Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför är vete bättre än havre?  (läst 16456 gånger)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #20 skrivet: 15 dec-15 kl 10:39 »
http://www.wermlands-bovete.se/bestall.html
Bovetet säljs i 2 kg påsar.
Bovetemjöl 38 kr/kg, inkl moms.
Bovete, hela korn, skalat 36 kr/kg, inkl moms.
Tatariskt* bovetemjöl 45 kr/kg, inkl moms.
Bovetekross 34 kr/kg, inkl moms.
Fullkornsbovetemjöl 38 kr/kg, inkl moms.
60 literssäck boveteskal, totalt 390 kr inkl moms och frakt.
Fraktkostnad 95 kr för upp till 10 kg.
150 kr för 11-18 kg fraktvikt.
Faktura via e-post är gratis och pappersfaktura kostar 25 kr.
Kontakta oss för framtidiga beställningar av större volymer eller för andra förfrågningar.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #21 skrivet: 15 dec-15 kl 11:00 »
Det där är ju bovete avsett för människor.

Väldigt dyrt dessutom om det ska användas som djurfoder.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #22 skrivet: 15 dec-15 kl 11:45 »
Det är ännu dyrare att köpa som djurfoder eftersom det blir special. Det finns att köpa via nån zooaffär som säljer foder till papegojor.

Och om du tittar på länken så säljs bovetet i större förpackningar efter förfrågan så det är mycket möjligt att köpa billigare om man har djur.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #23 skrivet: 15 dec-15 kl 12:00 »
men det blir fortfarande ett huga pris per kg, anledningen till att det är så dyrt som djurfoder är framförallt att den marknaden är minimal.

Skulle jag själv få välja vad jag vill ge hönsen och utan att behöva titta på priset så skulle det vara en blandning av huvudsakligen Majs och Ärtor, men dessa foder är betydligt dyrare.

Jag upplever ett det finns ett litet motstånd mot pelleterade färdigfoder, varför?
Ist för pellets så ger man djuren spannmål som man egentligen inte riktigt vet hur det påverkar djuren.



Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #24 skrivet: 15 dec-15 kl 14:22 »
Jag upplever ett det finns ett litet motstånd mot pelleterade färdigfoder, varför?

Kan det ha att göra med att det här är ett självhushållningsinriktat forum?  ;)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #25 skrivet: 16 dec-15 kl 07:57 »
Jag tror att det är sojan man vill undvika.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #26 skrivet: 16 dec-15 kl 08:02 »
Jag vill inte bli av med  sojan på slätten.

Harry
« Senast ändrad: 16 dec-15 kl 12:13 av Harry Tiften »
Drick träsprit!

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #27 skrivet: 16 dec-15 kl 11:06 »
Soja är inte helt fel, dock inte oarbetad (hel).

Soja innehåller väldigt mycket fett, vilket i fodersammanhang brukar extraheras bort, när detta är gjort återstår ett bra foder med mycket protein i.
Normalt upphettas detta senare för att få bort en del "antinutritionella" substanser, Sojamjöl är en vanligt förekommande (protein)ingrediens i djurfoder.


Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #28 skrivet: 16 dec-15 kl 11:25 »
Att få tag i svenskodlad soja går inte. Det blir ju importerat och många gånger gmo.

Är man alternativare kanske man inte vill göda monsanto genom att köpa soja som dessutom odlats och fraktats på oetiskt sätt.
Att odla eget foder till djuren ger bättre och friskare djur, ett renare samvete samt bättre smak

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #29 skrivet: 16 dec-15 kl 12:34 »
Till hönsfoder så utgår ju sojan antagligen även om man odlar den själv då det är ett fåtal som kan processa den till ett passande foder för höns.

Till människor är det en annan sak.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #30 skrivet: 16 dec-15 kl 13:34 »
Som Karlsdotter skrev,  det är inte sojan i sig som är fel,  det är sättet som den odlas, framför allt all giftsprutning som drabbar  hela omgivningen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #31 skrivet: 16 dec-15 kl 13:52 »
Ja jag förstår det, men som jag skrev.

Även om man odlar sin egen soja (det finns faktiskt också en växande produktion i sverige) så är det inget foder som bör rekommenderas eftersom det först efter en del processande blir lämpligt som foder åt fjäderfä.

De flesta kan inte processa sin egenodlade soja så därför så utgår den i princip ur "självhushållet" om det nu är det som är poängen.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #32 skrivet: 16 dec-15 kl 14:29 »
Nä men det är du som undrar varför vi skriver om havren som alternativ till köpefoder. Du undrar varför vi inte bara köper pelleterat foder och ger våra höns, köpefoder som till stor del består av soja från alla världens hörn.

Har man möjlighet så vill man ha så närproducerat foder som möjligt eller ännu bättre odla sitt foder själv om man har plats.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #33 skrivet: 16 dec-15 kl 17:36 »
Jag håller helt och hållet med, jag förespråkar inte Soja (kanske lät så?) däremot vill jag försöka klargöra fodrens olika nackdelar och fördelar eftersom detta verkar vara en ständigt återkommande fråga.

Jag ger mina höns huvudsakligen pelleterat foder av den anledningen att det har den bästa sammansättningen, sen odlar jag även egen spannmål på gården men det finns ett flertal nackdelar med att endast basera deras kost på den spannmål vi odlar.

Prio 1 måste ändå vara att husdjuren får så bra som möjligt (för mig är det så).

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #34 skrivet: 17 dec-15 kl 17:56 »
Som vi säkert har märkt så är det ju inte helt enkelt att hitta ett bra foder till sina fjäderfä.
Under den gröna årstiden är det väl inga problem då de (antagligen) går ute väldigt mycket, men vintertid är det ju ändå viktigt att man kan hålla en lämplig nutritionell nivå på fodret.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #35 skrivet: 17 dec-15 kl 19:43 »
Det som jag tycker är svårt, är att få till en lagom utfodring under vintern, när jag inte vill att de ska värpa. Ett år gav jag solrosfrö ibland, det var en kall vinter, men då blev de alldeles för feta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #36 skrivet: 17 dec-15 kl 21:23 »
Vi alla har väl olika raser av höns, och det man ska ha med sig är att de flesta har olika ursprung och till följd av det olika metaboliska processer.
Ett bra exempel är ju våra inhemska lantraser och de tämligen nyetablerade "prydnadshönsen" och hönsen som under lång tid använts och brukats för produktionslinjen.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #37 skrivet: 17 dec-15 kl 23:01 »
Vi alla har väl olika raser av höns, och det man ska ha med sig är att de flesta har olika ursprung och till följd av det olika metaboliska processer.
Ett bra exempel är ju våra inhemska lantraser och de tämligen nyetablerade "prydnadshönsen" och hönsen som under lång tid använts och brukats för produktionslinjen.

Är det verkligen klarlagt att de har olika matsmältningssystem, eller är det mest en hypotes?

Jag ser ett par problem med den hypotesen. Inte minst att två olika, säg, Kochinuppfödare troligtvis inte kommer mata sina höns likadant. En kanske kör med pellets, en annan med havre och snäckskal, och en trejde kanske dessutom låter sina vara frigående i skogen och ger dem massor matrester.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #38 skrivet: 17 dec-15 kl 23:16 »
Angående sojabönor:
Som människoföda anser jag att trovärdiga uppgifter (samt min egen erfarenhet) säger att traditionella östasiatiska fermentationsmetoder (shouyu, tamari, miso, tempeh, tofu etc) är det bästa sättet att förädla sojabönor och göra dem lättsmälta. Jag börjar då undra om något liknande kunde gälla sojabönor som hönsföda, även om det är stor skillnad på matsmältningssystem. En nätsökning med sökfrasen
fermented soy (poultry|chicken) feed
ger intrycket att det kan ligga något i detta.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #39 skrivet: 18 dec-15 kl 01:43 »
Är det verkligen klarlagt att de har olika matsmältningssystem, eller är det mest en hypotes?

Jag ser ett par problem med den hypotesen. Inte minst att två olika, säg, Kochinuppfödare troligtvis inte kommer mata sina höns likadant. En kanske kör med pellets, en annan med havre och snäckskal, och en trejde kanske dessutom låter sina vara frigående i skogen och ger dem massor matrester.

Alla hönsfåglar har i det närmaste samma matsmältningssystem, sen skiljer sig deras metabolism (ämnesomsättning) åt.

det är klarlagt, ja

Jag förstod inte riktigt ditt exempel med kochinerna där :-\

Angående sojabönor:
Som människoföda anser jag att trovärdiga uppgifter (samt min egen erfarenhet) säger att traditionella östasiatiska fermentationsmetoder (shouyu, tamari, miso, tempeh, tofu etc) är det bästa sättet att förädla sojabönor och göra dem lättsmälta. Jag börjar då undra om något liknande kunde gälla sojabönor som hönsföda, även om det är stor skillnad på matsmältningssystem. En nätsökning med sökfrasen
fermented soy (poultry|chicken) feed
ger intrycket att det kan ligga något i detta.

Det finns vissa begränsningar med just Soja(bönan) som foder till höns, största marknaden för sojabönan (likt solros, raps) är att ge fett(olja), sojan innehåller ca 20% fett och oljan utvinns huvudsakligen genom att den antingen pressas ur eller separeras på kemisk väg, efteråt återstår antingen sojamjöl eller "soja-kaka".
Sojan i sig innehåller också en del för djuren antinutritionella substanser, men dessa bryts ner genom att man upphettar materialet, på så sätt ökar användbarheten för sojan som djurfoder.
Det utav sojan som huvudsakligen används som foder åt djuren är resprodukterna efter oljeutvinningen, det är då ett foder rikt på protein och Lysin som kan ges till i princip alla våra husdjur.

Sen finns det i bönan ett antal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser