Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gråärtor  (läst 3068 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Gråärtor
« skrivet: 21 jun-15 kl 11:51 »
Har sått lite gråärtor för första gången i år. De ser ut att växa bra. Nu funderar jag på om det kan vara läge att så lite mer nästa år som (vinter)foder till hönsen. Vad tror ni? Det är väl klart att det går att få hönsen att äta men är det bra protein och andra nyttigheter i ärtorna (lysin, metionin)?

Det sägs att "matärtor" är bättre än foderärtor, i vilken kategori hamnar gråärtor?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Gråärtor
« Svar #1 skrivet: 25 jun-15 kl 09:11 »
Ingen som har en susning om hur gråärtor fungerar som hönsfoder?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Gråärtor
« Svar #2 skrivet: 15 dec-15 kl 14:26 »
Gammal tråd nu men jag såg att ingen svarat.

Det går alldeles utmärkt att ge hönsen Gråärt, ärtor över lag har ett stort innehåll av Lysin.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gråärtor
« Svar #3 skrivet: 16 dec-15 kl 07:59 »
När det gäller "vanliga" ärtor anses det att det ska vara den vitblommande sorten, vilket är den som används till matärtor för människor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Gråärtor
« Svar #4 skrivet: 16 dec-15 kl 11:08 »
Den normalt sett mest förekommande ärtan, gula ärtan.

Vi människor och husdjuren äter normalt samma ärtor idag.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Gråärtor
« Svar #5 skrivet: 16 mar-16 kl 12:13 »
Jag undrar hur man gör med foderärtor som man kan köpa på "svenska foder", ska de läggas i blöt om man ger hönsen? De är ju stenhårda.


Jag brukar köpa matärtor på ica också, (gula ärtor) som jag lägger i blöt över natten och kokar dagen efter, men det blir dyrt eftersom de kostar 15kr/kg. Har köpte dessa: http://www.gogreen.se/produkter/arter/svenskoldade-gula-arter/

Vad köper ni för ärtor?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Gråärtor
« Svar #6 skrivet: 16 mar-16 kl 13:36 »
Egentligen bör man krossa dem, men om du bara ger dem som extra lite då och då så kan du ge dem hel.

Det som kan hända ibland är att hönans muskelmage inte hinner mala ner dem och då kan man ibland hitta osmälta bitar av ärtorna i avföringen.

Lägg dem i blöt eller se till så de  har gott om vatten att dricka är mitt tips om du inte krossar dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser