Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktigt trä, svamp mögel?  (läst 8098 gånger)

Urshulthasse

  • Inlägg: 13
    • Halland
Fuktigt trä, svamp mögel?
« skrivet: 02 nov-10 kl 21:10 »
Vad är det för ohyra som gör att träet blir fuktigt?
En bit av timmerväggen "gråter".
En golvplanka är blöt, den jämte inte.
Hittar ingenting som ser ut som äkta hussvamp.
Bild 1: dyngsur bjälke i stallet, fast bara en bit.
Bild 2: lika dyngsura brädbitar som jag hade som handtag på insidan av ett par portar.
Taket läcker inte, så det här infekterade virket tar tydligen upp fukt ifrån luften!

« Senast ändrad: 02 nov-10 kl 21:18 av Urshulthasse »

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #1 skrivet: 02 nov-10 kl 21:42 »
kanske är salt på... salt suger åt sig fukt..  finns andra ämnen som suger fukt också..
Fjäderfän och kaniner

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #2 skrivet: 02 nov-10 kl 21:48 »
Bild ett : det ser ut som om väggen står direkt på cement ?

cement suger markfukt och trät suger upp ur cementen .
Men eftersom det är olika inne i ladugården , kan det finnas en vattenledning nergjuten som läcker eller en möjlig kallkälla under golvet ?
Eller har man helt enkelt slarvat just där och inte lagt något emellan ?

Urshulthasse

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #3 skrivet: 02 nov-10 kl 22:09 »
Tänkte lite på salt...
Men på 4-5 olika ställen, nä.
Blöt cement kan det ju vara på just det stället i stallet...
Men när jag tänker efter så...
eldade jag (för något år sedan) upp en bjälke som låg helt fritt i luften. Ingen möjlig kontakt med varken fukt eller kalk (som hussvampen kräver) Men den var ständigt fuktig och täckt av något vitt och luddigt.
Finns det någon slags mögel som kan leva o frodas i en torr miljö?!

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #4 skrivet: 02 nov-10 kl 23:37 »
Amerikanarna nämner ibland dry root, torrt mögel.
Det finns inte....

Fukten kommer sig nog inte av att det är mögel utan tvärt om.
Tror möjligen att en yta med mögel uppfattas som fuktigare än en (lika blöt) utan.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #5 skrivet: 02 nov-10 kl 23:48 »
Men om den ständigt var fuktig så är det väl inte konstigt att den möglade? Den hade ju någon sorts kontakt med vatten (från luften kanske?) för att vara fuktig och för att möglet skulle trivas.

Dry rot är alltså mögel/svamp på torkat trä, dvs sånt man bygger med. Wet rot är mögel/svamp på nyfällda eller levande träd.
//Lina

Urshulthasse

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #6 skrivet: 03 nov-10 kl 09:07 »
Ja det är just det som var/är så konstigt...
Varför denna fukt på bara vissa bitar/ställen?
Kan hussvamp trivas i en lada som inte används?
Dvs ingen djurhållning som genererar värme och fukt?

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #7 skrivet: 03 nov-10 kl 09:55 »
När pappa byggt vårt sommarhus färdigt , så gick det inte länge innan en fläck på källargolvet alltid var blöt .
Pappa bilade upp golvet och fann en kallkälla .
förmodligen så låg den lite djupare , men av tyngden från huset så kom den upp till ytan .

Jag tror fortfarande att du har någonform av vatten under golvet , det sugs upp i trät och dunstar ut i luften och angriper dåligt trä lite varstans .


Urshulthasse

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #8 skrivet: 07 nov-10 kl 19:44 »
Kanske det finns flera förklaringar...
Kanske det sugs upp vatten ur cementen på bild 1. Men det är 1 meter till yttervägg och lika lång till marknivå.
Tror Grimbart har en poäng!
En "lantbrukare som varit med ett tag" berättade för mig att dom förr blandade salt i höet. Saltet hade dom i stora block som dom krossade och det stänkte och dammade.
Kan förklara många fuktfläckar! Och på bild 1 precis där stod ju kossorna och mumsade på salt hö!
En teori till...
Som kanske kan förklara "den gråtande timmerväggen".
Bild 3 Det fuktiga timret gör den i övrigt torra cementen blöt där det ligger emot och en fuktig  mörk planka.
Förra ägaren hade ett fotolabb i ladan. Precis vid den här timmerväggen förvarades fotokemikalierna. Bild 4 är en bit av en bänk från fotolabbet, torrt förvarat under lång tid, men riktigt blöt bitvis!
Kan det ha något med det att göra?
Hallå kemister, fotolabbare och gamla lantarbetare...
Kommentarer mottages tacksamt!

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #9 skrivet: 08 dec-10 kl 12:32 »
Man kan få hussvamp även om byggnaden inte används och för den delen annan skit också så trä mot cement är ingen höjdare. Ta bort gammalt skadat virke eller byt ut med papp emellan.

Skulle också sätta en slant på salt. Det kan bli intressanta effekter. En är att att om det är väldigt mycket salt i ett fuktigt material och det torkar så blir det som ett vitt "moln" av saltkristaller (oftast vanligt vid murar med salt i bruket). Det kan till och med "spränga" av ett putsat skikt så saltkristaller (precis som is) expanderar.

Men i vilket fall är det aldrig bra att det är fuktigt. Gör nått åt det! Men ingen panik.

Urshulthasse

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #10 skrivet: 08 dec-10 kl 14:21 »
Japp, utan tvekan är det salt!
Jag har helt brutalt slickat på det och det smakar väldigt salt.
Högtryckstvätten till våren och försöka tvätta bort det är det enda jag kan komma på.
Något annat sätt att neutralisera salt?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #11 skrivet: 08 dec-10 kl 18:15 »
bingo... jag hade rätt ;D
Fjäderfän och kaniner

Urshulthasse

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #12 skrivet: 10 dec-10 kl 13:47 »
Man kanske skulle tälja små figurer av det...
och sälja dyrt till katolska kyrkan som "gråtande madonnor"!
 ;D

bua

  • Inlägg: 478
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #13 skrivet: 10 dec-10 kl 18:52 »
Hur har du tänkt ta hand om saltvattnet när du högtryckstvättar? Det verkar ju inte vara lite salt precis så det verkar inte som en lösning att flytta saltet en liten bit med högtryck, eller?

Urshulthasse

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #14 skrivet: 10 dec-10 kl 22:02 »
Jo det kommer rinna ner i marken under ladugården. Men frågan är om saltet har gått långt in i träet och om jag i så fall får bort tillräckligt mycket.

Förbannat knepig historia det här...
Många har stått och kliat sig i huvet och tittat upp i taket efter icke existerande läckor!

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #15 skrivet: 28 dec-10 kl 13:29 »
Förbannat knepig historia det här...
Många har stått och kliat sig i huvet och tittat upp i taket efter icke existerande läckor!

Hoppas du tar betalt för visningarna! Då har du snart fått ihop till en ny inredning!  :D

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #16 skrivet: 05 jan-11 kl 19:11 »
Mögel och svamp gillar inte salt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Urshulthasse

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #17 skrivet: 25 nov-11 kl 09:12 »
Tar upp det här igen. Man vet aldrig , kanske någon har ett supersmart tips...

Det blev lite bättre efter en högtryckstvätt i sommras, men inte helt bra. Spik rostar sönder på nolltid!
Finns det något annat sätt att neutralisera salt?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #18 skrivet: 26 nov-11 kl 13:09 »
Om det står sådär öppet är väl inte problemet så stort? Ingenting skadas väl av fukten?

Jag har hört att saltet hindrar virket från att ruttna fastän det är vått. Tyvärr kan jag inte garantera att det är så eftersom jag inte var riktigt säkra källor.
Förr då de byggde träskutor var det vissa varv som packade mellanrummen mellan spanten fulla med salt innan de spikade fast garneringen på insidan. Ibland fyllde de alla mellanrum ända upp till balkvägarna och satte in salthyllor så att saltet uppifrån inte skulle rasa ned.  Skrovet läckte ju alltid litet och saltet löstes upp och sögs in i virket. Det ansågs skydda mot röta. En nackdel är att saltet löser upp ytan på virket.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Urshulthasse

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Fuktigt trä, svamp mögel?
« Svar #19 skrivet: 13 dec-11 kl 08:49 »
Det ruttnar, men inte så fort som man skulle tro. Däremot spik, gångjärn mm rostar sönder på ett par år.
Det stora problemet är att jag ska inreda och bygga slungrum...
Blir nog inte så bra att lägga isolering emot blöta timmerväggar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser