Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kol till höns ??  (läst 23493 gånger)

Vitryss

  • Gäst
Kol till höns ??
« skrivet: 06 jan-07 kl 00:47 »
I till exempel boken Höns nämns att hönsen ska ha tillgång till kol. Då undrar jag, inte menas det väl att man ska raka askan ur spisen och ge hönsen sådant kol. Det innehåller ju lut och annat skadligt jox som kan ställa till det i magen. Gör det inte?

Jag frågar på Apoteket. Där säger man att det givetvis är aktivt kol som menas.
Men aktivt kol säljs inte längre på apotek eftersom det visst inte längre anses ha någon medicinsk verkan.

Eller missuppfattade jag det hela? "Fråga på färghandeln", säger man hursomhelst på Apoteket.
På färghandeln vet man besked. Jo, det är aktivt kol, säger färghandlaren och tar fram en halvstor plastförpackning med aktivt lättkol. "Sånt här köper dom när kossorna är dåliga i magen".

Var i den asiatiska djungeln fick den ursprungliga hönan fick tag i aktivt kol?
« Senast ändrad: 18 jul-13 kl 11:39 av Sirpa »

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
SV: Kol till höns ??
« Svar #1 skrivet: 06 jan-07 kl 01:19 »
Jag har hört denna rekomendation från diverse håll tidigare.
Och har liksom dig alltid förundrats i orimligheten att vilda hönsfåglar inte skulle vara i behov av kol medans tamhöns (enligt vissa) inte klarar av sin matsmältning utan.

Som jag ser det så förhåller det sig så här.
-Mina höns har aldrig fått koltillskott.
-Dom mår bra.
-Eventuella diareér går förr eller senare alltid över av sig självt (så tillvida hönan inte lider av en allvarligare sjukdom vilket kol knappast kan bota hursomhelst), har aldrig haft en höna som skitit ihjäl sig.
-Jag anser inte att kol är ett nödvändigt kosttillskott för höns.

Men å andra sidan så kan nog kol knappast vara direkt skadligt så om folk vill ge sina fåglar det så är väl det ok.
Men nödvändigt....nope, inte enligt mina erfarenheter.

/Fred



Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
SV: Kol till höns ??
« Svar #2 skrivet: 06 jan-07 kl 02:53 »
jomen vilda djur som blir sjuka kan lättare förse sig med det de nu behöver för att bli friska...en stubbe som brunnit nångång innehåller rester av kol, eller kanske de behöver en viss sorts sand, eller en viss sorts insekt som finns i en viss sorts pöl..

medans tamdjur bara har sin lilla inhägnad att leta medicin på, och är bortskämd med att maten kommer från himlen och kanske tappat lite av sin kunskap om hur man blir frisk
Tror inte riktigt på det (läs "inte alls") :P).
Ger man fåglarna tillgång till omgivningen så är min erfarenhet att dom vet precis vad dom bör leta för oavsett om dom är av gammal lantras eller nyare framtagna leghorns.
Visst nykläckta kycklingar är väl inte intelligentare än storstadsbarn men dom fattar galloppen och anpassar sig så funkar det nästan alltid väldigt bra.

Jag tror inte att bortklemande och medicinering mot allt som kan vara skadligt är en bra väg att gå för varken människor eller höns. Vad gäller människor kan jag inte påverka så mycket, men vad gäller mina höns så är jag övertygad om att mitt medgivande till naturligt urval skapar starkare och livskraftigare fåglar.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kol till höns ??
« Svar #3 skrivet: 06 jan-07 kl 09:15 »
När man är nybörjare så sväljer man allt , som står.
Jag trodde också att hönsen SKULLE ha tillgång till kol.
När jag senare tog reda på hur det förhöll sig så fick jag svaret :
höns behöver inte tillgång till kol.
Det finns att beställa på Granngården
om man tycker att de obsolut ska ha kol.
Det är mycket som dras i långbänk här
men visst är det kul att läsa om allas uppfattning.
Det är väl det som är meningen.

Hoppas att ni har krya fjäderfän inför våren

Lycka ;D
Hedemorahöns

Helenan

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #4 skrivet: 06 jan-07 kl 09:45 »
Jag har någon gång ibland slängt in en kålbit som blivit kvar när jag eldat i spisen. Alltså inte sotrester. Den har försvunnit. Om de nu pickar på kolbitarna så tror jag att de har behov av det och ska ha det. Jag skulle aldrig köpa sådant på färghandeln då tror jag det kan förväxlas av hönsen och de får för sig att det är mat eller något...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kol till höns ??
« Svar #5 skrivet: 06 jan-07 kl 10:08 »
Där säger man att det givetvis är aktivt kol som menas. Men aktivt kol säljs inte längre på apotek eftersom det visst inte längre anses ha någon medicinsk verkan. Eller missuppfattade jag det hela?

Du hörde helt rätt !
Idag så har man sett att Aktivt kol är ganska verkningslöst på diarre..
Idag används "Dihydrostreptomycin" till djur,
(inte till höns dock ?)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #6 skrivet: 06 jan-07 kl 10:35 »
Enligt FASS:

Den aktiva substansen är dihydrostreptomycin som tillhör gruppen aminoglykosider. Dihydrostreptomycin utövar en baktericid effekt genom att ingripa i bakteriernas proteinsyntes. Dihydrostreptomycin är verksamt mot ett stort antal grampositiva och gramnegativa bakterier. Clostridier, anaeroba bakterier och Pseudomonas aeruginosa är resistenta. Tendens till snabb resistensutveckling föreligger. Dihydrostreptomycinsulfat absorberas praktiskt taget inte alls från magtarmkanalen.

"Snabb resistensutveckling" betyder baskeluskerna 1, människan 0, igen.

Våra höns har aldrig fått något aktivt kol. Höns som får kol äter det säkert, de provsmakar ju allt som verkar någorlunda ätbart.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kol till höns ??
« Svar #7 skrivet: 06 jan-07 kl 11:05 »
"Snabb resistensutveckling" betyder baskeluskerna 1, människan 0, igen.
Och  ???
Det förutsätter ju att någon använder det länge....en normalkur är ju på 3 dagar.
Är inte djuret bra då är ju orsaken till diarren något annat!..allvarligare som då ska fortsätta att följas upp.
Inte ge tabletter flera dagar det lönar sig inte......

Det här är ju hönstråden
så jag kan ju också liksom du Ulric tillägga att mina höns har aldrig fått vare sig dihydrostreptomycin eller aktivt kol.
Dom har helt enkelt inte haft diarre...  :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #8 skrivet: 06 jan-07 kl 12:03 »
Och  ???

Och då har man, i likhet med vänstergängade skruvutdragare, kvar ursprungsproblemet plus ett som inte fanns där från början.

Det oroar mig att man medicinerar mot mer eller mindre harmlösa tillstånd. Man framställer en osårbar fiende genom genetisk manipulation.

Mina höns har inte heller diarré. Jag har haft diarré och överlevt. Förhoppningsvis skulle hönsen göra det också, och skulle någon inte göra det så är det väl bra att det är de motståndskraftiga som är kvar. Det är samma krigföring som baskeluskerna utnyttjar.

Vitryss

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #9 skrivet: 06 jan-07 kl 12:23 »
Jag har någon gång ibland slängt in en kålbit som blivit kvar när jag eldat i spisen. Alltså inte sotrester. Den har försvunnit. Om de nu pickar på kolbitarna så tror jag att de har behov av det och ska ha det. Jag skulle aldrig köpa sådant på färghandeln då tror jag det kan förväxlas av hönsen och de får för sig att det är mat eller något...
Jo, men det är skillnad på kol och kol. Den kol du rakar ur spisen innehåller lut och är i min värld hälsovådlig för höns eftersom lut är frätande. Jag ser framför mig blödande tarmslemhinnor.
Du har inte "framställt" aktivt kol genom att göra brasa i spisen. Aktivt kol, som numera alltså bara finns att inskaffa i färghandeln, är renat från lut. Förmodligen från annat också, men det vet jag inget om. Hur den proceduren funkar vet jag inte heller något om. Hursomhelst är det skillnad på spiskol och aktivt kol. Det ena är giftigt - åtminstone vanskligt att inta, det andra inte giftigt, men förmodligen till ingen nytta alls.
« Senast ändrad: 06 jan-07 kl 12:37 av Vitryss »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kol till höns ??
« Svar #10 skrivet: 06 jan-07 kl 13:22 »
Öhhh...näe. Aska innehåller inte lut, däremot blir det lut om det blandas med vatten.
Aska och kol är, så vitt jag kan förstå, inte samma sak. Jag tror inte att höns far illa av att picka i sej kolbitar man plockat ur kakelugnen, men jag ger det inte till mina kackeltanter för att jag inte tycker dom verkar behöva det, men det är ju en annan sak.


(Lite OT: På en påse med aktivt kol jag hittade i en affär stod det med stora bokstäver: "Det är inte tillåtet att använda aktivt kol för att rena hemtillverkad sprit!" ;D ...och vad har dom annars tänkt att man ska använda den till, dom flesta har ju inte höns...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vitryss

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #11 skrivet: 07 jan-07 kl 12:52 »
Öhhh...näe. Aska innehåller inte lut, däremot blir det lut om det blandas med vatten.
Aska och kol är, så vitt jag kan förstå, inte samma sak. Jag tror inte att höns far illa av att picka i sej kolbitar man plockat ur kakelugnen, men jag ger det inte till mina kackeltanter för att jag inte tycker dom verkar behöva det, men det är ju en annan sak.


(Lite OT: På en påse med aktivt kol jag hittade i en affär stod det med stora bokstäver: "Det är inte tillåtet att använda aktivt kol för att rena hemtillverkad sprit!" ;D ...och vad har dom annars tänkt att man ska använda den till, dom flesta har ju inte höns...)

Snackade just med Giftinformationscentralen (Karolinska Sjukhuset Stockholm Tel:08-33 12 31) och där sa man: "Att få i sig kol från spisen/kakelugnen är inte farligt om det händer en enstaka gång och inte i för stor mängd, men det är så att säga absolut inget att rekommendera."

« Senast ändrad: 07 jan-07 kl 12:53 av Vitryss »

Helenan

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #12 skrivet: 07 jan-07 kl 14:17 »
Kol ur spisen innehåller i alla fall inte lut. Kol är nämligen ett grundämne och heter altså C och är det allt levande består av. Det är en urgammal huskur att använda kol när barnen slickat på tändstickor eller annat farligt.

Aska är en annan sak och är jätte bra att använda för att skrubba glasen rena från sot i kaminen.

Vitryss

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #13 skrivet: 07 jan-07 kl 21:49 »
Kol ur spisen innehåller i alla fall inte lut. Kol är nämligen ett grundämne och heter altså C och är det allt levande består av. Det är en urgammal huskur att använda kol när barnen slickat på tändstickor eller annat farligt.

Aska är en annan sak och är jätte bra att använda för att skrubba glasen rena från sot i kaminen.

Jamen det är detsamma som att säga att vatten heter H2O och kan aldrig vara förorenat?
Det är intressant med gamla huskurer.
Men bara för att huskurer är gamla är dom inte jämt bra. Som tidigare sagts här i tråden säljer inte Apoteket aktivt kol längre för det anses inte ha någon medicinsk verkan.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kol till höns ??
« Svar #14 skrivet: 31 jul-07 kl 17:59 »
Hej, varför ska man ge kol till hönsen, har aldrig hört det förut./ Annika

Man behöver inte alls ge hönsen kol  ;)

Förr trodde man att kol var bra mot diarre, men nu VET man att det är verkningslöst både på djur o människor.

Däremot är "medicinskt kol"* bra, om man ätit i sig något giftigt ämne som kol kan binda.
Man ska inte äta grillkol (innehåller kemikalier) eller träkol (innehåller tjära)... :-\

*Köps på apoteket.
« Senast ändrad: 31 jul-07 kl 18:10 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Träkol dåligt?
« Svar #15 skrivet: 08 maj-09 kl 03:00 »
Jag har haft krossat träkol till hönorna då det rekommenderats i "Höns". I tidigare tråd här tyckte flera att det var inget bra utan att man skulle använda apotekets aktiv kol...

Nu undrar jag - vad är skillnaden?
Jag använder inte massproducerat träkol av blandved utan ren bjorkträkol som producerats i lokal mila. Det borde göra susen om en höna känner behov att stoppa lös mage?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Träkol dåligt?
« Svar #16 skrivet: 08 maj-09 kl 05:26 »
Tror inte att det är många här som har kol till hönsen.
Rätta mig om jag har fel. 8)
Hedemorahöns

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Träkol dåligt?
« Svar #17 skrivet: 08 maj-09 kl 17:44 »
Jag använder också träkol till hönsen, dom äter inte mycket men det finns om dom behöver. Kolen är egenproducerad från mila och måste väl vara en ren naturprodukt som inte är skadligt för höns, de lever än i alla fall.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Träkol dåligt?
« Svar #18 skrivet: 10 maj-09 kl 17:44 »
Jag har haft krossat träkol till hönorna då det rekommenderats i "Höns". I tidigare tråd här tyckte flera att det var inget bra utan att man skulle använda apotekets aktiv kol...
Nu undrar jag - vad är skillnaden? 

Man ska INTE äta
grillkol (innehåller kemikalier)
eller träkol från ved (innehåller tjära/lut)..

Det är aktivt kol man ska använda vid förgiftningar (t.ex procol) som är renat från lut.
« Senast ändrad: 13 okt-11 kl 10:56 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Träkol dåligt?
« Svar #19 skrivet: 10 maj-09 kl 18:43 »
Vet inte hur det är med höns men nog duger träkol till människor i nödfall (alltså inte köpta grillkol):

Citera
Magbesvär
Diarré och kräkningar
Blåbär, Blodrot, Gullris, Träkol (krossade bitar
från elden kan sväljas och har samma effekt som
koltabletter)


http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/h_overlevnad.pdf  sid 188

Finns ju tjärpastiller så det är väl inte dödligt i små mängder, och är man riktigt magsjuk så är man inte pjåskig.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Träkol dåligt?
« Svar #20 skrivet: 10 maj-09 kl 18:55 »
Så länge Apotekn finns kvar så är det effektivast att köpa aktivt kol där.  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

malinsandberg

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Kol till höns ??
« Svar #21 skrivet: 30 nov-09 kl 23:37 »
Läser här och där att hönsen ska ha fri tillgång till kol. Men vad är det för kol? Kan jag ta lite förkolnade rester från kaminen, ska jag ge dem grillkol, aktivt kol eller något från Apoteket?
malinsandberg

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Kol till höns ??
« Svar #22 skrivet: 01 dec-09 kl 06:43 »
Det där med kol måste vara en äldre "huskur" som överlevt genom tiderna på samma sätt som seden att tomten ska ha gröt på trappan inför jul. Mycket bra står skrivet i våra mest populära böcker om hobbyhöns, tyvärr finns en del som inte finns underbyggt med någon form av vetenskapligt stöd utan burits som muntlig folksägen. Kunskap är färskvara och det finns faktiskt även en del i dessa böcker som strider mot nu gällande lag.

Är man tveksam när det gäller hönsens utfodring så rekommenderar jag någon av jordbruksverkets skrifter kring ekologisk hönsuppfödning.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kol till höns ??
« Svar #23 skrivet: 01 dec-09 kl 08:00 »
Du behöver inte ha kol till dina höns.
Mat snäckskal och sand.
« Senast ändrad: 01 dec-09 kl 13:34 av Lycka »
Hedemorahöns

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Kol till höns ??
« Svar #24 skrivet: 01 dec-09 kl 09:47 »
Jag vet vad du menar för kol, men vet inte vad det heter. Fick det av min granne när mina höns var dåliga i magen för länge sedan. Dom hade nog bara fått gör mycket "gott gott", men jag kunde inte så mycket då. Men den kolen hon gav mig kan ha varit köpt på granngården...? vet inte, bara att det är bra för lösa magar ;)

malinsandberg

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Kol till höns ??
« Svar #25 skrivet: 04 dec-09 kl 22:51 »
Tack för era svar!
Jag har bara två hönor (brun lohmann) och har inte haft dem mer än fyra veckor.Den ena är ständigt lite lös i magen jämfört med den andra som jag tycker verkar ha mer normal konsistens på bajset...
Jag ger dem fri tillgång på värpfoder, en blandning av lika delar helt havre, korn och vete (ca en näve var/dag av varje sort), hur mycket snäckskal de vill, (och det går åt mycket!) och förutom detta lite rester från oss människor; mest råa grönsaker, kokt ris, kokt pasta och kokta/stekta rotfrukter i småbitar. En stund var dag går de ute och kan äta gräs, mask, sniglar och vad de nu hittar, men när man ska jobba blir det istängning i hönshuset.
Idag la jag ut några kolbitar från kaminen i skålen med snäckskal. Intresset att äta detta verkade obefintligt, men dessa två hönor har  verkat helt dumma från början, för att så småningom bli mer och mer som jag (som oerfaren) inbillar mig att höns ska vara.
T.ex. sov de i redet hela första veckan. Sedan började jag lyfta upp dem på (den lågt sittande) sittpinnen när jag släckte på kvällen, och efter det verkar de ha fattat att det är bra att sitta på pinne på natten.
Första dagarna värpte de på marken lite var som helst, men nu har i alla fall den ena börjat lägga sig i redet och värpa.
De blir också modigare och modigare när de går ute. Jag hade ingen aning om ifall de kunde flyga eller inte, och alltså inte heller hur högt stängsel man behöver ha om de går ute utan uppsikt (jag har mycket nära grannar som inte uppskattar hönsbesök).
Idag har den ena gjort sitt första försök att lyfta över 1-metersstängslet. Det blir till att skynda på projektet med 2-meters hönsgård med nättak...
Kanske förstår hon också så småningom att hon borde äta kol... Det var det jag ville komma fram till till slut.
Tack som sagt, och finns det någon med nya idéer så lyssnar jag gärna!
« Senast ändrad: 18 jul-13 kl 11:10 av Sirpa »
malinsandberg

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Kol till höns ??
« Svar #26 skrivet: 05 dec-09 kl 19:20 »
Jag brukar slänga in lite kol till mina höns, det är kol som vi kolat från egen mila. Inte är det ofta dom förser sig med det men ibland är det någon höna som hackar i sig lite.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Bergslagsflickan

  • Inlägg: 89
    • -
SV: Kol till höns ??
« Svar #27 skrivet: 06 dec-09 kl 03:42 »
I somras gick mina höns själva och pickade ifrån en liten hög på tomten där jag tömt ur kol ifrån bergslagskaminen. Nu när de inte är frigående och vill gå ut i snön har jag köpt kol för fåglar i djuraffären men det har blivit liggandes på en hylla. Jag håller på och tillverkar lite vägghyllor som jag målar i olika färger till hönsen där jag kan lägga lite smått och gott utmed väggarna. Snäckskal och grus strör jag ut i ströt men det blir för svart om det blandas kol med spånet. Men jag tror absolut att en höna själv känner vad den vill ha, och när, utifrån att jag själv ser när de föredrar olika saker. Om kunskapen om kol vore förlegad skulle väl inte en värld av hobbyuppfödare av olika dyrare omskötta exotiska fåglar använda det och dessutom köpa en liten mängd för en större summa? Om ingen hade tyckt det hade fungerat hade väl marknaden dött ut?

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kol till höns ??
« Svar #28 skrivet: 12 dec-09 kl 10:55 »
Men vad är det för kol? Kan jag ta lite förkolnade rester från kaminen, ska jag ge dem grillkol, aktivt kol eller något från Apoteket?

Man ska inte äta grillkol (innehåller kemikalier) eller träkol från ved (innehåller tjära/lut)...

Det är aktivt kol man ska använda vid förgiftningar
(t.ex procol) det är renat från lut.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Kol till höns ??
« Svar #29 skrivet: 12 dec-09 kl 20:56 »
Inom akutsjukvården används medicinskt kol (aktivt kol) till människor som harfått i sig läkemedel eller en del andra giftiga ämnen för att detta tar upp många läkemedel och gifter som finns i magsäcken och tarmen. Antar att det fungerar på samma sätt för hönor och att om en höna blir dålig i magen så kan hon må bra av att äta kol.  Aktivt kolköps på apoteket och är rent och säkert.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kol till höns ??
« Svar #30 skrivet: 14 dec-09 kl 13:32 »
har era höns fri tillgång av kol ?
Blir det inte dyrt att köpa på apoteket om man har många?
Jag har inte till mina.
Hedemorahöns

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Kol till höns ??
« Svar #31 skrivet: 15 dec-09 kl 20:53 »
har era höns fri tillgång av kol ?
Blir det inte dyrt att köpa på apoteket om man har många?
Jag har inte till mina.
Att ge kol till sina höns är kanske som att ställa fram en skål med huvudvärkstabletter på matbordet hemma, det behövs inte förrän någon blir sjuk. Jag ger inte heller kol till mina höns och anser att det är en medicinsk åtgärd som ska sättas in endast om det finns anledning.

Bergslagsflickan

  • Inlägg: 89
    • -
SV: Kol till höns ??
« Svar #32 skrivet: 15 dec-09 kl 21:02 »
Att ge kol till sina höns är kanske som att ställa fram en skål med huvudvärkstabletter på matbordet hemma, det behövs inte förrän någon blir sjuk. Jag ger inte heller kol till mina höns och anser att det är en medicinsk åtgärd som ska sättas in endast om det finns anledning.

I testanläggningar med fritt foderval när man studerat vad och hur hönsen själva väljer att sköta sin kost, vilket jag försöker efterlikna lite hemma här, då är det ju ingen som äter något i "onödan". Att jämföra med proteinrika maskar som hönsen själv petar i sig framåt våren i början av säsongen. Jag förlitar mig på att de själva känner vad de behöver, och då kan det ju ändå få finnas lättillgängligt? Min kol har jag köpt för hobbyfåglar. Men innan sprang de ju själva fram då och då och åt direkt ifrån en liten hög med aska som jag tömt från kaminen, inte alla och inte alltid, utan bara vid behov. Jag förstod först inte vad de hade vid ytterdörren att göra, för jag hade inte lagt kolet där med flit, utan av ren lättja.

Det är ju inte alla som ser exakt när en höna blir lös i magen, och jag tror att mina hönor uppskattar att ha den där skålen med alvedon på bordet, istället för att behöva åka till Apoteket när det blir riktigt illa. I förebyggande syfte, innan något blir värre.

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Dobermann

  • Inlägg: 26
    • Skåne
SV: Kol till höns ??
« Svar #33 skrivet: 27 dec-09 kl 23:52 »
Briketter innehåller bindningsmedel (kemikalier)....jag tar vanlig hederlig grillkol,som jag bankar i lagom smulor med min slägghammare!jag gjorde en laddning på ca 2 dl i sommras till mina ca 80 djur,och när jag snegla ner i den burken i dag var där ca1 matsked kvar!vet inte vad som är rätt när det gäller det här,men som sagt så härstammar jag från en hönsbonde släkt (min far,min farmor,min farmors far.....)jag har fått lära och se sen man var liten att hönsen ska ha lite kol,,,,Allt kan väl ändå inte vara fel som man gjorde förr,,,,så tänker jag iaf :)
På gården finns Fru,2 pojkar,1 westi,,2 Katter,3Tuppar,ca 130brun Lohmann höns,mm mm

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Kol till höns ??
« Svar #34 skrivet: 28 dec-09 kl 09:05 »
Hönsen mår utmärkt utan kol. Det är ett större problem om man ger exempelvis grillkol eftersom de då kan få i sig mycket stora mängder tungmetaller (främst krom). Eftersom hönsen producerar livsmedel måste man vara extra försiktig med vad man ger till dem.

Grillkol har i vissa fall så höga halter krom att de inte ens får spridas i skogen. (http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/71059)

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Kol till höns ??
« Svar #35 skrivet: 06 jan-10 kl 08:45 »
I danmark kallas kolet för "potteaska" och jag läste i en tråd här i forumet någonstans att det var den vita askan efter det att elden hade slocknat.
Vet inte om det är samma men troligen.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Kol till höns ??
« Svar #36 skrivet: 06 jan-10 kl 09:35 »
Pottaska (http://sv.wikipedia.org/wiki/Pottaska) är ett gammal gödningsämne som passar bättre i rabatten än i hönsmagar. Som många andra kemikalier framställdes det ur vedaska.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kol till höns ??
« Svar #37 skrivet: 06 jan-10 kl 10:14 »
Varför står det i vissa böcker att hönsen ska ha fri tillgång  på kol.
Förstår att nya hönsägare förvillas av detta.
Känner ingen av mina hönskamrater, som ger kol till sina höns
Hedemorahöns

malinsandberg

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Kol till höns ??
« Svar #38 skrivet: 06 jan-10 kl 19:32 »
Tack för alla svar!
Jag har nu gett mina höns några enstaka bitar kol från kaminen, (eldar endast rent trä), och det försvinner, samtidigt som avföringen blir fast och normal hos alla, så det verkar fungera....
/Malin
malinsandberg

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: Kol till höns ??
« Svar #39 skrivet: 10 jan-10 kl 11:41 »
Det där med kol måste vara en äldre "huskur" som överlevt genom tiderna på samma sätt som seden att tomten ska ha gröt på trappan inför jul. Mycket bra står skrivet i våra mest populära böcker om hobbyhöns, tyvärr finns en del som inte finns underbyggt med någon form av vetenskapligt stöd utan burits som muntlig folksägen. Kunskap är färskvara och det finns faktiskt även en del i dessa böcker som strider mot nu gällande lag.

Är man tveksam när det gäller hönsens utfodring så rekommenderar jag någon av jordbruksverkets skrifter kring ekologisk hönsuppfödning.

Kol har förmågan att absorbera åtminstone vissa opolära giftämnen, det är vetenskaplig underbyggt och fyller en viss funktion...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
Medicinskt kol vs. aktivt kol
« Svar #40 skrivet: 13 okt-11 kl 07:08 »
Det här kanske är en korkad fråga men är medicinskt kol och aktivt kol samma sak?

Anledningen att jag undrar är för att jag har aktivt kol i pelletsform. Som egentligen är till för att filtrera akvarievatten. Men som jag nu tänkte kanske passar bra at ge till hönsen.
Eller nu och nu.... När jag får tag på de höns jag vill ha..  ;D ::)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Medicinskt kol vs. aktivt kol
« Svar #41 skrivet: 13 okt-11 kl 11:04 »
Medicinskt kol är ett annat namn på aktivt kol.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Medicinskt kol vs. aktivt kol
« Svar #42 skrivet: 13 okt-11 kl 11:24 »
Det var väl det jag trodde. Bra, bra! Tack för svar.  :)

Agda 61

  • Inlägg: 61
    • Skåne
SV: Medicinskt kol vs. aktivt kol
« Svar #43 skrivet: 13 okt-11 kl 17:02 »
Varför ska man ge kol till hönsen?
Där vägen svänger och skog tar vid,
där står en stuga i enslig frid.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Medicinskt kol vs. aktivt kol
« Svar #44 skrivet: 08 feb-12 kl 10:45 »
Undrar just hur många på forumet som ger kol till sina höns ?
Frågade veterinär för flera år sen  som sa att kol är förlegat ,
Hönsbehöver inte alls kol.
Jag ger/ har aldrig givit   mina iaf. ;)
Hedemorahöns

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Medicinskt kol vs. aktivt kol
« Svar #45 skrivet: 08 feb-12 kl 10:52 »
Undrar just hur många på forumet som ger kol till sina höns ?
Frågade veterinär för flera år sen  som sa att kol är förlegat ,
Hönsbehöver inte alls kol.
Jag ger/ har aldrig givit   mina iaf. ;)
Mina har fri tillgång till aktivt/medicinskt kol. Har sett någon av dem ta ibland. Men det är ju inga mängder som går åt precis. Däremot har jag även aska blandat i deras sandbad. Och där äter de mer än gärna om det följer med någon liten kolbit.  :)

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Kol till höns ??
« Svar #46 skrivet: 18 jul-13 kl 22:40 »
Jag försökte ge dem under ett par år men såg aldrig att de åt utan det spilldes bara ut så jag har slutat med det nu och märker ingen skillnad på hur hönsen mår. Ingen aska får de heller eftersom de inte har något särskilt sandbad utan badar i rabatterna sommartid och i garaget vintertid.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Kol till höns ??
« Svar #47 skrivet: 01 apr-17 kl 12:36 »
Under vår och höst när det är som blötast har jag fått problem med coccodios. Hade för många höns ett tag o bakterietrycket blev för högt o har inte stabiliserat sig helt än. Vissa hönor har vart känsligare än andra o vissa har rent av gått o ätit gegga på marken o såklart blivit sjuka då. Jag har krossat kol från spisen o haft i vattnet så fort jag märkt nåt på någon, eller ett år när d var som värst gjorde jag gröt m filmjölk havregryn/bröd o kol. Om någon höna blivit för dålig har hon fått vatten o kol direkt i munnen. Ingen tvekan om att kol funkar här i alla fall! Nu har ja inte så många höns o låter gårdarna vila emellanåt så hoppas d ska återfå ett hälsosamt bakterietryck nu. Har inte märkt nåt än i år trots att det är riktigt geggigt just nu men tänkte ge lite ändå för säkerhets skull.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Kol till höns ??
« Svar #48 skrivet: 01 apr-17 kl 14:11 »
Ser påståenden i tråden att aktivt kål inte längre säljs på apoteken för att det inte fungerar. Det är helt fel, det säljs fortfarande på apoteken och det är väldigt effektivt, i alla fall på människor. Har själv använt det många gånger med väldigt bra resultat. Brukar äta lakrits när magen krånglar, lakrits innehåller aktivt kol.
Om det är bra för höns vet jag inte. Jag gav aldrig mina höns det och dom mådde bra ändå. Vet ingen faktiskt som ger sina höns kol.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser