Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till kycklingar  (läst 2493 gånger)

Hedemoralinda

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Foder till kycklingar
« skrivet: 13 jul-16 kl 13:20 »
Jag har 10 st Hedemorakyckling som snart är 4 veckor och de går med sin mamma och moster. Nu äter alla fågel start blandat med lite undulatfrön och hampafrön. När kan de börja äta växtfoder och helt vete, havre och korn. Jag brukar även ge de vuxna oskalade solrosfrön och fodermajs, när är kycklingarna tillräckligt gamla för att äta det?

Än så länge går kycklingarna inte fritt i trädgården då jag tycker att de är för små (finns en del katter bla här) med de har en utegård med tak (jord och halm på marken) och en liten inhägnad på gräs (med nät över). Behöver de tillgång till grus när de äter hampafrön?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Foder till kycklingar
« Svar #1 skrivet: 13 jul-16 kl 14:06 »
Du kan ge start tills säcken är slut! Späd ut det med en ökande andel havre till en början, senare kan de även få  annan spannmål, men havre ger fin och glansig fjäderdräkt, så de kan gott äta det alltid. De bör ha tillgång på grus redan från början. När du behöver byta foder till dem så välj någon typ av allfoder,  de finns under olika namn hos olika företag.  Hos Svenska Foder heter det Multi.  Däremot ska de inte ha värpfoder förrän strax innan de börjar värpa.
Detta inlägg hamnade nog fel.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Hedemoralinda

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Foder till kycklingar
« Svar #2 skrivet: 19 jul-16 kl 14:55 »
Tack för svaret! Nu har jag köpt växt foder (kom på att de var de som våra nuvarande stora hönor fick från uppfödaren från arr de va små till de började värpa) och då start fodret snart är slut blir det nog foderbyte i skutet av veckan. Då är de nästan 5 veckor. Jag har även slängt in lite smågrus i gården och lite helt vete ska de oxå bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 5 användare (1 dolda)
sayerbýr, xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser