Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodra med möss?  (läst 8714 gånger)

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Fodra med möss?
« Svar #20 skrivet: 10 jun-17 kl 19:20 »
Fast förbudet mot animaliskt protein till höns riktar sig nog mest mot hönsfabrikerna, inte mot hobbyflockar.

Postat med Alternativ.nu´s app


ForestKing

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Fodra med möss?
« Svar #21 skrivet: 10 aug-17 kl 07:50 »
Mina höns äter oxå möss,
bor i skogen så där finns gott om näbbmöss, och hönsen blir överlyckliga när en stackare irrat sig in i hönsgården, men känns lite svårt att förklara för hönsen att Jordbruksverket inte tillåter deras val av godis


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fodra med möss?
« Svar #22 skrivet: 10 aug-17 kl 10:34 »
Mina höns äter oxå möss,
bor i skogen så där finns gott om näbbmöss, och hönsen blir överlyckliga när en stackare irrat sig in i hönsgården, men känns lite svårt att förklara för hönsen att Jordbruksverket inte tillåter deras val av godis


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Näbbmöss är inte möss

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fodra med möss?
« Svar #23 skrivet: 10 aug-17 kl 16:06 »
Möss åt mina också.

Höns är allätare, precis som vi.

Så länge mössen är kontrollerade mot sjukdomar ser jag inga problem.
Dock behöver man kanske torka och mala dem först i en kvarn om de skall bli fodertillskott, jag ve inte...

Mössen vi fodrade ugglor med på viltstationen avlivades med koldioxid vad jag minns, men jag tror att det faktiskt skulle vara mest humant att slänga ned dem direkt i kvarnen om det är en stor krosskvarn tex och sedan frysa in, det ser kanske inte så visuellt snyggt ut att göra, men de dör med en gång då utan onödig stress.
Det var mer det att ugglorna skulle ha hel mat när de var vuxna, ungarna åt färs vad jag minns (ugglor och andra rovfåglar behöver hela djuret med päls i maten, eller en liten mängd iblandande hackade fjädrar och annat om man ger dem köpt köttfärs).






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Fodra med möss?
« Svar #24 skrivet: 10 aug-17 kl 23:39 »
Fast förbudet mot animaliskt protein till höns riktar sig nog mest mot hönsfabrikerna, inte mot hobbyflockar.

Postat med Alternativ.nu´s app


Är det så du tolkar lagar och regler, att det gäller någon annan?

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Fodra med möss?
« Svar #25 skrivet: 11 aug-17 kl 16:07 »
Är det så du tolkar lagar och regler, att det gäller någon annan?

Nej inte alls. Men vad jag menar är att jordbruksverket förmodligen skapat regeln för att undvika storskalig utfodring med tex slaktavfall till burhöns.  Att en mus slinker ner i gapet på en hobbyhöna tror jag inte att de ser som ett stort problem.

Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Fodra med möss?
« Svar #26 skrivet: 11 aug-17 kl 16:53 »
Nej inte alls. Men vad jag menar är att jordbruksverket förmodligen skapat regeln för att undvika storskalig utfodring med tex slaktavfall till burhöns.  Att en mus slinker ner i gapet på en hobbyhöna tror jag inte att de ser som ett stort problem.

Postat med Alternativ.nu´s app
Spelar ju inte så stor roll. Dom reglerna är dom vi har att följa följer vi inte dom så finns risk att vi döms

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Numera, larbri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser