Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fruset vatten  (läst 5782 gånger)

serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
Fruset vatten
« skrivet: 16 jan-16 kl 11:09 »
Hur gör ni i kylan?! Har en uppånervänd glasbutelj i en plastpistol som är upphängd i en trä-grej för mina höns kan inte klara av en vanlig rund automat utan att härja sönder vattnet på en gång. Men nu fryser vattnet och de känns inge vidare! Hur gör ni? Får inte plats att ha en rund vattenautomat på golvet heller för de behöver golvytan för landningsplats uppifrån pinnen.

Björnberg

  • Inlägg: 28
  • Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
SV: Fruset vatten
« Svar #1 skrivet: 16 jan-16 kl 12:13 »
Värmelampa över vattnet? Finns också värmekablar man kan lägga runt / i vattenbehållaren.. :)
"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Fruset vatten
« Svar #2 skrivet: 27 okt-17 kl 17:42 »
Jag läste någonstans om hur man kan hålla vatten flytande på vintern
Men då gällde det en vanlig vattenautomat. Man tar en liten petflaska 33-50 cl. fyller den med saltvatten och har den inne i vattenbehållaren. jag vet inte om det fungerar men något jag tänker prova i vinter.
Kanske är det någon här som redan provat den idén?
Ullish

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Fruset vatten
« Svar #3 skrivet: 27 okt-17 kl 19:34 »
Annars samma Pet-flaska fast fylld med hett vatten som får ligga i vatttenskålen. Det håller förvånansvärt länge. Fast om hönsen trivs i övrigt om det är så kallt att vattnet fryser vet jag inte..?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Fruset vatten
« Svar #4 skrivet: 27 okt-17 kl 19:48 »
Ljusslinga med led runt behållaren. Lite isolering. Ger lite ljus samt avger värme som kan hålla isen borta. Bland det billigaste  i inköp tror jag.

Postat med Alternativ.nu´s app


andtol

  • Gäst
SV: Fruset vatten
« Svar #5 skrivet: 28 okt-17 kl 09:20 »
Ljusslinga med led runt behållaren. Lite isolering. Ger lite ljus samt avger värme som kan hålla isen borta. Bland det billigaste  i inköp tror jag.

Vilken slinga använder du? Kan du visa, gärna med bilder? Hur fyller du på behållaren och tvättar den?

Hur kallt klarar slingan vattnet från att frysa? 10 minus inuti hönshuset?



Jag använder värmelampa när vattnet börjar frysa vid några minusgrader i hönshuset. Är det riktigt kallt så vattnet fryser trots lampan så byter jag vatten morgon och kväll. Bökigt men vad gör man? De senaste vintrarna har inte lampan varit tänd mycket.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Fruset vatten
« Svar #6 skrivet: 28 okt-17 kl 14:17 »
Ta hellre en glödlampsljusslinga än LED, de ger mer värme i förhållande till ljusstyrkan. Eller linda en värmekabel runt vattenbehållaren och styr den med termostat.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fruset vatten
« Svar #7 skrivet: 28 okt-17 kl 14:24 »
Har en glasslåda som jag knackar ur isklumpen ur och fyller på med nytt vatten.
kretslopp

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Fruset vatten
« Svar #8 skrivet: 28 okt-17 kl 23:44 »
Ta hellre en glödlampsljusslinga än LED, de ger mer värme i förhållande till ljusstyrkan. Eller linda en värmekabel runt vattenbehållaren och styr den med termostat.
Glödlampsljusslinga? Hur varmt blir det? Hur ser dom ut? Hur lindar man den runt en hink. Förstår inte hur du menar.


Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Fruset vatten
« Svar #9 skrivet: 28 okt-17 kl 23:47 »
Ljusslinga med led runt behållaren. Lite isolering. Ger lite ljus samt avger värme som kan hålla isen borta. Bland det billigaste  i inköp tror jag.

Postat med Alternativ.nu´s app
Typ en sån. Och lite isolering runt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Fruset vatten
« Svar #10 skrivet: 29 okt-17 kl 00:24 »
Glödlampsljusslinga? Hur varmt blir det? Hur ser dom ut? Hur lindar man den runt en hink. Förstår inte hur du menar.


Postat med Alternativ.nu´s app
Funderade lite mer. Det är en ledslang  jag använt.  Men köpt för rätt länge sen. Kanske dom blivit "för" energisnåla. Men tror ändå inte riktigt det. Led avger en del värme. Jobbar mycket med led ljus  fast modernare varianter än slang.
För att verkligen lista ut vad som krävs beräkningsmässigt kanske nån kan lista ut en teoreritiskt effektbehov. Förstår att det kan vara svårt att applicera på verkliga förhållanden men kan kanske ge en fingervisning?
I praktiken fungerar iallafall min.....

Postat med Alternativ.nu´s app


Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Fruset vatten
« Svar #11 skrivet: 29 okt-17 kl 02:26 »
Jag läste någonstans om hur man kan hålla vatten flytande på vintern
Men då gällde det en vanlig vattenautomat. Man tar en liten petflaska 33-50 cl. fyller den med saltvatten och har den inne i vattenbehållaren. jag vet inte om det fungerar men något jag tänker prova i vinter.
Kanske är det någon här som redan provat den idén?

Saltvattnet lär inte frysa men de andra vattnet lär göra.  Minus är fortfarande minus.
Men prova gärna

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fruset vatten
« Svar #12 skrivet: 29 okt-17 kl 09:25 »
Det finns en värmeplatta som du kan ställa vattenbehållaren på.
kretslopp

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fruset vatten
« Svar #13 skrivet: 30 okt-17 kl 08:10 »
Doppvärmare för akvarium borde vara perfekt!
Fjäderfän och kaniner

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Fruset vatten
« Svar #14 skrivet: 30 okt-17 kl 13:27 »
Saltvattnet lär inte frysa men de andra vattnet lär göra.  Minus är fortfarande minus.
Men prova gärna
Poängen med saltvatten flaskor är att det gör att isen i ytan minskas. Och sen kan flaskorna tryckas ner av djuren så dom kommer åt vattnet under. Det är ingen 100% ig lösning men kan kanske förlänga tiden åtminstone större djur kan dricka av vattnet.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Fruset vatten
« Svar #15 skrivet: 30 okt-17 kl 13:27 »
Doppvärmare för akvarium borde vara perfekt!
Dom är av oftast av glas vilket kanske inte är ultimat.

Postat med Alternativ.nu´s app


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Fruset vatten
« Svar #16 skrivet: 30 okt-17 kl 16:59 »
Dom är av oftast av glas vilket kanske inte är ultimat.

Postat med Alternativ.nu´s app


Plus att det är lite knepigt att få in en sladd i vattenbehållaren, om man tänker på dom vanliga vattenautomaterna i plast..
Det är aldrig för sent att ge upp.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fruset vatten
« Svar #17 skrivet: 30 okt-17 kl 17:01 »
Doppvärmaren kan man skydda med ett metallnät. Inga problem om man har en gammal kastrull som vattenskål..
Fjäderfän och kaniner

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Fruset vatten
« Svar #18 skrivet: 30 okt-17 kl 18:03 »
Jag har en värmeplatta med termostat från LG-produkter och den funkar jättebra. Mina har en vanlig rund vattenbehållare och för att vattnet inte ska frysa överst ändå så har jag gjort en kupa av ett gammalt liggunderlag. Mina slabbar också rätt mycket med vattnet och jag funderar på att göra ring med lagom stora små hål över vattnet så att dom kan sticka med huvudet och dricka men inte slabba.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser