap
« Svar #55 skrivet: 09 dec-17 kl 15:56 »
Jag tror inte på någon virtuelle kunskapssamling, det som behövs är böcker,  eget och andras kunnande. Våga fråga och prata med människor ikring dej. Skaffa dej din egen kunskap.
Tack - jag tror jag förstår hur du menar, de äldre i byn kan nog mer än man tror (är själv stadsbarn). Men där jag håller till så har de flesta grannarna bott och jobbat i storstan större delen av sina liv. Och jag är rädd att de gamla fina kunskaperna, såsom såpskurning, odla och bereda lin, fröförökning av diverse växter, lantraser osv, att de kunskaperna är på väg att dö ut, och jag har stor respekt för den samlade kunskapen som finns här på forumet.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hemberedskap
« Svar #56 skrivet: 09 dec-17 kl 23:34 »
Ja..... man behöver inte tänka längre än till krigstida metoder at tillverka diverse varor av vad man hade.
Om 10 år är så gott som alla de som var med och minns någonting borta.

Jag har ofta tänkt att man borde ha fått skriva upp farmors kunskaper. Gården var väglös och utan elektricitet och rinnande vatten ända tills 1960 ungefär. Likväl fick hon hushållet att fungera i både krig och fred.
Hon dog före jag föddes så jag hade aldrig en chans att skriva.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hemberedskap
« Svar #57 skrivet: 12 dec-17 kl 15:27 »
Du som tror du inte har någon kunskap i självhushållning, skriv ned det du kan, det du har i ditt huvud nu. Det är ibland så svårt att lita på det man kan och sätta andras kunskap högre. Jag var med om ett spännande försök en gång. Där det gällde att inte köpa någon mat på en månad, inte någon ting. vi skulle äta det vi hade hemma. Vi fick plocka i skog och mark det vi behövde. När det mesta var slut fans det bara mjöl och salt kvar, då blev det bröd (vi satte surdeg ) och välling. Vi blev mätta på det. Erfarenheten av att man klarar sej på lite när det provades i praktiken, var en bra erfarenhet för mej.
kretslopp

 

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hemberedskap
« Svar #58 skrivet: 13 dec-17 kl 16:08 »
Skriv gärna TW det vore intressant att veta. Far eller andra då levande, vet kanske.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hemberedskap
« Svar #59 skrivet: 15 dec-17 kl 08:41 »
Ja..... man behöver inte tänka längre än till krigstida metoder at tillverka diverse varor av vad man hade.
Om 10 år är så gott som alla de som var med och minns någonting borta.

Jag har ofta tänkt att man borde ha fått skriva upp farmors kunskaper. Gården var väglös och utan elektricitet och rinnande vatten ända tills 1960 ungefär. Likväl fick hon hushållet att fungera i både krig och fred.
Hon dog före jag föddes så jag hade aldrig en chans att skriva.


Man skall akta sig nogsamt att hänga upp sig på gammalt kunnande!
Vad menar jag med det?
jo! Att man, vi, kvinnor och barn som lever nu skall samla oss erfarenheter själva som gör att vi kan klara oss även i en krissituation.
Väldigt mycket av det handlar om att implementera ett tänkande som är praktiska problemlösningar.
Där det handlar om att i sista hand köpa problemlösningen utan finna ett annat sätt att lösa problemet, genom att återbruka, tillverka själv.

Dvs själv ta eget ansvar och inte göra problemen till NAP eller IMP problematik.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser