Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför är vete bättre än havre?  (läst 16455 gånger)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #40 skrivet: 18 dec-15 kl 09:55 »
Tror att AndersS syftar på att man själv kan odla sojabönor och bereda dem likt beskrivningen och få ett foder som fungerar åt hönsen.
Det gör det möjligt i så fall att odla soja hemma och kunna utnyttja det till fullo.

Vet att det finns nån gammal tråd om att göra egen sojamjölk här på forumet och att man då också utnyttjade resterna som hönsfoder.

Vill man göra resterna/bönkrosset mer lättsmält så kan man ju bre ut det på en plåt och ställa in i ugnen så det blir upphettat

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #41 skrivet: 18 dec-15 kl 11:30 »
Så förstod jag det också.

soja är tyvär inte färdigförädlat så at det är svårt att odla det i större delen av sverige, jag skulle rekommendera att man odlar gula ärtor som ligger energimässigt ungefär likvärdigt med sojabönorna men som kan ges som foder obearbetade, går att odla över större delen av sverige dessutom.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #42 skrivet: 18 dec-15 kl 13:30 »
Det finns vissa begränsningar med just Soja(bönan) som foder till höns, största marknaden för sojabönan (likt solros, raps) är att ge fett(olja), sojan innehåller ca 20% fett och oljan utvinns huvudsakligen genom att den antingen pressas ur eller separeras på kemisk väg, efteråt återstår antingen sojamjöl eller "soja-kaka".
Sojan i sig innehåller också en del för djuren antinutritionella substanser, men dessa bryts ner genom att man upphettar materialet, på så sätt ökar användbarheten för sojan som djurfoder.
Det utav sojan som huvudsakligen används som foder åt djuren är resprodukterna efter oljeutvinningen, det är då ett foder rikt på protein och Lysin som kan ges till i princip alla våra husdjur.

Som jag förstår det är lämplig typ av fermentering ett bra sätt att oskadliggöra de antinutritionella ämnena. Några länkarna jag fann med sökfrasen (se ovan) talade om det. Det är också meningen med de traditionella östasiatiska fermenteringarna, som åtminstone för människa lär vara bättre än diverse moderna påfund (som däremot förmodligen är lönsammare och rationellare för livsmedelsindustrin och kanhända foderindustrin). De traditionella metoderna låter sig också utföras hantverksmässigt. Men jag vet inte om det finns någon som är ekonomiskt försvarbar när det gäller djurfoder.

Vilka varianter som blir aktuella om oljan redan utvunnits vet jag inte.

Jag ser sojabönsodling och utfodring med sojabönsprodukter som något som rimligen endast har en marginell roll i Sverige. Men om vi gör djurfoder av sojabönor kan vi överväga hur vi bearbetar dem före utfodring.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #43 skrivet: 18 dec-15 kl 23:09 »
Det som är gränssättande för inblandning av soja i färdigfoder från tex lantmänne, svenska foder mm är helt enkelt tillgång och efterfrågan, tillgången på soja i sverige är begränsad så det är helt enkelt billigare att producera färdigfoder med ingredienser som främst produceras i sverige.

på kontinenten är däremot sojafoder betydligt vanligare, men där är också priset på restprodukterna billigare.

Vid dåliga skördar i sverige så ökar även importen av utrikes spannmål och annat, detta för att kunna upprätthålla rätt kvalité över tiden.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #44 skrivet: 01 jan-16 kl 21:56 »
Varför inte låta hönsen bestämma?  Ge dom så mycket olika som möjligt på vintern när de inte kan hitta nåt eget ute. Men låta bli blanda ihop allt. När jag gör så då väljer mina hönor att äta (av "torrvarorna") typ 60-70% vete, 20% korn, 20% värpkoncentrat. (härutöver matrester, gräsmattahö, snäckskal, grönkål, rotsaker mm) Hel havre nästan inget och kross blir för dyrt att köpa. De är jättefina i fjädrarna så det verkar inte vara nåt problem med den stora veteandelen.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #45 skrivet: 02 jan-16 kl 08:24 »
Har man inte färdigfoder så är det jättebra om man kan pytsa upp majoriteten i egna skålar, det underlättar iaf av hygieniska skäl och minskar spill.

Man behöver egentligen inte blanda in så mycket olika råvaror bara man tillgodoser huvuddelen av hönans behov av proteinerna.
Om man då tex ska se det ur en självhushållningssynpunkt så räcker det med ett fåtal spannmål om de vid sidan om får tillgång till mycket annat.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #46 skrivet: 28 apr-16 kl 21:06 »
Jag har fått lära mig att det också beror på vad man har för sorts höns. Det låter rimligt att de flesta lantrashönor bör ha mycket mindre "kraftig" foder än vad höns som är framdrivna för att värpa ett stort ägg varje dag behöver. Våra blommehöns har bara fått helsäd i olika blandningar + det som de hittar ute. Det har gått fint. Nu är de inte helt frigående så ofta längre och hönsgården har de ätit rättså ren så nu tänkte vi prova att ge dem lite Plym upptill, och så får de ju maskrosor och annat ogräsrens, och matrester.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #47 skrivet: 28 apr-16 kl 21:09 »
Plym är ett jättebra allroundfoder.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #48 skrivet: 28 apr-16 kl 21:48 »
Plym? Det var en helt ny, spännande term. Får googla.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Gilbert

  • Gäst
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #49 skrivet: 28 apr-16 kl 21:49 »
Plym kostar typ 7 SEK/kg mot kanske drygt 1-1:50/kg för spannmål.


Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #50 skrivet: 28 apr-16 kl 21:55 »
Plym kostar typ 7 SEK/kg mot kanske drygt 1-1:50/kg för spannmål.

Happ, där sket det sig.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #51 skrivet: 28 apr-16 kl 22:50 »
Nåja, 4 kr kg ca brukar Plym ligga på.

Gilbert

  • Gäst
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #52 skrivet: 29 apr-16 kl 04:26 »
Det måste vara länge sedan du köpte hönsfoder, på Lantmännen och granngården ligger priset över 8 sek/kg.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #53 skrivet: 29 apr-16 kl 22:21 »
Jag köpte Plym för ca 3 veckor sen.
Kollade priset häromdagen och då låg det på 4,23 kr kg.

Granngården kan man inte räkna med riktigt, det är en skurkedja, lantmännenprodukterna de säljer lägger de på normalt 100% på priset eller mer.

Gilbert

  • Gäst
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #54 skrivet: 29 apr-16 kl 22:37 »
Jag har handlat på Lantmännen i Linköping och de har haft samma pris som granngården.

Har du en länk till det priset?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #55 skrivet: 29 apr-16 kl 22:54 »
Nej tyvärr, det går att se på lantmännens hemsida om man är inloggad som kund, priset just nu är också 4,23 kr kg + moms ska tilläggas.

Gilbert

  • Gäst
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #56 skrivet: 29 apr-16 kl 23:22 »
Pallpris med max rabatt 5:30 /kg.

Jag tror det är mera realistiskt att jämföra säckpris i butik.

Tidigare nämnde någon att en leverantör var billigare än en annan. En säck kostade mindre och personen köpte alltid den.

Problemet var bara att den säcken var på 15 kg och jämfördes med en på 20 kg.

Per kg var faktist 15 kg säcken dyrare än 20 kg säcken.

Känner att det är samma dribbel med siffror här.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #57 skrivet: 29 apr-16 kl 23:47 »
Jag köper iaf Plym av lantmännen 25 kg säck, betalar ca 4 kr kg +moms.

Granngården köper jag sällan ifrån, tycker kvaliten är för dålig och för högt kgpris.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser