Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kol till höns ??  (läst 23494 gånger)

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
Medicinskt kol vs. aktivt kol
« Svar #40 skrivet: 13 okt-11 kl 07:08 »
Det här kanske är en korkad fråga men är medicinskt kol och aktivt kol samma sak?

Anledningen att jag undrar är för att jag har aktivt kol i pelletsform. Som egentligen är till för att filtrera akvarievatten. Men som jag nu tänkte kanske passar bra at ge till hönsen.
Eller nu och nu.... När jag får tag på de höns jag vill ha..  ;D ::)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Medicinskt kol vs. aktivt kol
« Svar #41 skrivet: 13 okt-11 kl 11:04 »
Medicinskt kol är ett annat namn på aktivt kol.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Medicinskt kol vs. aktivt kol
« Svar #42 skrivet: 13 okt-11 kl 11:24 »
Det var väl det jag trodde. Bra, bra! Tack för svar.  :)

Agda 61

  • Inlägg: 61
    • Skåne
SV: Medicinskt kol vs. aktivt kol
« Svar #43 skrivet: 13 okt-11 kl 17:02 »
Varför ska man ge kol till hönsen?
Där vägen svänger och skog tar vid,
där står en stuga i enslig frid.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Medicinskt kol vs. aktivt kol
« Svar #44 skrivet: 08 feb-12 kl 10:45 »
Undrar just hur många på forumet som ger kol till sina höns ?
Frågade veterinär för flera år sen  som sa att kol är förlegat ,
Hönsbehöver inte alls kol.
Jag ger/ har aldrig givit   mina iaf. ;)
Hedemorahöns

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Medicinskt kol vs. aktivt kol
« Svar #45 skrivet: 08 feb-12 kl 10:52 »
Undrar just hur många på forumet som ger kol till sina höns ?
Frågade veterinär för flera år sen  som sa att kol är förlegat ,
Hönsbehöver inte alls kol.
Jag ger/ har aldrig givit   mina iaf. ;)
Mina har fri tillgång till aktivt/medicinskt kol. Har sett någon av dem ta ibland. Men det är ju inga mängder som går åt precis. Däremot har jag även aska blandat i deras sandbad. Och där äter de mer än gärna om det följer med någon liten kolbit.  :)

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Kol till höns ??
« Svar #46 skrivet: 18 jul-13 kl 22:40 »
Jag försökte ge dem under ett par år men såg aldrig att de åt utan det spilldes bara ut så jag har slutat med det nu och märker ingen skillnad på hur hönsen mår. Ingen aska får de heller eftersom de inte har något särskilt sandbad utan badar i rabatterna sommartid och i garaget vintertid.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Kol till höns ??
« Svar #47 skrivet: 01 apr-17 kl 12:36 »
Under vår och höst när det är som blötast har jag fått problem med coccodios. Hade för många höns ett tag o bakterietrycket blev för högt o har inte stabiliserat sig helt än. Vissa hönor har vart känsligare än andra o vissa har rent av gått o ätit gegga på marken o såklart blivit sjuka då. Jag har krossat kol från spisen o haft i vattnet så fort jag märkt nåt på någon, eller ett år när d var som värst gjorde jag gröt m filmjölk havregryn/bröd o kol. Om någon höna blivit för dålig har hon fått vatten o kol direkt i munnen. Ingen tvekan om att kol funkar här i alla fall! Nu har ja inte så många höns o låter gårdarna vila emellanåt så hoppas d ska återfå ett hälsosamt bakterietryck nu. Har inte märkt nåt än i år trots att det är riktigt geggigt just nu men tänkte ge lite ändå för säkerhets skull.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Kol till höns ??
« Svar #48 skrivet: 01 apr-17 kl 14:11 »
Ser påståenden i tråden att aktivt kål inte längre säljs på apoteken för att det inte fungerar. Det är helt fel, det säljs fortfarande på apoteken och det är väldigt effektivt, i alla fall på människor. Har själv använt det många gånger med väldigt bra resultat. Brukar äta lakrits när magen krånglar, lakrits innehåller aktivt kol.
Om det är bra för höns vet jag inte. Jag gav aldrig mina höns det och dom mådde bra ändå. Vet ingen faktiskt som ger sina höns kol.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser