Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flera ägg nu under hösten.  (läst 2753 gånger)

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
Flera ägg nu under hösten.
« skrivet: 14 okt-16 kl 11:50 »
Hejsan.
Vet att detta kommer sticka lite i ögonen på vissa men det hoppar vi nu.
Jag har skaffat mina höns av en anledning och det är att kunna sluta köpa ägg i butik och att kunna få kött på tallriken.

Idag har jag Nio hönor. Men får ett ägg om dagen. Ett tag fick vi två och någon gång tre.
Hade vi legat på runt tre ägg om dagen hade jag varit nöjd. Men ett känns som att det är lite lite.

Vi har 3 st som är ung höns kläckta i Maj.
Några har ruggat.

Så jag förstår ju att de har det lite tufft just nu. Men om jag vill få upp ägg antalet nu under höst och vinter vad skall jag satsa på?
Värme en hönshuset? Lampor inne ute?
Foder?

Idag får de värpfoder / snäckskal rester och korn. Jag brukar även slänga ut en spade med viltfågelfrö i utegården för att de skall få lite aktivitet och lite godis att leda efter.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Flera ägg nu under hösten.
« Svar #1 skrivet: 14 okt-16 kl 12:39 »
Jag har samma situation som jag tror beror på att jag just nu har unghöns/tuppar kvar i flocken som ställer till oro på sittpinnarna. Vanligtvis brukar jag jag få ca 5 ägg om dagen med mina 9 blandrasens men just nu så är det ungefär 1 om dagen. Dock brukar jag få ägg hela året vilket är bättre än att få 8 om dagen under sommaren och sen inte ett enda på vintern.

Vet också att dom kände sig kränkta när jag bytte hönshus trots att dom fick större rastgård.

Men snart ska yxan fram och efter det så hoppas jag att hönsen börjar göra sitt på heltid igen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Flera ägg nu under hösten.
« Svar #2 skrivet: 14 okt-16 kl 14:17 »
Du har alltså som jag ser det 6 stycken som man kan förvänta sig ägg i år av.
Vilken ålder har de?
Vad är det för ras?
Lantraser har större tendens att värpa bra under sommarhalvåret och sämre eller inget alls under vintern.
Om de nyss har ruggat är det helt normalt att de inte kommit igång att värpa.

Extra värme ska inte behövas, har de bara flytande vatten hela vintern så räcker det för självhushållarhöns.
Lampor är bra dagtid, ett måste om inga fönster finns.
Låt dem gå ute om de vill hela året.

Tänk på att det du kallar godis, kan vara för fett för hönsen. Solrosfrön te x är väldigt feta.
Feta höns lägger sämre med ägg.
Skippa fröna och ge dem hellre vegetabiliska matrester och vill du ge dem sysselsättning så lägg eller häng upp ett kålhuvud som de kan roa sig med.

Värpfoder är ett komplett foder och ska inte spädas ut med spannmål om man vill maximera fodrets effekt.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Flera ägg nu under hösten.
« Svar #3 skrivet: 14 okt-16 kl 15:28 »
10 timmar ljus inomhus och värpfoder är nästan ett krav om du ska hålla uppe produktionen och sen också hela tiden jobba med yngre djur, äldre djur ska du succesivt slakta ut.

andtol

  • Gäst
SV: Flera ägg nu under hösten.
« Svar #4 skrivet: 14 okt-16 kl 17:07 »
De andra har redan svarat men jag vill ändå säga hur jag gör för att få 3-4 ägg om dagen året om:

Jag har en grupp på ungefär 10 höns och en tupp, just nu är det 17 fåglar men två är ungtuppar och en vet jag ej om den är tupp eller höna...

Huvudsaklig föda är eko värpfoder. Späds inte. Dessutom får de matrester när såna finns. Fri tillgång till snäckskal. Hö, gräs och att de går utomhus i hönsgård ger också mat men framför allt sysselsättning.

Varje vår/sommar försöker jag dubblera antalet höns eftersom det hela tiden faller ifrån höns av ålder, sjukdom och rovdjur. De nya hönsen lägger ägg första vintern = jag får ägg även vintertid.

Ta bort extra tuppar, de stör gruppen och hönorna vill inte lägga ägg.

På vintern när det är minusgrader har jag värmelampa för vattnets skull. Detta hjälper också till med värpningen och våren blir tidigare för hönsen, dvs de som avstannat i värpningen sätter igång igen.

Detta gör att vi klarar oss och grannarna utmärkt på de ägg vi får. Året runt.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Flera ägg nu under hösten.
« Svar #5 skrivet: 14 okt-16 kl 19:22 »
10 timmar ljus inomhus och värpfoder är nästan ett krav om du ska hålla uppe produktionen och sen också hela tiden jobba med yngre djur, äldre djur ska du succesivt slakta ut.

Detta är ett väldigt sant svar. Det kan knappast uttryckas med enkelt men ändå korrekt

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Flera ägg nu under hösten.
« Svar #6 skrivet: 14 okt-16 kl 21:26 »
Du har redan fått många bra svar. Låt mig bara betona en sak. Tajmingen. Äldre hönor, alltså från fjolåret och äldre, ruggar varje höst och under den tiden värper de inte. Men om man har kläckt kycklingar under lagom tidpunkt på våren (beroende på ras) så har man  på hösten ett gäng unghönor, som tar vid när de äldre ruggar,  och som sedan värper hela vintern och ända till nästa höst.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Flera ägg nu under hösten.
« Svar #7 skrivet: 28 nov-16 kl 00:48 »
Att ge gräs triggar oxå lite. Så lite frön i tråg o ställa in hos dom på vintern funkar. Ljuset är dock det viktigaste. Raser på hönsen är viktigt. Vill du ha ägg året om då behöver du produktions raser.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Flera ägg nu under hösten.
« Svar #8 skrivet: 05 jul-17 kl 15:26 »
Gammal tråd men någon kanske som jag läser. Bönder med löshö får en massa fröspill som höns älskar o gör att de lägger bra året runt. Hör er för eller spill under hästhö

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser