Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodra med möss?  (läst 8713 gånger)

mizzmaria

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
Fodra med möss?
« skrivet: 18 apr-14 kl 14:20 »
Vi säger att jag blandar mitt eget hönsfoder bestående av tex havre och korn, snäckskal/äggskal, grönsaker/frukt och ev matrester. Skulle jag kunna ge hönsen möss (som jag själv fött upp och avlivat) som proteintillskott då?
Jag vill alltså slippa ge soja- och fiskmjöl som proteinfoder, och vad jag läst så verkar det inte finnas nåt annat vettigt alternativ?

Det låter kanske jättekonstigt, men jag har funderat länge på detta då det finns massor med trådar där folk vill göra sina egna foderblandningar (jag med!) men där det alltid slutar med att man nog ändå måste komplettera med köpefoder för proteinets skull.

Så vad säger ni? :) Skulle det funka eller ska jag lägga ner dom tankarna direkt? Vad finns det för seriösa alternativ annars?


Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Fodra med möss?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-14 kl 00:27 »
ärtor o krossade bönor borde funka
Västgötamor

Che Guevara

  • Gäst
SV: Fodra med möss?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-14 kl 00:39 »
 Animaliskt är för bjudet för höns så möss går definitivt boret.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Fodra med möss?
« Svar #3 skrivet: 20 apr-14 kl 08:21 »
Hur är det med insekter, larver och mask? Bra protein, men bråkar jordbruksverket där också?

Möss verkar vara att gå över ån efter vattnet när det gäller protein.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Fodra med möss?
« Svar #4 skrivet: 20 apr-14 kl 10:29 »
Är insekter animaliska ? Eller räknas de som något annat ? Den frågan borde nog ställas till jordbruksverket .

Men pulvermjölk bör fungera då det är avsett för djur och behandlat av godkänt tillverkningsföretag ?
Finns ju det som kallas fodermjölk och då inte är specifikt för ett djurslag som tex kalvnäring eller lammnäringen .

Och fodermjölk finns i bla kycklingfodret . Eller skummjölkspulver .

Che Guevara

  • Gäst
SV: Fodra med möss?
« Svar #5 skrivet: 20 apr-14 kl 10:40 »
Kanske man ska tolka jordbruksverks regler vadet gäller animaliskt som att om man fodrar aktivt med insekter och mask så ske det blir olagligt .  Men inte om hönsen går och pickar isig skälva ute i hönsgården? Obs alldeles egen tolkning i saken .

mizzmaria

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: Fodra med möss?
« Svar #6 skrivet: 20 apr-14 kl 14:56 »
Men räcker det med vegetabiliskt protein då? Hade för mig att det innehöll för lite av nåt ämne (som jag inte kommer på namnet på) som det fanns betydligt mer av i protein.

Jo, har ju också läst det där med kött... Tänkte inte på det  :-[

Det finns så många trådar med frågor om att göra sitt eget hönsfoder, men aldrig nåt bra svar tycker jag. Men om det nu går att ersätta soja- och fiskmjöl med ärtor och bönor, då kan man alltså med gott samvete göra en foderstat bestående av tex; havre/korn/vete, ärtor/bönor, rotfrukter/grönsaker/frukt, snäckskal/äggskal?
Någon som vet i vilka proportioner det ska ges?

Tack ni som svarat! :-)

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Fodra med möss?
« Svar #7 skrivet: 21 apr-14 kl 21:02 »
mina pullor går fritt större tiden när jag är hemma o smaskar gärna i sig maskar, snäckor o grodor som kommer för nära, det ger bra variation o bra födostök, plus att de motionerar benen
Västgötamor

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Fodra med möss?
« Svar #8 skrivet: 21 apr-14 kl 21:17 »
Är insekter animaliska ? Eller räknas de som något annat ? Den frågan borde nog ställas till jordbruksverket .

Vad som får matas med enligt lag vet jag inte men det finns ingen som helst tveksamhet på något vis att insekter är animaliskt.
Fisk, insekter, kräftdjur etc det är alla djur, inte bara ryggradsdjur som räknas.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Juniperus

  • Gäst
SV: Fodra med möss?
« Svar #9 skrivet: 31 jan-15 kl 08:29 »
Animaliskt måste syfta till Däggdjur, känns inte rätt att det vore förbjudet att utfodra med fisk och insekter.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Fodra med möss?
« Svar #10 skrivet: 31 jan-15 kl 09:14 »
Kompostmask brukade jag ge - mest som extra skoj och som godis - när jag hade. Slutade med dem när jag upptäckte att de är omöjliga i trägårdslandet! Äter sig in i kålhuvuden t ex =O/

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Fodra med möss?
« Svar #11 skrivet: 31 jan-15 kl 09:18 »
Kompostmaskarna eller hönsen ???

En kväll ganska nyligen när jag var ute och gjorde lagården hörde jag konstiga pip inne hos hönsen. När jag gick dit var det en höna som sprang omkring med en vilt protesterande mus i näbben. Efter jagade ett antal andra höns och tuppar.
Det var inget kvar av musen när alla fått sitt.
Bekymrade mig inte med att tala om för hönsen vad Jordbruksverket tycker.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Fodra med möss?
« Svar #12 skrivet: 31 jan-15 kl 10:02 »
Men räcker det med vegetabiliskt protein då? Hade för mig att det innehöll för lite av nåt ämne (som jag inte kommer på namnet på) som det fanns betydligt mer av i protein.

Jo, har ju också läst det där med kött... Tänkte inte på det  :-[

Det finns så många trådar med frågor om att göra sitt eget hönsfoder, men aldrig nåt bra svar tycker jag. Men om det nu går att ersätta soja- och fiskmjöl med ärtor och bönor, då kan man alltså med gott samvete göra en foderstat bestående av tex; havre/korn/vete, ärtor/bönor, rotfrukter/grönsaker/frukt, snäckskal/äggskal?
Någon som vet i vilka proportioner det ska ges?


Jag ger mina solrosfrön, hampafrön och gula matärtor för att de ska få de nödvändiga aminosyrorna/proteiner. Jag läste mig till det en gång, men kan inte redogöra för det nu, men solros innehåller vissa aminosyror, hampa innehåller andra och ärter ytterligare andra. Jag ger ärterna i blötmaten och solros och hampa blandar jag med säden, 10 delar säd, 1-2 delar frön.
Tack ni som svarat! :-)
MVH Rosita zon 1

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Fodra med möss?
« Svar #13 skrivet: 31 jan-15 kl 11:41 »
gör maggot odling av allt "animaliskt";) går även att frysa in så det räcker året runt (ingen egen erfarenhet med sett filmer på ämnet) går givetvis att förädla överproduktion av höns till just maggot
den som frågar är aldrig vilsen

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Fodra med möss?
« Svar #14 skrivet: 31 jan-15 kl 12:58 »
Kompostmaskarna har en otrolig förmåga att äta sig låååångt in i kålhuvuden. Iaf mina hade det - det vill sägmina kompostmaskar hade den förmåga =O)

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Fodra med möss?
« Svar #15 skrivet: 27 feb-15 kl 19:14 »
Om du låter bli att avliva mössen och inte "ger" dem  till hönsen så är jordbruksverket nöjda.

otur för musen skulle vara om den själv skulle gå in i hönshuset....

 

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Fodra med möss?
« Svar #16 skrivet: 25 jun-15 kl 22:34 »
Mina höns tar själva möss om de kommer åt...vad säger Jordbruksverket om det, tro  ;D!

Molly

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Fodra med möss?
« Svar #17 skrivet: 08 jul-15 kl 14:25 »
Om hösten pleier jeg å plukke spesielt store, råtne eksemparer av spiselige sopper/svamper og gi dem til hönsen. Det blir alltid voldsomme gledesscener når hönene krafser seg entusiastisk igjennom mölja på jakt etter maggots :)

Ellers spiser mine masse snegler både med og uten skall. De tar ganske store hagesnegler (Sepea etc) og denger dem i bakken til skallet er borte og så glir den ned på höykant. Sneglefarm? Burde väre mye enklere enn musefarm...? Og markfarm som jeg ikke har hatt noe hell med...
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

shmehd

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Fodra med möss?
« Svar #18 skrivet: 10 jul-15 kl 11:05 »
Att ge hönsen mygglarvsbesatt svamp är det bästa tipset jag hört på länge! Då har man något för de gånger då man är 24 ödesdigra timmar för sent ute att leta på senaste generationen karljohan.... Jag undrar om någon vet ett kvarn där man kan köpa helkorn "billigt"? Bor i Mälardalsområdet..

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Fodra med möss?
« Svar #19 skrivet: 13 maj-16 kl 19:42 »
Animaliskt är för bjudet för höns så möss går definitivt boret.


Höns är inte vegetarianer, jag ger mina lammkött..
Även mask ger jag dom, och ägg, och fisk.
Lycka till den som får hönsen att växa utan animaliskt.
Gäss däremot...
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser