Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om dom får välja....  (läst 1511 gånger)

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
Om dom får välja....
« skrivet: 12 sep-16 kl 09:37 »
Jag har sedan några dagar lagt värp/basfoder i tråget men inte blandat ner hel säd däri utan gett värphybriderna det i en bytta vid sidan om.
Det visar sig att dom prioriterar så här:

1. Matrester! Oftast lite havregrynsgröt, squash, gröna ärtor, ris, potatis eller pasta. Nån gång ibland lite linfrön, ibland pumpar jag med paprikapulver då nån sa att det ger gulare gula. Kokta rödbetor gillar dom oxå, men ratar rå.

2. Hel säd. Just nu har jag vete och lite korn. Får havre när den är klar hos bonden om några veckor.

3. Pellets.

Vi får väl se om de vill värpa lite färre ägg framöver nu när de äter mer säd och mindre andel pellets. Dom har tillgång till båda så detta handlar om deras eget val. Tyckte det var lite spännande att testa.

Snäckskal har de oxå i en särskild bytta.

Hur ser det ut hos er?
Höns i avlagd lekstuga.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Om dom får välja....
« Svar #1 skrivet: 12 sep-16 kl 13:12 »
Man har faktiskt gjort försök på detta. Givit höns tillgång på ett stort antal olika fodermedel. Det visade sig att efter en tid  åt de vissa mängder av de olika sorterna, och detta stämde helt överens med vad de ansågs behöva.
Men man ska veta att om det kommer något nytt, kan höns antingen vara väldigt misstänksamma, och det kan dröja tills de vågar smaka,  eller dels tycka att här kom något alldeles extra, och vräka i sig massor till en början.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Om dom får välja....
« Svar #2 skrivet: 12 sep-16 kl 13:29 »
Jag ger bara pellets.

Spannmål och annat kastar jag till dem när de är ute eller in i hönsgården.

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Om dom får välja....
« Svar #3 skrivet: 12 sep-16 kl 17:25 »
Det är väl otroligt praktiskt, att dom efterhand väljer det dom behöver bäst?!
Tänk om vi människor kunde fungera så oxå....

Jag fascineras över hur bra dom är på att välja det dom tycker om och låter bli att äta det dom inte gillar bland matresterna.
Höns i avlagd lekstuga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 3 användare
LimJans, xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser