Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu behöver jag hjälp!  (läst 2776 gånger)

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
Nu behöver jag hjälp!
« skrivet: 11 aug-16 kl 08:52 »
Läser och läser om allt kring höns nu. Vill ju ge de bästa förutsättningarna för de hönor som kommer till oss.
Har köpt värpfoder då jag trodde att det var bra men inser nu att jag ska blanda upp det med helsäd, för att äggen ska smaka riktigt bra? Var köper man helsäd om man inte kommit i kontakt med nån bonde man kan köpa av än?

Hur ska blandningen vara?
Mina kommer att gå inne i hönsgården helt och hållet i starten, kanske ändå tills nästa sommar. Då känns det som att jag måste vara mer aktiv för att de ska få det dom behöver i kryp och grönt. Vad ger ni era?

Jag behöver vägledning, känner mig ganska förvirrad.
Höns i avlagd lekstuga.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #1 skrivet: 11 aug-16 kl 10:51 »
Det finns olika typer av värpfoder.  Dels sådant som är helfoder,  alltså inget behöver tillsättas. Dels koncentrat, där spannmål och snäckskal ska tillsättas. Sedan är det väl så att värpfodret är avpassat för industrin, där man eftersträvar maximal värpning på minimalt med foder,  och industrihöns.  Du skriver inte vad för sorts hönor du ska ha,  många raser behöver inte alls så kraftig utfodring. Du bör gärna fråga den som säljer hönorna hur de är vana att fodras.
Hel säd kan köpas på samma ställen som värpfodret.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

  • Gäst
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #2 skrivet: 11 aug-16 kl 10:58 »
Köper du hel säd på samma ställen typ Granngården betalar du ca 5:45 SEK/kg och hos bonden på lösvikt i egna behållare ca 1:50 SEK/kg

Köper du 600 kg i taget som jag betalar du 3.270 SEK istf 900 SEK.

Alltså, kontakta en bonde, kolla på blocket, det lönar sig att åka och hämta några tunnor.

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #3 skrivet: 11 aug-16 kl 11:37 »
Jag ska ju bara ha 4hönor till en början, så några tunnor känns lite väl häftigt. Men, bra, då vet jag hur jag ska gå tillväga.

Det är vita leghorn jag ska ha och det jag köpt är värpfoder som är fullfoder, inte koncentrat.

Höns i avlagd lekstuga.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #4 skrivet: 11 aug-16 kl 11:55 »
Jag ska ju bara ha 4hönor till en början, så några tunnor känns lite väl häftigt. Men, bra, då vet jag hur jag ska gå tillväga.


Folk gör olika. Där jag köpt spannmål kan man hämta hur lite eller mycket man vill i medhavda baljor och betala efter eget samvete.
Sen vet jag inte varför du ska ha dem instängda i hönsgården jämt. Jag hade mina frigående ute från första dagen och de hade inga problem att hitta in där jag hade tänkt det ska sova.

Annars rekommenderar jag den här tråden för lite uppslag på foder:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=181001.0

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #5 skrivet: 11 aug-16 kl 13:15 »
Att jag inte släpper ut dom från dag 1beror på att grannarna markerat att dom inte vill hönsgäster hos sig. Det innebär att om vi ska släppa ut dom har vi ganska mkt tomtgräns att sätta staket vid innan det kan bli aktuellt.
Höns i avlagd lekstuga.

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #6 skrivet: 12 aug-16 kl 08:58 »
Grönfoder!

Nu när det fortfarande finns att tillgå rekommenderar jag starkt att repa av gröna växter och ge dem så mycket de vill ha. Gräs, kirskål, maskrosor, våtarv, diverse blast från trädgårdslandet...

Äggen blir enligt min mening godast om hönsen har rikligt med grönt att äta.

Jag rensar eller slår en skottkärra med grönfoder till mina åtta hönor ca två ggr i veckan, så länge det växer ute. Det är mycket populärt och de går genast lös på högen. Det är mer än vad de hinner äta upp och resterna blir ett hygieniskt underlag i hönsgården.

Bonustips:
Det rikt gödslade materialet i hönsgården krattas ut då och då och blir en mycket näringsrik kompost, eller nedersta lagret i en odlingsbädd.

Lycka till med dina nya husdjur!

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #7 skrivet: 12 aug-16 kl 09:51 »
I stället för säd kan du ge dom kokt potatis. Matrester brukar också vara uppskattat. Om du städar bort och lägger i komposten det dom inte äter brukar det inte bli problem med flugor eller råttor.
kretslopp

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #8 skrivet: 12 aug-16 kl 18:40 »
Tack för goda råd!
Idag tänkte jag att man skulle starta en idébank i alla olika delar av forumet där folk får dela sina allra bästa idéer. Då skulle det bli en otroligt bra tillgång för alla som är intresserade.
Höns i avlagd lekstuga.

Gilbert

  • Gäst
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #9 skrivet: 12 aug-16 kl 18:49 »
Vill du ha ägg på vinterhalvåret behöver du ändå tillskott på protein och vitaminer. Man slipper inte undan spannmål.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #10 skrivet: 12 aug-16 kl 19:42 »
Tack för goda råd!
Idag tänkte jag att man skulle starta en idébank i alla olika delar av forumet där folk får dela sina allra bästa idéer. Då skulle det bli en otroligt bra tillgång för alla som är intresserade.

Det är nog detta som är tanken med dom handböcker som finns här på sidan...tror jag.
Fast alla har lite olika åsikter så handböckerna skulle nog bli lite vinklade beroende på vem som håller i pennan.

Men jag blir lite förvånad över att du kan traska in i butiken och köpa värpfoder utan att dom frågar om du inte ska ha något mer...dom borde vilja sälja lite havre.. Eller hur du fick tag på dom utan att lyckas fråga förra ägaren om vad dom bör äta.. ???
« Senast ändrad: 12 aug-16 kl 21:35 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

andtol

  • Gäst
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #11 skrivet: 12 aug-16 kl 21:29 »
Jag ger eko värpfoder från Svenska foder, eller vad de heter. Fullfoder, inget mer behövs. Jag har märkt att det fungerar bäst. Speciellt vintertid.

Sen har de fri tillgång till snäckskal (för kalk), grönt när det finns, hö i hönshuset och matrester.

Så länge de äter värpfodret så mår de bra och ger fina ägg. Jag vet att man kan blanda eget foder för att gå ner i kostnader men det fungerar ej för mig.

Men jag blir lite förvånad över att du kan traska in i butiken och köpa värdfoder utan att dom frågar om du inte ska ha något mer...dom borde vilja sälja lite havre.. Eller hur du fick tag på dom utan att lyckas fråga förra ägaren om vad dom bör äta.. ???

Värpfoder är ju fullfoder?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #12 skrivet: 12 aug-16 kl 21:45 »
Värpfoder är ju fullfoder?

Kan vara.

Men att blanda in lite säd är väl ett ganska vedertaget trix att hålla dom glada?

https://c4produktkatalog.lantmannen.se/index.php/component/virtuemart/component/virtuemart/?page=shop.browse&category_id=9692

https://www.svenskafoder.se/?p=2351&m=1519

Jag köper ibland Plym, Prix eller Kombi men jag brukar blanda ut det med havre eller korn för att spä ut (kostnaden).
« Senast ändrad: 12 aug-16 kl 22:21 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nu behöver jag hjälp!
« Svar #13 skrivet: 13 aug-16 kl 16:47 »
När jag var liten (50-talet) fick hönsen kokt kall potatis och i pärespadet rördes det drav (mjölsoppa) på frörens kli och matrester.  Det enda som köptes var snäckskal. För att dom skulle värpa så mycket som möjligt var lampan tänd från fem på morgonen till åtta på kvällen.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser