Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingefära  (läst 3413 gånger)

Kackelmaja

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Ingefära
« skrivet: 09 dec-16 kl 20:54 »
Undrar om man kan ge hönsen avkok från riven Ingefära i vattnet, för att stärka deras immunförsvar?
Någon som provat?
Tänker att det kan väl vara lika nyttigt som vitlök, honung m.m. mot virus.

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Ingefära
« Svar #1 skrivet: 14 aug-17 kl 14:47 »
Hej

Intressant!! Jag har också funderat på att ge mina hönor mer "natur medicin" nyttiga tillskott som kan vara bra för dem. Har dock inte provat själv ännu. Mer än att hönsen älskar min kryddträdgård och speciellt citronmelissen ;D Örter och annat nyttigt kan ju inte skada. Sprida torkad mynta i hönshuset mot möss ska ju vara en ide. Mina höns äter upp myntan... Att odla tobak för att lägga stammarna i hönsredena mot ohyra har jag också hört talas om. Kanske skapa en ny tråd om våra försök?

Sofia

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ingefära
« Svar #2 skrivet: 24 aug-17 kl 07:35 »
Oregano påstås hjälpa mot coccidios.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Ingefära
« Svar #3 skrivet: 24 aug-17 kl 12:32 »
Ingen idé att fiffla med konstiga huskurer, se till att ge dem fullgott foder och tillgång till vitaminer och mineraler.

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Ingefära
« Svar #4 skrivet: 24 aug-17 kl 16:18 »
Det skadar ju inte att ge sina hönor möjligheten att äta örter och få ingefärsavkok eller liknande. Så länge de får bra foder och vatten. Tillskotten kan de ju få välja själva om de vill ha.
Gräslök ska också vara bra mot coccodios :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser